24 4 november 2025Volharding Shipyardwenst Abresch 3Shipping B.V. enmts Bernard MbehoudenVaart!Foto: Maritime Filming GroupVOLHARDING GROUPDienstverleners in de zeevaart en binnenvaart voor vegoils (feed/food),minerale producten en clean petroleum productenVOLHARDINGGROUP.COMBiesboschhaven Noord 11, 4251 NK Werkendam • +31 85 238 95 00 • shypyard@volhardinggroup.comWij feliciteren Abresch 3 Shipping B.V. metMTS Bernard MAfbouw door Volharding GroupEen behouden vaartRensen-Driessen Shipbuilding B.V.heeft het ontwerp, bouw en levering cascomogen verzorgen voor Abresch 3 Shipping B.V.Wij wensen het mts Bernard M en de bemanningeen behouden vaart.www.rensendriessen.comRensen-Driessen Shipbuilding B.V.Scheepmakerij 150, 3331 MA ZwijndrechtT: +31(0)78 - 619 12 33 E: wim@rensendriessen.com
4 november 202525Rick Abresch brengt Bernard M in de vaart:Eerbetoon aan vriend BernardMuller(Foto: Maritime Filming Group)Bij Volharding Shipyard Werkendam is vorige maand de Bernard Mopgeleverd aan Abresch 3 Shipping. Eigenaar Rick Abresch vernoemdede tanker naar zijn vriend en voormalige collega Bernard Muller. Eenveelzeggend en warm gebaar, dat door velen wordt gewaardeerd – niet in delaatste plaats door de oud-directeur van Burando zelf.De Bernard M is 135 x 17,55 meter enkan 8.750 ton vervoeren. Het casco isontworpen en gebouwd door Rensen-Driessen Shipbuilding. Met de groottevan het schip ligt het voor de hand datde Bernard M vooral in ARA-verkeeractief zal zijn. Het schip gaat varenvoor voor RTR Barging, een van deonderdelen van wat tegenwoordig deBurando Atlantic Group heet.De Bernard M is de derde tanker die(Foto: Volharding Shipyard Werkendam)Rick Abresch nu heeft varen, naast deRicky Jane en de Vantage.Echte vriendRick was zelf nooit schipper, heeft ookniet gevaren. “Ik werkte op kantoor,bij een surveybedrijf dat kwantiteitsenkwaliteitscontroles uitvoerde in detankvaart. Via FTS Hofftrans kwam ikin contact met Bernard Muller toen wesamen gingen werken met Burando.”Bernard was samen met Luc Braamsen Alex van ‘t Hoff eigenaar en directeurvan Burando.”“Het was rond 1998 dat we elkaarleerden kennen en hij is echt eenvriend geworden. Toen ik bij Rensen-Driessen zat om de bouwopdracht tetekenen, werd me gevraagd of ik al eennaam voor het schip had. Die had iknog niet, maar de naam van Bernardkwam ter plekke in me op. Dat voeldemeteen goed.”ALSSchipperszoon Bernard Muller kamptsinds 2010 met ALS. Sindsdien maakthij zich sterk voor een medicijn en eenwerkende therapie. Zo nam hij meteen medestrijder en -patiënt hetinitiatief voor het grootste genetischALS-onderzoek ter wereld: ProjectMinE. Daarnaast richtten ze biotechbedrijfTreeway op met als doel eenmedicijn te vinden om de ziekte tegenezen.Een jaar geleden werd hij daarvoorkoninklijk onderscheiden. Hij magzich sindsdien Officier in de Orde vanOranje-Nassau noemen.De vroeger succesvolle havenondernemerkan inmiddels niet meer pratenen bewegen doordat alle spierfunctiesin zijn lichaam zijn uitgevallen.(Foto: Volharding Shipyard Werkendam)Hij communiceert met oogbewegingenvia de computer.Zeer vereerdMuller was aanwezig bij de doop enplaatste daarover een bericht op socialmediasite LinkedIn: “Zeervereerd en verrast door mijn vriendRick Abresch die zijn nieuwe tankernaar mij vernoemd heeft. Zo vaar iktoch weer door mijn geliefde havensen blijf ik verbonden met mijn roots.Veel succes Burando Barging & Railmet deze nieuwe aanwinst! Ik wensMTS Bernard M en haar bemanningeen behouden vaart!”Aan het mts BERNARD M leverden o.a.vlootschouw.nl/bernard-mVolharding Shipyard WerkendamComplete afbouwRensen-Driessen ShipbuildingOntwerp, bouw en levering cascovoor Abresch 3 ShippingBeerens- Voormast Orca “Jumbo”- Achtermast Aero XL- Stuurhuistrap- Heklichtbeugel Sting XL- Rvs wentelroeftrap met rvs leuningen- Rvs gepolijste geuzenmast typeKyan XL- Davit WLL 300 kilo incl. CE-keurBerg Maritieme MeetsystemenCompleet tankmeting- enalarmeringssysteem engasdectectiesysteemDamen Marine Components- Besturingssysteem: type HP7000- Stuurmachine: type 4DWKK- Roeren: 4 x type XR 200++- Straalbuis: 2 stuks type OptimaDijvler WinchesBoegankerlieren, achterankerlier,afmeerlieren, ankers,ankerdamkettingen, ankerdraden entouwgeleiderHeatmasterThermische olie-installatie voorladingverwarming met secundaircircuit van 3000 kW, inclusief rvsdekafsluiters en tankwasinstallatieKampers Shipyard- Stuurhuis incl. hefgeleidekokersysteem- Aluminium bedieningshuisLiquid Control TradingMachinekamerpompenReintjes Benelux2 x WAF 665 L met reductie van5,043:1Stam Constructie- Rvs lampensteunen- Rvs verstralersteunen- Rvs bedieningskasten- Rvs luikeningangen- Rvs ontluchtingspaddenstoelen- Rvs uitlaatset voorschip- Rvs uitlaatset achterschip- Rvs tankdektrappen- Rvs keteluitlaat- diverse rvs-werkent CathuisStoffering en meubelsVeth Propulsion- 2 suks. Veth-Jet type 4-K-1200- Inclusief kortsluitankermotor393kW @1800RPM enluchtgekoeld IP23Vrooam Lubricants InternationalV-STREAM smeermiddelen voor debinnenvaartWerkina WerkendamElectrische installatiesWillemsen Interieurbouw& ScheepsbetimmeringBetimmeringWindeX Engineering- Airconditioning- Overdrukinstallatie
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl