Views
2 weeks ago

2025-12

  • Text
  • Binnenvaart
  • Juni
  • Jaar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Onze
  • Maritieme
  • Schip
  • Volharding
  • Maritime

10 3 juni 2025Wij wensen

10 3 juni 2025Wij wensen het mts VOLHARDING 17 een behouden vaart!Driveline specialistin conventional and hybrid solutionsFoto: Suzan Fotografie

3 juni 2025 11Delftse studenten bouwen raceboot op vloeibarewaterstofHet TU Delft Hydro Motion Team heeft een foilingraceboot op vloeibare waterstof gebouwd. Opwoensdag 14 mei presenteerden de studenten hunwereldprimeur, waarmee ze van 30 juni tot en met 5juli meedoen aan de Monaco Sea Lab 2025. De Delftsestudenten willen laten zien dat “écht duurzame énschaalbare scheepvaart binnen handbereik is”.Het TU Delft Hydro Motion Team, bestaand uit 25studenten uit disciplines als werktuigbouwkunde,elektrotechniek, maritieme techniek en luchtvaart,timmert sinds 2005 aan de weg met duurzameboten. Ze werden wereldkampioen met een zonnebootin 2019, bouwden de eerste ‘vliegende’ waterstofbootter wereld in 2021, wonnen de MonacoEnergy Boat Challenge in 2023 en staken vorig jaarals eersten met een waterstofboot de Noordzee over.Flax-composietDit jaar doen ze aan de Monaco Sea Lab 2025 meemet de eerste foiling raceboot ter wereld die volledigop vloeibare waterstof vaart. Het team krijgt ondersteuningvan meer dan honderd partners en kangebruikmaken van de faciliteiten van de TU Delft.De romp is bijna volledig van lichte en supersterkekoolstofvezel en dit jaar worden er voor het eerst ookonderdelen uit flax-composiet gebruikt. Dit natuurlijkemateriaal op basis van lijnvezel is nóg duurzamer.Centraal in de boot zit een cryogene tank. Die is afkomstiguit Zuid-Korea en heeft meerlaagsevacuümisolatie en een dubbelwandig composiet omde waterstof bij -253°C op te slaan. Slim gebruik vanrestwarmte uit de 40 kW brandstofcel zorgt ervoordat de waterstof precies op de juiste temperatuurwordt aangeleverd aan de cel.De echte blikvangers zijn de drie verstelbarehydrofoils: de smalle vleugels onder de romp diebij hogere snelheid de boot uit het water tillen. Datzorgt voor minder weerstand en dus meer snelheiden minder energieverbruik. Foilen kan vanaf 11knopen. De verwachte topsnelheid is 27 knopen.De voortstuwing gebeurt via een compacte, elektrischevliegtuigmotor, gekoppeld aan een schroef diespeciaal is ontworpen voor maximale efficiëntie.Nieuw is dat de achterste steunconstructie met roeren schroef 180° roteerbaar is. Daardoor kan de bootop lage snelheid om zijn as draaien, een groot voordeelbij manoeuvreerproeven.Klaar voor MonacoTijdens de Monaco Sea Lab 2025 doet TU DelftHydro Motion Team mee aan drie onderdelen: desnelheidswedstrijd, de manoeuvreerwedstrijd en deduurwedstrijd.Het doel gaat verder dan winnen; het team wil latenzien dat duurzaamheid en prestaties samen kunnengaan en dat vloeibare waterstof niet langer toekomstmuziekis maar vandaag al schaalbaar, veilig en efficiëntinzetbaar is. “Als studenten binnen een jaardeze doorbraak kunnen realiseren kan de rest van deindustrie niet achterblijven.”De boot werd op 14 mei gedoopt. (foto TU Delft Hyrdo Motion Team)ADVERTENTIEDalende trends zetten doorDe wereldwijde olieprijzen hebbenafgelopen week hun dalendetrend verder doorgezet. Beidebenchmarks daalde op week basismet iets meer dan 1 procent.Brent Crude eindigde de handelsweekop $ 63.90 per vat en WTI(West Texas Intermediate) slootde week af op $ 60.79 per vat.De voornaamste oorzaak van dedaling is de aangekondigde productietoenamevan de OPEC+leden. De al groter dan verwachteproductietoename blijft druk opde markt uitoefenen. Gezamenlijkbrengen de OPEC+ leden al411.000 vaten olie per dag extraop de markt; ze zullen de productienaar alle waarschijnlijkheid injuli verder opschroeven.Verdere neerwaartse druk kwamvoort uit een aankondiging vanDonald Trump om eventueelnieuwe handelstarieven op goederenvanuit China door te voeren.Een aanhoudende handelsoorlogtussen ‘s werelds grootste economieënen olieverbruikers leidt totsterke onzekerheid op de internationalemarkt.Deze economische onzekerhedenzijn ook terug te zien in het aantalolie- en gasboorinstallaties in deVerenigde Staten. Dat daalde voorde vijfde week op rij, iets wat voorhet laatst in september 2023 wasvoorgekomen.ARADe Vrachttarieven in het ARAgebiedzijn voor een tweede weekop rij licht gedaald op weekbasis.Door een bank holiday in hetVerenigd Koninkrijk op maandagen een feestdag (Hemelvaartsdag)in grote delen van Europa opdonderdag bleef de markt afgelopenweek relatief rustig.De meeste nominaties vondenhierdoor op dinsdag en woensdagplaats. Voor het eerst in lange tijdzijn enkele schepen zonder nieuwereizen het weekend in gegaan.Dat kan deze week voor verderneerwaartse druk op de vrachttarievenzorgen.RijnDe vrachttarieven op de Rijn zijnafgelopen week eveneens verdergedaald. De al beperkte vraagnaar transport en olie blijft zwaarwegen op de markt, met inmiddelsgunstiger waterstanden naarde meeste Rijnbestemmingen.Door de eerder genoemde vrijedagen en het naderen van heteinde van de maand hielden demeeste marktspelers zich bezigmet het omnomineren van hunschepen en het vervullen van huncontractuele verplichtingen.Door Emiel de Barbanson vanSpotbarge, specialist in marktinformatievoor de binnentankvaart.Weekgemiddeldes ARA vrachttarieven1.500-8.000 tonprijs per tonWeekgemiddeldeLaagste prijsvan de weekHoogste prijsvan de weekVletwerk € 4,84 €4,30 €6,50Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam €5,82 €5,30 €6,55Antwerpen-Amsterdam €6,87 €6,30 €7,30Vlissingen-Antwerpen €5,85 €5,00 €5,75Vlissingen-Rotterdam €6,50 €6,00 €6,75Vlissingen-Amsterdam €6,91 €6,10 €7,10Gent-Vlissingen €5,90 €5,50 €6,10Gent-Antwerpen €5,94 €6,00 €6,50Gent-Rotterdam €6,90 €7,00 €7,15Gent-Amsterdam €7,15 €7,15 €7,30Weekgemiddeldes RIJN vrachttarieven0-3.000 tonprijs per tonOliepeilWeekgemiddeldeWeekgemiddeldegasolieWeekgemiddeldebenzineDuisburg €15,55 €15,05 €16,05Dortmund €17,50 €17,50 -Keulen €18,25 €17,75 €18,75Koblenz €24,00 €24,00 -Frankfurt €34,27 €34,27 -Mannheim €34,80 €34,30 €35,30Karlsruhe €35,60 €35,10 €36,10Straatsburg €38,00 €37,50 €38,50Bazel EUR €39,00 €38,50 €39,50Bazel CHF 36,41 35,91 36,91In deze rubriek schenken we aandachtaan de oliemarkt en de effecten ervanop de binnentankvaart

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant