10 1 juli 2025marineBekijk allevacatures online!KOM WERKEN METMARITIEME ELEKTRONICA!Wij zijn op zoek naar getalenteerdeen ervaren professionals die onzepassie voor techniek delen:• Servicecoördinator• Installatiemonteurs• Projectleider• Werkvoorbereiders• IT-monteurs• ServicemonteursInteresse?Neem contact op met Rob Witteveenvia 0184-674067 of stuur een e-mailnaar r.witteveen@bampro.nlHakgriend 1, 3371 KAHardinxveld-Giessendamwww.bampro.nlWaarom Bampro?• Een goed salaris tot€4.500 bruto (afhankelijkvan je ervaring).• 25 vakantiedagen en13 ADV-dagen.• Reiskosten en pensioen.• Een werkplek waar jouwtechnisch inzicht telt.• Ruimte voor initiatief enontwikkeling.• Teamuitjes, borrels enlekkere koffie.VERSTERK ONZE VLOOTBruinsma VERSTERK Freriks Transport ONZE VLOOT is op zoek naardubbelwandige Bruinsma Freriks tankschepen Transport van is op 1000-9000 zoek naar ton.dubbelwandige tankschepen van 1000-9000 ton.HET TRANSPORTActief in het HET transport TRANSPORT van minerale oliën,Actief bulkchemie in het transport en biobrandstoffen.van minerale oliën,bulkchemie en biobrandstoffen.VAARGEBIEDNederland, VAARGEBIEDBelgië, Frankrijk en de RijnNederland, (met zij-rivieren België, Frankrijk en kanalen).de Rijn(met zij-rivieren en kanalen).GEZOCHTWij zijn altijd op zoek GEZOCHT naar ervaren personeelWij zijn om altijd ons kantoorteam op zoek naar te ervaren versterken. personeelom ons kantoorteam te versterken.Contact: Johann de Koning ☎ +31 (0)78 629 94 90 / +32 (0)47 396 07 63Contact: Johann de Koning ☎ +31 (0)78 629 94 90 / +32 (0)47 396 07 63COMMITMENT IS OUR DRIVECOMMITMENT IS OUR DRIVEBFT TANKER LOGISTICS Lindtsedijk 30, 3336 LE Zwijndrecht, NLBFT TANKER ☎ +31 LOGISTICS (0)78 629 BV94 90 Lindtsedijk WWW.BFTRANS.NL30, 3336 LE Zwijndrecht, NL☎ +31 (0)78 629 94 90 WWW.BFTRANS.NLDe drijvende kracht in management van binnenvaartschepenVACATUREGezagvoerderUnilloyd biedt innovatieve logistieke oplossingen metveilige, moderne, groene, LNG-aangedreven schepen engekwalificeerd personeelOp dit moment zijn we op zoek naar een GezagvoerderAls Gezagvoerder in de binnenvaart houd jij van een avontuurlijke baan. De keusvoor de binnenvaart wordt vaak gevoed door een intrinsieke motivatie. Daarnaastben je flexibel en je vindt het niet erg om een aantal weken van huis te zijn. Jij benteindverantwoordelijk voor de inzet van de bemanning, de scheepsadministratieen het waarborgen van de bedrijfsvoering. Je behoudt het overzicht over allewerkzaamheden die je volgens milieu- en veiligheidsvoorschriften uitvoert. Deze rolen taken bieden jou diversiteit in de dagdagelijkse werkzaamheden.Je hebt kennis over alle Europese vaarwateren en de hele logistieke keten. Veiligheidstaat voorop: jij draagt zorgt voor een veilige werkomgeving aan boord en/of op determinals. Dit doe jij voor je bemanning en ook voor jezelf! De ladingen (producten)worden door jou en je team veilig vervoerd, geladen en gelost. Je draagt graagverantwoording, blijft ten alle tijden kalm en je bent stressbestendig. Aan boordwordt er volcontinue, semicontinu of in dagvaart gevaren en gewerkt. De binnenvaartis een moderne sector en gaat met de tijd mee. Hierin is Unilloyd vooruitstrevend methaar duurzame LNG-aangedreven Rijnvaart- binnenvaartschepen.Interesse?Ben je geïnteresseerd, bel dan 010 79 04 331of stuur een mailtje naar crewing@unilloyd.comDaarnaast biedt Unilloyd meerdere werkdienstsystemen (woon- en werkrotatieschema)en Nederlandse contractuele arbeidsvoorwaarden.Functie eisen• Grootvaarbewijs AB• Rijnpatent (voorkeur Mannheim)• Marifooncertifi caat (VHF)• Radarpatent• ADN Basis• ADN Chemie is een pre• Minimaal 3 jaar ervaring als Schipper/Gezagvoerder in de binnenvaart• Grondige kennis van alle wettelijke- en formele bepalingen• Goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift• Goede beheersing van de nautische Engelse taal in woord en geschrift• Goede beheersing van de nautische Duitse taal in woord en geschriftWijzoekencollega’sUnilloydNijmegenstraat 1 • 3087 CD Rotterdam+31 (0) 10 79 04 300 • crew@unilloyd.comunilloyd.com
1 juli 2025 11Windinstallatieschip van Van Oord is grootste ter wereldBurgemeesterdoopt BoreasDe Boreas van Van Oord is woensdag 18 juni gedooptin Rotterdam. Burgemeester Carola Schouten wenstehet nieuwe offshore windinstallatieschip een behoudenvaart. De Boreas is het grootste en meest duurzameschip in zijn soort, meldt Van Oord trots.De Boreas, genoemd naar de Griekse god van denoordenwind, is speciaal gebouwd voor het transporten de installatie van de volgende generatiefundaties en turbines voor offshore windparken. Hetschip is 175 meter lang en heeft een kraan met een155 meter hoge giek, die meer dan 3.000 ton kanhijsen.Met dit nieuwe schip is Van Oord voorbereid op deschaalvergroting in de offshore windindustrie van dekomende jaren. Het schip kan offshore windturbinesvan meer dan 20 MW installeren die bijna even hoogzijn als de Eiffeltoren.Doopvrouw Carola Schouten feliciteert Govert van OordMethanolCEO Govert van Oord noemde de Boreas is de grootsteinvestering in de geschiedenis van het bedrijf.“Een bewijs van onze ambitie om koploper te blijvenin offshore wind, de energietransitie te versnellen enmaatschappelijke verantwoordelijkheid te integrerenin ons werk.”“We zijn al koploper in onze sector als het gaat omhet gebruik van duurzamere groene scheepsbrandstoffen,en nu we ook op methanol kunnen varen,voegt de Boreas een nieuw hoofdstuk toe aan onzereis naar netto-nul-uitstoot.”De Boreas is in de woorden van het bedrijf zelf “eenduurzame koploper in de sector” en is het eersteschip in zijn soort dat is uitgerust met dual fuelmethanolmotoren.Door op methanol te varen,wordt de CO 2-voetafdruk met meer dan 78 procentverlaagd. Daarnaast is het schip uitgerust met eenSCR-katalysator om de stikstofoxide-uitstoot teDe Boreas lag voor de doop aan de Wilhelminakade in Rotterdam. (foto’s Van Oord)minimaliseren. Het accupakket van meer dan 6.000kilowattuur verlaagt het brandstofverbruik en debijbehorende uitstoot nog verder.Eerste klusDe eerste klus voor de Boreas is het Nordseeclusterin de Duitse Noordzee, een joint venture tussen RWE(51 procent) en Norges Bank ManagementInvestment (49 procent). Van Oord gaat daar 104verlengde monopiles installeren en erosiebeschermingaanbrengen.Het windparkcluster van 1,6 gigawatt zal naarverwachting voldoende hernieuwbare energiegenereren om 1.600.000 Duitse huishoudens vanstroom te voorzien.Te weinig werk; vrachten inARA-gebied dalen verderNa drie opeenvolgende wekenvan stijgingen zijn de wereldwijdeolieprijzen voor het eerst weer gedaaldop weekbasis. Beide benchmarksnoteerden hun grootstewekelijkse daling sinds maart2023: ongeveer 12 procent. BrentCrude sloot de week af met eenprijs van $ 67,77 per vat en WTI(West Texas Intermediate) slootde laatste handelsdag af op eenprijs van $ 65,22 per vat.De oorzaken voor de daling zijneen staakt-het-vuren tussen Israëlen Iran en de aankondiging vande OPEC+ leden om de productiein augustus definitieve verderte verhogen. Waar de prijzen eerstondersteuning vonden door eenmogelijk tekort door de oplopendespanningen in het Midden-Oosten hebben nu de zorgenover een mogelijk overaanbodde markt overgenomen. Volgensenkele marktanalisten is er momenteeleen overaanbod van 2,1miljoen vaten per dag. Dit is nogzonder de aangekondigde verhogingvan de OPEC+. Die landenbrengen vanaf augustus 411.000vaten per dag extra op de markt.Enige opwaartse druk kwam uitde Verenigde Staten: lager danverwachte voorraden en eenmogelijke renteverlaging. Dat zoukunnen leiden tot een groterevraag naar olie bij consumenten.Het aantal actieve olieboorinstallatiesin de Verenigde staten daaldeafgelopen week tot het laagstepunt sinds oktober 2021 naar eentotaal van 432.ARAIn het ARA-gebied hebben devrachttarieven afgelopen weekhun dalende trend verder doorgezet.Een verminderde vraag naarolie en transport zorgt al enkeleweken voor een sterke concurrentietussen marktspelers. Ook afgelopenweek gingen weer enkeleschepen zonder reis het weekendin.Enkele Duitse schepen hebbenzich naar de ARA-regio verplaatstom op zoek te gaan naar werk.Dat leidde tot een sterkere concurrentie.Aanhoudende vertragingenin het gebied zorgen echternog wel voor enige steun in demarkt.RijnDe vrachttarieven op de Rijnzijn afgelopen week licht gestegen.Dat kwam voornamelijkdoor de dalende waterstanden.Desondanks blijft de vraag naartransport en olie in het gebiedminder groot dan de beschikbarescheepscapaciteit. Daardoor zijnenkele schepen zich op anderevaartrajecten gaan focussen. Methet einde van de maand in zichthielden de meeste marktspelerszich voornamelijk bezig met hetvolbrengen van hun contractueleverplichtingen.Door Emiel de Barbansonvan Spotbarge, specialist inmarktinformatie voor debinnentankvaart.Weekgemiddeldes ARA vrachttarieven1.500-8.000 tonprijs per tonWeekgemiddeldeLaagste prijsvan de weekHoogste prijsvan de weekVletwerk € 3,90 € 3,20 € 4,50Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam € 4,99 € 4,20 € 5,50Antwerpen-Amsterdam € 5,93 € 5,20 € 6,50Vlissingen-Antwerpen € 4,24 € 4,20 € 4,90Vlissingen-Rotterdam € 5,00 € 4,80 € 5,60Vlissingen-Amsterdam €5,79 € 5,60 € 6,30Gent-Vlissingen € 6,50 € 5,90 € 6,60Gent-Antwerpen € 5,82 € 5,75 € 5,90Gent-Rotterdam € 6,36 € 6,00 € 6,63Gent-Amsterdam € 6,73 € 6,40 € 7,00Weekgemiddeldes RIJN vrachttarieven0-3.000 tonprijs per tonOliepeilWeekgemiddeldeWeekgemiddeldegasolieWeekgemiddeldebenzineDuisburg € 9,90 € 9,40 € 10,40Dortmund € 11,00 € 11,00 -Keulen € 13,40 € 12,90 € 13,90Koblenz € 15,30 € 15,30 -Frankfurt € 23,90 € 23,90 -Mannheim € 24,60 € 24,10 € 25,10Karlsruhe € 26,30 € 25,80 € 26,80Straatsburg € 28,87 € 28,37 € 29,37Bazel EUR € 36,83 € 36,33 € 37,33Bazel CHF 34,48 33,98 34,98In deze rubriek schenken we aandachtaan de oliemarkt en de effecten ervanop de binnentankvaart
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl