Views
1 week ago

2025-14

  • Text
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Juli
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Sluis
  • Schip
  • Gaat

22 1 juli 2025ALS HET

22 1 juli 2025ALS HET MOET DRAAIEN….!Shipfix Techniek, uw leverancier,servicepartner en installateur van:• Inbouw scheepsmotoren, keerkoppelingen e.d.• DenGen aggregaten van 17-80 kVA, Yanmar, Perkinsen JCB motoren• Baxi Gavina scheepskachels en branders• Warmtewisselaars en indirect gestookte boilers oprestwarmte hoofdmotor• Dab/Wacs hydrofoor installaties• Drinkwaterfiltratie systemenWERKSCHIP JANNYGemeentehaven • Havenweg • 3295 XZ ’s-GravendeelTel/WhatsApp: 06-15204640 • info@shipfixtechniek.nl • shipfixtechniek.nlALUMINIUM EN RVSBEERENS BVBeatrixhaven 194251 NK, WerkendamJohn van Maastricht+31(0)6-30487516of mail direct naarverkoop@beerensbv.nl/Beerensbvwerkendam/company/beerensbv• Kwaliteit• Leverbetrouwbaarheid• Full serviceWWW.BEERENSBV.NLEDITIE 20 Verschijningsdatum 23 september 2025FinanciëleZakenUw geld, uw toekomst – goed geregeld.Lees alles over pensioen, verzekeringen en financieringen in de special Financiële Zaken in de Binnenvaartkrantvan 23 september. Praktisch advies, slimme tips en inzichten van experts. Mis het niet!Wilt u adverteren in deze special en uw doelgroep direct bereiken?Neem contact met ons op en bespreek de mogelijkheden.binnenvaartkrant.nl/adverterensales@binnenvaartkrant.nl 06 57 580 037

1 juli 2025 23Anderhalf miljoen euro voor snelle elektrischewatertaxi’sWatertaxi Rotterdam investeert in nieuwe, elektrischewatertaxi‘s die dezelfde snelheid kunnen behalen als dehuidige dieselvaartuigen in de vloot: 50 kilometer peruur. Die vervangen ze de komende jaren stap voor stap.De ontwikkeling wordt mogelijk gemaakt dankzijfinanciële steun van de Greendeal Europa, hetJust Transition Fund Rijnmond en het programmaKansen voor West. Bij de subsidieaanvraag kreegWatertaxi Rotterdam hulp van InnovationQuarter, deregionale economische ontwikkelingsagent van ProvincieZuid-Hollannd.Over op schone energieDe bedoeling is dat de eerste elektrische, 12-persoons watertaxi van het nieuwe type eind 2026gaat varen. Dan is ook de benodigde snellaadinfrastructuurvoor groene stroom op de walaangelegd.Watertaxi Rotterdam spreekt van een cruciale stapin de verduurzaming van het personenvervoer overwater in Rotterdam en Schiedam. Het doel is dat in2030 alle watertaxi’s op schone energie varen. Hetbedrijf verzorgt in opdracht van gemeente enHavenbedrijf Rotterdam en MetropoolregioRotterdam Den Haag het personenvervoer over waterin Rotterdam en Schiedam. Jaarlijks maken ruim700.000 inwoners, forenzen en toeristen gebruik vande watertaxi’s, die op afroep varen, en de zes veerdienstenin de stad.Naast de kleinere watertaxi’s zet Watertaxi Rotterdamook in op de ontwikkeling van grotere, emissievrijeschepen met een capaciteit van circa dertigWatertaxi Rotterdam vervoert per jaar ruim 700.000 inwoners, forenzen en toeristen. (archieffoto Tekst & Toebehoren)passagiers. Deze zijn er straks onder andere voor hetwoon-werkverkeer van en naar nieuwe stadsdelenaan het water, zoals Stadionpark en Merwe-Vierhavens.Met lefDe bestaande vloot telt inmiddels acht elektrischeschepen met een maximumsnelheid van 15 kilometerper uur en tien snellere watertaxi’s die nog metdieselmotoren zijn uitgerust. Deze laatste zullengeleidelijk worden vervangen door de emissievrijeschepen van het nieuwe type.“Mooi om te zien dat Watertaxi Rotterdam zovoortvarend bezig is met de verduurzaming vanhaar vloot”, aldus wethouder Chantal Zeegers vanKlimaat, Bouwen en Wonen. “Ze levert daarmee eenbelangrijke bijdrage aan een schonere lucht inRotterdam. Zo worden de ritjes met de watertaxi nógleuker.”“Dit project laat perfect zien hoe innovatie, duurzaamheiden ondernemerschap samenkomen op typischRotterdamse wijze: praktisch, vooruitstrevenden met lef”, zegt Leandra Gouw, business developerbij InnovationQuarter. “We zijn trots dat we hebbenkunnen bijdragen aan deze stap richting schoonvervoer over water.”Lehmann Marine lanceert watergekoelde AQUBE-batterijOp de Electric & Hybrid Marine Expo, dievan 24 tot en met 26 juni in Amsterdamplaatsvond, heeft Lehmann Marine deAQUBE geïntroduceerd. Dit nieuwewatergekoelde, batterijsysteem beschiktover LFP-cellen (lithium-ijzer-fosfaat) meteen hoog laad-/ontlaadvermogen.Het Duitse bedrijf heeft hoge verwachtingenvan de AQUBE, met name in demaritieme sector. De AQUBE is ontworpenom te voldoen aan de DNV- enESTRIN-normen. Krachtige aandrijfsystemenvan grotere schepen, zoals veerbotenen containerschepen, kunnennu gebruikmaken van de veilige encompacte LFP-batterijtechnologie. DeAQUBE kan worden aangesloten ophet waterkoelsysteem van het schip.Het AQUBE-systeem is modulair op te bouwen.Na de recente fusie met de GriekseSunlight Group ziet Lehmann Marinekansen om zijn productiecapaciteitop te schalen tot 300 MWh per jaar.Bovendien profiteert het bedrijf van hetwereldwijde servicenetwerk van SunlightGroup.AQUBE combineert het compacteen flexibele ontwerp van de CUBE,Lehmann Marine’s bestverkochte product,met de waterkoeltechnologie dieis afgeleid van het COBRA-batterijsysteem.“Deze combinatie resulteerdein de krachtige energieopslagoplossingAQUBE, die beschikt over veilige lithium-ijzer-fosfaat(LFP) celtechnologiemet een continu 2C laad-/ontlaadvermogen.”VeiligerDe grotere veiligheid is volgens LehmannMarine een belangrijk voordeelvan LFP-cellen: “In vergelijking mettraditionele nikkel-mangaan-kobaltDe AQUBE werd eind juni op de Electric & Hybrid Marine Expo in Amsterdam gepresenteerd.(foto’s Lehmann Marine)(NMC) batterijen zijn LFP-batterijenaanzienlijk veiliger. Zelfs in extremesituaties waarin thermische runawaykan optreden, zijn LFP-batterijen nietbrandgevaarlijk. In dergelijke gevallenkomt er alleen gas vrij dat naar buitenwordt afgevoerd. Dit maakt LFPbatterijsystemeneen bijzonder duurzameen veilige keuze voor de maritiemeindustrie.”Net als alle andere productoplossingenvan Lehmann Marine heeft het AQUBEbatterijsysteemnóg een ander voordeel:het modulaire en flexibele ontwerp.“Dankzij het compacte systeemconceptkunnen de batterijen eenvoudigworden aangepast aan de individuelebehoeften van verschillendeschepen met beperkte ruimte.”De levering van de eerste AQUBEsystemenstaat gepland voor medio2026.

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant