4 4 november 2025U BENT UITGENODIGD!WINTER BBQDATUM: 20 NOVEMBER 2025TIJD: 17:00 UURLOCATIE: FLORIZZVEERPLEIN 1, ZWIJNDRECHT
4 november 20255Vlaanderen staat commercieelvaren met slimme schepen toeIn Vlaanderen wordt het voortaan mogelijk om commercieel te varen metgeautomatiseerde, op afstand bestuurde en emissiearme binnenschepen. Waarbedrijven tot nu toe alleen tijdelijke proefprojecten mochten uitvoeren, kunnenzij hun technologie nu ook in de dagelijkse vaart inzetten – mits ze aantonen dathun schip even veilig is als een conventioneel vaartuig.Het besluit is gebaseerd op het Scheepvaartdecreetvan 2022. Het creëert eenstructurele regeling zonder einddatum,waarmee Vlaanderen de overgangmaakt van experimenteren naar exploitatie.Officiële toelatingHet besluit over innovatief varen werdop 17 oktober 2025 officieel goedgekeurden ondertekend door deVlaamse regering. De regeling treedtin werking na publicatie in het BelgischStaatsblad, wat doorgaans enkeleweken later gebeurt. Verwacht wordtdat het besluit eind 2025 of begin2026 van kracht wordt. Vanaf datmoment kunnen rederijen en technologiebedrijvenstructurele toelatingenaanvragen om met geautomatiseerdeof emissiearme schepen commercieelte varen op de Vlaamse binnenwateren.Bedrijven kunnen bij de Commissievan Deskundigen een aanvraag indienenom een officiële toelating te krijgenvoor innovatief varen. De Commissiebeoordeelt of het schip eengelijkwaardig veiligheidsniveau haaltals een traditioneel binnenvaartschip.Aanvragers moeten technische informatie,risicoanalyses en eventueel deresultaten van een proefproject voorleggen.De commissie kan ook eenvaarproef eisen.Wanneer de veiligheid is aangetoond,krijgt het schip een aanvullend Uniebinnenvaartcertificaat,waarop de toegestaneafwijkingen en voorwaardenstaan vermeld. Dit document geldt alsbewijs dat het schip commercieel magvaren met automatische of op afstandbestuurde systemen.Hoewel het besluit structureel is,houdt de Vlaamse overheid ruimte omhet kader aan te passen naarmate detechnologie of Europese regelgevingevolueert. Voor systemen die nog nietbewezen veilig zijn, blijft de verplichtinggelden om eerst toestemming tevragen voor een proefproject op basisvan artikel 70 van het Scheepvaartdecreet.Pas na succesvolle testen kan eenstructurele toelating volgen.Verplichte risicoanalyseDe Mobiliteitsraad van Vlaanderenbracht in juli advies uit over het ontwerp.De raad steunde het plan omdathet meer zekerheid biedt aan ondernemingendie investeren in digitaliseringen vergroening van de vloot.De raad drong daarbij aan op gelijkeinspraak voor havenbedrijvenen water wegbeheerders bij het toekennenvan toelatingen, en op meersamenwerking met de buurlandenom grensoverschrijdend varen met(semi-)autonome schepen mogelijkte maken.Met dit besluit wil Vlaanderen zijn rolals proeftuin voor slimme en duurzamebinnenvaarttechnologie onderstrepen.De regering ziet het besluitals een ‘strategische hefboom’ om innovatiein de binnenvaart te versnellen.Innovatief varen kan volgens detoelichting bij het besluit bijdragenaan efficiënter brandstofverbruik,lagere emissies en een aantrekkelijkerimago voor de binnenvaart alsmoderne vervoerswijze.Kwartaalcijfers: minder werk voorbinnenvaart in North Sea PortDe goederenoverslag in North SeaPort (NSP) bleef in de eerste negenmaanden van dit jaar stabiel. De containeroverslaggroeide met 12 procentin tonnage en 25 procent in TEU.De binnenvaartoverslag liep echter terug,meldt het havenbedrijf: met 4,9procent tot 45,9 miljoen ton. Bijna 60procent van het goederenvervoer naarhet achterland gaat over water. Vooralvaste bulk en containers kenden eenterugval, terwijl stukgoed een positieveontwikkeling liet zien.Droge bulk blijft goed voor meer dande helft van de totale overslag. Deoverslag van steenkool nam af, maardat werd gecompenseerd door eenforse stijging van ijzererts (+900.000ton). De vloeibare bulk groeide met1,4 procent, vooral dankzij olieproducten.De breakbulk daalde met 9 procent,voornamelijk door een afname vanvers fruit en papierpulp.TWEE SLACHTOFFERS BIJAANVARING AFRIKAHAVENBij een aanvaring tussen een tanker en een vlet vande Koperen Ploeg zijn zondagavond 26 oktober tweeopvarenden verdronken. Het ongeluk gebeurde in deAfrikahaven.De boot zonk en de twee bootlieden raakten vermist. Degrote reddingsactie op het land en het water moest aanhet eind van de avond zonder resultaat worden gestaakt.Maandagmiddag 27 oktober vonden politieagenten vanhet Landelijk Team Onderwaterzoekingen dankzij hunsonarboot het lichaam van een van de opvarenden, een30-jarige man uit IJmuiden. In de loop van de nacht vandinsdag 28 oktober werd ook het lichaam van de tweedeman (24 jaar, uit Haarlem) in het water aangetroffen.(Foto AS Media)WAALSE BINNENHAVENSFUSEREN TOT ÉÉN HAVENBEDRIJFDe Waalse overheid wil de havens van Luik, Namen, Charleroien La Louvière tegen 2028 samenvoegen tot éénhavenbedrijf. Daarmee moet de positie van Wallonië binnenhet Europese binnenhavennetwerk worden versterkt.Volgens minister François Desquesnes wil de regio zo totde top 30 van Europese havens behoren en de binnenvaartuitbouwen tot pijler van duurzame mobiliteit.De fusie brengt één beheerraad en efficiënter gebruik vanmiddelen, met het hoofdkantoor in Luik. De gezamenlijkeactiva bedragen ruim 10 miljard euro, waarvan 312 miljoenwordt geïnvesteerd in modernisering en logistiek. Debinnenvaart vervangt jaarlijks een miljoen vrachtwagens.De overheid garandeert dat er geen banen verdwijnen; bijde havenbedrijven werken slechts ongeveer veertig mensen,aangezien overslagactiviteiten op te terminals wordtgedaan.Een snelleontdekkingsreizigerDOOR CEES DE KEIJZERDoor het samengaan van de CompagnieMaritime d’Affrètement en deCompagnie Générale Maritime ontstondin 1996 CMA CGM.De in Marseille gevestigde rederijgroeide voorspoedig en in de rangschikkingstaat ze met zo’n 700 schepenen ruim 4 miljoen TEU op dederde plaats.Met hun ambitieuze nieuwbouwprogrammavan meer dan 100 schepen isde verwachting dat binnen afzienbaretijd een plaatsje opgeschoven zal worden.Het orderboek van concurrentMaersk op plek twee is namelijk zekerde helft minder.De CMA CGM Vasco de Gama is eenvan de veertien schepen uit de Explorer-klasse.Daarvan zijn, het woordzegt het al, de meeste vernoemd naarontdekkingsreizigers.Dit schip kreeg de naam van dezePortugese leider van de eerste overzeeseexpeditie naar India. Via Kaap deGoede Hoop werd in 1498 de westkustvan India bereikt.Het eerste schip in de reeks, de CMACGM Christophe Colomb, werd inZuid-Korea gebouwd en kwam 2009in de vaart. Daarna volgden nog tienschepen.De laatste drie uit de Explorer-klasse,waaronder de CMA CGM Vasco deGama, werden in China gebouwd enkwamen 2015 in de vaart. Het schipstaat geregistreerd in het MalteseValletta en met een lengte van 399meter en 54 meter breed bedraagt decapaciteit 17.859 TEU.Het schip vaart in een trafiek tussenWest-Europa en het Verre Oosten enloopt regelmatig Rotterdam aan. EenMAN B&W diesel van 63.910 kW(Foto: Peet de Rouw)genereert een snelheid van 22,9 knopen,oftewel 40,7 kilometer per uur.WereldschepenDeze rubriek wordt verzorgd door leden van deRotterdam Branch, een afdeling van de World ShipSociety. www.wssrotterdam.nl
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl