12wij zoeken stageplekken3 juni 2025voor onze matrozen in de binnenvaartwij zoeken stageplekkengecertificeerdescheepssimulatorvoor onze matrozen in de binnenvaartgecertificeerdescheepssimulatorpraktijk?praktijkword onze partnerword onze partnerleid samen met ons een nieuwe generatie matrozen en kapiteins opleid samen met ons een nieuwe generatie matrozen en kapiteins opmeer informatie: +352 661 565 000meer informatie: +352 661 565 000www.tmlgacademy.euwww.tmlgacaRheintank SA is een Luxemburgsbinnenvaartbedrijf en voor onsschip Helsinki (135m x 11,4m)zijn we op zoek naar eenervaren en enthousiasteKAPITEINWij vragen:n In bezit zijn van een Vaarbewijs enADN B+Cn In bezit zijn van een Rijnpatentminimaal tot Mannheimn Kennis van het Nederlands is eenvoordeelWij bieden:n Vast dienstverband onderLuxemburgse voorwaardenn Nederlandse en Engelstaligebemanningn Werksysteem 14 dagen/14 dagenn Goede verloningAtlantic Horizon B.V. zoekt voor haar Tankschepen in het 14/14 en of7/7 dagen systeem:2 e KapiteinSchipperStuurman* In het bezit van:• Groot vaarbewijs A/B• Radardiploma/Marifooncertificaat• ADNNederlandstalig is vereist en tankerervaring in bunkerwerk en bekendheidin het ARA gebied is een pré.Sollicitaties: Dhr. R. BoefTarwezand 2 - 3195 KS Pernis-RtTelefoon: 010-231 44 81 / 06-30612025 of via e-mail: rboef@postoils.nlKlinkt dat als jouw ideale baan?E-Mail: crewing@rheintank.luTel. (+352) 26 66 42 3818, Route d´EchternachL-6617 WasserbilligAtlantic Horizon B.V.Tarwezand 23195 KS Pernis-Rt010-231 44 81rboef@postoils.nlatlantic-horizon.nl
3 juni 202513Papendrechtsebrug: langerenovatie gaat pijn doenHet beweegbare deel van de Papendrechtsebrug in de N3 is in 2026 aanvervanging toe. Schepen hoger dan 12,90 meter kunnen vanaf juni dat jaar ruimveertien maanden lang maar één keer per maand de brug passeren.TOCH VERGUNNING VOORWATERSTOFFABRIEKProvincie Limburg legt het advies van de MER-commissieover de geplande waterstoffabriek op Chemelot naastzich neer. Het project Furec wordt een van de grootste‘groene’ investeringen op het industrieterrein bij Sittard-Geleen.De landelijke Commissie voor de milieueffectenrapportageoordeelde dat de onderbouwing onvoldoende is,ook na een aanpassing. Op basis van het huidige rapportzou Limburg geen milieuvergunning moeten afgeven. Deeffecten op luchtkwaliteit, klimaat en natuurgebiedenzijn nog te onduidelijk. Het provinciebestuur wil datoplossen door in de omgevingsvergunning voorwaardenop te nemen die veiligheid, gezondheid en milieubeschermen.Furec bestaat uit twee fabrieken. Op industrieterreinZevenellen bij Buggenum is een fabriek gepland waarpellets worden geperst van niet-recyclebaar huishoudelijkafval. Die worden per schip naar Chemelot in Sittard-Geleen gebracht. Een nieuwe fabriek daar zet de pellets,aangevuld met gedroogd afvalwaterzuiveringsslib, om inwaterstof.Rijkswaterstaat heeft de plannenmaandag 26 mei bekendgemaakt. Omde grootschalige renovatie uit te voerengaat de brug vanaf juli 2026ruimnegen maanden dicht voor het wegverkeer.Voor fietsers en voetgangerswordt een pont ingezet.Omvaren niet mogelijkIn samenwerking en afstemmingmet regionale bestuurders en met demaritieme sector, zo stelde Rijkswaterstaat,is gekozen voor een uitvoeringsmethodewaarbij scheepswerven in deDrechtsteden – weliswaar beperkt –toch bereikbaar blijven. “Met gemiddeldéén brugdraai per maand is eenmiddenweg gevonden om de hindervoor weg- en scheepvaartverkeer zoeerlijk mogelijk te verdelen.” Daarheeft KBN wel voor moeten vechten,bleek later.De brug is van groot belang voor hetweg- en fietsverkeer tussen Dordrechten Papendrecht en voor de hoge schepenvan de scheepsbouwers in deregio. De brug is een grote barrièreover de Beneden-Merwede; er is geenomvaarroute.Tijdens de renovatie wordt de vaarwegbeperkt opengesteld voor de scheepvaart.Vanaf de start van de renovatieop 22 juni 2026 is de vaarweg zes wekenafgesloten voor de hoge scheepvaart:hoger dan 12,90 meter. Daarnazorgt Rijkswaterstaat tot en met 31augustus 2027 dat hoge vaartuigenongeveer één keer per maand dePapendrechtsebrug kunnen passeren.“Rijkswaterstaat begrijpt dat de renovatievan de Papendrechtsebrug eenenorme impact heeft op de gebruikersvan de brug”, zei Ronald Nomes,hoofdingenieur-directeur RijkswaterstaatWest-Nederland Zuid, bij de presentatievan de planning.“De hoge scheepvaart wordt flinkbeperkt en moet zijn hele bedrijfsvoeringaanpassen. Omrijden voor hetwegverkeer op de toch al drukke A15en A16 zal voor extra reistijd zorgenen ook fietsers krijgen te maken metOok HHWE sluit aan bij NMT-IROHolland Home of Wind Energy (HHWE) en NMT-IRO fuseren per1 januari 2026. Dat hebben de organisaties op 22 mei bekendgemaakt.Die dag stemden de HHW-leden in met het fusievoorstel.De organisaties zien de fusie als eenbelangrijke stap in de versterking vande (inter)nationale positionering vande Nederlandse offshore windindustrie.NMT-IRO ontstond op 1 januarivan dit jaar door het samengaan vanNMT, de belangenbehartiger van deNederlandse maritieme maakindustrie,en IRO, de brancheverenigingDe Papendrechtsebrug blijft de eerste zes weken dicht en gaat daarna gemiddeld één keer per maand open voor vaartuigenhoger dan 12.90 meter. (foto Rijkswaterstaat)oponthoud. En we moeten de komendejaren nog meer bruggen en tunnelsin de Drechtsteden aanpakken omze klaar te maken voor de toekomst.Daarom vragen we inwoners en bedrijvenom begrip en mede werkingom de regio bereikbaar te houden.”PontonsBij de start van de renovatie wordtde klep van de brug eruit gehesen enwordt het dak van de brugkelder erafgehaald. Daarna worden alle beweegbaredelen in de kelder en de bijbehorendesystemen voor de bediening,besturing en bewaking van de brugvervangen. Ook moeten de kelderwandenworden versterkt.Dat geldt ook voor de pijler waaropde brug rust. Hiervoor komen er pontonsin de vaarweg te liggen die descheepvaart hinderen. Een keer permaand zal de brug doorgang wordenvrijgemaakt om schepen te latenpasseren.voor de Nederlandse toeleveranciersin de offshore energie-industrie.Met de nieuwe fusie volgt een verderekrachtenbundeling. De organisatieszetten zich beide in voor de exportbevorderingen internationale promotievan de Nederlandse offshore energiesector.Directeur Jeroen de Graafvan NMT-IRO: “Door deze fusie ontstaateen sterkere, eenduidige vertegenwoordigingvan de Nederlandseoffshore windsector in het buitenland.We bundelen kennis, netwerkenen initiatieven om zo onze impact tevergroten en de internationale kansenvan onze leden nog beter te benutten.”HHWE-voorzitter Wim Jenniskensbeaamt dat: “Met de krachtenbundelingvan HHWE en NMT-IRO ontstaatde sterkste alliantie in de maritieme,offshore en renewable sector.”Teamleider Ilonka van Balken overhandigt het certificaataan Pieter Leen Bos, de coördinator volwassenenonderwijsFirda Maritiem. (foto Firda).ISO-CERTIFICAAT VOOR FIRDAMARITIEME CAMPUS URKLocatie Urk van Firda Maritieme Campus heeft hetkwaliteitscertificaat ISO 9001:2015 behaald.Teamleider Ilonka van Balken is er trots op. “Deze internationalekwaliteitsnorm bevestigt dat we voldoen aande strengste eisen voor transparantie, betrouwbaarheiden continue verbetering. Het is een belangrijke mijlpaalvoor ons.”Het certificaat geldt voor alle scheepvaartopleidingenvan Firda. Het gaat onder meer om maritieme veiligheidstrainingen,medische trainingen, vaartrainingen en communicatietrainingen.Firda geeft officiële STCW-cursussenen verzorgt ook trainingen en examens voor het CBR.Het Duitse bedrijf NCI Certificering heeft Firda begeleidbij het behalen van het ISO-certificaat. Van Balken: “Naonze eerdere INK-certificering is dit een volgende stap inde professionalisering van onze organisatie. ISO 9001 iswereldwijd dé maatstaf voor kwaliteitsmanagement enonderstreept onze inzet voor kwaliteit in alle onderdelenvan ons opleidingsproces.”ADVERTENTIEONNODIG STILLIGGEN KOST GELDBel van Andel 010 4293316• Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’sen startmotoren• Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd• Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en ladersVan Andel zorgt al ruim80 jaar voor de juistespanning aan boord!www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl