14 6 mei 2025It‘s timeto navigatetowards newhorizons.Captain (f/m/d)This is what we offer:~ attractive salary package with Swiss employment contract and benefits~ flexible scheduling and fair working conditions~ modern and user-friendly work tools~ a dynamic team in a pleasant and familiar working atmosphereThis is what you bring:~ completed training and valid licences~ at least 3 years of experience in a comparable position~ very good language skills in German and/or English~ friendly and service-oriented personalityAPPLY HERE2nd Captain (f/m/d)This is what we offer:~ attractive salary package with Swiss employment contract and benefits~ flexible scheduling and fair working conditions~ modern and user-friendly work tools~ a dynamic team in a pleasant and familiar working atmosphereThis is what you bring:~ completed training with valid captain’s licences for theRhine, Danube, Elbe and/or other rivers~ good language skills in German and/or English~ friendly and service-oriented personalityAPPLY HERERiver Advice AG | Nauenstrasse 63 | CH-4052 Basel | career@riveradvice.jobsJob ad_2025 - Scheepvaartkrant_captains_260x376.indd 1 02.05.25 14:17
6 mei 2025 15Damen is strijdbaar: “OM heeft geen haalbarezaak”Het Openbaar Ministerie vervolgt Damen ShipyardsGorinchem en Damen Naval Shipyards vooromkoping, valsheid in geschrifte en witwassen.Dat gebeurde volgens het OM rondom de verkoopvan schepen in het buitenland. Ook (voormalig)directieleden worden vervolgd “voor het feitelijkleidinggeven aan deze strafbare gedragingen”.Het OM dagvaardt Damen Shipyards Gorinchemook voor het overtreden van de Sanctiewet. Dieverdenking heeft te maken met het overtreden vansanctiemaatregelen tegen Rusland in verband met deoorlog met Oekraïne.OmkopingHet gaat om twee strafrechtelijke onderzoeken dielos van elkaar staan, aldus het OM. “Het onderzoeknaar de omkoping is uitgevoerd door de FIOD, richtzich op een periode van 2006 tot januari 2017 enziet op de betaling van hoge commissies aan agenten.Die agenten werden ingeschakeld voor deverkoop van schepen aan diverse landen in Afrika,Azië en Zuid-Amerika.”“Het betalen van commissies creëert een substantieelrisico op het (door)betalen van smeergeld aan ambtenarenvan de landen waarmee zaken werd gedaan.Gedurende een reeks van jaren is vermoedelijk eengrote hoeveelheid valse documenten opgemaakt omzo de hoge commissiebetalingen aan agenten te verhullenen controle daarop te frustreren, onder anderebij de aanvragen voor exportkredietverzekeringen.”Het onderzoek naar overtreding van de Sanctiewet isuitgevoerd door de douane. Hierbij gaat het om goederenen technologie die “zouden kunnen bijdragentot de militaire en technologische versterking vanRusland en/of tot de ontwikkeling van de defensieenveiligheidssector.”Dit onderzoek richt zich op een periode van enkelemaanden in de tweede helft van 2022.Anti-corruptiemaatregelenIn een reactie wijst Damen Shipyards erop dat hetgaat om projecten van meer dan tien jaar geleden.Volgens het bedrijf heeft het OM “na acht jaaronderzoek een dossier samengesteld dat in hoofdzaakgaat over vermoedens van valsheid in geschrifte,niet langer in hoofdzaak over corruptie.”“Het gaat bovendien deels om gevallen die al eerderzijn beoordeeld. Een daarvan, uit 2014, leidde totschikking met de Wereldbank. Sindsdien heeftDamen “een robuuste compliance organisatie en is debedrijfsvoering verbeterd. Het bedrijf heeft een professioneelcompliance-team opgericht dat meer dantien jaar actief is in het grondig beoordelen van allecontracten met tussenpersonen en opdrachtgevers.”Damen is inmiddels ook ISO-gecertificeerd envoldoet, zo staat in de reactie, “aan de hoogstestandaard voor anti-corruptiemaatregelen. Ook deexterne accountant heeft jaar op jaar onderkend datDamen haar compliance goed op orde heeft.”Damen heeft het OM-dossier beoordeeld en concludeertdat “het OM geen haalbare zaak heeft. Damenis teleurgesteld in de lange duur van het onderzoekHet Damen-hoofdkantoor in Gorinchem. (archieffoto Tekst & Toebehoren)en voorziet een lange rechtsstrijd. Damen heeft volvertrouwen in de rechtszaak en krijgt daarin eindelijkde kans uit te leggen dat de vermoedens van hetOM niet kloppen.”Civiele kranenOver het overtreden van de sanctiewet meldt Damen“dat altijd is gehandeld in overeenstemming met degeldende sanctiepakketten”. Damen is verbaasd datéén zaak uit juni 2022 nu aan de rechtbank wordtvoorgelegd. “Het betreft hier een zaak rond delevering van een zeer beperkte hoeveelheid civielekranen aan Rusland. Deze levering heeftplaats gevonden binnen de toen geldende sanctiewetgeving.”Het bedrijf schrijft dat het liever zijn aandacht alleenzou richten op “de versterking van de Nederlandsemaritieme sector en het bijdragen aan het tegengaanvan de defensiebedreigingen die de huidige geopolitiekesituatie met zich meebrengen.” Nu moeteen deel van de aandacht “gaan naar het bestrijdenvan de vermoedens van het OM. Gegeven die realiteit,zal Damen zich vol verweren.”Wellicht toch Brabantse steun voorMaasverenNoord-Brabant staat toch open voorfinanciële steun aan de veerpontenover de Maas. Dat heeft het heeft hetprovinciebestuur geantwoord opvragen van het D66-statenlid Matthijsvan Miltenburg.DOOR NOUD VAN DER ZEEAanleiding voor de vragen was hetfeit dat de drie oevergemeenten Maasdriel,Oss en West Maas en Waal hunkrachten hebben gebundeld om deoeververbindingen sterker te maken.Jaarlijks zijn er zo’n 1,2 miljoen passagesmet de veerponten van Stichtingde Maasveren. De bekendste is diebij Megen-Appeltern, waar elk jaar400.000 mensen de Maas oversteken.Economisch belang“Het zijn lang niet altijd recreantendie de pont pakken”, zegt de nieuwedirecteur Wouter Joosten van deMaasveren. “Uit een onlangs gehoudenklanttevredenheidsonderzoekblijkt dat 90 procent economischverkeer is.” Ook zijn de veerpontenvan cruciaal belang voor scholieren,die aan de ene kant van de Maas wonenen aan de andere kant op schoolzitten.Oss, Maasdriel en West Maas en Waalverstrekken momenteel subsidie aande stichting. De provincie Gelderlanddeed dat in het verleden ook, maardie heeft dit jaar een nieuwe regelingin het leven geroepen. In die regelingmoeten de Gelderse gemeenten eerstzelf een deel van de kosten voorfinancieren.Gelderlang is bereid 25 procent te betalen,maar Noord-Brabant heeft totnu toe geweigerd mee te betalen. Datverandert dus waarschijnlijk.Veerpont-Megen-Appeltern.(foto RagingR2 / Wikimedia)Huib ten Cate. (foto HGK)NIEUWE DIRECTEUR VOORHGK-DOCHTER OUDKERKHuib ten Cate (43) wordt de nieuwe Managing Directorvan Oudkerk BV, de Rotterdamse scheepsagenten logstiek dienstverlener. Hij volgt KeesPotters op, die eind dit jaar met pensioen gaat.Onder leiding van Potters heeft Oudkerk zijn positieals scheepsagent aanzienlijk versterkt, aldusmoederbedrijf HGK Logistics and Intermodal. Hetbedrijf behield een sterke positie in de import vandroge lading (inclusief voorraadbeheer en overslag)en breidde zijn logistieke dienstverlening uit.Ten Cate bekleedde eerder sleutelposities bij RoyalVopak en hij was verantwoordelijk voor de activiteitenvan Wilhelmsen Port Services in Nederland,België en Duitsland.
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl