Views
1 week ago

2025-14

  • Text
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Juli
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Sluis
  • Schip
  • Gaat

161 juli 2025Waterbouwer

161 juli 2025Waterbouwer uit Werkendam bestaat 150 jaarDe aanpakkers van HakkersGeen blabla of grootdoenerij; gewoon dóen wat je zegt. Zo werkt het bijwaterbouwer Hakkers in Werkendam al sinds 1875. De firma die 150 jaargeleden begon als een griendcultuurbedrijf, is inmiddels uitgegroeid toteen stabiele kracht in waterbouw, funderingstechniek en staalbouw. Eenbijzondere prestatie. Gerealiseerd door het najagen van gestage groei, zonderde ziel van het familiebedrijf te verliezen.DOOR JOLANDA DIETVORST“Onze kracht is dat we onszelf zijngebleven”, zegt algemeen directeurJan-Mark van Mastwijk. “We groeien,maar wel op eigen kracht. We investerenin mensen, materieel en vakmanschap.”Die grondhouding werpt zijn vruchtenaf: de omzet groeide de afgelopenjaren van 60 naar 100 miljoen euro.“Het gaat ons om continuïteit”, aldusVan Mastwijk. “Daarom zijn we alanderhalve eeuw succesvol.”Hoewel de oprichter van Hakkers,schipper Dielis Cornelis Hakkers,waarschijnlijk zijn ogen zou uitkijkenbij alle technologische ontwikkelingen,zou hij zich nog steeds herkennenin de mentaliteit. “Zijn vasthoudendheiden nuchterheid zitten nogaltijd in ons DNA.”Zwaar werk vanaf het waterHakkers werkt aan grootschaligeprojecten, zoals de Quarleskade inVlissingen en de verbreding van hetYangtzekanaal op de RotterdamseMaasvlakte. “Onze sector is veranderd”,zegt Van Mastwijk. “De techniekis ingewikkelder, de eisen zijnstrenger. Maar de importantie vansamenwerken en verantwoordelijkheidnemen is gebleven.”Daarnaast opereren de bedrijfsonderdelenfunderingstechniek en staalbouwsinds kort ook zelfstandig in demarkt. Maar waar het familiebedrijfecht in uitblinkt, is zwaar werk op envanaf het water. Groot heiwerk,remmingswerken, steigers... Altijd methet water als bondgenoot. “Het begrijpenvan het water zit in onze genen”,zegt Van Mastwijk. “We bouwen nietóp het water, we bouwen erméé.” Deband met de binnenvaart is daarbijvanzelfsprekend. “Voor het transportvan ons materieel, maar ook omdatwe voorzieningen bouwen waar diesector op drijft.”Oog voor de omgeving“Met ons werk wil Hakkers bijdragenaan een veilig, leefbaar en mooiNederland. Dat doen we door te bouwenaan de omgeving, zodat mensener decennialang profijt van hebben.Met respect voor het gebied, deAlgemeen directeur Jan-Mark van Mastwijk.natuur en de mensen eromheen. Daarzit onze trots. We willen impactmaken, maar wel op onze manier;samen, degelijk, en met oog voor water al is. We bouwen voort op wat goedis, en verbeteren wat beter kan.”“Diezelfde visie geldt eveneens voorde groei van ons bedrijf. Daarbij houdenwe voortdurend zicht op debescherming van onze bedrijfscultuur.”Daartoe zet Hakkers zwaar inop cultuurdragers, 25 ervaren mensendie als klankbord dienen. “Zij zijn hetgeheugen van het bedrijf. De brugtussen werkvloer en directie.”Het begrijpen van het waterzit in onze genenOok het aannamebeleid is gericht opkarakter. “We kijken natuurlijk naarkennis en ervaring, maar minstens zobelangrijk is: pas je bij onze kernwaarden?”Hakkers heeft een cultuurprogramma,met aandacht voor leiderschap, voorbeeldgedragen intervisie (samen lerendoor projecten of dilemma’s uit depraktijk te bespreken). “Je kunt nietverwachten dat mensen het vanzelfoppakken. Je moet het organiseren énvoorleven.”Hakkers AcademySinds twee jaar is er bovendien deHakkers Academy: een intern leerhuiswaar mensen gericht kunnen bijlerenen doorgroeien. “We verwachten veelvan onze mensen. Dan moet je ookde middelen bieden zodat ze zichzelfkunnen ontwikkelen.”De Academy wordt steeds verderuitgebreid met praktijktrainingen,e-learnings en coachingstrajecten.“Van schipper tot werkvoorbereider…leren stopt hier nooit.”In de praktijk betekent dat: meewerkenop de bouwplaats, trainingen voorleidinggevenden en ruimte voor eigeninitiatief. “Als iemand hier een goedidee heeft, gaan we ermee aan de slag.”Duurzaamheid is eveneens eenbelangrijk thema voor de waterbouwer.Groen is geen praatje voor debühne, maar iets wat je terugziet opde werkvloer. “We werken waar hetkan emissieloos, hergebruiken damwandstaalen investeren in elektrischmaterieel.”Een mooi voorbeeld daarvan is hetelektrische werkschip dat inmiddelsvolop in gebruik is. “Niet omdat hetmoet, maar omdat het beter is.”Ook op het gebied van materiaaltoepassingdenkt Hakkers circulair.“Als we kunnen hergebruiken, doenwe dat. Liever slimme inzet dan nieuwstaal. We nemen onze verantwoordelijkheidserieus. Ook richting toekomstigegeneraties. Dat zit diep in onzebedrijfsvoering.”TREFFERS BVSCHEEPSRECYCLINGALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ:Voor de sloop van alle soorten schepen, kranen,offshore constructies en aanverwant groot materieel.023 - 532 52 11 / 06 - 53 18 73 17Verkoop van scheepsonderdelen, bel (0)23 - 532 52 11www.treffers-haarlem.nlHendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem • info@treffers-haarlem.comDOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 AntwerpenT +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736info@femm.be - www.femm.be

1 juli 2025 17GEEN SCHEEPVAART DOOR DRESDENIn Dresden is de Elbe tot eind augustus voor allescheepvaartverkeer gestremd. Dit heeft te maken metwerkzaamheden aan de Carolabrug, die in september 2024gedeeltelijk instortte.De komende weken worden de liggers van de ingestorte brugdelen verwijderden veranderingen van de rivierbodem rondom de brug in kaartgebracht. Vervolgens moet de bodem in zijn oorspronkelijke staatworden teruggebracht.Nadat de vaarwegbeheerder de nodige veiligheidsmaatregelen heeftuitgevoerd, zouden binnenschepen dan vanaf begin september deCarolabrug weer moeten kunnen passeren.(foto Stad Dresden)DUITSLAND INVESTEERT MEER INVAARWEGENAanpakkenWat Hakkers typeert? “We houden van aanpakken,”zegt Van Mastwijk. “De lijnen zijn kort, de mentaliteitis nuchter.”Hij herinnert zich een treffend voorbeeld. “Ik werktehier net en iemand tipte me over een ponton dat tekoop stond. We hadden er net eentje nodig. Ikbelde Ad Hakkers, en hij zei: ‘Is de prijs per kilogoed? Gewoon doen.’ Dat is Hakkers.”Als iets werkt, voeren we het uit.Niet oeverloos vergaderenOok intern geldt: niet zeuren, maar schakelen. “Alsiets werkt, voeren we het uit. Niet oeverloos vergaderen.We hebben een stevige overlegstructuur, maarhouden die bewust compact. Daardoor kunnen wesnel en gericht besluiten nemen.”Hoewel het bedrijf zich inmiddels ook richt opNoord-Duitsland, ligt de focus vooral op deDe Werkendamse waterbouwer werkt door heel Nederland. (foto’s Hakkers)Benelux. “We willen wel uitbreiden, maar niet verliezenwaar we sterk in zijn. Liever degelijk groeiendan hard groeien.”De interesse in Duitsland is logisch: “Het lijkt oponze thuismarkt, maar de regels en cultuur zijn netanders. Daar moet je de tijd voor nemen.”Niet roepen, maar doenNaast verdere uitbreiding verwacht Van Mastwijk datHakkers zich de komende 150 jaar gaat vastbijten inthema’s als klimaatadaptatie, circulaire bouw ennatuurinclusief ontwerpen. “Maar altijd met dezelfdeinstelling: niet roepen, maar doen.”Daarnaast voorziet Van Mastwijk dat samenwerkingsteeds belangrijker wordt. “Wij geloven in sterkeketens. Alleen ga je sneller, samen kom je verder. Ofdat nu is met opdrachtgevers, leveranciers ofkennisinstellingen.”Vanzelfsprekend laat de toekomst zich niet klip enklaar voorspellen, maar één ding staat voor VanMastwijk als een paal boven water: “Zolang er wateris, is er werk voor Hakkers. En wij zorgen dat hetgoed gebeurt.”De nieuwe Duitse regering wil dit jaar meer investeren in deinfrastructuur van vaarwegen. Daar staat tegenover dat zeminder geld overheeft voor de modernisering van de vloot. Datblijkt uit de conceptbegroting.Voor onderhoud van de vaarwegen wordt 89 miljoen euro uitgetrokken,tegenover 95 miljoen euro vorig jaar. De investeringen in instandhoudingstijgen daarentegen van 450 naar 520 miljoen euro. Voor vervangingen nieuwbouw reserveert de overheid 895 miljoen euro. Dat is eenaanzienlijke verhoging ten opzichte van de 727 miljoen euro in 2024.Het is nog onduidelijk of de vaarwegen kunnen rekenen op aanvullendemiddelen uit het speciale infrastructuurfonds. Extra bijdragen uit ditfonds zouden op de lange termijn meer ruimte bieden voor onderhoud,verruiming en modernisering. Een knelpunt blijft het tekort aan ingenieursbij de vaarwegbeheerder, die projecten moeten plannen en aanbesteden.Er wordt bezuinigd op subsidies voor binnenvaartopleidingen; diedalen van 6,4 naar 4,3 miljoen euro. Verder wil de overheid 10 miljoeneuro minder investeren in vlootmodernisering. Er zijn al subsidies toegezegdvoor kostbare projecten. Hierdoor blijft weinig over voor anderemoderniseringsinitiatieven.De BDB wijst erop dat de sector de omschakeling van dieselmotorennaar alternatieve aandrijvingen niet op eigen kracht kan financieren. Debinnenvaartorganisatie hoopt dat er bij de behandeling van de begrotingalsnog aanpassingen komen.Ontdek deBinnenvaartkrantnieuwsbriefSchrijf je nu in!TWEEWEKELIJKS‣ Nieuws‣ Nieuwbouw‣ Vacaturesbinnenvaartkrant.nl/nieuwsbriefwww.klimaatservice.nlwww.klimaatservice.nlpost@klimaatservice.nlNijverheidsstraat 31, 31, Hardinxveld-GiessendamNijverheidsstraat 31, 3371 XE Hardinxveld-GiessendamT.: T.: (+31) (+31) 184 184 613911Tel. 0184 - 613911Met focus op comfort en duurzaamheid

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant