Views
1 week ago

2025-14

  • Text
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Juli
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Sluis
  • Schip
  • Gaat

4 1 juli

4 1 juli 2025jobs@rptag.ch+316 31 92 02 26jobs@rptag.ch+316 31 92 02 26De VerenigdeTankrederijzoekt personeelDe Verenigde Tankrederzoekt personeel!De Verenigde TankrederijDe VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (Gzoekt schippers personeel!en kapiteins. We vervoeren 3 productsoortenDe Verenigde De Verenigde Tankrederij Tankrederijzoekt zoekt personeel! personeel!diverse vaartrajecten. We werken week op week af onDe VT zoekt De gemotiveerde VT zoekt gemotiveerde matrozen, matrozen, stuurmannen stuurmannen (GVB),De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (GVB), (GVB),De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (GVB), schippersschippersen schippers en kapiteins.kapiteins. en We kapiteins. We vervoerenvervoeren We 3 productsoorten vervoeren 3 productsoorten 3 productsoorten overover diverse vaartrajecten. overdiverse vaartrajecten. We werken week op week af onderdiverse vaartrajecten. diverse We werken vaartrajecten. week We werken op week We week af werken onder op week Nederlandse af op onder week voorwaarden. af onderNederlandse Nederlandse Tevens voorwaarden. zijn wij voorwaarden. een Tevens erkend zijn leerbedrijf, Tevens wij een zijn erkend dus wij ben een leerbedrijf,je erkend een leerling leerbedrijf, startenddan contact op via 010 - 487 62 33 of stuur een mail naardus ben je metdus een eenben leerling (BBL)je eenopleiding, startend leerlingneem met startend een dan (BBL) metcontacteen opleiding, (BBL)via 010opleiding, neem - 487 62 33neemof stuurhr@vtgroup.nl om de mogelijkheden te bespreken!een mail naar hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden te bespreken!dan contact dan op contact via 010 op - 487 via 010 62 33 - 487 of stuur 62 33 een of stuur mail naar een mail naarhr@vtgroup.nl hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden om mogelijkheden te bespreken! te bespreken!Nederlandse voorwaarden. Tevens zijn wij een erkend leerschippers en kapiteins. dus We ben vervoeren je een leerling 3 productsoorten startend met over een (BBL) opleidingdan contact op via 010 - 487 62 33 of stuur een mail nNederlandse voorwaarden. Tevens hr@vtgroup.nl zijn wij een om erkend de mogelijkheden leerbedrijf, te besprekendus ben je een leerling startend met een (BBL) opleiding, neemP.O. Box 59005 | 3008 PA RotterdamNijmegenstraat 1 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | The NetT +31 (0)10 487 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nlP.O. Box 59005 | 3008 PA RotterdamNijmegenstraat 1 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | The NetherlandsT +31 (0)10 487 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nlP.O. Box 59005 P.O. | Box 300859005 PA Rotterdam | 3008 PA RotterdamNijmegenstraat Nijmegenstraat 1 | 3087 CD 1 Rotterdam | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | Harbour | The 2181a Netherlands | The NetherlandsT +31 (0)10 487 T +31 62 (0)10 30 | E 487 info@vtgroup.nl 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl | www.vtgroup.nl

1 juli 20255“Semi-autonoom varen kan vervoervia Elbe-Lübeckkanaal redden”Het toelaten van semi-autonome, kleinere koppelverbanden op het Elbe-Lübeckkanaalkan op korte termijn een oplossing bieden om het kanaal aantrekkelijkerte maken voor goederenvervoer. Daarvoor pleiten de Industrie- en HandelskamerLübeck en het havenbedrijf van Lübeck.DOOR SARAH DE PRETERZe reageren op een onderzoek van hetFraunhofer Centrum voor MaritiemeLogistiek (CML). Het Elbe-Lübeckkanaalbestaat dit jaar 125 jaar, maarspeelt allang niet meer de belangrijkerol als transportroute die het ooit had.In 2024 werden er slechts 373 schepengeteld die lading vervoerden. Dat ishet laagste aantal ooit.De daling in het goederenvervoer isgrotendeels te wijten aan de infrastructurelebeperkingen: de sluizenzijn te klein, de bruggen te laag en devaargeul is te ondiep. Grote binnenvaartschepen,van 110 meter, kunnener niet uit de voeten.In het Bundesverkehrswegeplan 2030was een verruiming van het kanaalgepland. Dat voornemen schortte deDuitse regering op wegens de tegenvallendevervoersvolumes.Kleine koppelverbandenHet zal dus nog decennia duren voordathet kanaal daadwerkelijk wordtverruimd. In de tussentijd ziet hetCentrum voor Maritieme Logistiekwel kansen om het Elbe-Lübeckkanaalbeter te benutten als vervoersroute.De onderzoekers stellen voor omsemi-autonome koppelverbanden inte zetten, afgestemd op de bestaandeinfrastructuur en uitgerust met eenmilieuvriendelijke aandrijving.Deze kleinere schepen zouden vanuitLauenburg kunnen worden opgeschaaldtot grotere konvooien meteen bemanning aan boord. Zo zouhet Elbe-Lübeckkanaal beter kunnenworden geïntegreerd in het netwerkvan grotere waterwegen, zoals de Elbeen het Elbe-Seitenkanaal.In België en op de Rijn is al bewezendat deze aanpak technisch haalbaar is.Bovendien zou semi-autonoom vareneen oplossing kunnen bieden voor hettoenemende personeelstekort in debinnenvaart. Voorwaarde is wel dat rederijenbereid zijn hierin te investeren.Stromingsseinen op Nieuwe SluisAan de westzijde van het sluisplateauvan de Nieuwe Sluis Terneuzen zijnvier stromingsseinen geplaatst. Dezeseinen geven aan dat een deur van deNieuwe Sluis geopend wordt of dat desluis wordt genivelleerd. Zodoendeinformeren ze schippers en loodsen ofze stromingen kunnen verwachten inof buiten de Nieuwe Sluis als gevolgvan kolkuitwisseling of nivelleren.Als het bovenste licht brandt, wordtde kolk genivelleerd. Brandt hetonderste licht, dan gaat de sluisdeuraan die zijde gaat open.Ondertussen zijn de op 8 mei gestarteproefvaarten in volle gang. Verschillendekeren was het al ‘volle bak’ metbinnenvaartschepen. Ook voeren er almeerdere Panamax-schepen met eenSnelle interim-oplossingHet CML spreekt van een snelle interim-oplossingdie, mits slim aangepakt,ook geschikt kan zijn met een toekomstigeverruiming van het kanaal. Mededoor de politiek gewenste mobiliteitstransitieen geopolitieke ontwikkelingenin de Oostzee-regio zien deonderzoekers op langere termijn weerperspectief voor het Elbe-Lübeckkanaalals goederentransportweg.Voorlopig is daar echter weinig van temerken. Het kanaal wordt steeds vakerlangdurig gestremd wegens onderhoudswerkzaamheden.Zo werd desluis bij Lankau pas dit voorjaar, naacht maanden, weer in gebruik genomenna een ingrijpende reparatie.Het 62 kilometer lange Elbe-Lübeckkanaalvormt een belangrijke schakeltussen grote delen van Midden-Europa en de havens aan de Noordzee,Oostzee, Middellandse Zee en deZwarte Zee. Voor de haven van Lübeckspeelt de vaarweg een essentiële rol inhet achterlandverkeer.Door het teruglopende aantal kleinebinnenvaartschepen die geschikt zijnvoor dit kanaal, nemen de transportkostenvoor verladers toe. Daardoorverplaatst sinds 2000 steeds meerlading zich naar de weg en het spoor.Die vervoersmodaliteiten hebbeninmiddels echter nauwelijks nogcapa citeit over.lengte van 230 meter door de NieuweSluis. Half juni is het eerste schip ooitmet een diepgang van 12,50 meter bijlaagwater het Kanaal van Gent naarTerneuzen opgevaren.Als de proefvaarten met alle typenschepen naar tevredenheid zijn doorlopen,kan de sluis volledig wordengebruikt. Naar verwachting is dat inde loop van de zomer.TWEE DODEN BIJHAVENONGELUK ROTTERDAMIn de Rotterdamse Waalhaven heeft donderdag 19 junieen ernstig ongeval plaatsgevonden. Tijdens het lossenvan stalen platen uit een binnenschip zijn twee havenmedewerkersoverleden en raakten twee anderen zwaargewond.Het ongeluk gebeurde op Pier 6 bij C. Steinweg-Handelsveem.Hulpdiensten waren snel ter plaatse. Zo kwam deBrandweer in verband met een zware beknelling, landdede traumahelikopter op de terminal en arriveerden meerdereambulances.FNV Havens gaf in het AD aan dat het wil dat de Arbeidsinspectieingrijpt bij Steinweg-Handelsveem. Volgens devakbond zijn er sinds 2017 al zeven dodelijke slachtoffersgevallen bij Steinweg.NIEUWE VOORZITTER VOORWATERBOUWERS(foto Media-TV)Tijdens de ledenvergadering op 24 juni heeft de Verenigingvan Waterbouwers Jaap van Thiel de Vries benoemdals opvolger van voorzitter Femke Zevenbergen.Van Thiel de Vries werkt sinds 2013 bij Boskalis, waarhij leiding geeft aan het bedrijfsbureau. Hij begon zijnloopbaan in het waterbouwkundig onderzoek bij TU Delften Deltares, waar hij promoveerde op duinafslag tijdensstormvloeden. Vervolgens werkte hij bij EcoShape in aaninnovatieve waterbouwoplossingen, zoals de Zandmotorlangs de Zuid-Hollandse kust.“De waterbouwsector staat op een kruispunt”, aldus VanThiel de Vries. “We worden geconfronteerd met grotemaatschappelijke opgaven: klimaatverandering, energietransitie,geopolitieke spanningen en de druk op biodiversiteiten leefomgeving. Ik zie het als mijn taak om samenmet onze leden en partners een context te creëren waarinwe deze uitdagingen omzetten in kansen voor innovatieve,duurzame en financieel gezonde oplossingen.”Niet of, maar hoeDe algemene ledenvergadering vanKoninklijke Binnenvaart Nederlandligt inmiddels achter ons. Zo’n bijeenkomstis altijd een moment vanbijpraten, terugblikken en vooralvooruitkijken. Ditmaal stond het visiedocumentcentraal: een documentwaarin de binnenvaartsector sameneen koers uitzet. Daarbij bleek opnieuwhoe lastig dat is, in een sectordie zo divers is als de onze.De leden van KBN zijn een representatieveafspiegeling van de sector; vanfamilies aan boord tot multinationals,en alles ertussenin. Dat betekent ookdat waar de één kansen ziet in verduurzamingen digitalisering, de anderin de maag zit met risico’s, extrakosten en onzekerheid.Een belangrijk knelpunt: veel ondernemersweten op dit moment nietwaarin ze nu moeten investeren. Wantwat als de techniek die vandaag als‘toekomstbestendig’ wordt gepresenteerd,over een paar jaar achterhaaldblijkt te zijn? Moeten ze in biobrandstoffeninvesteren, in batterijen of inwaterstof? Of is het wijsheid om juisteven te wachten? De twijfel is begrijpelijken verklaart waarom sommigensceptisch zijn.Juist daarom is het zo belangrijk omhet gesprek te blijven voeren. Nietmeer over de vraag of verduurzamingwel nodig is; die discussie is al gevoerd.Dus ligt voor KBN de belangrijketaak om iedereen mee te latenkomen in deze realiteit ente zorgenvoor de beste omstandigheden waarinbinnenvaartondernemers kunnenopereren.Dat kwam ook terug tijdens de bijeenkomst,met de oproep om samen tewerken aan een realistisch pad vooruit.Daarin is ruimte voor verschillendeinzichten en bepalen we samenhoe we dit aanpakken.Dit visiedocument gaat overigens overmeer dan alleen verduurzaming. Het iseen werkplan dat op meerdere terrei­nen de lijnen uitzet, voor de hele binnenvaart.Dat betekent niet dat alles opeen dag is gerealiseerd. Het is een traject,waarin we blijven leren, schaven,bijstellen, en vooral met (toekomstige)leden in gesprek blijven.Bij KBN voeren we dat gesprek graag.Open, nuchter en realistisch. Doet umee?Het visiedocument werd tijdens de ledenvergadering besproken.(foto KBN)Op koersKoninklijke Binnenvaart Nederland belicht actueleonderwerpen uit de sector

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant