Views
6 days ago

2025-09

  • Text
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Miljoen
  • Rijn
  • Vervoer
  • Transport
  • Binnenvaartkrant

4 6 mei 2025Kom jij aan

4 6 mei 2025Kom jij aan boord bij Stream Shipping?Gaat jouw commerciële hart sneller kloppen van de binnenvaart en zie jij het als een uitdaging omvoor de klant een duurzame logistieke oplossing te vinden? Dan hebben wij een plek voor jou binnenons commerciële team.Stream Shipping, een joint venture tussen Amer Shipping (www.amershipping.nl) en MSG eG(www.msgeg.de), is een toonaangevend bedrijf in de scheepvaartsector en gespecialiseerd in hetvervoeren van droge lading binnen West-Europa. Met een sterke focus op efficiëntie, betrouwbaarheiden klantgericht werken, bieden wij onze klanten optimale duurzame transportoplossingen.Ter versterking van ons team zoeken wij een: SCHEEPSBEVRACHTER – FULLTIMEWat ga je doen?Als scheepsbevrachter bij Stream Shipping ben jij de spil tussen opdrachtgevers en schepen. Nadat jeeen kopje koffie gehaald hebt, installeer je je op je werkplek en kan de dag beginnen. Waar houd je jeals scheepsbevrachter op een doorsnee dag mee bezig?Het bevrachten van schepen en beheren van ladingstromen;Het onderhouden en uitbreiden van contacten met klanten, schippers en andere partners;Het onderhandelen over prijzen en contracten;Zorgdragen voor een efficiënte planning en opvolging van transportopdrachten;Administratieve verwerking en afhandeling van transportopdrachten.Wat voor vracht neem jij mee voor deze leuke baan?Affiniteit met de binnenvaart en logistiek is een pre;MBO+ / HBO werk- en denkniveau;Je bent commercieel, grijpt kansen aan en houdt daarbij de klantvraag scherp op je netvlies;Onze opdrachtgevers zitten overal dus een goede beheersing van de Nederlandse, Duitse enEngelse taal is een must!SOLLICITEER NU!Wat bieden wij jou?Uitstekende salariëring;Goede secundaire arbeidsvoorwaarden;Je krijgt de ruimte om jezelf te ontwikkelen en opleidingen te volgen voor jouw persoonlijke groei;Elke vrijdag genieten we samen van een uitgebreide lunch met het team, gevolgd door eeninformele en gezellige afsluiting van de werkweekHebben we jouw nieuwsgierigheid gewekt en kom je graag eens langs om kennis temaken en misschien wel jou toekomstige collega’s te leren kennen?Reageer dan nu met je CV en een korte motivatie naar stream@stream-shipping.com.shipping.comAdres: Keizersveer 1B, 4941 TA RaamsdonksveerT: +31 (0) 162 749 116 W: www.stream-shipping.comZin in een nieuwe uitdaging?Ben je gemotiveerd en wil je werken met een sterk enprofessioneel team?Kom aan boord bijLNG Shipping S.A., 18, route d’Echternach, L-6617 WasserbilligE-mail: crewing@lngshipping.lu | Telefoon: +352 266 642 46De VerenigdeTankrederijzoekt personeelDe Verenigde Tankrederzoekt personeel!De Verenigde TankrederijDe VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (Gzoekt schippers personeel!en kapiteins. We vervoeren 3 productsoortenDe Verenigde De Verenigde Tankrederij Tankrederijzoekt zoekt personeel! personeel!diverse vaartrajecten. We werken week op week af onDe VT zoekt De gemotiveerde VT zoekt gemotiveerde matrozen, matrozen, stuurmannen stuurmannen (GVB),De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (GVB), (GVB),De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (GVB), schippersschippersen schippers en kapiteins.kapiteins. en We kapiteins. We vervoerenvervoeren We 3 productsoorten vervoeren 3 productsoorten 3 productsoorten overover diverse vaartrajecten. overdiverse vaartrajecten. We werken week op week af onderdiverse vaartrajecten. diverse We werken vaartrajecten. week We werken op week We week af werken onder op week Nederlandse af op onder week voorwaarden. af onderNederlandse Nederlandse Tevens voorwaarden. zijn wij voorwaarden. een Tevens erkend zijn leerbedrijf, Tevens wij een zijn erkend dus wij ben een leerbedrijf,je erkend een leerling leerbedrijf, startenddan contact op via 010 - 487 62 33 of stuur een mail naardus ben je metdus een eenben leerling (BBL)je eenopleiding, startend leerlingneem met startend een dan (BBL) metcontacteen opleiding, (BBL)via 010opleiding, neem - 487 62 33neemof stuurhr@vtgroup.nl om de mogelijkheden te bespreken!een mail naar hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden te bespreken!dan contact dan op contact via 010 op - 487 via 010 62 33 - 487 of stuur 62 33 een of stuur mail naar een mail naarhr@vtgroup.nl hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden om mogelijkheden te bespreken! te bespreken!Nederlandse voorwaarden. Tevens zijn wij een erkend leerschippers en kapiteins. dus We ben vervoeren je een leerling 3 productsoorten startend met over een (BBL) opleidingdan contact op via 010 - 487 62 33 of stuur een mail nNederlandse voorwaarden. Tevens hr@vtgroup.nl zijn wij een om erkend de mogelijkheden leerbedrijf, te besprekendus ben je een leerling startend met een (BBL) opleiding, neemP.O. Box 59005 | 3008 PA RotterdamNijmegenstraat 1 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | The NetT +31 (0)10 487 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nlP.O. Box 59005 | 3008 PA RotterdamNijmegenstraat 1 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | The NetherlandsT +31 (0)10 487 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nlP.O. Box 59005 P.O. | Box 300859005 PA Rotterdam | 3008 PA RotterdamNijmegenstraat Nijmegenstraat 1 | 3087 CD 1 Rotterdam | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | Harbour | The 2181a Netherlands | The NetherlandsT +31 (0)10 487 T +31 62 (0)10 30 | E 487 info@vtgroup.nl 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl | www.vtgroup.nl

6 mei 20255Kosten stijgen nog steeds,maar wel minder hardNaar verwachting nemen de kosten voor binnenvaartondernemers dit jaar verdertoe. De extreme stijgingen van de afgleopen jaren zijn echter verleden tijd. Datvoorspelt onderzoeksbureau Panteia.De toename van de kosten voor debinnenvaart geldt voor alle scheepstypen,grootteklassen en exploitatievormen,stellen de onderzoekers.“Schepen die relatief veel vaarurenmaken, bijvoorbeeld degenen die actiefzijn in het internationale transporten volcontinu varen, kennen een kleinerekostenstijging dan de schepenop de binnenlandse markt. Dit alleshangt samen met de verwachte dalendekosten voor brandstof in 2025”, zoschrijft Panteia in zijn kostenrapportagevoor de binnenvaart. Die is onlangsgeactualiseerd in opdracht vanKoninklijke Binnenvaart Nederland.Hogere personeelskostenIn 2024 namen de vervoerskostenvoor binnenvaartondernemingen ooktoe. De stijging was toen voornamelijkhet gevolg van hogere kapitaal-, verzekerings-,arbeids- en reparatie- enonderhoudskosten.De kapitaalkosten namen toe doorhogere rentekosten. Dit is gebaseerdop het gemiddelde renteniveau van deafgelopen vijf jaar. De verzekeringskostennamen toe doordat de schadesgroter en duurder worden.De groeiende personeelskosten hangenvooral samen met de schaarsteaan varend personeel. “De combinatievan toegenomen vraag (meer transportenen nieuwbouwprojecten) metveel uittreders (pensionering) maaktdat geschikte arbeidskrachten moeilijkte vinden zijn”, aldus Panteia.Werkgevers proberen dat op te vangendoor hogere salarissen te bieden.De kosten voor reparatie en onderhoudnamen toe door stijgende loonkostenbij werven, duurder materiaalen een grote vraag naar werfcapaciteit.Brandstof goedkoperAlleen de brandstofkosten kenden in2024 een dalende trend: -3,7 procent.Dat remde de totale kostenstijging.Die varieerde van 0,3 tot 3,7 procent,afhankelijk van het type schip, hetvaargebied waar het schip actief is ende exploitatiewijze. Worden de brandstofkostenbuiten beschouwing gelaten,dan lag de kostenstijging van 4,3tot 6,0 procent.Schepen die veel vaaruren maken,bijvoorbeeld grote tankers en containerschepenactief in de Rijnvaart, kendenrelatief de laagste kostenstijging.In het bouwstoffenvervoer stegen dekosten met 1,9 tot 3,6 procent.Voor 2025 verwacht Panteia weer eenstijging van de kosten voor vervoerper binnenschip. “Dit hangt samenmet een kostenstijging van vrijwel allekostenposten, met uitzondering vande brandstofkosten.” Die gaan gemiddeldmet 1,8 procent omlaag, is devoorspelling.De onderzoekers uit Zoetermeer voorzieneen totale kostenstijging van 1,2tot 3,8 procent. In het bouwstoffenvervoergaat het om een stijging van2,5 tot 3,7 procent.Binnenvaartondernemers die hunschip verhuurd hebben en een langdurigvervoerscontract hebben, krijgenop de afgesproken prijs eventueeleen opslag afhankelijk van de hoogtevan de brandstofprijzen. Voor henis de kostenontwikkeling exclusiefbrandstof van belang. Daar wordtvoor 2025 een grotere kostenstijgingverwacht: van 3,9 tot 5,1 procent.Zelfde beeldOok dit jaar geldt volgens Panteia “datschepen in de internationale markteneen lagere kostenstijging kennen danschepen actief op de binnenlandsemarkt, door de verwachte dalendebrandstofprijzen.”De verklaring daarvoor is dat bij vervoerover korte afstanden vooral de arbeidskostenbepalend zijn voor de uiteindelijkeprijs van het vervoer, terwijlbij langere afstanden het aandeel vande brandstofkosten in de totale kostenjuist toeneemt. “De arbeidskostenstijgen al jaren in de binnenvaart doorhet toenemende personeelstekort.Naast de arbeidskosten stijgen ookde kosten voor kapitaal, reparatie &onderhoud en verzekeringen.”(foto Martens Multi Media)HBR STEUNT BEDRIJVEN DIEBROEIKASGAS VERMINDERENHavenbedrijf Rotterdam (HbR) introduceert Carbonbid.Met die verduurzamingsinitiatief kunnen bedrijven eenfinanciële bijdrage krijgen als ze broeikasgassen in hethavengebied verminderen.HbR stelt in totaal 3,5 miljoen euro beschik baar. Carbonbidis onderdeel van een pakket maatregelen om dehaven klimaatneutraal en toekomstbestendig te maken.Het richt zich op de uitstoot van zowel de logistiek als deindustrie. Uitstoot die valt onder het Europese emissiehandelssysteem(UE ETS) komt niet in aanmerking.Bedrijven kunnen meedoen door een projectvoorstel in tedienen. Plannen met de meeste reductie per aangevraagdeeuro maken de meeste kans op een bijdrage.Kandidaten kunnen zich vóór 18 juli inschrijven en tot700.000 euro aanvragen voor een project. Het totalebudget wordt verdeeld over minimaal vijf projecten. Voorstellendie in aanmerking komen voor Carbonbid zijn projectendie nog niet zijn gestart, de uitstoot met minimaal100 ton aan broeikasgassen verlagen en vóór 2030 wordenuitgevoerd. In januari 2026 tekent Havenbedrijf decontracten met de partijen die een bedrag krijgen toegekend.PATRICK SCHNIEDER IS NIEUWEDUITSE VERKEERSMINISTERPatrick Schnieder (1968) is de nieuwe ministervan Verkeer in de coalitie van CDU/CSU en SPD. Denieuwe Duitse regering onder leiding van FriedrichMerz treedt vandaag (6 mei) aan.Schnieder was sinds 2009 voor het CDU lid van deBondsdag, waar hij onder meer lid was van de verkeerscommissie.Daarvóór was hij advocaat en burgemeester.Schnieder is de opvolger van Volker Wissing. Die wasnamens de FDP minister. Toen die partij uit de regeringStolz stapte, bleef hij op persoonlijke titel aan.“Friedrich Merz heeft mij gevraagd om het ambt van federaalminister van Verkeer in zijn regering over te nemen”,schrijft Schnieder op LinkedIn. “Ik ben de toekomstigebondskanselier zeer dankbaar voor het vertrouwen dathij in mij heeft gesteld. Ik kijk uit naar de nieuwe verantwoordelijketaak. Tegelijkertijd voel ik veel respect voorde uitdagingen die dit ambt met zich meebrengt.”Hij kreeg diverse felicitaties uit de binnenvaart als reactieop het bericht. Onder ander van BDB-directeur JensSchwanen, die zich “verheugt op een constructievesamenwerking”.ADVERTENTIEVerder met onderhoud Stuw RoermondMourik Infra is in opdracht van Rijkswaterstaatweer gestart met het grootonderhoud aan Stuw Roermond. Na hetvervangen van de jukken en de lier in2023 en 2024 worden nu de kraanwagen,de brugdelen en de schuiven vervangen.Vanwege de waterveiligheid mogen dewerkzaamheden alleen tijdens de laagwaterperiodeworden uitgevoerd, vanapril tot en met oktober. Op dinsdag 29april arriveerde de stuwkraan over waterbij de stuw. Vandaag (6 mei) startDe kraan arriveerde op 29 april bij de stuw. (foto Mourik / 3MP)Mourik met het opbouwen en testenvan de kraan. Die gaat de 51 schuivenvan het lage gedeelte vervangen. Debovenloopkraan wordt in septembervervangen en er komt een hekwerkrondom de nieuwe installatie.ONNODIG STILLIGGEN KOST GELDBel van Andel 010 4293316• Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’sen startmotoren• Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd• Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en ladersVan Andel zorgt al ruim80 jaar voor de juistespanning aan boord!www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant