Views
6 days ago

2025-09

  • Text
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Miljoen
  • Rijn
  • Vervoer
  • Transport
  • Binnenvaartkrant

20 6 mei 2025Hartelijk

20 6 mei 2025Hartelijk gefeliciteerd met het mps APT SOLARA!I MSMARINE SOLUTIONSFoto: TeamCo Shipyard

6 mei 2025 21Maritieme Bedrijfsschool SchiedamUit de schoolbanken, maar toch een diploma…én een baanSchiedam heeft sinds vorig jaar eenMaritieme Bedrijfsschool. Die is opgezetdoor Wärtsilä, Huisman Equipmenten Damen Shiprepair Rotterdam, insamenwerking met het Scheepvaart enTransport College.(foto’s MBS)Vorige maand organiseerden degemeente Schiedam en onderwijsprogrammaCrest een Meet & Connectbijeenkomstom geïnteresseerde vertegenwoordigersuit het bedrijfs leven,onderwijs en de overheid teinformeren over de stand van zaken.STCSchiedam zet in op hoogwaardigemaritieme maakindustrie. Logisch,met bedrijven als Huisman, DamenShiprepair Rotterdam en Wärtsiläbinnen de gemeentegrenzen. Die ontwikkelenen leveren nieuwe technologieënen apparatuur op het gebiedvan scheepsbouw, offshore, duurzameenergie en slimme onderhoudssystemen.Samen met andere – grote enkleine – maakbedrijven, rederijen endienstverleners in de stad vormenze volgens de gemeente een krachtigcluster.Dat willen Schiedam en de bedrijvenzo houden, en de bedrijven ook. Omjongeren van havo, vmbo en mboscholenvoor de sector te interesseren,gingen Wärtsilä, Huisman Equipmenten Damen Shiprepair Rotterdam eensamenwerking aan met het Scheepvaarten Transport College (STC). Opde Damenwerf hebben ze de MaritiemeBedrijfsschool Schiedam (MBS)opgericht. Daar hoeven jongeren nietde hele dag in de schoolbanken tezitten, maar werken ze toe naar eendiploma (van het STC) én een baan.Lage drempelDe MBS is geen traditionele mboschool.Hij is kleinschalig, zodat erveel aandacht is voor de leerlingen.Ronald Schörk, teamleider WerkplaatsLogistiek bij (motoren)technologiebedrijfWärtsilä, vertelde tijdens de bijeenkomst:“Studenten volgen hier eenopleiding tot allround medewerkermaritieme techniek op mbo3-niveau.Het lesprogramma bestaat grotendeelsuit praktijk: één dag per week theorieles,twee dagen praktijkles in de MBSen één dag praktijkervaring opdoendoor middel van gastlessen of eenstage bij Huisman, Damen of Wärtsilä.Je loopt korte stages bij elk van de driebedrijven en in het laatste jaar eenlangere stage bij het bedrijf dat hetbeste bij je past.”Er is komend leerjaar plek voor twintigleerlingen. Schörk: “Met een leerbaanvergoeding,stufi en een ov-kaartis de drempel om in te stappen laag,terwijl het aanbod kwalitatief hoogis. Wij geven de leerlingen de vaardighedenen – letterlijk – het gereedschapom een mooie carrière op te bouwenna het behalen van hun diploma.Uiteraard hopen we dat ze bij een vande drie samenwerkende bedrijven aande slag gaan, maar dat hoeft niet.”BroedplaatsIn Schiedam zijn er nu twee maritiemeopleidingsinitiatieven die elkaaraanvullen. De MBS richt zich op hetaanleren van technische ambachtenvoor jongeren op mbo-niveau. Hetprogramma Crest biedt programma’sop hbo+ niveau en focust zich opleiderschap en sociale vaardighedenvoor professionals die al werkzaamzijn in de sector.Tijdens de Meet & Connect-bijeenkomstin april werd duidelijk dat dekracht van de bedrijfsschool in desamenwerking zit. Door onderwijs enbedrijfsleven structureel te verbinden,bouwt MBS aan een duurzame basisvoor innovatie en vakmanschap. Deelnemersworden opgeleid met directeaansluiting op de praktijk én met zichtop een loopbaan bij toonaangevendebedrijven die ze graag zien komen.Schörk: “Het is geweldig om te zienhoe de eerste groep studenten zichheeft ontwikkeld en ook de ruimtepakken die ze krijgen. ’s Ochtends zieje de één direct naar een grote motorlopen, terwijl de ander al heeftnagedacht over wat hij of zij wil gaanlassen.”Met initiatieven als de MaritiemeBedrijfsschool profileert Schiedamzich als broedplaats voor technischtalent. “Het is een tastbaar voorbeeldvan hoe lokaal samenwerken bijdraagtaan een sterke toekomst. Investeren invakmanschap betekent investeren ineconomische veerkracht – en in mensen.”Aldus de gemeente.Kijk op www.maritiemebedrijfsschool.nlvoor meer informatie.Nieuwe Sluis Terneuzen start met proefschuttenOp 8 mei starten de proefvaarten door de Nieuwe Sluis Terneuzen.Als eerste die dag passeert het binnenschip Marlea de nieuwe kolk.De nautische partijen, zoalsbootlieden, schippers, loodsen,sleepdiensten en operators, willenonder beheerste omstandighedenervaring opdoen met hetbedienen van de Nieuwe Sluis,het varen en begeleiden van deschepen door de sluiskolk en hetwerken op het sluisplateau.De nieuwe sluis in werd op 11oktober 2024 geopend. De MVBregaglia schutte onder koninklijktoeziend oog, maar is tot nutoe het enige schip dat van desluis gebruikmaakte. De bruggenmoesten nog versterkt worden.De proefvaarten starten op 8mei met schepen tot 110 meterlengte. Daarna volgen schepenmet een lengte tot 150 meter.Naast de afmetingen neemt ookhet aantal schepen toe dat gelijktijdigwordt geschut. Als laatstevolgen zeeschepen met een lengtetot 265 meter, een breedte tot37 meter en een diepgang tot12,50 meter.Als de proefvaarten voor dezeverschillende typen schepen naartevredenheid zijn doorlopen,kan de sluis volledig wordengebruikt. Naar verwachting is datin de loop van de zomer.De Nieuwe Sluis, onderdeel vanhet bestaande sluizencomplex inTerneuzen, is 427 meter lang, 55meter breed en 16,44 meter diep.De sluis is geschikt voor schepentot 366 meter lang, 49 meterbreed en 14,50 meter diep.De Nieuwe Sluis moet zorgenvoor een betere toegang en vlotteredoorstroming voor scheepvaartdie vanaf de Noordzee ende Westerschelde naar het Kanaalvan Gent naar Terneuzen vaarten verder.Het aantal schepen dat gebruikmaakt van de Noordzeesluizen,het sluizencomplex van Terneuzen,neemt toe. Ook de omvangvan de schepen groeit. De NieuweSluis is net zo groot als de nieuwesluizen in het Panamakanaalen daarmee voorbereid op dewereld wijd toenemende schaalvergrotingin de scheepvaart.(foto Nieuwe Sluis Terneuzen)

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant