Views
3 days ago

2025-23

26 4 november 2025Wij

26 4 november 2025Wij wensen het mts BERNARD M een behouden vaart!Foto: Maritime Filming Group

4 november 202527Gezamenlijke prijs voorRotterdam en DuisburgDe Brost-Ruhr-Prijs gaat dit jaar naar de havens van Rotterdam én Duisburg. Deorganisatie achter de prijs, Brost-Stiftung uit het Duitse Essen, eert daarmee “tweevan Europa’s belangrijkste havens: Rotterdam en Duisburg. Samen vormen zij deruggengraat van het Europese goederentransport.”De topmannen van beide havens,CEO Boudewijn Siemons van HavenbedrijfRotterdam en bestuursvoorzitterMarkus Bangen van Duisport, nemende prestigieuze prijs op maandag24 november in Essen in ontvangst.Ze ontvangen elk een geldbedrag van20.000 euro, dat zij mogen donerenaan een goed doel.Sinds 2020 reikt de Brost-Stiftung elkjaar de Brost-Ruhr-Prijs uit aan personen,groepen of instellingen die metvisie en toewijding hebben bijdragenaan de toekomst van het Ruhrgebied.Met deze onderscheiding wil de stichtingbijzondere prestaties onder deaandacht brengen en mensen inspirerenom zich in te zetten voor hetRuhrgebied – of ze daar nu wonen ofniet.Logistiek verbondenVolgens professor Bodo Hombach,voorzitter van de Brost-Stiftung, latenRotterdam en Duisburg zien hoe sterkNederland, het Ruhrgebied en de wereldeconomisch en logistiek met elkaarverbonden zijn. Boudewijn Siemonsheeft volgens de Brost-Stiftungde haven van Rotterdam internationaalontsloten en voorbereid op detoekomst en Markus Bangen heeft dehaven van Duisburg een nieuw tijdperkbinnengeloodst. Volgens Hombachdelen de bestuurders de visie dathavens de motoren van de toekomstzijn. Ze zien elkaar veel meer als partnersdan als concurrenten.“Net als de eerdere winnaars staan zijvoor alles waar het bij de Brost-Ruhr-Prijs om draait: mensen die waardecreëren, grenzen verleggen en altijdonbaatzuchtig het algemeen belangvooropstellen. En dat is precies waarRotterdam en Duisburg voor staan:voor groei, voor werkgelegenheid,voor de levensaders van onze samenleving– en voor samenwerking die elkaarversterkt.”Samen succesvolLogistiek is, zo zegt Hombach, meerdan technologie alleen. “Ze is gebaseerdop vertrouwen. Onze prijswinnaarsbelichamen dit vertrouwen. Detwee havens hebben samen één visie,en hun leiders hebben samen succes.Allebei weten ze dat grenzen erniet zijn om te scheiden, maar omte verbinden. Grenzen hebben geenscheidslijnen nodig, maar bruggen,en havens zijn geen rivalen, maarpartners.”“Ze hebben niet alleen hun eigen haveninfrastructuuruitgebreid, maarook een Europees model van samenwerkingopgebouwd. Maar dat alleenis niet genoeg. Want wat in Rotterdambinnenkomt vindt zijn weg verder,naar Duisburg en het achterland.”BetuwelijnIn het licht van een logistieke Europesehub uit Hombach kritiek op degang van zaken rond Betuwespoorlijn.“Nederland heeft zijn deel vanhet traject al in 2007 voltooid. Alleswas klaar... tot aan de grens. Duitslandis echter nooit verder gekomendan een bureaucratische papierwinkel.Europa is zo sterk als zijn zwakstespoorlijn. En deze zwakste spoorlijnleidt rechtstreeks naar de Duitse bureaucratie– en naar een samenlevingwaarin NGO’s blokkades opwerpen.Daar is nog heel wat werk aan de winkel.Een uitweg uit deze kwestie zouvoor de twee mannen die wij vandaageren misschien wel het allermooistegezamenlijke cadeau zijn.”“BOUW NIEUWE STEDEN AANVAARWEGEN”Als de tien nieuwe steden uit het verkiezingsprogrammavan D66 daadwerkelijk worden gebouwd, moeten ze oplocaties komen met vaarweginfrastructuur. Daarvoorpleit Bert Luijendijk. Hij kaartte de kwestie op 2 oktoberook al aan tijdens het jaarcongres van de NederlandseVereniging van Binnenhavens. Van die organisatie isLuijendijk erelid en was hij jarenlang bestuurslid.“Er kan bij realisatie van deze binnenhavensteden rekeninggehouden worden met een duurzame verdeling eninrichting van de ruimtelijke capaciteit. Hierdoor moet debenodigde en gewenste watergebonden bedrijvigheid opmilieuverantwoorde wijze met woningbouw worden gerealiseerd”,aldus Luijendijk.Hij verwees in zijn bijdrage naar de door partijleider RobJetten genoemde gemeente IJstad in het IJsselmeer.NVB-voorzitter Maarten van Gaans-Gijbels zegde toede suggestie mee te nemen in besprekingen over destrategische agenda van de Nederlandse binnenhavenvereniging.Na de verkiezingen zal bij de komende kabinetsformatiede gedane suggestie door de NVB wordeningebracht.De Brug over de Noord. (Foto: Tekst & Toebehoren)HINDER DOOR RENOVATIE BRUGOVER DE NOORDRijkswaterstaat start eind november met de renovatievan de Brug over de Noord. Alle systemen en technischeinstallaties voor bediening, besturing en bewaking vande brug bij Alblasserdam worden vernieuwd. De hogescheepvaart ondervindt daarvan hinder.De vaste overspanning blijft tijdens de renovatie beschikbaarvoor scheepvaart met een doorvaarthoogtetot +12,55 m NAP (afhankelijk van de waterstand). Hetbeweegbare brugdeel is op 25 november (van 07.00 tot15.00 uur) en van 28 november 2025 tot 2 maart 2026buiten gebruik, met uitzondering van één brugdraaiing perweek op vrijdagmiddag van 13.00 tot 14:00 uur.Aanmelden voor een brugopening is noodzakelijk. Ditkan tot 48 uur van tevoren telefonisch bij de VerkeerspostDordrecht (088) 797 08 00 of via informatiekanaalVHF71.In totaal staan er zes weekendafsluitingen gepland: 21-24 november, 28 november-1 december, 5-8 december,12-15 december, 9-12 januari 2026 en 16-19 januari 2026.Van 13 februari tot 2 maart volgt een zestien dagen durendeafsluiting. Deze planning kan nog wijzigen, waarschuwtRijkswaterstaat. Daarna zullen er nog werkzaamhedenin nachten worden uitgevoerd.ADVERTENTIETIJDELIJK SLIBDEPOT WORDT WEER VOORHAVENRijkswaterstaat en Van den HerikSliedrecht zijn gestart aan de laatstefase van de verruiming van hetJuliana kanaal tussen Berg aan deMaas en Born. Er worden weer bentonietmattenuitgerold; nu in de Westelijkevoorhaven bij Sluis Born.Die fungeerde als een tijdelijk slibdepot.Het depot is inmiddels leegzodat er bodembescherming kan wordenaangebracht.Naar verwachting worden de werkzaamhedenin de eerste helft vandecember afgerond.(Foto: Rijkswaterstaat / Van den Herik Sliedrecht)De oude betonnen meerpalen zijnverwijderd en er komen evenveelnieuwe, maar n u van staal.Ook de auto-afzetplaats die moestwijken voor de werkzaamheden, komtin een nieuwe en betere variant terug.ONNODIG STILLIGGEN KOST GELDBel van Andel 010 4293316• Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’sen startmotoren• Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd• Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en ladersVan Andel zorgt al ruim80 jaar voor de juistespanning aan boord!www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant