Views
3 days ago

2025-23

20 4 november 2025A ROOM

20 4 november 2025A ROOM WITH A VIEWU ZOEKT EEN KAMERMET ZICHT OP HET WATER?DIE HEBBEN WIJ VOOR U!GEVRAAGDMATROOSWij zijn een scheepvaartbedrijf dat reeds 35 jaar minerale oliën vervoert over deRijn en zijrivieren. Voor één van onze tankers zoeken wij een matroos.Dient in het bezit te zijn van dienstboekje voor de Rijn.Minerva Shipping AG heeft een uitgebreide vloot voor elk transport. Wij zorgen voorWerkschema: 14 dagen op / 14 dagen af.vervoer van containers, vervoer van bulk en constructies, vervoer van vloeibare lichtechemie en bulk opslag. De vloot bestaat uit mcs Metropolis, mts Tripolis, mts Iris enms Aquapolis en wordt binnenkort uitgebreid met duwboot Mara die o.a. gesloten duwbakkenmet boegschroef gaat duwen in het ARA-gebied.Wij zijn altijd op zoek naar gemotiveerdeKapiteins, Stuurmannenen MatrozenSollicitaties te richten aan:Naviglobe nvNoorderlaan 96BE-2030 AntwerpenTel: 00-32- 35 42 43 81E-mail: crewing@naviglobe.beMinerva Shipping AG heeft een uitgebreide vloot voor elk transport. Wij zorgen voor vervoerWissel eens afHou je van afwisseling en wil je zo af en toe, of juist regelmatig van schip wisselen,bij ons kan dat.van containers, vervoer van bulk en constructies, vervoer van vloeibare lichte chemie en bulk opslag.De vloot bestaat uit mcs Metropolis, mts Tripolis, mts Iris en ms Aquapolis en wordt binnenkort uitgebreidmet duwboot Mara die o.a. gesloten duwbakken met boegschroef gaat duwen in het ARA-gebied.Wij zijn altijd op zoek naar gemotiveerdeWij bieden• Vaarschema 7/7 of 14/14, de keuze is nu nog aan jou• Zwitsers contract met Zwitserse conditiesKAPITEINS, • Interessante pensioenopbouw en hoog STUURMANNENkindergeld• Verzekering• Kost en inwoning EN en reizen MATROZENvrij• Mogelijkheid om afwisselend werk te doen op onze tankers of containerschepenWissel eens • Uitstekende af doorgroeimogelijkhedenHou je van Interesse? afwisseling en wil je zo af en toe, of juist regelmatig van schip wisselen, bij ons kan dat.Bel Benjamin Hoeykens +31 654 72 42 87 of mail hoeykens@shipmail.nlWij bieden• Vaarschema 7/7 of 14/14, de keuze is nu nog aan jou• Zwitsers contract met Minerva Zwitserse Shipping condities AG | info@minervashipping.ch | tel +41 41 632 48 35• Interessante pensioenopbouw en hoog kindergeld• Verzekering• Kost en inwoning en reizen vrij• Mogelijkheid om afwisselend werk te doen op onze tankers of containerschepen• Uitstekende doorgroeimogelijkhedenInterrese? Bel Benjamin Hoeykens +31 654 72 42 87 of mail hoeykens@shipmail.nlMinerva Shipping AG • info@minervashipping.ch • tel +41 41 632 48 35

4 november 2025 21Defensie ziet Port of Zwolle als schakel innationale weerbaarheidDe Nederlandse havens krijgen eensteeds belangrijker plek in de nationaleveiligheidsstructuur. Dat benadrukt JeanetteMorang, vlagofficier relatiemanagementbij de Commandant der Strijdkrachten,tijdens het congres Veilige haven, sterke regiovan Port of Zwolle. Volgens haar kan deregio rond Zwolle, Meppel en Kampen “eenstrategische schakel worden in de logistiekeketen van Defensie”.“Onze infrastructuur is vitaal”, zegtMorang. “Port of Zwolle ligt gunstigten opzichte van Duitsland. Als er ietsmisgaat in de grote zeehavens, kandeze regio een cruciale rol spelen intransport en opslag. Maar dat vraagtsamenwerking tussen overheid, Defensieen bedrijfsleven.”Moet Defensie leidend zijn in de logistiek rond Port of Zwolle? Ja, vond de zaal. (Foto: Promedia)De ligging is onze kracht énonze kwetsbaarheidHet congres, georganiseerd vanuit deuitgever van de Binnenvaartkrant, vondop 28 oktober plaats in Zwolle. BurgemeesterPeter Snijders opende met deoproep om veiligheid breed te zien.“Zwolle is een logistiek knooppunttussen de Randstad, Noord- en Oost-Nederland en Duitsland. Die liggingis onze kracht, maar ook onze kwetsbaarheid.”Hij wees op de risico’s vancriminaliteit, maar ook op de veiligheidsvraagstukkenrond waterstof, ammoniaken batterijopslag.De nadruk lag tijdens de avond opmilitaire mobiliteit. Morang, tot voorkort directeur Operaties bij Defensie,schetste hoe het veiligheidsdenkensinds 2014 is veranderd. “Met de invalin Oekraïne is de realiteit terug: vredevraagt onderhoud. Wie vrede wil, moetzich voorbereiden op oorlog.”Volgens haar wordt gewerkt aan hetNAVO-plan voor militaire paraatheid,waarbij civiele en militaire logistiekbeter moeten samenwerken. Nederlandheeft daarvoor drie hoofdassenaangewezen: Vlissingen, Rotterdam enEemshaven. “Maar ook de oostelijkeroute via Zwolle wordt belangrijker. Deverbindingen naar Duitsland en Scandinaviëmaken deze regio strategischrelevant.”Digitale veiligheidMorang benadrukt dat veiligheid eengezamenlijke verantwoordelijkheid is.“We spreken niet meer over een wholeof government-aanpak, maar over eenwhole of society-aanpak. Finland laatzien hoe een land zich als geheel voorbereidtop crises.” Ze pleit voor eenlogistiek ecosysteem waarin civielebedrijven in vredestijd samenwerkenmet Defensie en in crisistijd paraatstaan. Ook digitale veiligheid verdientaandacht.“Cyberaanvallen kunnen eenhaven platleggen. Veiligheid gaat nietalleen over hekken of camera’s, maarover mensen, kennis en veerkracht.”De Kornwerderzandsluismaakt onze haventoegankelijk voorzeeschepenPort of Zwolle-directeur Jeroen van derEnde ziet kansen én verantwoordelijkheden.“Onze haven is vitale infrastructuur.De provincies Gelderland, Overijsselen Drenthe willen met Defensieoptrekken. Dat biedt perspectief.”De verruiming van de Kornwerderzandsluismaakt de haven straks toegankelijkvoor zeeschepen tot 5.000ton. “Dat geeft onze regio een nieuweeconomische dimensie – en ook eenrol in Defensielogistiek.”In de paneldiscussie benadrukkenbestuurders en ondernemers dat veiligheiden innovatie hand in hand gaan.“Veiligheid is geen doel op zich, maareen voorwaarde om te kunnen ondernemen”,zegt Melanie van Beek vantransportmaterieel producent Broshuis.Wethouder Klaas de Vries vultaan: “Juist door innovatie kun je risico’sverkleinen.”Volgens gedeputeerde Erwin Hooglandkan Port of Zwolle uitgroeien tot voorbeeldregiovoor samenwerking tussenoverheid, bedrijfsleven en Defensie.“Onze ligging en infrastructuur makenons relevant in dit gesprek.”ASV is tegen verplichte fosfinemeting door schipperDe ASV verzet zich tegen “de onaanvaardbare verschuiving van deverantwoordelijkheid naar de schipper” om fosfinemetingen uit te voerenaan boord. De schippersorganisatie vindt dat de controle op aanwezigheidvan te hoge gasconcentraties bij de eigenaar van de lading hoort te blijvenliggen.Over het gebruik van fosfine (PH 3) ende daaraan verbonden risico’s is veelte doen. Meerdere keren ontstondenacuut gevaarlijke situaties op binnenvaartschependoor het giftige gas. Datwordt tijdens opslag en transport gebruikttegen ongedierte in granen enandere veevoederproducten.ADNHet onderwerp kwam 14 oktoberaan de orde tijdens het KetenoverlegBinnen vaart. Er zijn plannen om gegastelading onder het ADN te brengen.Volgens de ASV is het daarbij debedoeling dat voortaan een vrijgavemetinggedaan moet worden vóór hetvertrek van een binnenvaartschip metals grenswaardes 0,1 ppm boven delading en 0,03 ppm in de accommodaties.Er komt een rapportageplichtaan de schipper en incidenten dienengemeld te worden.Maar er moet aan boord ook meetapparatuuraanwezig zijn in elke ruimtewaar zich mensen kunnen begeven.Vooral dat stuit op bezwaren van deASV. “Dat betekent concreet dat erdus in ieder vertrek aan boord waarmensen wonen of werken detectiapparatuuraanwezig moet zijn.Ook een probleem is dat de waardevan 0,03 ppm (parts per million) dichtbij de technische limit van de meetapparatuurligt, aldus de ASV. Datmaakt de metingen niet nauwkeurig enbetrouwbaar genoeg.OnuitvoerbaarVolgens de ASV zijn deze voorstellen“goed bedoeld, maar technisch, praktischen financieel onuitvoerbaar. Hetaanbrengen van detectiesystemen inalle ruimtes zou leiden tot een aanzienlijkekostenpost en complexeinstallatievereisten, en een toenamevan het aantal foutieve alarmmeldingenzonder dat dit de daadwerkelijkeveiligheid proportioneel verhoogt.”De ASV wijst erop dat het vrijgeven vande lading en het veilig laden primairde verantwoordelijkheden zijn van deverlader of de door hem aangewezengassingsleider. “En absoluut niet dievan de schipper. De rol van de schipperbegint pas op het moment dat de ladingofficieel is vrijgegeven voor vervoer. Degassingsleider dient te waarborgen datalle handelingen met en rondom delading veilig kunnen geschieden. Endat er ook een vrijgaveverklaring wordtverstrekt.”De schipper en de bemanning moetenervan uit kunnen gaan dat de ladingveilig is en vrij van gevaarlijke concentratiesfosfine, vindt de ASV. Die noemthet daarom “onacceptabel dat er voorstellengedaan zijn waarbij de schipperverantwoordelijk zou worden gehoudenvoor het continu monitoren vangaswaarden in verblijven of boven delading. Schippers hebben geen invloedop het fumigatieproces en moeten dusook niet verantwoordelijk wordenemaakt voor de risico’s waar ze geeninvloed op hebben.”

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant