Group is gespecialiseerd in het vervoer vanPlouvierolien (CPP en DPP) via de binnenvaart over hetmineralezijn op zoek naar bekwame kapiteins die het navigeren opWijRijn als een spannende uitdaging zien. Als je geniet van dedeom op het water te werken en gedijt bij het nemenvrijheidverantwoordelijkheid, dan is deze rol iets voor jou.van(of in ieder geval Zone 5 en/of Zone 7)RijnpatentcertificaatRadarBasis certificaat (ADN-C certificaat nog beter!)ADNbeheersing van het Duits en EngelsGoedePlouvier is het niet enkel varen, je bouwt aan eenBijWe bieden een aantrekkelijk Zwitsers contracttoekomst.& zorgverzekering) en opleidings- en(pensioendoorgroeimogelijkheden.+31 6 31 92 02 26 | jobs@rptag.chNEEM CONTACT OP6 4 november 2025ONE TEAM, ONE ENERGYVACATUREKAPITEINSRIJNSOLLICITEER NU!TANKER ERVARINGgehele Europese waterwegennet.W IE ZOEKEN WIJ ?VEREISTE :NavigatiecertificaatErvaring in de tankervaartEvery Ship a Smart ShipColofonWaar binnenvaart is,is de Binnen vaart krant.Dankzij de unieke enintensieve verspreidingbereikt dit vakbladiedereen die in, om envoor de binnenvaartwerkzaam is.Meer dan 70.000 mensen lezende Binnen vaart krant, op papierof online. Via onze websites,nieuws brieven en social mediabereiken we daarbovenop permaand nog eens 50.000 mensen.Op die manier helpen we adverteerdersom hun boodschap bijalle beslissers in de binnenvaartonder de aandacht te brengen.UitgeverRiomar bvonderdeel van ProMedia GroupWeena 505 B183013 AL Rotterdamvlootschouw.nlbinnenvaartkrant.nlVerspreidpuntenVerschijnt gratis op dinsdag in deoneven weken, op honderden verspreidpuntenen als digitale krant.binnenvaartkrant.nl/verspreidpuntenRedactieHoofdredacteurMartin Dekker 06 22 871 516RedacteurSarah De Preter 06 22 701 893Rieneke Kok 06 14 469 548redactie@binnenvaartkrant.nlAdvertentiesSalesmanagerCarin Broere 06 57 580 037carin@binnenvaartkrant.nlAccountmanagerSimone Roodenberg 06 26 832 700sales@binnenvaartkrant.nlSluittijd advertenties:vrijdag in de even weken 15:00 uur.VormgevingColinda van IperenLiene Jouwsma-TomaseVarina Kammeraatvormgeving@binnenvaartkrant.nlAdministratieMariska Doornkamp 010 414 00 60klantenservice@binnenvaartkrant.nlDrukwerkKoninklijke BDUAlgemene voorwaardenOp al onze offertes, overeenkomstenen opdrachtbevestigingen zijnonze algemene voorwaarden vantoepassing zoals gedeponeerd bijde KvK onder nummer 24241388.binnenvaartkrant.nl/voorwaardenAuteursrechtenNiets uit deze uitgave mag wordenverveelvoudigd, opgeslagen in eengeautomatiseerd gegevensbestandof openbaar gemaakt zonder voorafgaandetoestemming van deuit gever. Dat geldt voor de volledigeinhoud van zowel de papieren als deonline versie van deze editie. Het auteursrechtberust bij Riomar bv en/ofde betreffende auteurs/fotografen.
4 november 2025 7Projectmanager Wilfred Backers zet schouders onder BVBNieuwe impuls voor Bureau VoorlichtingBinnenvaartHet Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) staat sinds1 april onder leiding van projectmanager WilfredBackers aan de vooravond van een nieuwe fase. Metfrisse energie wil hij de binnenvaart nadrukkelijkerop de kaart zetten als duurzame, innovatieve enbetrouwbare schakel in de logistieke keten vanNederland en Europa.Wilfred Backers, van oorsprong fijnmechanisch ingenieur,werkte de laatste zeven jaar bij Oost NL aan deGelderse logistieke corridors. Vanuit die rol was hijook betrokken bij het project NewWays van Lean &Green Off Road, bedoeld om lading van de weg naarhet water en spoor te verplaatsen. Zo leerde hijMiranda Volker en het Bureau Voorlichting Binnenvaartkennen.“De binnenvaart leeft”, begint Backers. “Ergebeurt ontzettend veel in de sector op het gebiedvan verduurzaming, digitalisering en samenwerking.Aan het BVB nu de taak om dat verhaal krachtig uitte dragen.”Krachten bundelenHet BVB, opgericht in 1989, heeft al veel betekendvoor de binnenvaart. Inmiddels zijn er andere organisaties,zoals Vrienden van de Binnenvaart, Wereldvan de Binnenvaart, KBN en EICB, die promotie enlobby ondersteunen.“We hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden.Door krachten te bundelen en één gezamenlijkeboodschap uit te dragen, maken we het verschil”,aldus Backers.Een voorbeeld van de samenwerking met de Vriendenvan de Binnenvaart is de invulling die Backersgeeft aan de Dag van de Binnenvaart. Het BVB is op8 november, samen met andere organisaties enbedrijven, een van de trekkers van het programmaop en rond het Binnenvaartmuseum van VerenigingDe Binnenvaart in Dordrecht.Het BVB zet zich in voor de modal shift, de vergroeningsopgave,duurzame innovatie, de arbeidsmarkten digitalisering binnen de hele sector.Wilfred Backers: “Er gebeurt ontzettend veel in de sector op het gebied van verduurzaming, digitalisering en samenwerking. Aanhet BVB de taak om dat verhaal krachtig uit te dragen.” (Foto: Tekst & Toebehoren)Om de binnenvaart sterker te positioneren bijpubliek, politiek en verladers zet het BVB in opsamenwerking met partners uit de sector. Sponsoringspeelt daarbij een belangrijke rol. Het BVB nodigtbedrijven uit de hele keten uit om partner te worden:van rederijen en scheepswerven tot logistieke dienstverleners,terminals en havens.De bijdragen worden gebruikt voor concreteprojecten, zoals promotiecampagnes, onderwijsinitiatieven,evenementen zoals de Dag van deBinnenvaart en onderzoek naar de maatschappelijkewaarde van vervoer over water.Samen met Paul Goris, voormalig KBN-voorzitter ennu bestuurslid van IN-CITE, bezoekt Wilfred Backersbinnenkort havenbeheerders. Zij hebben er ookbelang bij dat de binnenvaart goed functioneert.In beeldHet BVB, en daarmee de binnenvaart, is ook in beeldbij de politiek. Het onderzoek dat het bureau samenmet KBN en EICB liet uitvoeren naar de transportprestatiesen marktaandelen van de binnenvaart(modal shift) maakte veel los in Den Haag. MinisterTieman van Infrastructuur en Waterstaat nam hetrapport op 5 augustus in ontvangst tijdens eenwerkbezoek.Eind september was VVD-Kamerlid Ruud Verkuijlente gast om als nieuwe binnenvaartwoordvoerdermeer te weten te komen over actuele thema’s in desector.Studenten“Dat soort activiteiten willen we vaker doen”, zegtBackers. “We moeten onze mooie sector veel meerlaten zien. De binnenvaart en haar prestaties zijnnog te onbekend.”“Onlangs gaf ik een masterclass aan HRO-studentendie hun minor volgen bij de Hogeschool Rotterdam.De presentatie vond plaats op het STC. Zij vormende toekomst van de logistiek. Daarom is het belangrijkdat zij in hun latere loopbaan alle drie demodaliteiten meenemen in hun afwegingen. Als debinnenvaart maar onder de aandacht wordtgebracht.”Ruim één op drie sluizen verkeert in slechte staatVijf óver twaalf voor Duitse vaarwegenDe Duitse federale overheid wil dekomende vier jaar slechts 7,3 miljardeuro investeren in vaarwegen in plaatsvan de eerder geplande 10,1 miljard euro.De binnenvaart slaat alarm en hoopt datparlementariërs het roer nog omgooien.Volgens Initiative System Wasserstraße(ISW), een samenwerkingsverbandvan 22 brancheorganisaties, blijkt uiteen intern document van het verkeersministeriedat door geldgebrek diverseonderhouds-, renovatie- en nieuwbouwprojectenniet kunnen wordenaanbesteed. Het gaat onder meer omwerkzaamheden aan het Rhein-Hernekanaal,het Dortmund-Eemskanaal ende Stichkanäle Salzgitter en Hildesheim.De bouwsector waarschuwt dathet investeringstekort van 2,8 miljardeuro door stijgende materiaalkostennog verder kan oplopen: tot 3,5 miljardeuro. Zelfs het op peil houden vanbestaande infrastructuur komt in hetgedrang.NoodreparatiesVan de 319 sluizen verkeren er 137 inslechte staat, evenals 71 van de 295stuwen, met name langs de Main,Neckar en Weser.Volgens de Duitse Rekenkamer geefthet verkeersministerie onvoldoendevoorrang aan vaarwegprojecten. Hetwordt de komende jaren vrijwel onmogelijkom nog prioriteiten te stellen;veel middelen zullen opgaan aannoodreparaties. Zoals aan de stuwenvan Lisdorf en Obernau, die bij eendefect gevaar voor bewoners kunnenopleveren.Brancheorganisaties binnen ISW waarschuwenal jaren voor de gevolgen vante lage en schommelende investeringen.Dat ondermijnt volgens het binnenhavenverbondBöB het vertrouwenin de vaarwegen. De vereniging vande Duitse bouwsector (HDB) zegt datwaterbouwbedrijven hierdoor geenstabiele plan- en uitvoeringscapaciteitkunnen opbouwen.Volgens Jens Schwanen, directeur vanbinnenvaartorganisatie BDB, is het inmiddelsniet vijf vóór maar vijf óvertwaalf. “De bouwkundige staat van veelkunstwerken is catastrofaal. Te lage investeringen,personeelstekort bij deWSV en een politiek die hardnekkigfocust op weg en spoor vormen eensteeds giftigere cocktail.”Het tekortschietende budget voor vaarwegenbrengt volgens hem de positievan de binnenvaart als betrouwbaarstevervoersmodaliteit in gevaar. OokHeike van Hoorn van het Duitse Verkeersforum(DVF) verwijt verkeers- enbegrotingspolitici “een gebrek aanlerend vermogen”.Topje van de ijsbergSchwanen noemt de geopenbaarde lijstmet uitgestelde projecten slechts hettopje van de ijsberg.Door geldgebrek dreigen ook lopendeprojecten vertraging op te lopen of stilte vallen, zoals de nieuwbouw van desluizen Kriegenbrunn en Erlangen inhet Main-Donaukanaal en de renovatievan de sluis Kachlet op de Donau.Projecten in de aanbestedingsfaseworden wellicht ingetrokken, metschadeclaims als gevolg.De aanleg van nieuwe ligplaatsen enovernachtingshavens dreigt te wordenuitgesteld.De sector hoopt dat het Duitse parlementtijdens de lopende behandelingvan het begrotingsontwerp voor 2026nog ingrijpt om een dreigend ‘systeemfalen’te voorkomen. Over de begrotingvoor 2026 beslist de Bondsdag na dezogeheten Bereinigungssitzung op 13november.
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl