26 mei 2025Antwerpen/ZeebruggeVergelijking totaleEerste kwartaal 2025troeft Rotterdam afmet containeroverslagHet zat er al een tijdje aan te komen: in Antwerpen en Zeebrugge zijn meer containers overgeslagendan in Rotterdam. Dat blijkt uit de eerste kwartaalcijfers van dit jaar, die Port of Antwerp en Port ofRotterdam onlangs bekendmaakten.-5.8%Port of Antwerp/Bruges verwerkte van januari tot enmet maart 3,4 miljoen TEU, goed voor 38,4 miljoenton. Port of Rotterdam kwam uit op 3,3 miljoen TEUen 32,2 miljoen ton.LaconiekDe onttroning als grootste containerhaven vanEuropa, deert Port of Rotterdam niet. Directeur containersHanna Stelzel zegt in Nieuwsblad Transport datAntwerpen de capaciteit om de grootste te worden albeschikbaar heeft en Rotterdam nog volop bezig ismet de uitbreiding van deepseaterminals. “Over eenpaar jaar liggen de verhoudingen weer anders.”Ook CEO Boudewijn Simons reageerde in februarilaconiek, toen bij de presentatie van de overslagcijfersvan heel 2024 ter sprake kwam dat Port ofAntwerpBruges hard op weg was Rotterdam te overtreffen.Hij zei zich daar niet druk om te maken enhet niet zo interessant te vinden. “Per kwartaal kanhet een beetje verschillen. Wij zitten wat meer opde Aziëtrade, Antwerpen wat meer op de NoordAtlantische trade. Het is eigenlijk niet zo interessantwie de grootste is; dat vinden ze in Antwerpen vastook zo.”Zijn Vlaamse collega’s melden in hun persberichtover het eerste kwartaal desondanks trots dat hetmarktaandeel van Port of AntwerpBruges in deHamburgLe Havrerange vorig jaar steeg naar 30,5procent en dat Antwerpen/Zeebrugge van de 15enaar de 14e plaats in de ranking van grootste containerhavenster wereld is geklommen.Minder bulkQua totale overslag ligt Rotterdam nog altijd eenstraatlengte voor op Antwerpen/Zeebrugge: 103,7miljoen ton tegenover 67,7 miljoen ton. Beidehavens moesten een afname incasseren. De overslagin Rotterdam ging in het eerste kwartaal met 5,8procent omlaag. De daling komt voornamelijk doorminder aan en afvoer van ijzererts en schroot (min28,1 procent), kolen (min 17,3 procent), ruwe olieen olieproducten. De overslag van agribulk (plus22,7 procent), overig droog massagoed en containersnam toe.Port of AntwerpBruges sloot het eerste kwartaal van2025 af met een totale goederenoverslag van 67,7miljoen ton. Dat was 4,0 procent minder dan indezelfde periode vorig jaar. Ook hier nam bulk sterk103.7miljoen tonaf. Anders dan in Rotterdam was hier de containersgroei te zien.De containeroverslag beperkte in de eerste driemaanden van 2025 daarmee het verlies voor Portof AntwerpBruges. In tonnage was de stijging 4,6procent en in TEU’s 4,5 procent. De overgang naarnieuwe containerallianties en stakingen en congestiein andere havens leidden wel tot langereTotale ovCCR ziet tekenen van herstelVervolg van pagina 1van droge bulk. Dat nam met7,8 procent af, naar 63,3 miljoenton. Twee goederensegmentenzijn daar verantwoordelijk voor:kolen en zand, grind en bouwmaterialen.Het vervoer vankolen toonde in 2022 nog eenonverwachte opwaartse trend alsgevolg van de energiecrisis, maardaarna zette de al in 2013 ingezettedaling door. In het eerstehalf jaar van 2024 werd ruim eenkwart minder kolen vervoerd.Van zand, grind en andere bouwmaterialenging bijna een tiendeminder per schip.Het containervervoer liep ooklicht terug. Hier werd 1,3 procentminder vervoerd. Het totaalkwam uit op 14,6 miljoen ton.Bij vloeibare bulk steeg het vervoersvolumejuist wel. De plusvan 5,4 procent zorgde voor eenhalfjaarstotaal van 55,6 miljoen.Dat was voornamelijk te dankenaan chemicaliën en aardolieproducten.De Donau laat een compleetander beeld zien dan de Rijn. Demeeste Donaulanden noteerdenin de eerste helft van 2024 eendubbel groeicijfer van de vervoersvraag.Dat hing volgens deCCR vooral samen met de hogeruitgevallen oogstresultaten. Inde twee grootste Donaulanden,Roemenië en Bulgarije, steeg devervoersvraag met respectievelijk21,5 en 33,9 procent.Meer overgeslagenop BovenrijnDe vraag naar scheepsruimteop de Rijn laat al jaren een dalingzien. Dat eerste halfjaar van2024 is met 1,5 procent lagerdan de twee jaren ervoor. Sinds2021 is de totale daling meer dan10 procent: ruim 16 miljoen ton.Toch ziet de CCR lichtpuntjes:“Hoewel de halfjaarlijkse hoeveelhedenin 2024 lager warendan in 2023, kan er een herstelvan het vervoer over de Rijn wordenwaargenomen. De watergebondenoverslag in de belangrijkstehavens aan de Bovenrijnlaten dan ook in de eerste zesmaanden van 2024 een stijgendelijn zien, na een dip aan heteinde van 2023. Deze opwaartsetrend zette zich ook voort inhet derde kwartaal van 2024 enwijst op een herstel van het vervoerover de Rijn in de loop van2024.”Lagere vrachtprijzenOok de vrachtprijzen voor hetvervoer van alle soorten goederenliepen op de Rijn terug inde eerste helft van 2024. “Ditwas met name het geval in hetvervoer van droge lading en inmindere mate bij vloeibare bulken het vervoer van containers”,aldus de CCR.De gemiddelde brandstofprijzenin de binnenvaart daalden in deeerste zes maanden van 2024.Voor 2025 rekent de CCR meteen verdere daling van de brandstofen olieprijzen verwacht.Het containervervoer daalde licht. (foto U.J. Alexander / AdobeStock)
6 mei 2025 3overslag en containeroverslagBron Port of Rotterdamen Port of Antwerp-Bruges(afbeelding VormgevingBinnenvaartkrant)==67.7miljoen tonerslag-4.0%-1.1%32.2miljoen tonverblijftijden van containers en dus een hogere drukop de terminalcapaciteit, meldt het havenbedrijf.In Rotterdam groeide het aantal TEU’s met 2,2procent. In gewicht was echter een daling te zien: 1,1procent. Dit verschil is te wijten aan de afname vande export van volle containers (met 8,1 procent).“De daling van het aantal exportcontainers is eengevolg van de zwakke marktpositie van de Europese38.4miljoen tonContaineroverslag+4.6%industrie en een daling van het aantal transhipmentcontainersdat in Rotterdam werd overgeslagen”,licht Port of Rotterdam toe.Clean Industrial DealDe havens hebben nog steeds te maken met wat ze“uitdagingen” noemen: veranderende markttendensen,geopolitieke spanningen en de aanhoudendedruk op de Europese chemiesector. Met deVerenigde Staten als tweede grootste handelspartnerkunnen de heffingen van president Trump – en hetrisico op een handelsoorlog –grote gevolgen hebbenvoor de overslag in Antwerpen en Zeebrugge.Naast die handelsspanningen kampt de Europeseindustrie met structurele problemen die de concurrentiekrachtondermijnen, waarschuwden Port ofRotterdam en Port of AntwerpBruges nogmaals.De laatste schrijft: “Hoge energie en productiekosten,wereldwijde overcapaciteit en toenemendeconcurrentie van goedkope import uit onder meerAzië zetten de sector onder druk. Daarbovenopbemoeilijken complexe regelgeving, trage vergunningstrajectenen hoge loonkosten de investeringsbereidheid.”Volgens Boudewijn Simons hebben de onzekerhedenen schommelingen op de wereldmarktgevolgen voor de handel en investeringen. “Wezien dat terug in de overslagvolumes en de investeringsbereidheid.Het blijft in deze onzekere tijdenonverminderd belangrijk om als Rotterdamse havensamen met de nationale en Europese overheden onste blijven inzetten voor een concurrerend Europeesinvesteringsklimaat.”De havenbeheerders pleiten beide voor een snelleuitvoering van de Clean Industrial Deal. Met demaatregelen daaruit en financiële steun wil de EuropeseCommissie de industrie overeind houden.SPECIAL ‘MARITIME INDUSTRY’ VERSCHIJNT OP 13 MEIDe volgende Binnenvaartkrant (editie 10) verschijnt al over een week: op dinsdag 13 mei. Datis de special over Maritime Industry, met alle informatie over de beurs in EvenementenhalGorinchem: de exposanten, de thema’s, het goede doel dat centraal staat en het programmamet congressen, presentaties en andere interessante activiteiten. De binnenvaartbeurs vindtplaats op 20, 21 en 22 mei.Editie 11 van de Binnenvaartkrant is dan ook alweer beschikbaar. Die komt namelijk uit op 20mei. Dat betekent dat we nu drie weken achter elkaar verschijnen. Daarna pakken we weer hetvertrouwde, 2-wekelijkse ritme op.MAASROUTE GEDEELTELIJK OPENVOOR GROTERE SCHEPENKOPNu het Julianakanaal tussen Sluis Bornen Berg aan de Maas verdiept en verbreedis, is het over de gehele Maasroute mogelijkom te varen met klasse Vb-schepen.Dat zijn samenstellen van maximaal 193meter lang, 11,45 meter breed en eendiepgang van 3,00 meter. Daar is wel eenontheffing voor nodig.Rijkswaterstaat spreekt van een belangrijkestap richting de volledige vrijgave vande vaarweg voor klasse Vb-schepen. Omuiteindelijk ook de schepen met een groterediepgang toe te staan moeten nog welenkele werkzaamheden afgerond worden.Het gaat hoofdzakelijk om baggerwerkzaamheden.Ook moeten op verschillendeplekken nog extra aanvaarbeveiligingenworden aangebracht. Dit en volgend jaaris Rijkswaterstaat hier nog mee bezig.Bepaalde trajecten op de Maasroute zijnal wel geschikt voor klasse Vb-schepen.Twee zijn er ook al vrijgegeven. TussenKeizersveer en Blerick mag gevarenworden met de afmetingen 193 x 11,45meter en een maximale diepgang van3,50 meter. Tussen Blerick en Sluis Bornmet dezelfde afmetingen maar met eenmaximale diepgang van 3,00 meter.Andere trajecten op de Maasroute zijnweliswaar geschikt voor klasse Vb-schepenmaar daar is nog een ontheffing nodig.Het gaat om het traject tussen SluisBorn en de haven van Stein (maximalediepgang 3,00 meter) en het stuk tussenTernaaien en Stein (maximale diepgang3,50 meter).Nieuw vaarbewijs voorrondvaartschippersEr komt een nieuw vaarbewijs vooropen rondvaartboten met meer dantwaalf personen aan boord. Dat isafgeleid van en minder zwaar danhet EU-kwalificatiecertificaatSchipper. Voor de eerste drie jaargeldt een overgangsperiode.Het ministerie van Infrastructuur enWaterstaat, het CBR en de sector overleggenal enkele jaren over een aangepastvaarbewijs voor open rondvaartbotenmet meer dan twaalf personen.AlternatiefNa de invoering van de nieuwe EUrichtlijnvoor beroepskwalificaties zoudenschippers van rondvaartboten in het bezitmoeten zijn van het EUkwalificatiecertificaatSchipper. De rondvaartsectorvindt deze eis onnodig zwaar voor hetwerk en het vaargebied van rondvaartboten.Daarop is gewerkt aan een alternatiefcertificaat dat beter aansluit bij de dagelijkserealiteit van het varen met eenrondvaartboort.Er is nu een voor nieuw kwalificatietrajectopgesteld: een theorieexamen endrie praktijktoetsen. Het CBR neemt hettheorieexamen en de laatste praktijktoetsaf.De opleiding en tussentijdse toetsenkunnen door de opleider of de rondvaartorganisatiezelf worden gedaan.Het scholings of opleidingsplan moetwel zijn goedgekeurd door het CBR.VaardagenOm aan het theorieexamen deel tenemen hoeft de kandidaat geen vaartijdte behalen. Tussen de eerste twee praktijktoetsenmoeten vijftien vaardagenworden behaald, en tussen de tweedeen derde praktijktoets ook weer. Verderdient de kandidaat een aantal opdrachtente maken. Die moet hij zij bij depraktijktoets inleveren.In de overgangsperiode van drie jaar iseen aantal vrijstellingen mogelijk.Via online bijeenkomsten informeert hetCBR de sector over het nieuwe kwalificatiecertificaaten het opleidingsplan. Deeerste was op 28 april. De tweede is oponderdag 5 juni.
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl