8 6 mei 2025SCHIPPERPEREMOTE OPERATINGCENTERERANTWERPEN EN- DORDRECHT - DUISBURGWORD SCHIPPER PEVAN DE TOEKOMSTOTSTUUR URVANAF DE WALMAARAR HOUDKOERS OP HET WATERSOLLICITEER ERVIA: HR@SEAFAR.EUR.EUWWW.TMLG.CH WWW.TMLG.EU WWW.TMLGACADEMY.EUSAMENSTAAN WESTERKER!BUSINESS-OPTIMALISATIEAFLOS & CREWMANAGEMENTGOEDGEKEURDEOPLEIDINGSCURSUSZwitsersarbeidscontractvoor jouwbemanningWij regeleneen completebemanningvoor jouOpleidingscentrumvoor matrozenen kapiteinsBinnenvaartrederijmet eenpaneuropesefocusAanzienlijkeverlaging vande maandelijksesalariskosten.Meer dan5000Europese matrozenen kapiteinsMaak deeluit van ditopleidingsproces+352 661 565 000agata.jendrichovska@tmlg.eu
6 mei 20259Chartervaart wil ook weerkans maken op SRVB-subsidieBelangenorganisatie BBZ roept de Nederlandse overheid op om deSubsidieregeling Verduurzaming Binnenvaartschepen (SRVB) ook toegankelijk testellen voor de chartervaart. Passagiersschepen zijn formeel niet uitgesloten van desubsidie, maar kunnen er feitelijk geen beroep meer op doen.Dat komt door een aanscherping vanuitEuropa: na aanschaf en installatievan een Stage V-motor of katalysatormoet het vaartuig voldoen aan dedefinitie van ‘schoon schip’. Twaalfsubsidieaanvragen voor de verduurzamingvan passagiersschepen zijnafgelopen maanden afgewezen, aldusde BBZ.‘Schoon schip’Het heeft te maken met Europesestaatssteunregels. De subsidie moetonder de zogeheten AlgemeneGroepsVrijstellingsVerordening vallen.In juli 2023 is die AGVV aangepast,waarna de SRVB in juni 2024 isveranderd om er aan te voldoen.Dat heeft gevolgen voor binnenschepenvoor passagiersvervoer.Voortaan geldt dat een aanvrager uitdie sector moet aantonen dat toekenningertoe leidt dat het schip, na aanschafen inbouw van een motor, voldoetaan de eisen voor een ‘schoonschip’. De Rijksdienst voor OndernemendNederland (RVO), die de regelinguitvoert, geeft op haar websiteaan wat de definitie is: “een binnenschipvoor passagiersvervoer dat eenhybride of dual-fuel motor heeft dievoor zijn normale functioneren tenminste 50 % van zijn energie haaltuit brandstof met CO 2-vrije directe(uitlaat)emissies of uit plug-in-power.”Met alleen de aanschaf van eenafzonderlijke katalysator of StageV-motor voldoet een schip niet aande definitie van een schoon binnenschipvoor passagiersvervoer, licht deRVO toe. Dat komt doordat het geenhybride of dual-fuel motor heeft dievoor normaal functioneren ten minstede helft van zijn energie haalt uitbrandstof met CO 2-vrije directe (uitlaat)emissies.“Een aanvraag voldoetdaarom in de praktijk niet aan devoorwaarden van de regeling.”OneerlijkDat vindt de BBZ raar en oneerlijk,“want vracht- en passagiersvaartworden aan precies dezelfde emissieeisenonderworpen en de vrachtvaartOnderhoud Kreekraksluizen:Weer wachttijden tot tien uurRijkswaterstaat heeft groot onderhoudgepland op de Kreekraksluizen.Van 21 mei tot en met 16 juli is dewestkolk daardoor gestremd. Dit gaatvoor langere wachttijden zorgen voorde scheepvaart. De oostkolk is welbeschikbaar.Omdat tijdens de werkzaamhedenvan 21 mei tot en met 16 juli slechtséén kolk beschikbaar is, kunnen dewachttijden voor de scheepvaart oplopentot tien uur. Dat was ook vorigjaar augustus en september het gevaltoen de oostkolk onder handen werdgenomen. Rijkswaterstaat adviseert derecreatievaart om de Kreekraksluizente mijden.De noordelijke en zuidelijke ligplaatsenvan de sluis mogen tijdens dewordt nog wél geholpen bij verduurzaming.”Vrachtschepen hoevenvolgens de BZZ alleen maar schonerte zijn dan het wegvervoer. “Voor passagiersschepengeldt echter een veelzwaardere norm. Omdat er momenteelgeen geschikte dual-fuel motorenbeschikbaar zijn voor de passagiersvaart,blijft volledige elektrificatie deenige optie – een optie die zowel economischals praktisch onhaalbaar is.”De BBZ vraagt om gelijke verduurzamingseisenen -mogelijkheden.“De Maritime Green Deal stelt verduurzamingvan de gehele binnenvaartals doel. Verschillende eisenvoor vracht- en passagiersschepenzijn daarom onlogisch en onwenselijk.Met een Stage V-motor gecombineerdmet HVO kunnen ookpassagiersschepen grote milieu- enklimaatwinst behalen en een bijdrageleveren aan de gezamenlijke opgavemet betrekking tot de CO 2-reductievan de totale binnenvaart. Maak duseen eind aan die ongelijke eisen!”,luidt de oproep van de BBZ.werkzaamheden alleen gebruikt wordenals wachtplaats om te wordengeschut. In vluchthaven Tholen blijfthet wel mogelijk om ligplaats tenemen, maar maximaal voor 24 uur.Tijdens het groot onderhoud wordende sluisdeuren geconserveerd, omloopkabelsvervangen, onderhouduitgevoerd aan elektromotoren endeurgeleidingen gereviseerd.GROTERE SCHEPEN NAAR VEGHELTOEGESTAANRijkswaterstaat is een pilot gestart om op de route tussensluis Empel en de haven van Veghel grotere schepen toete laten: 110 x 11,45 meter met een maximale diepgangvan 2 meter.Het gaat om het Máximakanaal en een deel van de Zuid-Willemsvaart. Gebruikers en verladers hebben al langerde wens om met schepen met meer volume over hetkanaal te kunnen varen.Na uitvoerig onderzoek, onder meer met simulatoren, istot deze pilot besloten, aldus Rijkswaterstaat. De pilotduurt een jaar. Als die gunstig uitpakt, mogen de grotereschepen daarna permanent op het traject varen.Sluis Schijndel in de Zuid-Willemsvaart.(foto RWS / Hans Hebbink)TONEELSPEKTAKEL KAN NIETBIJ STUW LINNEDe stuw van Linne bestaat dit jaar honderd jaar. Zewas het eerste kunstwerk in de Maaskanalisatie.Het dorp Linne wilde het jubileum niet ongemerktvoorbij laten gaan en wilde bij de stuw diverseactiviteiten organiseren.Een onderdeel van de festiviteiten is het toneelspektakelDe vloek van Osen, die aanvankelijk tien keer bij de stuwopgevoerd zou worden, van 16 tot 26 september. Maardoor onderhouds- en renovatiewerkzaamheden aan destuw (zie daarover het artikel op pagina 23) kan dit geendoorgang vinden. De voorstellingen worden verplaatstnaar de omgeving van parochiekerk Sint Martinus.Op een groot terrein aan de Maasoever komt in het najaarook een expositie over waterbeheersing. Verder is er eeneducatief programma gepland. De Maas zelf is later ditjaar het podium voor verschillende rampenoefeningen.Een ‘sappige’ afleveringDOOR CEES DE KEIJZERDelfshaven, Schiemond en anderedelen van een oud Rotterdamsehavengebied worden in een nieuwjasje gestoken. Links op de voorgrondde IJselhaven, wat geschreven wordtmet één s, met de sapterminal vanContinental Juice. Die voorziet alveertig jaar in de vraag naar glaasjesvitamine C rijke jus.Er liggen twee saptankers voor dekant: de Orange Sun en de OrangeWave. Ze kwamen met Braziliaanssinaasappelsapconcentraat uit Santos,met een jaarlijkse uitvoer van circa2,5 miljoen ton de belangrijksteexporthaven voor dit goedje.Gekoeld vervoerdMet een dienstvaart van 15 knopenis Santos-Rotterdam zestien dagenvaren. Eigenaar van de schepen is deZwitserse rederij Atlanship SA, datopereert met zes saptankers en ooknog zes fruitjagers heeft varen voorChiquita. Alle twaalf onderLiberiaanse vlag.De Orange Sun meet 205 bij 32meter en heeft een draagvermogenvan 43.420 ton. De lading wordtgekoeld vervoerd en vol beladen ziter 37.000 ton in de tanks, wat goed isvoor 210 miljoen liter jus d’orange.DrinkwaterAan de andere kant van de terminalligt de Koushaven met op de kop dealoude voorraadtank van 1,5 miljoenliter drinkwater. Er liggen driewaterboten. Tegenwoordig zetten zeeschepenzelf zout water om in zoet,maar toch is er nog steeds vraag naar.In Rotterdam wordt drinkwater almeer dan honderd jaar geleverd doorHatenboer-Neptunus.De Koushaven werd in 1912 en deIJselhaven in 1915 in gebruikgenomen en zo hebben deze, al meerdan een eeuw oude havenbekkensnog steeds een functie.(foto Aeroview / Dick Sellenraad)WereldschepenDeze rubriek wordt verzorgd door leden van deRotterdam Branch, een afdeling van de World ShipSociety. www.wssrotterdam.nl
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl