Views
1 week ago

2025-14

  • Text
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Juli
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Sluis
  • Schip
  • Gaat

18 1 juli

18 1 juli 2025WWW.TMLG.CH WWW.TMLG.EU WWW.TMLGACADEMY.EUSAMENSTAAN WESTERKER!BUSINESS-OPTIMALISATIEAFLOS & CREWMANAGEMENTGOEDGEKEURDEOPLEIDINGSCURSUSZwitsersarbeidscontractvoor jouwbemanningWij regeleneen completebemanningvoor jouOpleidingscentrumvoor matrozenen kapiteinsBinnenvaartrederijmet eenpaneuropesefocusAanzienlijkeverlaging vande maandelijksesalariskosten.Meer dan5000Europese matrozenen kapiteinsMaak deeluit van ditopleidingsproces+352 661 565 000agata.jendrichovska@tmlg.euScheepsbouwzit in onsDNADUTCH BARGINGSERVICES BVUW TROUWE COMPAGNON IN DE TANKVAARTNieuwbouwSpecialist in ontwerp,engineering en bouw van luxeriviercruise schepen.Custom-built en innovatief.R e fi tEfficiënt en duurzaam.Upgraden van inzetbaarheid,voor een toekomstbestendigschip.ReparatieAdequate oplossingen omcontinuïteit te waarborgen.Snelle service met aandachtvoor kwaliteit.TRANSPORT EN BUNKEREN VAN: STOOKOLIE,MINERALE OLIEPRODUCTEN, BIOBRANDSTOFFEN ENCHEMISCHE PRODUCTENGEZOCHT SCHEPENvan 1000 tot 8000 tonHavenstraat 7 | 3372 BD Hardinxveld-GiessendamT +31 (0)184 - 676 140 E info@breejen-shipyard.nlbreejen-shipyard.nlJan Verbergt & Alexandre Tuyttens: +31 (0)76 303 05 50 - operations@dbsbv.comHofdreef 30 • 4881 DR Zundert • The Netherlands • dbsbv.com

1 juli 202519Rijkswaterstaat zoektaannemer voor Sluis IIRijkswaterstaat is gestart met de aanbesteding voor het project ‘WilhelminakanaalSluis II’. Hiermee is de volgende stap gezet in de opwaardering van hetWilhelminakanaal voor groter schepen: CEMT-klasse IV. De gunning is gepland inhet tweede kwartaal van 2026.Het project Wilhelminakanaal Sluis IIwordt in opdracht van het ministerievan Infrastructuur & Waterstaat doorRijkswaterstaat uitgevoerd. ProvincieNoord-Brabant en gemeente Tilburgbetalen mee.In totaal wordt 4 kilometer van hetWilhelminakanaal geschikt gemaaktvoor klasse IV-schepen met een maximaaltoegestane diepgang van 2,80meter. Het gaat om het stuk tussen deinstroom van de Donge, ten westenvan Sluis II in Tilburg, en Sluis III, ookin Tilburg. Nu kunnen daar nog maarschepen van CEMT-klasse II varen.Sloop en vervangingIn de huidige situatie is het Wilhelminakanaalin Tilburg maar deelsbevaarbaar voor schepen van klasseIV: vanaf de Amer tot aan de instroomvan de Donge. Het doel is om hetkanaal, tot en met Haven Kraaiven inTilburg, bereikbaar voor deze grotereschepen.Onderdeel daarvan is de sloop envervanging van Sluis II. In 2017 werdSluis III al vervangen. Die wordt nog‘afgebouwd’ naar een kanaalpeil van7,70 meter boven NAP.“Door deze aanpak kunnen in denabije toekomst meer goederen overwater worden vervoerd”, aldus Rijkswaterstaat.Watergebonden Tilburgsebedrijven worden beter bereikbaar endit biedt meer kansen voor de lokaleeconomie.”Toch nodigEerst werd gedacht dat Sluis II dankzijde vervanging van Sluis III niet meernodig zou zijn. Uit onderzoek bleekdat dit mogelijk daling van de grondwaterstandzou veroorzaken. Daaromkomt er toch weer een nieuwe sluis,maar dan groter.Vooruitlopend op de aanbestedingvond in januari dit jaar de marktconsultatieplaats. Die is door 29 marktpartijenbezocht. Hierbij konden debedrijven, vooral aannemers, reagerenop de aanpak voor het project. De reactiesen diverse individuele vervolggesprekkenhebben bijgedragen aande voorbereiding en invulling van deuiteindelijke aanbesteding.Deze vroegtijdige samenwerking metde markt heeft onder andere geleidtot een langere aaneengesloten stremmingsperiode:achttien maanden inplaats van twaalf. Die extra tijd verwachtenaannemers nodig te hebbenvoor de klus.De aannemer die uiteindelijk wordtgekozen, krijgt binnen de kaders enrandvoorwaarden van Rijkswaterstaatopdracht om zelf het ontwerp voorde nieuwe sluis uit te werken. “Wegeven de functionele eisen, de aannemerontwerpt en bouwt de nieuwesluis en voert een jaar onderhoud uit”legt Rijkswaterstaat uit. “Voor ons ligtde nadruk op betrouwbaarheid in desamenwerking met de aannemer ennaar onze stakeholders.”De keuze voor samenwerking met demarkt geldt al tijdens de selectieprocedure.“Dat zetten we voort bij de dialooggesprekkenmet de partijen diezich aanmelden als gegadigde voorhet contract. Tijdens die gesprekkenkomen we tot gezamenlijk vastgesteldeuitgangspunten voor de realisatie,een evenwichtige risicoverdelingen zijn we in staat optimaal gebruikte maken van elkaars vakmanschap,kennis en ervaring. Zo helpen we elkaarnaar gezamenlijk succes.”Vóór 2030 klaarGeïnteresseerde aannemerscombinatieskunnen zich tot uiterlijk 18juli 2025 aanmelden voor de aanbesteding.Dat gaat via TenderNed, hetofficiële online aanbestedingssysteemvan de Nederlandse overheid.In het tweede kwartaal van 2026 wilRijkswaterstaat het contract gunnen.In het najaar van 2027 moeten dewerkzaamheden starten. De verwachtingis dat de nieuwe sluis vóór 2030in gebruik kan worden genomen.GERESTAUREERDE FRIESLANDWORDT BLIKVANGER VAN HOTELOp vastgoedbeurs PROVADA in Amsterdam trok debeursstand van de Cobraspen Groep vorige maand veelbekijks: de Haarlemse vastgoedontwikkelaar had namelijkde gerestaureerde Friesland meegenomen.De salonboot uit 1908 wordt afgemeerd in de Leidsevaart.Daar moet het als verlengstuk gaan fungeren vanHotel Palazzo. Na een ingrijpende renovatie van eenmeisjesschool uit 1883 wordt dat Haarlems enige 5-sterrenhotel.De openingsdatum is nog niet bekend.De Friesland werd in Amsterdam gebouwd door Bootbouwerijde Amstel G. Baaij. In 2020 haalde de CobraspenGroep, vastgoedinvesteerder en gebiedsontwikkelaar, deslecht onderhouden salonboot naar Haarlem en liet hemin authentieke staat restaureren.“De restauratie van salonboot Friesland illustreert onzeambitie om historisch erfgoed op karaktervolle wijzesteeds meer te verbinden met nieuwe vastgoedontwikkelingen”,vertelde Luigi Prins op PROVADA trots. De Cobraspen-eigenaardoelde op de combinaite van de Frieslandmet project Hotel Palazzo. De Friesland zal straksals vast onderdeel van het hospitalityconcept dienstdoen,afgemeerd in het kanaal naast het hotel.Luigi Prins poseert trots voor de Friesland. (foto Cobraspen Groep)MOGELIJK MINDER SCHUTTENDOOR SLIBDEPOT BIJ BORNDe verruiming van het Julianakanaal is afgerond. Alleenhet tijdelijk slibdepot bij de oude sluis van Born moet nogleeg. Pas als het weg is, kan Rijkswaterstaat het pompgemaalvan Born weer aanzetten.Dat kan als gevolg hebben dat er, als het watertekort verdertoeneemt door de aanhoudende droogte en lage rivierafvoeren,tijdelijk minder geschut kan worden in Born. Hetpompgemaal is in dergelijke omstandigheden namelijknodig om water van het lager gelegen kanaalpand naarhet hoger gelegen pand te pompen en zo scheepvaart intijden van lagere wateraanvoer mogelijk te blijven maken.“We bevinden ons inmiddels drie maanden in het huidigelaagwaterseizoen en de inzet van het gemaal is nog nietnodig geweest”, aldus Rijkswaterstaat. “Dat biedt enigegeruststelling, maar is uiteraard geen garantie voor dekomende maanden.”Rijkswaterstaat verwacht dat “het slibdepot voor aanvangvan het volgende laagwaterseizoen volledig is afgevoerden dat het gemaal daarna weer volledig beschikbaar is”.ADVERTENTIECEMENTTANKER TE WATER BIJ ROYAL BODEWES(foto Simon Marrink)Bij Royal Bodewes in Foxhol is vrijdagochtend 20 juni de Molvik gedoopt en te water gelaten. Het cementschip is bestemdvoor Eureka Shipping, een joint venture van CSL Group uit Canada en het Nederlands-Cypriotische SMT.ONNODIG STILLIGGEN KOST GELDBel van Andel 010 4293316• Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’sen startmotoren• Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd• Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en ladersVan Andel zorgt al ruim80 jaar voor de juistespanning aan boord!www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant