4 3 juni 2025De VerenigdeTankrederijzoekt personeelDe Verenigde Tankrederzoekt personeel!De Verenigde TankrederijDe VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (Gzoekt schippers personeel!en kapiteins. We vervoeren 3 productsoortenDe Verenigde De Verenigde Tankrederij Tankrederijzoekt zoekt personeel! personeel!diverse vaartrajecten. We werken week op week af onDe VT zoekt De gemotiveerde VT zoekt gemotiveerde matrozen, matrozen, stuurmannen stuurmannen (GVB),De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (GVB), (GVB),De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (GVB), schippersschippersen schippers en kapiteins.kapiteins. en We kapiteins. We vervoerenvervoeren We 3 productsoorten vervoeren 3 productsoorten 3 productsoorten overover diverse vaartrajecten. overdiverse vaartrajecten. We werken week op week af onderdiverse vaartrajecten. diverse We werken vaartrajecten. week We werken op week We week af werken onder op week Nederlandse af op onder week voorwaarden. af onderNederlandse Nederlandse Tevens voorwaarden. zijn wij voorwaarden. een Tevens erkend zijn leerbedrijf, Tevens wij een zijn erkend dus wij ben een leerbedrijf,je erkend een leerling leerbedrijf, startenddan contact op via 010 - 487 62 33 of stuur een mail naardus ben je metdus een eenben leerling (BBL)je eenopleiding, startend leerlingneem met startend een dan (BBL) metcontacteen opleiding, (BBL)via 010opleiding, neem - 487 62 33neemof stuurhr@vtgroup.nl om de mogelijkheden te bespreken!een mail naar hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden te bespreken!dan contact dan op contact via 010 op - 487 via 010 62 33 - 487 of stuur 62 33 een of stuur mail naar een mail naarhr@vtgroup.nl hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden om mogelijkheden te bespreken! te bespreken!Nederlandse voorwaarden. Tevens zijn wij een erkend leerschippers en kapiteins. dus We ben vervoeren je een leerling 3 productsoorten startend met over een (BBL) opleidingdan contact op via 010 - 487 62 33 of stuur een mail nNederlandse voorwaarden. Tevens hr@vtgroup.nl zijn wij een om erkend de mogelijkheden leerbedrijf, te besprekendus ben je een leerling startend met een (BBL) opleiding, neemP.O. Box 59005 | 3008 PA RotterdamNijmegenstraat 1 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | The NetT +31 (0)10 487 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nlP.O. Box 59005 | 3008 PA RotterdamNijmegenstraat 1 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | The NetherlandsT +31 (0)10 487 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nlP.O. Box 59005 P.O. | Box 300859005 PA Rotterdam | 3008 PA RotterdamNijmegenstraat Nijmegenstraat 1 | 3087 CD 1 Rotterdam | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | Harbour | The 2181a Netherlands | The NetherlandsT +31 (0)10 487 T +31 62 (0)10 30 | E 487 info@vtgroup.nl 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl | www.vtgroup.nljobs@rptag.ch+316 31 92 02 26jobs@rptag.ch+316 31 92 02 26
3 juni 20255Scheepvaart blijft mogelijk opKanaal Almelo-De HaandrikOp Kanaal Almelo-De Haandrik blijft ruimte voor scheepvaart tot 700 ton. Datis het voorstel van Gedeputeerde Staten van Overijssel. De oevers worden in dekomende tien tot vijftien jaar “op een veilige manier versterkt” en er komt eenaanpak om de overlast van zwaar wegverkeer langs het kanaal te beperken.Een groot deel van de oevers vanKanaal Almelo-De Haandrik is instabiel,zo bleek uit eerder onderzoek.De betonnen en stalen damwandenverkeren in een slechte staat. Herstelen vervanging kosten veel geld. In dezoektocht naar een oplossing overwoogde provincie om de vaarwegvoor de beroepsvaart te sluiten.Nieuwe Duitse coördinatorvoor maritieme economieDe Duitse regering heeft CDU-parlementslidChristoph Ploß benoemdtot coördinator voor maritieme economieen toerisme. Hij zal in die rolactief zijn binnen het ministerie vanEconomische Zaken.Voor de binnenvaartsector is ChristophPloß geen onbekende; hij was inZwaar wegverkeerDaar lijkt het niet van te komen.Het voorstel dat het Overijsselseprovincie bestuur op 20 mei aanProvinciale Staten heeft gestuurd,heeft volgens Gedeputeerde Staten desteun van schippers, inwoners, bedrijven,gemeenten en andere organisatiesin het gebied. Los van dit voorstelblijft de provincie werken aan eensnelle en zorgvuldige afhandeling vande schades in het gebied, schrijft ze.In de afgelopen maanden onderzochtProvincie Overijssel samen meteen groot aantal belanghebbendende toekomst van het Kanaal Almelo-De Haandrik. “De inbreng vanuit deinwoners heeft een duidelijke plek gekregenin het voorstel”, schrijft het bestuurop de eigen website van de provincie.“Zo vinden veel inwoners datscheepvaart bijdraagt aan de levendigheidin het gebied, maar dat de veiligheidvan de oevers wel moet wordengegarandeerd. Daarnaast ervarenaanwonenden regelmatig overlast vanzwaar verkeer op de wegen langs hetkanaal.”Uit het onderzoek is ook gebleken dathet zware wegverkeer langs het kanaalenorm toeneemt als er geen binnenschepenmeer mogen varen. “Dit leidttot negatieve gevolgen voor de verkeersveiligheiden het klimaat en ooktot hogere transportkosten.”Verladersorganisatie evofenedex pleittedit jaar voor behoud van de scheepvaart:“Vooral bedrijven die werkenmet bulkgoederen, zoals zand, grind,veevoer en kunstmest, maken gebruikvan de vaarweg. De binnenvaart is eenduurzaam en efficiënt alternatief voorvrachtauto’s. Dat is niet alleen gunstigvoor het milieu, maar voorkomt ookextra verkeersdruk op toch al volle wegen.”Overijssel gaat voor “stabiele oeversen een veilige verkeerssituatie”. Deprovincie schrijft de beschikbareruimte in het kanaal te willen benutten.“Daar waar die ruimte er is kunnendamwanden in het water wordenversterkt en hoeven ze niet vervangente worden. Hierdoor zijn de gevolgenvan de werkzaamheden op de omgevingkleiner.”Na verbreding en verdieping van hetkanaal tussen 2011 en 2016, zijn meerdan 400 woningen langs de vaarwegverzakt en beschadigd.PasseerplaatsenHet voorstel aan Provinciale Statenis nu om Kanaal Almelo-De Haandrikte blijven gebruiken voor de waterfunctie,recreatievaart en beroepsvaarttot 700 ton. Er komt wel een aantalpasseerplaatsen omdat het kanaal opbepaalde stukken smaller wordt enschepen elkaar daar niet meer kunnenpasseren. Met deze oplossing wordthet mogelijk om de damwanden inhet water te versterken. “Ook gaanbedrijven, schippers en overhedensamen bekijken hoe het kanaal in detoekomst nog beter gebruikt kan worden”,aldus het provinciebestuur.Het voorstel staat bij ProvincialeStaten op de agenda voor 25 juni. Hetbesluit valt waarschijnlijk op 2 juli.de vorige regeringsperiode lid van decommissie vervoer binnen de Duitsebondsdag en woordvoerder binnenvaartvan de CDU-fractie.Binnenvaartorganisatie BDB heeftlaten weten de goede samenwerkingmet Ploß graag voort te zetten. BDBdirecteurJens Schwanen wijst daarbijop het belang van de binnenvaartvoor zowel de economie als het toerisme.Niet alleen in West- maar ook inOost- en Zuid-Europa zijn fabriekenaangewezen op vervoer over water,stelt hij. Jaarlijks maken ook miljoenenmensen een cruise over de Europesevaarwegen.(foto Damen Shipyards Group)CARRIÈREPRIJS VOOR KOMMERDAMENTijdens het afsluitende diner van de conferentie Tugtechnologyontving Kommer Damen vorige maand eenereprijs voor zijn bijdrage aan de wereldwijde sleepvaartsector.De voorzitter van de Damen Shipyards Groupkreeg in Antwerpen de ‘Lifetime Achievement Award’.De prijs is een erkenning voor personen die met hun bijdrageneen blijvende en significante invloed hebben gehadop de wereldwijde sleepvaartsector. Kommer Damenverdient hem volgens de jury van de International Tug &Salvage Awards voor zijn meer dan vijftig jaar durendetoewijding. “Sinds hij in 1969 het principe van gestandaardiseerdescheepsbouw introduceerde, heeft deheer Damen de evolutie van het moderne sleepbootontwerpmede vormgegeven. Onder zijn leiding ontwikkeldeDamen scheepstypen zoals de ASD, ATD en RSD. Daarvanzijn er vele uitgegroeid tot wereldwijde standaarden.”ELFT IS TERUG IN DE MOEZELBij de vispassage op de Moezel in Koblenz zijn dit jaaral 24 elften gespot. Dat is een nieuw record en het lijkterop dat de inspanningen om de trekvis terug te brengenin het Rijnstroomgebied, succes hebben. Twintig jaargeleden werd de soort nog als uitgestorven beschouwdin de Moezel.“2025 lijkt een uitzonderlijk goed jaar te worden voor deuiterst zeldzame elft (Alosa alosa) in de Moezel en deRijn”, zegt Bernd Mockenhaupt, bioloog bij het Bundesanstaltfür Gewässerkunde (BfG).Volgens het Rheinischer Fischereiverband, dat de maatregelenvoor de terugkeer van de trekvissoort coördineert,werden half april in de Middenrijn bij Sankt Goarook al drie volwassen elften vastgesteld.Op 13 mei spotten medewerkers van de Mosellum -Erlebniswelt - Fischpass Koblenz in de bovenloop van destuw van de Moezel in Koblenz zelfs een school elften.Modal shift: uitdagend, maar debestemming meer dan waardDe verschuiving van vervoer over deweg naar vervoer over water, oftewelmodal shift, wordt breed ondersteunddoor overheden, bedrijven en maatschappelijkeorganisaties. Die verschuivingis namelijk een belangrijkestap richting minder uitstoot, minderfiles en een betere benutting van onzevaarwegen. Maar, zoals u ongetwijfeldweet, gaat zo’n transitie niet vanzelf.Er zijn nog de nodige hindernissen teoverwinnen.Betrouwbaarheid als sleutelEen van de grootste uitdagingen is betrouwbaarheid.Voor de logistiek verantwoordelijkenbinnen verladendebedrijven is stipte levering essentieel.Wegvervoer staat daarbij bekend omzijn flexibiliteit en voorspelbaarheid.De binnenvaart wordt op dit punt vaakals minder betrouwbaar gezien – eenhardnekkig, maar vaak incorrect beeld.De infrastructuur speelt hierin eenbelangrijke rol. Brug- en sluisstoringen,lage waterstanden en wachttijden inzeehavens zorgen voor onzekerheid.Hoewel vervoer over water in de praktijkvaak betrouwbaar is, zijn investeringenin de fysieke infrastructuurnoodzakelijk. Die vergen tijd, geld engoede samenwerking tussen overhedenen bedrijven.SchaalgrootteEen tweede uitdaging isschaalgrootteen planning. Niet elk bedrijf heeftgenoeg volume om zelfstandig rendabelvia het water te vervoeren. Vooronder nemers met een bescheidengoederenstroom lijkt de vrachtwagendan al snel de logische keuze.Bundeling van lading van verschillendebedrijven kan een oplossing zijn,maar vraagt om samenwerking, transparantieen vertrouwen. Die factorenzijn in de praktijk lastig te organiseren.De menselijke factorEn dan is er nog de menselijke factor.Verandering roept vaak weerstandop. Chauffeurs, planners en klantenzijn gewend aan het wegvervoer enweten wat ze kunnen verwachten.Vervoer over water vraagt om een anderemanier van denken, plannen encommu niceren. Scholing, begeleidingen inspirerende voorbeelden kunnenhelpen om het vertrouwen in de binnenvaartte versterken.Modal shift is geen doel op zich, maareen middel om te komen tot eenduurzamer, efficiënter en toekomstbestendigerlogistiek systeem. Voorondernemers en beleidsmakers ligthier een kans om bij te dragen aan eennoodzakelijke ontwikkeling.De weg is misschien uitdagend, maarde bestemming is het meer dan waard.Een geslaagd voorbeeld van modal shift was in 2024 de logistiekvan bouwmaterialen voor een prject in Gent. (foto De VlaamseWaterweg)Op koersKoninklijke Binnenvaart Nederland belicht actueleonderwerpen uit de sector
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl