Views
2 weeks ago

2025-12

  • Text
  • Binnenvaart
  • Juni
  • Jaar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Onze
  • Maritieme
  • Schip
  • Volharding
  • Maritime

20 3 juni 2025DUTCH

20 3 juni 2025DUTCH BARGINGSERVICES BVUW TROUWE COMPAGNON IN DE TANKVAARTVERSTERK ONZE VLOOTBruinsma VERSTERK Freriks Transport ONZE VLOOT is op zoek naardubbelwandige Bruinsma Freriks tankschepen Transport van is op 1000-9000 zoek naar ton.dubbelwandige tankschepen van 1000-9000 ton.HET TRANSPORTActief in het HET transport TRANSPORT van minerale oliën,Actief bulkchemie in het transport en biobrandstoffen.van minerale oliën,bulkchemie en biobrandstoffen.VAARGEBIEDNederland, VAARGEBIEDBelgië, Frankrijk en de RijnNederland, (met zij-rivieren België, Frankrijk en kanalen).de Rijn(met zij-rivieren en kanalen).GEZOCHTWij zijn altijd op zoek GEZOCHT naar ervaren personeelWij zijn om altijd ons kantoorteam op zoek naar te ervaren versterken. personeelom ons kantoorteam te versterken.Contact: Johann de Koning ☎ +31 (0)78 629 94 90 / +32 (0)47 396 07 63Contact: Johann de Koning ☎ +31 (0)78 629 94 90 / +32 (0)47 396 07 63COMMITMENT IS OUR DRIVECOMMITMENT IS OUR DRIVETRANSPORT EN BUNKEREN VAN: STOOKOLIE,MINERALE OLIEPRODUCTEN, BIOBRANDSTOFFEN ENCHEMISCHE PRODUCTENGEZOCHT SCHEPENvan 1000 tot 8000 tonJan Verbergt & Alexandre Tuyttens: +31 (0)76 303 05 50 - operations@dbsbv.comHofdreef 30 • 4881 DR Zundert • The Netherlands • dbsbv.comALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ:BFT TANKER LOGISTICS Lindtsedijk 30, 3336 LE Zwijndrecht, NLBFT TANKER ☎ +31 LOGISTICS (0)78 629 BV94 90 Lindtsedijk WWW.BFTRANS.NL30, 3336 LE Zwijndrecht, NL☎ +31 (0)78 629 94 90 WWW.BFTRANS.NLDOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 AntwerpenT +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736info@femm.be - www.femm.beTREFFERS BVSCHEEPSRECYCLINGVoor de sloop van alle soorten schepen, kranen,offshore constructies en aanverwant groot materieel.023 - 532 52 11 / 06 - 53 18 73 17Verkoop van scheepsonderdelen, bel (0)23 - 532 52 11www.treffers-haarlem.nlHendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem • info@treffers-haarlem.com

3 juni 2025 21Innovatie Award voor Tank-Eye CameraTank-Eye heeft de Innovatie Award vanMaritime Industry 2025 gewonnen. Hetbedrijf uit Hendrik-Ido-Ambacht kreeg vanhet publiek de meeste stemmen voor zijncamerasysteem.In de speciaal ingerichte InnovatieGalerij op Next Level presenteerdenacht vooruitstrevende bedrijven hunnieuwste ontwikkeling aan de bezoekers.Die kregen de kans om de innovatiesvan dichtbij te bekijken en hunstem uit te brengen.Tank-Eye werd bekroond voor zijnrevolutionaire Tank-Eye Camera, heteerste en enige volledig gecertificeerdecamerasysteem ter wereld waarmeeinspecteurs veilig in niet-gasvrijelading tanks kunnen kijken. Doorgebruik te maken van de Tank-EyeVapour Lock Valve kunnen gebruikers360°-foto’s maken zonder blootstellingaan productdampen. Dit verhoogt deveiligheid voor medewerkers en voorkomtemissies tijdens inspecties. Datwordt gezien als een grote stap richtingduurzamer binnenvaarttransport.Geert(foto Johan Bertels)Kluytmans van Maritime Industry,overhandigde de Innovatie Awardwoensdagavond 21 mei tijdens de exposantenboreelaan de oprichters eneigenaren van Tank-Eye: Frank Kerstensen Deef Claeys.Unieke waterstofmotor op stand Koedood:Kijken mag,aanraken niet!Op het eerste gezicht was er misschien nietzo veel bijzonders aan de waterstofmotorop de stand van Koedood Marine Groupin de Evenementenhal Gorinchem, maarhij was rondom afgeschermd met glas en’s avonds ging er een hoes overheen. DeMitsubishi-motor trok veel bekijks van debezoekers van Maritime Industry.Die beveiliging en voorzichtigheid wasbegrijpelijk, bleek uit de toelichtingvan directeur Maarten Jeronimus vanKoedood Marine Group: “Het is eenprototype, er zitten allemaal geheimeonderdelen op.” Salesmanager MennoBijnagte voegt toe: “Dit is dé testmotor.De enige ter wereld, dus zijn we er heelzuinig op. Kijken mag, aanraken niet.”De motor is door Koedood en het Europesehoofdkantoor van Mitsubishiontwikkeld binnen het project GreenTransport Delta Hydrogen. Mitsubishiheeft in Almere een eigen R&D-centrum.Het is een 6-cilinder verbrandingsmotorgebaseerd op de vertrouwdeMitsubishi S6R. Hij draait op waterstofgas.Jeronimus: “Het is een 100procent waterstofmotor; dus geen dualfuel.”De eerste versie is bedoeld als generator;er zijn al plannen voor een uitvoeringvoor voortstuwing. “Deze is nutot 340 kilowatt getest”, zegt Bijnagte.“In fase 2 verwachten we dat hij meervermogen kan halen. De ambitie is omuiteindelijk verder te gaan naar 540kilowatt.”Menno Bijnagte (links) en Maarten Jeronimus bij de bijzondere motor. (foto Tekst & Toebehoren)Dynamische belastingDe op de beurs tentoongestelde waterstofmotorheeft er inmiddels 150 uurop zitten op de testbank van TNO. “Hijis getest op verschillende belastingenen draaide boven verwachting”, verteltJeronimus. “Iedereen was heel verbaasdover de reactiesnelheid en hoegemakkelijk hij de vermogens haaldewaar hij voor getest is. De resultatenwaren veelbelovend.”“Hij heeft de karakteristieken van eengewone dieselmotor. Vergeleken meteen brandstofceloplossing is een grootvoordeel dat je geen groot accupakketnodig hebt om die dynamische belastingop te vangen. Het is heel laagdrempelig:we passen waterstof toe ineen techniek die zich al honderd jaarbewezen heeft.”Hij noemt nog een ander pluspunt:“Deze motor is veel gemakkelijker teintegreren dan een fuel cell. De zuiverheidvan de waterstof is veel minder kritiek.Zo’n motor slikt in principe alles.Met een fuel cell luistert dat heel nauw.”“Je hebt ook veel minder ruimtenodig”, voegt Bijnagte toe. “Het is eengas-safe concept dus je kunt hem gewoonin de machinekamer zetten en jekunt er vrij omheen lopen.”De ontwikkeling van de motor pastbinnen de platformstrategie van Mitsubishi.Jeronimus legt uit: “De basisvoor nieuwe ontwikkelingen, of het nubijvoorbeeld om waterstof of methanolgaat, is het 6-cilinder-platform.”In Japan werkt Mitsubishi parallelook aan een waterstofmotor. Jeronimus:“Waar wij echt aan een scheepsmotorwerken, gaat het daar om eenstationaire toepassing. Ze vergelijkenvanuit het hoofdkantoor wel die tweeontwikkelingen en ervaringen. Het isbijzonder dat we toestemming kregenom deze unieke motor op de beurs tezetten. Het is niet gebruikelijk dat eenprototype in deze fase al aan het grotepubliek wordt getoond.”Aan boord testenKoedood gaat de waterstofmotor toteen generatorset bouwen. Die zalmini maal zes maanden in de praktijkproefdraaien aan boord van een binnenvaartschip.“We spreken op dit moment met eenaantal gegadigden die graag dezemotor aan boord zouden willen testen.De installatie verwachten we inhet laatste kwartaal van dit jaar”, zegtBijnagte.“Na die zes maanden gaat de motoreerst terug naar Mitsubishi Almere endaarna waarschijnlijk naar Japan. Daargaan ze hem dan op alle onderdelenchecken en keuren. Dat is nodig voordatde motor echt de markt op kan.”

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant