Views
2 weeks ago

2025-12

  • Text
  • Binnenvaart
  • Juni
  • Jaar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Onze
  • Maritieme
  • Schip
  • Volharding
  • Maritime

6 3 juni 2025A ROOM WITH

6 3 juni 2025A ROOM WITH A VIEWU ZOEKT EEN KAMERMET ZICHT OP HET WATER?DIE HEBBEN WIJ VOOR U!GEVRAAGDMATROOSWij zijn een scheepvaartbedrijf dat reeds 35 jaar minerale oliën vervoert over deRijn en zijrivieren. Voor één van onze tankers zoeken wij een matroos.Dient in het bezit te zijn van dienstboekje voor de Rijn.Werkschema: 14 dagen op / 14 dagen af.Sollicitaties te richten aan:Naviglobe nvNoorderlaan 96BE-2030 AntwerpenTel: 00-32- 35 42 43 81E-mail: crewing@naviglobe.bePeterson zoektBINNENVAARTONDERNEMERS• Voor het vervoer van droge bulk (GMP/Ovocom).• Schepen tot 110 meter, geschikt voor Rijnvaart.• Op basis van daghuur of dagvracht.Samenwerken? Bel of mail ons vrijblijvend!Peterson Nederland – al meer dan 100 jaar“your partner in what matters”.Van inspectie tot logistiek: wij ondersteunen elke schakel in uw keten metslimme, duurzame oplossingen.Contact Afdeling Binnenvaart • 010-2823200 • biva@onepeterson.com • onepeterson.comColofonWaar binnenvaart is,is de Binnen vaart krant.Dankzij de unieke enintensieve verspreidingvan de Binnenvaartkrantin Noordwest-Europabereikt dit vakblad allendie in en om de binnenvaartwerkzaam zijn.Meer dan 50.000 mensen lezende Binnen vaart krant. Daarmee ishet verreweg het meest gelezenvakblad in de binnenvaartsector.Het is niet voor niets dé krant vande binnenvaart. De adverteerderweet dat zijn boodschap elkebeslisser in de binnenvaart bereikt.UitgeverRiomar bvonderdeel van ProMedia Group‘s-Gravenweg 37B2901 LA Capelle aan den IJsselvlootschouw.nlbinnenvaartkrant.nlVerspreidpuntenVerschijnt gratis op dinsdag in deoneven weken, op honderden verspreidpuntenen als digitale krant.binnenvaartkrant.nl/verspreidpuntenRedactieHoofdredacteurMartin Dekker 06 22 871 516RedacteurSarah De Preter 06 22 701 893redactie@binnenvaartkrant.nlAdvertentiesSalesmanagerCarin Broere 06 57 580 037carin@binnenvaartkrant.nlAccountmanagerSimone Roodenberg 06 26 832 700sales@binnenvaartkrant.nlSluittijd advertenties:vrijdag in de even weken 15:00 uur.VormgevingColinda van IperenLiene Jouwsma-TomaseVarina Kammeraatvormgeving@binnenvaartkrant.nlAdministratieMariska Doornkamp 010 414 00 60klantenservice@binnenvaartkrant.nlDrukwerkKoninklijke BDUAlgemene voorwaardenOp al onze offertes, overeenkomstenen opdrachtbevestigingen zijnonze algemene voorwaarden vantoepassing zoals gedeponeerd bijde KvK onder nummer 24241388.binnenvaartkrant.nl/voorwaardenAuteursrechtenNiets uit deze uitgave mag wordenverveelvoudigd, opgeslagen in eengeautomatiseerd gegevensbestandof openbaar gemaakt zonder voorafgaandetoestemming van deuit gever. Dat geldt voor de volledigeinhoud van zowel de papieren als deonline versie van deze editie. Het auteursrechtberust bij Riomar bv en/ofde betreffende auteurs/fotografen.

3 juni 2025 7KNOPENEen schipper die geen touw knopenkon. Ik kende er een: Frans. Hij hadin de jaren 80 een lief schipke, zoalshij zelf zei. Alles aan boord wasnetjes en schoon, nergens roest ofrot. De gangboorden grijs geverfd, deverhoogde den lichtblauw, net als deroefdekken voor en achter. In die tijdstond er een teakhouten stuurhut op,die hij met de hand had afgekrabd endaarna drie keer in de vernis gezet,buiten én binnen. In de machinekamereen bijna nieuwe motor, prachtiggewoon, vond hij. Met de sokkenover de vloerplaten lopen zoals bijsommige collega’s, dat was niks voorhem, je kunt ook overdrijven, hè.Als hij zo over zijn schip vertelde –dat deed hij graag en veel – stondhij altijd met zijn linkerhand in zijnbroekzak. Met de andere zette hij zijnwoorden kracht bij en hij grinnikte naiedere zin, sigaartje in de mondhoek,het leesbrilletje halverwege de neus.Klaas Albert Hoekman. (foto E.J. Bruinekool Fotografie)Frisse kijk op duwbootontwerpDoorlopende renovaties, hermotoriseringen en veel gesprekken met schippers-eigenarenleidden bij Hoekman Shipbuilding tot een compleet nieuw ontwerp voor ‘de idealeduwboot’.DOOR EVERT BRUINEKOOLZe kwamen er bij het Urkse bedrijf achterdat menig duwbootcasco al meer danhonderd jaar oud is. “Dit bracht ons ophet idee om samen met Padmos een nieuweduwboot te ontwerpen”, vertelt KlaasAlbert Hoekman. “We zaten vastgeroest inons denkbeeld van hoe een duwboot eruitmoest zien, totdat we ontwerpers uit dejachtbouw in de hand namen die er meteen geheel open en frisse blik naar keken.”Sierlijk en modernHet resultaat is een nieuw ontwerp van hoeeen duwboot er ook uit kan zien. “Het ontwerpis sierlijk, modern, efficiënt, onderhoudsvriendelijk,modulair en biedt meercomfort. Je kunt er weer jaren mee vooruit”,stelt Hoekman. “Het is ook een schip dat jeover kan dragen aan de volgende generatie,een schip dat toekomstbestendig is.”De werf paste de nieuwste techniekentoe. Het is mogelijk om het stuurhuis vanpolyethyleen te maken. “Dat maakt hetschip veel lichter en dat is beter voor de stabiliteit.Het is duurzaam en het heeft geenof minder onderhoud nodig. In dit ontwerpgaan we nu uit van een Stage V-dieselmet nabehandeling, maar het schip is ookgeschikt voor bijvoorbeeld methanol ofeen batterijenpakket.”De voortstuwing is modulair opgezet: er kangekozen worden voor dieseldirect, dieselelektrisch,volledig elektrisch en met eenbrandstofcel. Toekomstbestendig dus.Dieseldirect is de goedkoopste oplossing,maar investeer je in een elektrisch aangedrevenschip, dan kun je later eenvoudigvoor batterijen of andere energie-opwekkerskiezen.Roerpropellers“Voor de wendbaarheid is gekozen voorroerpropellers”, vertelt Hoekman. “Maarhet schip kan ook uitgerust worden metconventionele schroeven.” Het interieur enhet stuurhuis zijn naar wens in te richtenmet een accommodatie voor vier personen.De kruiphoogte is 5 meter en met debeweegbare stuurhut kan een kijkhoogtevan 8 meter gerealiseerd worden.“We hebben een klein accupakket aanboord met een aggregaat en tijdens de vaarthaal je stroom van de motor af. Ga je jelieren gebruiken, moet je je aggregaat bijzettenvoor bijvoorbeeld koppelen. Eentweede aggregaat is altijd mogelijk, maardaar wordt een schip duurder van. Hetzelfdegeldt voor voortstuwingselektromotorenaangedreven door aggregaten; datis vooral een optie voor grotere reders enverladers die groener willen.”“Ondernemers zijn op het moment voorzichtigdoor wat in de wereldeconomie“Het ontwerp issierlijk, modern,efficiënt, onderhoudsvriendelijk,modulairen biedt meercomfort.” (illustratieHoekman)gebeurt. Maar ze zien wel veel mogelijkhedenmet dit nieuwe ontwerp”, heeftHoekman gemerkt.Vaak willen de schippers wel meer vermogendan de door de werf voorgestelde tweekeer 400 pk. Dat betekent in veel gevallendat er continu gevaren moet worden aangeziende investering hoger is. “Daar moet jehet werk voor hebben. Veel van onze klantenwillen eigenlijk het weekend vrij hebbenen niet continu varen.”“Daar is ons ontwerp in eerste instantie opgebaseerd, hoewel het voor continu varenaangepast kan worden. Het schip is modulairop te bouwen. De lengte van dit eersteontwerp is 15 meter en de breedte 7 meter.”Veelzijdige werfHoekman Shipbuilding werkt met onderaannemersin het consortium Urk Maritiemsamen en heeft tientallen complete schepenopgeleverd. Zowel in als buiten de visserij.Naast vissersschepen zijn er meerderecoasters, sleepboten en olieboten gebouwd.Ook zijn er veel motoren en machinesgeplaatst in binnenschepen en sleepboten.Het familiebedrijf werd in 1961 gestartdoor de broers Albert en Lucas. KlaasAlbert, Klaas en Leendert Hoekman zijnnu de eigenaren en hebben de dagelijkseleiding in het bedrijf.Op de scheepswerf op Urk kunnen op devijf hellingwagens schepen tot 30 meter en250 ton drooggezet worden. Alle voorkomendewerkzaamheden kunnen er uitgevoerdworden. Het bedrijf doet veel onderhoudaan de garnalenvloot en sleepboten,en daarnaast reparaties en hermotoriseringen.Er is een goede samenwerking met dediverse toeleveranciers. Het grote voordeelvan de vestiging op Urk, één van de belangrijkstevissersplaatsen in West-Europa, isdat er een ruim aanbod is van bedrijven diein de maritieme maakindustrie actief zijn:cascobouwers, schilders, timmerbedrijven,(elektrotechnische) installatiebedrijven.Alles goed voor mekaar maar hij konknopen noch splitsen. Hij had hetwel geprobeerd maar vergiste zichvoortdurend in de strengen van degevlochten of geslagen touwen. Zelfsvoor zijn matroos was knopen ietsonbekends, van wie zou hij het immersmoeten leren?De slungelige jongen van een jaarof negentien was twee jaar geledenlangs zijn schip gelopen en had hemgevraagd of varen leuk was. Frans’bevestigende antwoord was voldoendeovertuigend geweest en even laterwas hij matroos op de Venti.Winden betekent dat, een wonderlijkiets voor een schipper met een hekelaan wind.Schipper Frans heette eigenlijk Franciscusmaar werd door iedereen opde vaart en uit zijn dorp in het zuiden,Franske genoemd. Franske van deVenti. Zijn broer, die Servaas heette,had ook gevaren. Gek genoeg werdzijn naam nooit afgekort.Servaas was de oplossing voor hetprobleem van Frans want hij kon wélknopen. Heel verdienstelijk zelfs. Nietalleen de touwen op het dek van zijnbroer, ook van vlaggenlijn knooptehij van alles, zoals sleutelhangersen koordjes voor miniatuurscheepsbellen.Hij had er een klein handeltjevoor opgezet.Meestal werd Servaas naar boordgelokt met een smoes, zoals: “Ik ligin de buurt, tijd voor een bakske?” Hijging altijd, al was de vraag nog zodoorzichtig.Franciscus en Servaas waren geenheilige boontjes, maar recht doorzee. Ze voeren het water aan bonken.Servaas kon kraanmachinist wordenbij het veevoederbedrijf waar hij elkeweek loste, verkocht zijn schip enkocht een huis.Met een knoop in zijn maag isFranske alleen verder gegaan.Steven SternWrijfhoutColumn

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant