Views
1 week ago

2025-14

  • Text
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Juli
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Sluis
  • Schip
  • Gaat

241 juli 2025Eivissa

241 juli 2025Eivissa geeft Sail Amsterdam extra dimensiemet ScheepvaartborrelHet aftellen naar Sail Amsterdam isbegonnen. Van 20 tot en met 24 augustusvindt het grootste nautische evenementvan Nederland plaats. EvenementenschipEivissa is erbij en een van de hoogtepuntendie week belooft de Scheepvaartborrel teworden. Op vrijdag 22 augustus varen,netwerken en feesten 600 mensen uitde maritieme sector op het IJ, tussen deimposante tallships.Thuishaven van de Eivissa is Krimpenaan de Lek. Het schip is eigendom vanDEK River, opgericht door drie ervarenondernemers uit de binnenvaart:Edwin Diepeveen, Michael Elevelden Richard Kornet. Zij opereren opde achtergrond. Voor de commerciëleactiviteiten van Eivissa Events is Jeroenvan Schie verantwoordelijk. Debusiness manager heeft een jarenlangeervaring in de organisatiewereld,zowel op het water als aan de wal.Feestelijke en relaxte sfeerEivissa is de Catalaanse naam voorIbiza. Die naam is niet zomaar gekozen;hij staat voor de feestelijke enrelaxte sfeer aan boord. Het schip is 65meter lang en heeft drie dekken.“Toen ze de boot kochten, hebbenMichel, Richard en Edwin die omgedooptnaar Eivissa. Omdat ze van hetgoede leven houden. Dat probeer ikdoor te vertalen naar de combinatiebusiness & pleasure. Als je bij ons aanboord komt, moet dat een feestjezijn.”Dat geldt voor de programmering,de verzorging, de aankleding en defaciliteiten. “Met meerdere dekken enruimtes kunnen we verschillendeopstellingen en sferen creëren. Voorgroepen van circa 100 tot 600 gasten.We hebben een balkon en dat geefteen intiem clubgevoel. Het dak kanopen, we hebben een mooi achterdeken ook nog een knus rooftopbuitenterras.”Voor eten en drinkenwerkt Eivissa Events samen met eenselect aantal topcateraars.“We kunnen overal komen. Wehebben drie soorten evenementen:publieks-, bedrijfs- en privéevenementen.De afgelopen jarenwaren het vooral publieksevenementen,zoals themafeesten met kaartverkoop.We willen weer meer corporateevenementen doen. Er is ook veelbelangstelling. Mensen willen graagop een boot feesten, lekker op het water.Dat heeft altijd wel iets magisch. Jekunt leuk feest vieren en onderweg isvan alles te zien.”Sail AmsterdamHoogtepunt van 2025 wordt SailAmsterdam, die van 20 tot en met 24augustus plaatsvindt. De tiende editievan het 5-jaarlijkse maritieme evenementwordt deze keer extra groot enfeestelijk omdat de hoofdstad 750 jaarbestaat. Die week staat al meer daneen jaar omcirkeld in Jeroens agenda.De Eivissa maakt deel uit van deofficiële vloot. “We zijn heel blij dathet gelukt is om als vreemde eend inde bijt mee te kunnen varen. We zijneigenlijk te lang om in de hospitalityvlootmee te varen. We kunnenofficieel niet keren in de IJhaven. Maarwe hadden leuke contacten met deSail-organisatie en zijn het overlegaangegaan. Uiteindelijk zijn wij tochlid geworden van de officiële vlooten zodoende mogen we heel de weekvaren.”“Dat doen we vanaf de Danzigerkade,waar we in- en uitschepen. Vanaf daarvaren we gewoon het IJ op, overaltussendoor, zodat gasten alles kunnenzien: de tallships én het vuurwerk datiedere avond om half elf 750 secondenduurt. 750 als verwijzing naar‘750 jaar Amsterdam’.”ArrangementenJeroen kijkt erg naar de Sail-week uiten is, samen met z’n collega’s, drukmet de voorbereidingen. De Sail-InParade op 20 augustus en de Sail-Out Parade op 24 augustus zijn vooriedereen speerpunten. “Dat zijn de(foto’s Eivissa Events)momenten waar iedereen naar kijkt.Daartussen is er elke dag ruimte omhet water op te gaan en iets bijzonderste doen. We doen een combinatie vanopen events, waar men zowel zakelijkals privé voor kan inschrijven. We biedenarrangementen en we hebben ookeen aantal vaarten die door bedrijvenof organisaties zijn geboekt. Zoals eenIT-netwerkclub.”De Sail-arrangementen van EivissaEvents hebben aansprekende namenals ‘The Breakfast Club’, ‘Brunch, Bubbles& Beats’ en ‘EatNjoy Dinner Party’.Op zaterdagavond is het dansen op‘HouseQuake’ met de legendarischehouse-dj’s Roog en Erick. Tijdens deSail-Out op zondag gaat de Eivissa opde Amsterdamse toer, “metNederlandstalige live muziek, familieen gezelligheid”.ScheepvaartborrelHeel gevarieerd allemaal, vat Jeroensamen. Een bijzonder feest wordt deScheepvaartborrel op vrijdag 22augustus. Die is bedoeld voor iedereenuit de maritieme wereld. “Uit debinnenvaart, de havens, zeevaart,scheepsbouw... Iedereen is welkom.Natuurlijk kun je op de Scheepvaartborrelprima netwerken, maar hetmoet vooral een gezellig evenementworden.”Tickets kosten 175 euro per persoon.“Al het eten en drinken is vier uur langall inclusive. Onder andere met oestersen we hebben een allround dj, dieallerlei lekkere hits draait”, zegtJeroen. Tot slot verklapt hij: “En wehebben een leuke headliner geboekt:Jody Bernal.”Kijk op www.eivissa-events.com voor deScheepvaartborrel, de arrangementen,tickets en informatie.

1 juli 2025 25ABN AMRO stelt prognoses naar beneden bijTrump stort wereldhandel in chaos –en dat treft ook de transportsectorDe prognoses voor detransportsector zijn verslechterd.ABN AMRO gaat nu uit van 1procent groei dit jaar. In 2026kan de groei aantrekken naar2,0 procent, onder anderedankzij investeringen in Duitseinfrastructuur en de Europesedefensie. Dat is vooral voor debinnenvaart gunstig.Dat blijkt uit de half juni gepresenteerdeSectorprognoses 2025-2026. Voor de deskundigenvan ABN AMRO is het klip enklaar: “Het gedrag van de Amerikaansepresident Donald Trump is moeilijk tevoorspellen, maar het is nu al duidelijkdat zijn handelsoorlog de wereldhandelin chaos stort. Daarnaast bestaat het risicoop een nieuwe escalatie van handelsspanningen,wat investeerders enconsumenten onzeker maakt.”Lastig voorspellenABN AMRO analyseert in deze nieuwerapportage de verwevenheid vanNederlandse sectoren met de Amerikaanseeconomie en de gevolgen vaneen verdere escalatie van de handelsoorlog.De ontwikkelingen volgen elkaar insnel tempo op en laten zich lastigvoorspellen. Dat illustreren de onderzoekersmet een voorbeeld: “In deAmerikaanse staat Californië zijn tweebelangrijke havens gevestigd, de havensvan Los Angeles en Port Beach. Eenaanzienlijk deel van de schepen diedeze havens aandoen is afkomstig uitChina. Op een normale werkdag zettenvanuit Chinese havens circa veertigschepen koers naar Californië. Maar opeen vrijdagochtend begin mei vertroker vanuit China geen enkel schip naareen van deze havens. Dat was sinds hetbegin van de coronapandemie in 2020niet voorgekomen.”Lagere scheepvaarttarievenduidden op een tragerewereldhandel“Enkele dagen later, op maandagochtend12 mei, bereikten de VS en Chinana onderhandelingen in Genève eenvoorlopig akkoord, waardoor de duizelingwekkendeAmerikaanse invoerheffingvan 145 procent op Chineseproducten werd verlaagd naar 30 procent.Daarna kwam de scheepvaarttussen China en de VS weer deels opgang.”KwetsbaarEen volledig herstel verwachten ze nietbij ABN AMRO. Er zijn nog steeds forseinvoerheffingen van kracht. Die remmende economie af. “De Amerikaanseindustrie wordt door de heffingengeconfronteerd met hogere kosten,terwijl de productie al maanden daalt.Ook de Chinese industrie staat onderdruk doordat de Amerikaanse vraagnaar Chinese producten flink is afgenomen.”“Het is mogelijk dat Trump akkoordensluit met China en de EU, maar nu alwordt duidelijk dat de wereldeconomiedoor zijn handelsoorlog te makenkrijgt met tragere groei”, aldus ABNAMRO.De tarieven in de zeescheepvaart dokenomlaag na 2 april, “de dag dat Trumpop de door hem uitgeroepen ‘LiberationDay’ in de Rose Garden van het WitteHuis zijn kartonnen bord met bizarreinvoerheffingen wereldkundig maakte.Deze lagere scheepvaarttarieven duiddenop een tragere wereldhandel.”“Inmiddels zijn de tarieven gestegendoordat de handel deels weer op gangkomt en de containervaart ontregeld isgeraakt. Nederland is als relatief kleine,open economie kwetsbaar voor ontregelingvan de internationale handel,al biedt de handelsoorlog tussen de VSen China mogelijk ook kansen voorNederland en Europa, bijvoorbeelddankzij een betere concurrentiepositieten opzichte van China.”Uitzondering op de regelOok de luchtvracht is gevoelig voorhandelsbelemmeringen. Maar die sectorvormt een uitzondering op de regel,want “deze branche heeft als voordeeldat deze vaak profiteert van ontregelingvan handelsketens. Wie snel overbepaalde goederen wil beschikken,vaak bereid is daar een hoge prijs voorte betalen en dus gebruik te maken vandeze snellere, maar duurdere transportmodaliteit.”De invoerheffingen belemmeren de wereldhandel en remmen de economie af. (AI-afbeelding Best / AdobeStock)Door Trumps aankondigingen vanhoge invoerheffingen hebben veelAmerikaanse bedrijven nog snel extravoorraad opgebouwd. Door de haastdie daarmee gemeoid was, moest datper vliegtuig moest gebeuren.Amerikaanseinvoerheffingen rakende Duitse staalindustrie,waarvan de Nederlandsebinnenvaart voor een deelafhankelijk is“De onderhandelingen van de VS metbijvoorbeeld de EU en China zijnmoeilijk te voorspellen, en het is mogelijkdat de luchtvracht blijft profiterenvan plotselinge verhogingen of verlagingenvan invoerheffingen. Maar hetmeest waarschijnlijke scenario is tochdat de luchtvracht last krijgt van detragere wereldhandel, waardoor devraag onder druk komt.”Geen vertrouwenHet moet wel raar lopen als de afnamevan de internationale handel beperktblijft tot de VS, al verwoordt ABNAMRO het voorzichtig. “Door Trumpshandelsoorlog staat het vertrouwen inde economie onder druk, waardoorondernemingen investeringsbeslissingenzouden kunnen uitstellen. Dat kande internationale handel afremmen,bijvoorbeeld de aanvoer van onderdelenen materialen voor de industrie, ofde export van auto’s, staal en machines.”Ook expediteurs kunnen te maken krijgenmet lagere volumes, maar zij hebbennet als de luchtvracht als voordeeldat ze vaak profiteren van ontregelingvan toeleveringsketens. Hun opdrachtgeversdoen een beroep op hen vooreen oplossing als bijvoorbeeld schepenvertraagd zijn of als een lading snelverscheept moet worden. “Daarnaastzijn er expediteurs die hun klantenkunnen adviseren over manieren omeen zo laag mogelijke invoerheffing tebetalen, bijvoorbeeld door middel vande Amerikaanse first sale rule (deze bepalingin de Amerikaanse douanewetgevingstaat importeurs toe om de laagstekostprijs van een goed te gebruikenvoor het berekenen van invoerrechten,red.). Bovendien hebben zij over hetalgemeen lage vaste kosten, doordat zehet transport uitbesteden.”ProfiterenWegvervoerders kampen wel met hogevaste kosten, aldus ABN AMRO, en zijndaardoor kwetsbaar voor druk op detarieven, vooral wanneer ze internationaalactief zijn. “De retail blijft nogwel groeien, dankzij de toenemendekoopkracht, al bestaat het risico datconsumenten bij escalatie van Trumpshandelsoorlog de hand meer op deknip gaan houden.”Ondanks de handelsoorlog neemt deindustriële bedrijvigheid in Europavooralsnog langzaam toe, signalerende onderzoekers. “Maar het herstelis broos en kan bijvoorbeeld wordenbelemmerd door de Amerikaanse invoerheffingenvan maar liefst 50 procentop staal en aluminium, die beginjuni van kracht zijn geworden. Dieraken bijvoorbeeld de Duitse staalindustrie,waarvan de Nederlandse binnenvaartvoor een deel afhankelijk is.”De groei van de transportsector staatdit jaar dus onder druk. Voor 2026 verwachtABN AMRO een groei van 2,5procent. De aanzienlijke investeringenin de Duitse infrastructuur en inde Europese defensie zullen leiden toteen hogere vraag naar grondstoffen enmaterialen. Daarvan kunnen volgensde bankeconomen vooral de binnenvaarten het internationale wegvervoerprofiteren.

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant