8 4 november 2025To vacancy1st Captain / 2nd Captain /Navigational Officer (m|f|x)We are A-ROSA!A-ROSA is the pioneer of experiential city trips along the most beautiful rivers inEurope. With over 800 employees and a fleet of fifteen premium-vessels, we offer ourguests a comfortable alternative to the classic city trip.At A-ROSA, we work WITH PASSION because for us, our job is more than just aprofession. We treat everyone WITH RESPECT, as everyone deserves appreciation. Weact WITH DEPENDABILITY because colleagues and guests can rely on us. We commitWITH A RESPONSIBLE ATTITUDE to ensure that the world remains beautiful in theBeratung und Buchung in Ihrem Reisebürooder im A-ROSA Service-Center unter Tel. 0381-202 6001.www.a-rosa.defuture. We approach our work WITH IDEAS, as all of us have creative contributionsthat drive us forward.Your Duties• Management of ship operations and representation towards passengers• Administration of ship logs, ensuring seaworthiness and safety of the ship• Initiation and supervision of maintenance tasks and compliance with legalregulations• Ensuring on-board safety and compliance with inland navigation regulations• Economic use of resources and environmental protection• Organization of communication among all on-duty officers and team leaders• Assistance with clearance formalities and cooperation with the shipping companyto optimize workflows• Preparation of shipyard and winter lists• Development and optimization of workflows and standardsa-ROSA_Katalog_A4_Teil4_S150-180_30052024.indd 180 16.06.23 13:16Your Benefits• The most beautiful destinations in Europe with “Overnights”• Time to explore destinations with free days on board• International working environment• Swiss employment contract• Health, accident, and pension insurance• Outside cabin with natural light• No costs for uniform or visa• Discounted travel for employees and relatives• Various training and development opportunities• Attractive career advancement opportunities• Organization of travel to and from the shipTo applyYour Profile• Captain’s license (for the Danube or Rhine/from the Dutch border to Basel)• Boatman’s Booklet and health certificate• Several years of experience on the Danube section Passau-Delta (only Danubearea) or several years of experience on the Rhine and its tributaries as well as theDutch rivers and delta area• Radar observer course / license and advanced fire fighting course• Radio operator’s certificate• Preferably experience with the following propulsion systems: 2 * Schottel STP 550Elast (twin propeller 180° rotatable) controlled via co-pilot, auxiliary control station(path-dependent) or emergency control station (time-dependent), 1 * 200kWSchottel sPJ 57 RD Elas (pump-jet), 3 stages (70%, 85%, 100%) using electric motor• Qualified Expert for Passenger Ship Navigation (for the Rhine)• Leadership qualities and a representative, well-groomed appearance• Good German and English language skills, both spoken and writtenQUADRANS SHIPPING ZOEKTSchippersWij zijn een dynamisch bedrijf gevestigd in Dordrecht, dat zich de laatste decenniagespecialiseerd heeft in het vervoer van zwarte producten in het ARA-gebied.Wij bieden:• Een gemoedelijke werkomgeving en fi jne collega’s• Fijne en goed onderhouden bunkertankers• Ruimte voor eigen inbreng en initiatief• De ruimte om door te leren en door te groeien• Keuze uit verschillende vaarsystemen• Reiskosten en inwoning vrij• Goede arbeidsvoorwaarden en salarisBen jij een schipper en beschik je over de juiste papieren?En belangrijker nog: lijkt het je leuk om ons team te komen versterken?Neem dan contact op via t.hokke@quadransshipping.nl of bel met 06-15500194.Quadrans Shipping B.V. • Maxwellstraat 35 • 3316 GP Dordrecht • www.quadransshipping.nlKAPITEINSGEZOCHTJUIST NU ZOEKEN WIJ JOU!De ervaren kapitein met goede communicatievevaardigheden en verantwoordelijkheidsgevoel.5 redenen om over te stappen op één van onze RVS tankschepen:1. Goed onderhouden moderne schepen2. Zwitsers contract, dus na proeftijd een vast dienstverband3. Betrokkenheid van kantoor4. Samen bouwen aan een goed team met vaste collega’s5. Eten aan boord, reiskosten en zorgverzekering (basis) betaaldInteresse?A-ROSA Reederei GmbH • Kasernenstr. 92 • CH-7000 Churjobs.crew@a-rosa.com • tel.: +41 81 - 254 38 50 • www.a-rosa.de/karriereHebben wij jouw interesse gewekt enwil jij reageren op deze vacature?Neem dan contact met ons op!+316 55195136pz@mercurius-group.nlwww.mercurius-group.nl
4 november 2025 9Economische problemen Europa merkbaarin havensZowel in Rotterdam (2,6 procent) als Antwerpen (3,8procent) is de overslag dit jaar gedaald. Over de eerstenegen maanden van dit jaar kwam Rotterdam uit op320,2 miljoen ton, Antwerpen op 202,6 miljoen ton.Dat blijkt uit de onlangs gepubliceerde kwartaalcijfersvan Port of Rotterdam en Port of Antwerp-Bruges. Inbeide havens kreeg vloeibare bulk een klap door deafname van minerale olieproducten en de aanhoudendezwakte in de Europese chemiesector.“Recente aankondigingen binnen de Europesechemie-industrie maken duidelijk hoe zwaar de sectornog steeds onder druk staat”, aldus Port of Antwerp-Bruges.Beide havenbedrijven zagen wel de overslag vanbiobrandstoffen toenemen. Rotterdam noteerde ookplussen bij ruwe olie en LNG. Dat laatste doordat degasvoorraden in Europa verder aangevuld werden.Gunstig was ook dat de raffinagemarges in het derdekwartaal verbeterden. Dat kwam mede door deOekraïense aanvallen op Russische raffinaderijen.Hierdoor slinkt het aanbod van diesel voor dewereldmarkt. Gecombineerd met een laag voorraadniveauvan diesel in Noordwest-Europa leidt dit tothogere marges.HandelsbelemmeringenDe overslag van droog massagoed daalde inRotterdam met 5,6 procent in vergelijking metdezelfde periode vorig jaar. Dat kwam vooral doorde sterke afname bij ijzererts en schroot.Ook in het derde kwartaal zette de daling van deDuitse staalproductie door, onder druk van aanhoudendeeconomische onzekerheid en handelsbelemmeringen.De overslag van kolen daalde met 5,3procent ten opzichte van 2024, voornamelijk doorde afgenomen vraag naar cokeskolen in de staalindustrie.In Antwerpen daalde droge bulk zelfs met 8,9procent. Daar werd deze sector vooral getroffen dooreen zwakkere afvoer van meststoffen.Hier ziet het havenbedrijf dat de aanhoudende onzekerheidover de Amerikaanse invoerheffingen steedszwaarder drukt op het handelsverkeer met de VerenigdeStaten.ContainersDe containeroverslag daalt sinds augustus in Antwerpen.Het derde kwartaal scoorde een min van 2,4procent. Over de eerste negen maanden staat nogwél een lichte groei: 1,1 procent in tonnage en 1,6procent in TEU. Het totaal aantal TEU’s in die periodekwam op 10,3 miljoen.Het marktaandeel van Antwerpen en Zeebrugge inde Hamburg-Le Havre Range zakte in de eerste helftvan 2025 met 0,7 procentpunt tot 29,8 procent. Alsoorzaak geeft het havenbedrijf de beperkte capaciteitvan de terminals aan. Dat knelpunt moet wordenaangepakt met het ECA-project (Extra ContainercapaciteitAntwerpen).In Rotterdam is de uitbreiding van containerterminalsal in volle gang, maar nog niet gereed. Hiernam de overslag in aantallen TEU’s toe met3 procent naar 10,7 miljoen TEU.In gewicht liet de overslag echter een daling zien vanDe Rotterdamse Maasvlakte. (Foto: Martens Multimedia)0,6 procent. Die is het gevolg van de disbalanstussen import en export, legt Havenbedrijf Rotterdamuit, waardoor er meer lege containers overgeslagenworden.“De export vanuit Europa heeft nog steeds te lijdenonder de onder druk staande Europese concurrentiepositie.Dit is vooral merkbaar in de automotiveindustrie en de chemische sector.”Nieuwe vaarschema’sDat merken ze ook in de Vlaamse zeehavens. Deuitvoer van volle containers ging met 2,8 procentachteruit, terwijl die van lege containers met 15,6procent steeg. Dat wordt uitgelegd als een duidelijkteken van de zwakkere Europese exportpositie.In Rotterdam was de toename van het aantalcontainers op de Trans-Atlantische routes opvallend:14,6 procent. De verklaring hiervoor is dat denieuwe vaarschema’s die de rederijen begin dit jaarintroduceerden, meer diensten vanuit Rotterdamnaar Noord-Amerika tellen. - en dat is gunstig voorde Nederlandse mainport.Vrachttarieven in ARA-gebiedomhoog, op de Rijn omlaagDe wereldwijde olieprijzen blevenafgelopen week na flinkevolatiliteit op weekbasis vrijwelgelijk. Brent Crude sloot de weekaf op $ 65,07 per vat en WTI (WestTexas Intermediate) eindigde delaatste handelsdag op $ 60,98 pervat.De olieprijzen vonden steun inoplopende spanningen tussende Verenigde Staten en Venezuela.Een mogelijk conflict tussende twee landen kan aanzienlijkegevolgen hebben voor dewereld wijde productie. Dan waser door toenemende zorgen overeen mogelijk productieoverschotook nog de aankondiging van deOPEC+ om de productieverhogingente pauzeren die voor heteerste kwartaal van volgend jaargepland stonden. OPEC+ houdtechter wel vast aan de geplandeverhogingen voor de laatste tweemaanden van dit jaar.Een hogere dollar zorgde eveneensvoor enige neerwaartse druk.Door een hoge dollarkoers is hethandelen in olie duurder voorlanden die met andere valutahandelen, waardoor het handelsvolumeop de wereldwijde beursafgelopen week afnam.Het totaal aantal actieve olie- engasboorinstallaties in de VerenigdeStaten nam afgelopen week aftot een totaal van 546. Dat warener vier minder dan de weekervoor.ARADe vrachttarieven in het ARAgebiedhebben op weekbasis hunopwaartse trend verder doorgezet.Door oplopende vertragingenen een stijgend handels volumeop dagelijkse basis blijft de vrijescheepsruimte in het gebiedbeperkt.De markt zag echter een kleinedaling in de vraag naar schepen enolie naarmate de week en maandtot een einde kwamen. Dat kaneen indicatie zijn voor een afnemendemarkt in deze week.RijnDe vrachttarieven op de Rijn zijnna een week van consolidatie opweekbasis gedaald. Hogere waterstandenzorgen ervoor dat er gemakkelijkeraan de vraag naarolie kan worden voldaan. Verderblijft de algemene vraag naartransport en product vanuit deARA-havens gering door de huidigemarktstructuur en de hogelokale productie in Duitsland.Weekgemiddeldes ARA vrachttarieven1.500-8.000 tonWeek- Laagste prijs Hoogste prijsprijs per tongemiddelde van de week van de weekVletwerk € 2,65 €2,00 €3,25Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam €3,56 €3,00 €4,50Antwerpen-Amsterdam €4,25 €3,75 €4,50Vlissingen-Antwerpen €3,32 €3,00 €3,60Vlissingen-Rotterdam €4,48 €3,80 €4,65Vlissingen-Amsterdam €4,43 €4,00 €4,85Gent-Vlissingen €4,33 €4,00 €4,60Gent-Antwerpen €3,89 €3,25 €3,95Gent-Rotterdam €4,60 €4,00 €4,75Gent-Amsterdam €5,00 €4,25 €5,13Weekgemiddeldes RIJN vrachttarieven0-3.000 tonprijs per tonOliepeilWeekgemiddeldeDoor Emiel de Barbanson vanSpotbarge, specialist in marktinformatievoor de binnentankvaart.WeekgemiddeldegasolieWeekgemiddeldebenzineDuisburg €9,75 €9,25 €10,25Dortmund €11,00 €11,00 -Keulen €12,20 €11,70 €12,70Koblenz €16,00 €16,00 -Frankfurt €19,60 €19,60 -Mannheim €21,20 €20,70 €21,70Karlsruhe €22,51 €22,01 €23,01Straatsburg €26,50 €26,00 €27,00Bazel EUR €29,90 €29,40 €30,40Bazel CHF 27,78 27,28 28,28In deze rubriek schenken we aandachtaan de oliemarkt en de effecten ervanop de binnentankvaart
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl