6 8 april 2025REGULIERE EN COMPLEMENTAIRE KIJKOP HET BEWEGINGSAPPARAATAtlantic Horizon B.V. zoekt voor haar Tankschepen in het 14/14 en of7/7 dagen systeem:2 e KapiteinSchipperStuurman* In het bezit van:• Groot vaarbewijs A/B• Radardiploma/Marifooncertificaat• ADNNederlandstalig is vereist en tankerervaring in bunkerwerk en bekendheidin het ARA gebied is een pré.Sollicitaties: Dhr. R. BoefTarwezand 2 - 3195 KS Pernis-RtTelefoon: 010-231 44 81 / 06-30612025 of via e-mail: rboef@postoils.nlAtlantic Horizon B.V.Tarwezand 23195 KS Pernis-Rt010-231 44 81rboef@postoils.nlatlantic-horizon.nlDrs. Anne.L. Jans , Alfredo A. Pugliese en Ingrid SnoekARTHROKINEMATIKA & IPCBehandelcentra voor chronische rug-, heup-, knie- envoetklachten met de Dr. R. Bourdiol-methode.We zijn aangesloten bij diverse beroepsverenigingen, o.a.het Kwaliteitsregister Paramedici en Kabiz.De zorgverzekeraars vergoeden behandelingen en therapiezolenvanuit aanvullende pakketten.Voor nadere informatie zie www.voet-statiek.nl.Krimpen aan den IJsselVrijhof 13, 2923 BRTelefoon: 0180-51 42 91PRAKTIJKADRESSENRotterdamOostmaaslaan 33a-35a, 3063 ANTelefoon: 010-212 27 302537+NIEUWBOUWSCHEPENUIT DE BINNENVAARTKRANTSINDS 1997vlootschouw.nl 010-4140060ColofonWaar binnenvaart is,is de Binnen vaart krant.Dankzij de unieke enintensieve verspreidingvan de Binnenvaartkrantin Noordwest-Europabereikt dit vakblad allendie in en om de binnenvaartwerkzaam zijn.Meer dan 50.000 mensen lezende Binnen vaart krant. Daarmee ishet verreweg het meest gelezenvakblad in de binnenvaartsector.Het is niet voor niets dé krant vande binnenvaart. De adverteerderweet dat zijn boodschap elkebeslisser in de binnenvaart bereikt.UitgeverRiomar bvonderdeel van ProMedia Group‘s-Gravenweg 37B2901 LA Capelle aan den IJsselvlootschouw.nlbinnenvaartkrant.nlVerspreidpuntenVerschijnt gratis op dinsdag in deoneven weken, op honderden verspreidpuntenen als digitale krant.binnenvaartkrant.nl/verspreidpuntenRedactieHoofdredacteurMartin Dekker 06 22 871 516RedacteurSarah De Preter 06 22 701 893redactie@binnenvaartkrant.nlAdvertentiesSalesmanagerCarin Broere 06 57 580 037carin@binnenvaartkrant.nlAccountmanagersBianca Bruggeling 06 11 363 493Simone Roodenberg 06 26 832 700sales@binnenvaartkrant.nlSluittijd advertenties:vrijdag in de even weken 15:00 uur.VormgevingColinda van IperenLiene Jouwsma-TomaseVarina Kammeraatvormgeving@binnenvaartkrant.nlAdministratieMariska Doornkamp 010 414 00 60klantenservice@binnenvaartkrant.nlDrukwerkKoninklijke BDUAlgemene voorwaardenOp al onze offertes, overeenkomstenen opdrachtbevestigingen zijnonze algemene voorwaarden vantoepassing zoals gedeponeerd bijde KvK onder nummer 24241388.binnenvaartkrant.nl/voorwaardenAuteursrechtenNiets uit deze uitgave mag wordenverveelvoudigd, opgeslagen in eengeautomatiseerd gegevensbestandof openbaar gemaakt zonder voorafgaandetoestemming van deuit gever. Dat geldt voor de volledigeinhoud van zowel de papieren als deonline versie van deze editie. Het auteursrechtberust bij Riomar bv en/ofde betreffende auteurs/fotografen.Ben je op zoek naar veelzijdig en afwisselend werk? Ben jevoor 27 tot 39 uur beschikbaar? Een radardiploma heb je ook,en een marifooncertificaat en degelijke kennis van hetNederlands in woord en geschrift is geen probleem?
8 april 2025 7Nijmeegse plannen voor aanpakluchtkwaliteit raken ook de binnenvaartNijmegen heeft een Uitvoeringsagenda Luchtkwaliteitopgesteld. Die heeft ook consequenties voor de binnenvaart.Want de gemeente probeert aan alle bronnen vanluchtvervuiling iets te doen: huishoudens, de industrie,het verkeer en andere mobiliteit moeten een duit in hetzakje doen, dan wel diep in de zakken grijpen.“We proberen al die bronnen van luchtverontreinigingterug te dringen”, zegt Max Nguyen, beleidsadviseurLuchtkwaliteit bij de gemeente. “Samen met anderegemeenten, provincies en het rijk. Je ziet dan ook datdaardoor de luchtkwaliteit aan het verbeteren is.”Zero-emissiezones“Voor het verkeer heeft Nijmegen een aantal zeroemissiezonesvoor stadslogistiek ingesteld en ookvoor de binnenvaart hebben we een aantal maatregelengenomen. We zijn meer walstroom gaan aanleggen.Op de Waalkade ligt al walstroom. We willen decapaciteit daar uitbreiden omdat die de vraag van depassagiersvaart inmiddels niet meer aankan”, verteltNguyen.Max Nguyen, beleidsadviseur Luchtkwaliteit bij Nijmegen: “Door overbelasting van het elektriciteitsnet kunnen we tot 2030 geennieuwe aansluitingen realiseren op de Waalkade.” (foto Manon Bruininga)“Maar we hebben inmiddels met een overbelastingvan het elektriciteitsnet te maken. Dat betekent datwe tot 2030 geen nieuwe aansluitingen kunnenrealiseren op de Waalkade. We hadden het vermogengraag sneller willen opschalen. Maar ja, dat moetnou dus uitgesteld worden. Wel gaan we de huidigekasten verplaatsen. Zodat het vermogen optimaalgebruikt kan worden.”Batterijcontainers“In het westelijk gedeelte van onze stad, rond hetMaas-Waalkanaal, zijn we nu ook aan het onderzoekenof we daar de walstroom voor vrachtschepen uitkunnen breiden. Daar zijn wat meer mogelijkhedenomdat in dat gebied geen grootverbruikers zijn, zoalsde cruisevaart aan de Waalkade. Ook willen we insamenwerking met andere partijen, verschillendezero emission-services, aan de westkant met eennieuw bestemmingsplan meer nul-emissie voor debinnenvaart mogelijk maken.”“Daar waar de oude energiecentrale stond (vlakbij verkeerspost De Walvis, red.) zouden batterijcontainerskunnen worden opgeladen om energieover te slaan. Op termijn willen we dat ook met waterstofdoen. Al zijn deze ontwikkelingen nogprematuur in vergelijking met de elektrische variant.Die gesprekken lopen nog.”Bijdragen aan betere lucht“Je ziet dat de lucht significant verbeterd is. Ook inNijmegen. Dat is dankzij al die maatregelen die delaatste jaren landelijk zijn genomen. Metingenbewijzen dat.”“Voor de binnenvaart ligt er ook een taak om te verduurzamen.Een rol om bij te dragen aan een beterelucht. In de Waalstad hebben we twee landelijk functionerendemeetstations maar ook een eigen meetnet.Waarmee op meer dan vijftig punten in de staddoorlopend de luchtkwaliteit wordt gecontroleerd.”Er is vooruitgang geboekt volgens Nguyen, in vergelijkingmet tien jaar geleden. “Met het jaar wordt hetbeter”, zo weet hij.Voor de eigenaren van kleine schepen is dat nogmaar de vraag. Met de aanleg van walstroom lijkt hetwel goed te komen. Maar milieuaanpassingen aanboord vereisen grote investeringen. Het zal nog allemaalheel wat voeten in de aarde hebben.Maar er is geen reden om op je handen te gaan zitten,vindt Nguyen. “Als een schipper zich inzet voorschonere lucht, krijgt hij of zij 15 procent korting opde haven- en overslaggelden in binnenhaven Nijmegen.Maar volgens de rapporten lijkt de scheepvaartnog wat achter te blijven”, sluit hij het gesprek af.Olieprijzen kelderen, vrachttarieven gaan verder omhoogDe olieprijzen zijn afgelopenvrijdag met 7 procent gedaald tothet laagste niveau in meer dandrie jaar. De forse daling volgdeop de aankondiging van Chinadat het vanaf 10 april een invoertariefvan 34 procent zal heffenop alle Amerikaanse goederen.Deze escalatie van de handelsoorlogtussen de twee economischegrootmachten zorgde voor flinkeonrust op de wereldmarkten.Hoewel olie en gas zijn vrijgesteldvan de nieuwe Amerikaansehandelstarieven, vrezen analistendat de bredere economischeimpact – zoals oplopende inflatieen afzwakkende economischegroei – de olieprijzen onder drukzal blijven zetten. Beleggers verwachtendat de wereldwijde vraagnaar olie afneemt door de toenemendeeconomische onzekerheid.Op weekbasis daalde Brent Crudemet 10,9 procent tot $ 65,58 pervat, terwijl West Texas Intermediate(WTI) met 10,6 procent daaldetot $ 61,99 per vat. Voor beidebenchmarks was dit het grootstewekelijkse verlies in de afgelopentwee jaar. Tijdens de handelsweekbereikten ze zelfs hun laagsteniveau in vier jaar.Ook OPEC+ droeg bij aan deneerwaartse prijsdruk door debeslissing om de geplande productieverhogingte versnellen. Inplaats van de eerder aangekondigde135.000 vaten per dag, zalhet kartel in mei 411.000 extra vatenper dag op de markt brengen.ARADe vrachttarieven in de ARA blijvenondersteuning vinden in deaanhoudende vertragingen ende beperkte vrije scheepscapaciteitin het gebied. Doordat demarkt niet aan de vraag naar olieen transport kan voldoen doorOliepeileerder genoemde factoren, zittende vrachttarieven in een sterk opwaartsebeweging.RijnOp de Rijn bevinden de vrachttarievenzich eveneens in een sterkeopwaartse trend, mede doorde lage waterstanden die de laadvolumesaanzienlijk beperken.Veel marktspelers verwachtendat het lage waterpeil langdurigaanhoudt, aangezien komendezomer slechts een minimale hoeveelheidsmeltwater wordt verwachtvoor de Rijn.Door Emiel de Barbanson vanSpotbarge, specialist in marktinformatievoor de binnentankvaart.In deze rubriek schenken we aandachtaan de oliemarkt en de effecten ervanop de binnentankvaartWeekgemiddeldes ARA vrachttarieven1.500-8.000 tonprijs per tonWeekgemiddeldeLaagste prijsvan de weekHoogste prijsvan de weekVletwerk € 3,13 € 2,50 € 3,65Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam € 4,09 € 3,50 € 4,50Antwerpen-Amsterdam € 5,03 € 4,50 € 5,25Vlissingen-Antwerpen € 3,66 € 3,15 € 4,00Vlissingen-Rotterdam € 4,42 € 3,50 € 4,60Vlissingen-Amsterdam € 4,85 € 4,00 € 5,25Gent-Vlissingen € 4,18 € 3,50 € 4,50Gent-Antwerpen € 4,10 € 3,50 € 4,50Gent-Rotterdam € 5,50 € 5,00 € 5,80Gent-Amsterdam € 5,54 € 4,90 € 6,00Weekgemiddeldes RIJN vrachttarieven0-3.000 tonprijs per tonWeekgemiddeldeWeekgemiddeldegasolieWeekgemiddeldebenzineDuisburg € 10,00 € 9,50 € 10,50Dortmund € 12,00 € 12,00 -Keulen € 16,00 € 15,50 € 16,50Koblenz € 18,40 € 18,40 -Frankfurt € 33,35 € 33,35 -Mannheim € 34,50 € 34,00 € 35,00Karlsruhe € 36,55 € 36,05 € 37,05Straatsburg € 44,35 € 43,85 € 44,85Bazel EUR € 57,80 € 57,30 € 58,30Bazel CHF 55,21 CHF 54,71 CHF 55,71 CHF
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl