324 november 2025Metamorfose van ms Donau nadertafrondingBij Scheepswerf Poppen ondergaat hetDuitse motorschip Donau momenteel eeningrijpende ombouw. Voor de trots vande familie Heinemeyer wordt momenteeleen compleet nieuw achterschipaangebouwd, met een compleet ingerichtemachinekamer. Daarvoor leverde KoedoodMarine Group op verzoek van de eigenaarde Stage V-generatoren. In december zal deDonau door de werf worden opgeleverd.DOOR MARTIN DEKKERHet was een bijzonder gezicht om demachinekamer zich steeds verder tezien vullen tijdens de bouw van hetachterschip in de hal van scheepswerfPoppen. De dubbelschroever heeft eendiesel-elektrische voortstuwing gekregen.De machinekamer werd al in de hal ingericht. (Foto’s: Koedood Marine Group / SkyProductions)Verder vernieuwenDe Donau is vrijdag 10 oktober 2025drooggezet in Zwartsluis. Maandag 13oktober is het oude achterschip erafgebrand, een dag later zijn het nieuweachterschip en de accommodatie uit dehal naar buiten gereden.Op 15 oktober plaatste Poppen denieuwe, flexibel opgestelde accommodatieop het nieuwe achterschip, waarnahet nieuwe scheepsdeel in zijn geheelis aangebouwd aan het midden-/voorschip.De Donau werd in 1909 gebouwd doorde Boelewerf in Bolnes. De familieHeinemeyer is sinds 1988 eigenaar. Zevaren voor MSG, altijd met een duwbakervoor: de Tauern.Het 172 meter lange koppelverbandheeft een laadvermogen van zo’n 3.900ton.In 2000 verving Andreas Heinemeyeral eens het midden- en het voorschip.Zijn zoon Felix, die nu met het schipvaart, wilde verder vernieuwen. “Hij is32 jaar, kijkt naar de toekomst.”SubsidieScheepswerf Poppen kreeg de opdrachtna een tender via de Duitse overheid.De familie Heinemeyer heeft namelijksubsidie gekregen voor de ombouw.Dat komt uit een tijdelijke regelingvoor optimalisatie van vrachtschepen,zodat ze bij laag water langer kunnendoorvaren en meer lading kunnenmeenemen.Met het nieuwe, scherpe achterschip,ontworpen door Schiffstechnik Buchlohen DST in Duisburg, kan de Donaustraks bij 1,15 meter diepgang nogsteeds uit de voeten. Mede dankzij dekleinere schroeven en tunnels.“Uiteindelijk hebben nog maar tweebedrijven gebruik gemaakt van de regeling”,zegt Heinemeyer. “Het andere isRederij Deymann.”De brandstofbesparing zalrond de 25 procent zijnOp de Donau is naast het nieuweachterschip ook de gehele aandrijvingvervangen. “Diesel-elektrisch, zodat weook het brandstofverbruik en de uitstootomlaag brengen.”25 procent brandstofbesparingHij verwacht 70 procent van de tijdop één generator te kunnen varen,en lang niet altijd op vol vermogen.Op 15 oktober werd het nieuwe achterschip aan het midden-/voorschip vastgelast.Links is het oude achterschip te zien.“Twee generatoren zijn nodig bij normalewaterstanden op trajecten metmeer stroming, zoals tussen Bratislavaen Wenen, en mogelijk op de BeierseDonau.”Dat efficiëntere varen gaat zo’n 10 procentbesparen op het verbruik, zo isbecijferd. “Het ontwerp van het achterschipkan volgens DST tot 15 procentbrandstof schelen”, rekent Heinemeyervoor. “In totaal zal het dus rond de 25procent zijn. Daar zijn we erg blij mee.”Terughoudend“Er waren maar twee werven die op deaanbesteding inschreven. Allebei uitNederland”, vertelt de eigenaar. “Ikvond het jammer dat er geen enkeleDuitse werf was die het wilde doen.Ook niet ons vaste adres in Erlenbach;da’s maar tien minuten van waar wewonen.” Uiteindelijk was hij maar watgelukkig dat Scheepswerf Poppen alswinnaar uit de bus kwam. “Uitstekendzoals ze daar werken. Kijk alleen alnaar de afwerking.”Hoewel het een mooi project is,begreep Martin Poppen de terughoudendheidvan andere werven wel. Hijhad zelf ook twijfels: “Bij die aanbestedingmochten later geen aanpassingenof toevoegingen ingediend worden. Erwaren openstaande vragen en nog nietdefinitieve tekeningen, wat onzekerheidcreëerde.”De tekeningen bepaalden ook de uiteindelijkeopbouw. “Die is anders danwat wij hier zelf ontwerpen; daardooris de Donau straks niet herkenbaar alseen Poppen-schip. Maar dat mocht depret niet drukken; de jongens van dewerf hebben ook hier weer met vol enthousiasmeaan gewerkt en een fantastischstrak casco opgeleverd.”Martin Poppen heeft er achteraf geenspijt van gekregen dat zijn bedrijf deuitdagende klus toch aandurfde. “Ookomdat het zo fijn werken is met defamilie Heinemeyer.”Scheepswerf Poppen bouwde het achterschipen was verantwoordelijk voorde complete afbouw. Als hoofdaannemerkoos het bedrijf de bedrijvendie meebouwden, zoals plaatsgenootSnijder Scheepselektro, loodgietersbedrijfBreman uit Genemuiden enhet Duitse timmerbedrijf Wessels uitHaren. De generatoren kocht de werfin bij Koedood Marine Group uitHendrik-Ido-Ambacht.Complexe puzzelDe machinekamerindeling was eencomplexe puzzel, vertelt Martin Poppen.“Het schip is een dubbelschroever enheeft twee grote elektromotoren, tweegeneratoren, uitlaatgasnabehandeling,veel elektriciteitskasten en drukvatenvoor de vloerverwarming die restwarmtevan de generatoren gebruikt.Vanwege het nogal gestroomde onderwaterschipblijft er daardoor zeer weinigruimte over in de achterzijde vande machinekamer.”Voor de hoofdaandrijving leverdeKoedood twee complete generatorsetsmet Stage V Mitsubishi S6R-MPTAW-4van 635 kW en Stamford-generatorenHCM634G, die 603 kWe leveren.De twee Oswald-elektromotoren komenvia HSP/Snijder Scheepselektro en zijngoed voor twee keer 550 kWe.Heinemeyer stond helemaal achter dekeuze voor Koedood en Mitsubishi:“Hoewel ik altijd fan was van Cummins,ben ik hier blij mee. Vanwegede betrouwbaarheid in de praktijk –ook andere schepen varen al met dezesamenstelling, zoals de Sendo Liner.Koedood staat ook te boek als een gerenommeerdbedrijf met goede service.”De oplevering staat gepland voordecember. Eigenaar Heinemeyer hooptdat de Donau met de Tauern die maandal aan zijn eerste reis kan beginnen.“En dat het verband dan tijdens kerstgeladen bij ons op de Main afgemeerdligt.”
4 november 2025 33Naast jaarkalenders ook nieuw fotoboekFlying Focus zoomt in opAmsterdamse havensNaast de bekende jaarkalenders heeft Flying Focus onlangs ook een nieuwfotoboek uitgebracht. Het heet Port of Amsterdam en bevat verrassende foto’svan de havens rond het Noordzeekanaal.Flying Focus Luchtfotografie, met vliegveldTexel als thuisbasis, is al meer danveertig jaar gespecialiseerd in maritiemeluchtfotografie. Sinds de oprichtingin 1984 fotograferen oprichterHerman IJsseling en zijn collega’s almeer dan 10.000 schepen en offshoreinstallaties.Grote bekendheid kreeg het bedrijfDe Stormkalender staat vol spectaculaire foto’s.door de stormvluchten boven deNoordzee met de 2-motorige CessnaSkymaster die speciaal voor dit doelis aangeschaft. Er kan tot windkracht10 mee worden gevlogen. Alle drie deeigen fotovliegtuigen zijn speciaal aangepastvoor maritieme luchtfotografie,met fotoluiken, veiligheidsuitrusting,extra grote brandstoftanks en marifoon.Port of Amsterdam is het nieuwste boek in de collectie van Flying Focus.HavenliefhebbersFlying Focus vliegt bijna wekelijks inde buurt van Amsterdam en IJmuidenvoor het fotograferen van vertrekkendeof aankomende schepen of bijzonderehavensituaties. Tijdens deze vluchtenheeft Herman IJsseling zijn cameraaltijd in de aanslag voor het maken vanfreelancewerk.Een selectie bijzondere luchtopnamenvan de havens rond het Noordzeekanaalis nu uitgegeven als Port of Amsterdam,dat begin oktober verscheen.Het fotoboek is een must voor havenenscheepvaartliefhebbers, en een passendrelatiegeschenk voor bedrijven uitAmsterdam en de wereld van haven enlogistiek.Het boek is 30 x 30 centimeter groot,heeft een harde kaft en 144 pagina’s.De teksten zijn in het Nederlands enEngels. De verkoopprijs is 34,50 euroinclusief btw. Port of Amsterdam is tebestellen via www.flyingfocus.nl.Daar zijn ook eerder verschenen fotoboekente koop, net als de nieuwekalenders voor 2026. Die zijn perthema ingedeeld, zoals scheepvaart,visserij, vuurtorens en storm. Die kosten22.50 euro per stuk (ook inclusiefbtw).De winnaar van editie 22 -de krant van 21 oktober is:Marijke Zegelaar uitPapendrechtDe oplossing was:Rechteroever.Stuur de oplossing van de puzzel naarde Binnenvaartkrant en maak kans op eenleuke verrassing. Mail de oplossing naar:klantenservice@binnenvaartkrant.nl envermeld uw adres.Uw inzending moet uiterlijk vrijdag 14 novemberbij ons binnen zijn. De winnaar maken wein de krant van 18 november bekend.2212 34 567 89 10 1112 13 1415 16 17Breng letters uit de puzzelover naar de hokjes met hetcorresponderende nummer.18 19 2023 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 3637 38 39 40 41 4243 44 45 4647 48 49 5051 52 535454 12 23 1 38 19 40 7 4621Horizontaal:2 a priori 4 boogbal6 scantechniek 7 bosje 9 geheelgevuld 10 landbouwwerktuig12 viseter 15 delven 18 drietal19 pl. in Zuid-Jemen 21 logo22 muzieknoot 23 varkensvlees27 bijdrage 31 muziekvorm34 deftig 37 strijkinstrument39 eikenbast 40 achteruitgaanin gezondheid 43 voormaligChinees heerser 44 lastige keuze46 glad en vlak 47 nog te betalen49 pijnlijk ongemak 51 lastdier53 streling 54 vagebond.Verticaal:1 binnenkant van je hand3 briefkosten 5 leervak8 Griekse schapenkaas9 voorspoedig verlopen11 situatie 13 slaginstrument14 verstand 16 public relations17 ontkenning 20 nieuwemaan 22 cijferen 24 personalcomputer 25 water in Utrecht26 inktvlek 27 in oprichting28 timmermansgereedschap29 opstootje 30 computerspel31 heilige 32 balspel 33 deelv.e. toneelstuk 34 Schotsestam 35 afbakening 36 modern38 vergrootglas 41 Egyptischekoningstitel 42 roemen44 scheepsvloer 45 aardigen gul 48 rond voorwerp50 vruchtendrank 52 zie aldaar.
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl