12 6 mei 2025jobs@rptag.ch+316 31 92 02 26jobs@rptag.ch+316 31 92 02 26
6 mei 2025 13Alles uit de kast voor snelle reparatie vanDe ZonnebloemNa de zware aanvaring ruim een maandgeleden wordt de Zonnebloem zo snelmogelijk gerepareerd bij De Gerlienvan Tiem. Opdat het aangepasteriviercruiseschip weer snel vaarvakantieskan maken met mensen die afhankelijkzijn van verpleging, rolstoel gebondenen/of bedlegerig zijn.DOOR JAN HOEKAan een cruise over de Rijn kwam inde nacht van zaterdag 29 maart terhoogte van Wesel een abrupt einde.Het riviercruiseschip van NationaleVereniging De Zonnebloem werdgeramd door een 135 meter langvrachtschip voorzien van een vierkantekop en geladen met schroot. De kapiteinis later positief getest op alcohol.Groot gat in de kopDankzij het snelle en doortastende optredenvan kapitein Jolle WietseVisser, bijgestaan door technische manFlorian Dernouw, de dertienbemanningsleden en de 64 vrijwilligersaan boord, is een ernstige situatievoorkomen. Alle 69 gasten kondenongeschonden vanaf het bovendekontscheept worden aan de vlakke kadevan het historische hanzenstadje. Hetvakantieschip kwam er, met een aanbakboord groot gat in de kop, aanzienlijkslechter vanaf.Het cruiseschip is naar scheepswerfDe Gerlien van Tiem gevaren. Daaris uitgebreid onderzoek naar deschade verricht, waarna een tender isuitgeschreven. Volgens woordvoederAlexander van Zijp van De Zonnebloemviel de keuze op de werf inDruten, omdat die het cruiseschiphet snelst en tegen de beste prijs kanrepareren.Marcel van Tiem (links) en kapitein Jolle Wietse Visser.Veel schade“De schade is enorm en het is danook een bijzonder uitdagende klus”,begint werfdirecteur Marcel van Tiemzijn verhaal. “Het betreft niet alleenhet staalwerk, maar de schade looptdoor tot de machinekamer en de technischeruimte daarboven. Veel elektramoet worden afgekoppeld en wordenvernieuwd of gerepareerd. Door deenorme klap is er onder meer schadeaan de hydrauliek, de uitlaatsystemen,het luchtbehandelingssysteem en deisolatie ontstaan. Het is de bedoelingzoveel mogelijk te herstellen. Dat isniet alleen kostenbesparend, maar ooksneller.”Marcel van Tiem weet waarover hijpraat, want op de scheepswerf inDruten zijn de afgelopen jaren al zo’nvijftien riviercruiseschepen afgebouwden liggen er van november tot maartgemiddeld twee à drie voor onderhoudof refit afgemeerd in Druten. Hijvervolgt: “Passagiersschepen zijn eenaparte binnenvaarttak met een andereregelgeving. Daarbij is er veel meertechniek aan boord en is elke ruimtewel voorzien van een technische installatie.Daardoor kan er na een forseaanvaring zoals met dit cruiseschipaan boord dus ook meer kapotgaan.”De Zonnebloem wordt bij De Gerlien van Tiem onder handen genomen. (foto’s Jan Hoek)Extra gemotiveerd“Het lijkt bij deze reparatieklus welof alle toeleveranciers en onderaannemersextra gemotiveerd zijn omhet cruiseschip zo snel mogelijk weerin de vaart te brengen. De maatschappelijkebetrokkenheid is merkbaarhoog en iedereen doet zijn uiterstebest het proces sneller te laten verlopen”,constateert Marcel van Tiemtevreden.“Bij het vervangen van het staalwerkhebben we via een extern bureau meteen 3D-scan gebruik gemaakt van denieuwste techniek. Op deze manierhoefden we geen huidplaten meer temallen en konden we al vóór hetslopen van de beschadigde platennieuwe bestellen en laten snijden. Metde huid, de spanten en de schottengaat het om totaal 25 ton staalplaat.Dankzij de 3D-scan hebben we tweeweken winst kunnen boeken. Degrootste onzekerheid is echter de levertijdvan de componenten dievervangen moeten worden en het isnog even afwachten hoe lang delevertijd daarvan is.”BedlegerigMps De Zonnebloem is in 2005gebouwd door IHC Merwede inKinderdijk en afgebouwd doorscheepswerf De Merwede in Hardinxveld-Giessendam.Het vier dekkentellende riviercruiseschip is 115 meterlang en 11,50 meter breed. Het heefteen diepgang van maximaal 1,80meter en een strijklijn van 8,80 meter.Het schip is volledig uitgerust ommensen met een lichamelijke beperkingeen fijne vakantie te bieden. Hetis ook geschikt voor mensen met eenzware handicap en voor mensen diebedlegerig zijn.Eind 2010 werd het schip aangepast engemoderniseerd. Door technologischeaanpassingen werd een energiebesparingvan 25 procent gerealiseerd; hetgemiddeld brandstofverbruik zaktedaardoor van 20.000 naar 15.000 litergasolie per reis.In juni weer in de vaartHet schip vaart veertig weken per jaarover de Rijn naar Duitsland en overde Belgische en Nederlandse wateren– circa 28.000 kilometer per jaar. Jaarlijksgenieten zo’n 2.850 mensen vaneen vakantie op het schip. De voortstuwingwordt verzorgd door tweeCaterpillars 3508 DI-TA electronic van1.065 pk bij 1.600 toeren. Het schip isvoorzien van vier roerpropellers:dubbel uitgevoerde schroevengeplaatst aan 260 graden draaibaresteunpunten – twee voor en twee achter– die het mogelijk maken om hetschip om zijn as te laten keren en ookom zijwaarts aan te leggen.Mps De Zonnebloem beschikt overelf eenpersoonshutten en 29 tweepersoonshuttenop het hoofddek. Diezullen voorlopig niet bezet worden,want de verwachting is dat het schippas in de loop van juni weer in devaart komt. Aangezien de stuurhutdoor de enorme klap is verschoven,wordt deze in een later stadium, buitenhet vaarseizoen, nog vervangen.Sinds februari 2020 is Jolle WietseVisser kapitein van De Zonnebloem.De Fries volgde destijds Ronald Keikesop, die zestien seizoenen lang de kapiteinspetdroeg.Visser vertelt: “Ik wilde voor de reparatiegraag een goede werf met de bestereputatie. In 2012 had ik tijdens eenonderhoudsklus met mijn toenmalige110-meter lange vrachtschip Savirogoede ervaringen met De Gerlien vanTiem en ook in de cruisewereld heeftde werf een zeer goede naam.”“Destijds verliep de onderlingecommunicatie al heel goed en dat isduidelijk niet veranderd. Daaromwilde ik vanaf Wesel graag naarDruten. Ik ben dan ook blij dat dezescheepswerf bij de tender als beste uitde bus kwam.”
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl