Views
1 week ago

2025-14

  • Text
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Juli
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Sluis
  • Schip
  • Gaat

6 1 juli 2025Zijn voor

6 1 juli 2025Zijn voor jou alleen de beste schepen goed genoeg? Sta jij graag aan het roervan de modernste dubbelwandige chemicaliëntankers? Solliciteer dan alstweede kapitein bij Oudcomb AG en kom ons team van gedreven binnenvaartprofessionals versterken.Gedreven tweede kapitein binnenvaart m/vOudcomb AG is een gespecialiseerd familiebedrijf met ruim 35 jaar ervaringin de binnenvaart. Vol trots bouwen we aan de uitbreiding van onze eigenvloot en beheren we momenteel zes hoogwaardige, roestvrijstalen,dubbelwandige chemicaliëntankers.Wij vragen:• Groot vaarbewijs en/of Rijnpatent tot Mannheim;• Ervaring in een soortgelijke functie;• Eventueel radarpatent;• ADN basis diploma;• Ervaring in de chemie is niet noodzakelijk;• ADN C of bereidheid om deze te halen.SOLLICITEERDIRECT!Wij bieden:• Week op/week af systeem of 2 weken op/2 weken af;• Goede werksfeer op een zeer modern schip;• Goede salariëring onder Zwitserse condities.Ben je op zoek naar veelzijdig en afwisselend werk? Ben jevoor 27 tot 39 uur beschikbaar? Een radardiploma heb je ook,en een marifooncertificaat en degelijke kennis van hetNederlands in woord en geschrift is geen probleem?Ga vandaag nog voortvarend aan de slagen stuur jouw schrift elijke sollicitatie naar:Oudcomb AGt.a.v. Yannick Oudakkeryannick@oudcomb.comVoor overige functies of meer informatie overde schepen en voorwaarden?Bel met Yannick: 06 – 127 437 36EDITIE 19 Verschijningsdatum 9 september 2025STL KalkarReserveer nu uw advertentieOp 23 en 24 september 2025 organiseert Messe Kalkar de Nederlands-Duitse vakbeursShipping-Technics-Logistics-Kalkar. De enige vakbeurs voor de binnenvaart in Duitsland met unieke kwaliteiten!In editie 19 van 9 september besteed de Binnenvaartkrant uitgebreid aandacht aan deze beurs.Bent u standhouder of wilt u een uiting in deze special? Mail ons: sales@binnenvaartkrant.nlbinnenvaartkrant.nl/adverterensales@binnenvaartkrant.nl (010) 414 00 60ColofonWaar binnenvaart is,is de Binnen vaart krant.Dankzij de unieke enintensieve verspreidingbereikt dit vakbladiedereen die in, om envoor de binnenvaartwerkzaam is.Meer dan 70.000 mensen lezende Binnen vaart krant, op papierof online. Via onze websites,nieuws brieven en social mediabereiken we daarbovenop permaand nog eens 50.000 mensen.Op die manier helpen we adverteerdersom hun boodschap bijalle beslissers in de binnenvaartonder de aandacht te brengen.UitgeverRiomar bvonderdeel van ProMedia Group‘s-Gravenweg 37B2901 LA Capelle aan den IJsselvlootschouw.nlbinnenvaartkrant.nlVerspreidpuntenVerschijnt gratis op dinsdag in deoneven weken, op honderden verspreidpuntenen als digitale krant.binnenvaartkrant.nl/verspreidpuntenRedactieHoofdredacteurMartin Dekker 06 22 871 516RedacteurSarah De Preter 06 22 701 893redactie@binnenvaartkrant.nlAdvertentiesSalesmanagerCarin Broere 06 57 580 037carin@binnenvaartkrant.nlAccountmanagerSimone Roodenberg 06 26 832 700sales@binnenvaartkrant.nlSluittijd advertenties:vrijdag in de even weken 15:00 uur.VormgevingColinda van IperenLiene Jouwsma-TomaseVarina Kammeraatvormgeving@binnenvaartkrant.nlAdministratieMariska Doornkamp 010 414 00 60klantenservice@binnenvaartkrant.nlDrukwerkKoninklijke BDUAlgemene voorwaardenOp al onze offertes, overeenkomstenen opdrachtbevestigingen zijnonze algemene voorwaarden vantoepassing zoals gedeponeerd bijde KvK onder nummer 24241388.binnenvaartkrant.nl/voorwaardenAuteursrechtenNiets uit deze uitgave mag wordenverveelvoudigd, opgeslagen in eengeautomatiseerd gegevensbestandof openbaar gemaakt zonder voorafgaandetoestemming van deuit gever. Dat geldt voor de volledigeinhoud van zowel de papieren als deonline versie van deze editie. Het auteursrechtberust bij Riomar bv en/ofde betreffende auteurs/fotografen.2558+NIEUWBOUWSCHEPENUIT DE BINNENVAARTKRANTSINDS 1997vlootschouw.nl 010-4140060

1 juli 2025 7EEN LIGPLAATSCADEAUTijdens de viering van het eeuwfeest werd de nieuwe naam bekendgemaakt. (foto’s Royal T Shipyards / Peter Lodder)Nieuwe naam voor Thecla Bodewes ShipyardsNa 100 jaar verder als Royal T ShipyardsOp vrijdag 20 juni vierde Thecla Bodewes Shipyards zijn 100-jarig bestaan als zelfstandige,Nederlandse familiewerf. Bij die gelegenheid ontving het bedrijf het predicaat ‘koninklijk’.Aansluitend werd de nieuwe naam bekendgemaakt: Royal T Shipyards.Tijdens het feest op de hoofdvestiging inKampen werd stilgestaan bij “een eeuw vantoewijding, innovatie en vakmanschap”.Die combinatie leverde, samen met degoede reputatie van de werf en van eigenaaren CEO Thecla Bodewes, de koninklijkegoedkeuring op. De Commissaris vande Koning in Overijssel, Andries Heidema,maakte dat bekend.Nieuwe naamHet was geen verrassing, want dat ‘koninklijk’zit in de nieuwe naam, die CEO TheclaBodewes onthulde: Thecla Bodewes Shipyardsgaat verder als Royal T Shipyards.“De ‘T’ in onze nieuwe naam verbindt onsverleden met de toekomst en staat voorveel meer dan alleen Thecla”, vertelde ze.“Het staat voor ‘Team’ – de mensen diedit bedrijf dragen. Voor ‘Tomorrow’ – onzedrang om vooruit te gaan. Voor ‘Together’– want samenwerking is onze kracht. Envoor ‘Trust’ en ‘Tradition’ – het fundamentonder ons vakmanschap. Royal T Shipyardsis meer dan een naam. Het is onze beloftevoor de ‘Toekomst’.”“We hebben dit samen bereikt, met generatiescollega’s, toeleveranciers en klanten.Dat we nu de koninklijke titel mogenvoeren, voelt als de ultieme erkenning vooriedereen die aan de groei en het succes vanons bedrijf heeft bijgedragen.”ImpactVolgens Commissaris Andries Heidemavervult het bedrijf binnen de maritieme sectoreen voorbeeldrol: “Royal T Shipyards iseen baken van stabiliteit, visie en vakmanschapbinnen de Nederlandse maakindustrie.Het is een bedrijf dat zowel lokaal alsinterna tionaal impact heeft. Het verbindtonze rijke hanzehistorie met modernemaritieme ontwikkelingen en is daarmeeeen cruciale schakel voor de maritieme industriein onze regio.”Ook burgemeester Sander de Rouwe vanKampen sprak zijn waardering uit. “Dezewerf is al decennialang een anker in onzegemeenschap. Niet alleen als werkgever,maar ook als opleider, innovator en trotsevertegenwoordiger van onze regio. De toekenningvan het predicaat koninklijk en deCEO Thecla Bodewes tekende voor het predicaat koninklijk. Links Commissaris Andries Heidema.nieuwe naam Royal T Shipyards zijn meerdan verdiend en een bekroning van hetwerk van Thecla Bodewes én haar mensen.”Wat in 1812 begon als ScheepswervenGebroeders G. & H. Bodewes in Martenshoek,groeide uit tot een gerenommeerdfamiliebedrijf in de Nederlandse scheepsbouw.Precies een eeuw geleden werd eenbelangrijke stap gezet toen de twee familietakkenhun eigen koers gingen varen enéén ervan een zelfstandige werf in Hasseltvestigde. Dat geldt als het begin van hethuidige bedrijf.Die andere tak is trouwens ook koninklijk(sinds 2012). Dat is Royal Bodewes inHoogezand.Thecla Bodewes (1967) is de zevende generatieaan het roer. Ze leidt het bedrijf sindshaar 29e, dat toen nog maar één werf hadd,die in Hasselt. Ze is zeer actief voor demaritieme sector. In 2011 werd ze benoemdtot Zakenvrouw van het Jaar. In 2019 werdze uitgeroepen tot Zwolse Havenondernemervan het Jaar. Sinds 2021 is TheclaBodewes boegbeeld van de Topsector Water& Maritiem.Vier vestigingenVandaag de dag is Royal T Shipyards actiefvanuit vier vestigingen. Naast de hoofdvestigingin Kampen heeft het bedrijf wervenin Harlingen, Meppel en Stroobos.Het bedrijf wordt wereldwijd erkend omzijn hoogwaardige, innovatieve scheepsbouw.De werf heeft inmiddels meer dan200 schepen gebouwd en levert maatwerkoplossingenvoor binnenvaart, shortsea,duw- en sleepvaart en de baggersector. Metdaarbij een sterke focus op emissievrijevoortstuwing en duurzaamheid.“Met het predicaat Koninklijk als symboolvan erkenning, een krachtige nieuwe naamen een toekomstgerichte visie blijft RoyalT Shipyards bouwen aan schepen die ertoedoen”, neemt het bedrijf zich voor. “Gedrevendoor technologie, traditie en teamwork.”“Als jij opzij komt, dan vertrek ik!”De buurman was boos maar nietwoedend; gebruikte geen scheldwoordenofzo. Toen ik even daarvoorlangszij wilde komen voor een dag ofwat, was hij uit zijn stuurhut tevoorschijngekomen. Ik had alleen hetsteekeindje vast, de voordraad gezeten keek of mijn wrijfhoutjes goedhingen, het achterschip draaide bij.Nog in het gangboord werd ik aangesproken:“Als je van plan bent om teblijven liggen, heb ik een probleem: ikwil dit weekend gaan verven en julliesoort schepen ken ik, je restladinggaat stuiven en dan is mijn werk voorniks.”Ik ben meestal vrij assertief maarwist even niets anders te zeggendan dat ik de ruimen goed had uitgespoten,maar het bleek onvoldoendevoor hem. Hij voegde de daad bij hetwoord en vertrok richting Julianasluis.De tweede kolk was er nog niet.Als je met je gezin aan boord woont,is een goede ligplaats cruciaal. Nietalleen voor de vaar- en rusttijden, ookvoor het sociale leven zijn erbepaalde factoren die tellen.Kan ik het schip rustig achterlaten,is het terrein vrij toegankelijk, kan deauto eraf, kun je de boodschappenmakkelijk aan boord sjouwen en zijner überhaupt winkels in de buurt.Dat soort dingen. Voor iedereen dievaart belangrijk, maar met een clubjemensen aan boord zonder een vasteuitvalsbasis aan de wal speelt dit nogsterker. Zo ook voor ons, ergens in dejaren 90.In die tijd nam ik even voor Pinkstereneen reisje zand aan naar Alphenaan de Rijn; snel nog een binnenlandstripje, niet te ver weg. Het plan was –na lossing in de Heimanswetering –een ligplaats zoeken in Gouda. Altijdeen gok of dat lukt op een aanvaardbareplek.Het schip werd geboend en van zandontdaan; alles schoon en fris voorhet weekend, de auto zou gebrachtworden door familie. We zigzagdenleeg door de bruggetjes van Alphenen Gouwsluis, Boskoop en Waddinxveen.Door de spoorbrug van Gouda kekenwe spiedend rond; een plek langszijis lastig maar beter dan niets. Aan deProducent lag het vol maar verderopwaren er redelijk goede steigersbij het bejaardenhuis. Op de eerstepalen lag een werkponton, dan eengeladen kempenaar, dan een openplek die net te kort was. De laatstemogelijkheid was langszij dat schipvan de buurman die wilde verven.Wat scheelde dat een hoop moeitetoen we tegen de steiger lagen, mettwee jonge kinderen en een baby inde buggy.Steven SternWrijfhoutColumn

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant