44Cruise8 april 2025Charterwereld verandert: minder sch“Na corona is de verandering snel gegaan voor charterschippers.” Dat zegtPouwel Slurink, directeur van Naupar en mede-eigenaar van de schepenAdmiraal van Kinsbergen en Stedemaeght. Meest opvallende ontwikkeling ishet krimpen van de actieve vloot.DOOR EVERT BRUINEKOOLNaupar bestaat niet meer in de oudevorm als boekingskantoor. Het kantoorin de Lelystadse Bataviahavenwerkt niet meer exclusief voor schippers.Het is nu een ‘nautisch partner’van de rederijen en schippers, die zelfook klanten werven. Daarmee is deleveringsverplichting vervallen. Decoronatijd zorgde voor grote verschuivingenin de markt. Slurink denktdat enkele sterke kantoren nog steedstoegevoegde waarde hebben voor demarkt.Versnipperde budgettenHet nadeel van de nieuwe situatie isdat de budgetten voor werving vanklanten in het bedrijfsleven en bij deconsumenten meer versnipperd zijn.Maar de actieve ondernemers houdenhun hoofd goed boven water.De Duitse scholenmarkt is volgensSlurink gekrompen: “De oorzaak isvooral het stijgen van de kosten.”Brandstof is duurder en daarmee ookde busreis naar de schepen. Ook eten,drinken, salarissen van matrozen ental van aanverwante kosten zijn forsgestegen, waardoor het voor descholen moeilijker is om de vaartochtente financieren.Naupar concentreert zich op deNederlandse en Duitse markt, zowelbedrijven als consumenten. Hetbureau regelt meerdaagse tochten endagtochten in Nederland.Dat kan op enkele vijf-sterrenschepen,zoals de Stedemaeght, zelfstot 170 personen. Dat schip is sindseen jaar weer terug in handen van defamilie Slurink. De Stedemaeght werddertig jaar geleden in de chartervaartgebracht door Pouwels ouders. Hetuit 1926 stammende schip voer oorspronkelijkvanuit Noorwegen voorde walvisjacht en werd later tot vrachtvaarderaangepast. Sinds 1994 vaarthet schip als driemastbark (dwars getuigd).Tegenwoordig vanuit deBataviahaven.DagtochtenIndividuele dagtochten organiseertSlurink voor de Stedemaeght. ”Webereiken een gevarieerde groep; voorcirca 90 procent zijn het Nederlanders.Families en bedrijven.”Vaak komen ze via mond-tot-mondreclame.Het schip is in topconditie.De kop heeft bijvoorbeeld een diktevan 10 millimeter en veel spanten. Erhoefden bij de herkeuring maar vierplaten vervangen te worden. “Het iswel weer iets anders om ook metschepen bezig te zijn. Vroeger haddenwe met Naupar er bewust voorgekozen om dat niet te doen.”“Productontwikkeling is belangrijk,daarom ben ik ook betrokken bij deSoeverein (een spiegelretourschip,red.) en zetten we die met een nieuwingericht interieur door een horecainrichterweer opnieuw in de markt.De kanonnen zijn er af en het is eenluxe lounge-schip geworden. Redersmoeten meedenken en met de marktmeegroeien voor de toekomst van deschepen.”Vernoemd naar een eilandDOOR CEES DE KEIJZERDe gestileerde Union Jack op deromp wekt de indruk dat heteen Engels schip betreft. Datis maar deels het geval, wanthoewel P&O Cruises opereertvanuit Southampton (VerenigdKoninkrijk), is het sinds 2003een van de negen rederijen vande Carnival Corporation inMiami.P&O kan wel bogen op het feitdat het ‘s werelds oudste cruisemaatschappijis en al sinds dejaren 40 van de 19e eeuw actief.De toen nog Engelse rederijwerd in 1837 opgericht en heettevoluit de Peninsular & OrientalSteam Navigation Company.De Iona is geregistreerd inHamil ton op Bermuda en vernoemdnaar een van de eilandenvan de Hebriden voor de westkustvan Schotland. Het schipwerd gebouwd op de MeyerWerft in Papenburg, in de GroningseEemshaven afgebouwden op 19 oktober 2020 opgeleverd.Door covid moesten zowel dedoop als de maidentrip wordenuitgesteld tot 2021. Zakenvrouwin de reisindustrie IreneLucas-Hays was op 16 mei degodmother.Met zusterschip Arvia is het degrootste eenheid van de P&Ovloot.Met 344 bij 42 metermeet het schip 184.089 GT endaarmee past het in de nieuwesluizen van het Panamakanaal.De passagierscapaciteit bedraagt5.206 en de bemanning telt1.762 koppen. Er zijn negentiendekken, vier zwembaden enachttien whirlpools.Het schip heeft een dienstsnelheidvan 17 knopen en vaart opLNG, wat 23 procent minderCO 2-uitstoot oplevert. De bouwkostenbedroegen 900 miljoeneuro.(foto Peet de Rouw)WereldschepenDeze rubriek wordt verzorgd door leden van de RotterdamBranch, een afdeling van de World Ship Society.www.wssrotterdam.nlCras eu mattis neque. Proin malesuada iaculis dui,sit amet cursus elit faucibus in. (foto Proin malesuada)
Cruise8 april 2025 45epen, betere verdienstenDe Stedemaeght zal te zien zijnop Sail Amsterdam. (foto’s E.J.Bruinekool Fotografie)Pouwel Slurink: De shake-out gaatnog wel even door. Er blijft een kleine,kloppende vloot over.”Krimpende vlootBij de Admiraal van Kinsbergen stapteSlurink in toen het na de coronatijdslecht ging, vooral om het schip tebehouden voor de vloot. Er zijn nunog circa 220 schepen die gecertificeerdvaren, een deel van de kleineschepen is afgeschaald: naar vaartenmet maximaal twaalf passagiers. Diestaan niet geregistreerd. De verwachtingis dat het aantal schepen nog verderzal dalen, naar circa 150 schepen.Dan zullen de nog actieve reders heteconomisch beter hebben.“De shake-out gaat nog wel even door.Er blijft een kleine, kloppende vlootover. Wel jammer dat het teruggelopenis. De bemensing blijft wel een puntje.We gaan het zien, de opvolging ismoeizaam, kijk ook naar de boekingskantoren;de eigenaren zijn vaak alaardig op leeftijd.”In de toekomst ziet Slurink eenprima vloot, waar de eigenaren eengoede boterham kunnen verdienen.“Je wordt er niet rijk van, maar voorondernemende mensen is er goed tefunctioneren. De chartervaart hoortbij de onmisbare beroepen, wij doenmaatschappelijk iets nuttigs. Je maakthet leven mooier door die uitstapjes.We geven voorlichting over actuele,maatschappelijke zaken. Op een schipgaan mensen met elkaar in gesprek.”Sail AmsterdamSlurink heeft zijn pijlen in de afgelopenjaren vooral gericht op de automatiseringvan het boekingssysteem.Vroeger moest hij bij een aanpassingnog op tien andere pagina’s handmatigwijzigingen aanbrengen. Hetsysteem vult, voor Naupar en de schippers,nu elke wijziging automatischvoor alle categorieën in… prijs,beschikbaarheid en nog veel meer.Daarnaast is automatische bestelinformatieen facturering doorgevoerd. Eris zelfs een automatische koppelingnaar digitaal brochuremateriaal envermeldingen op de site. Dat scheeltmankracht; na corona kunnen ze hetdaardoor met minder mensen opkantoor af.Naupar was als boekingskantooraltijd een van de grootste schepenleveranciersvoor Sail Amsterdam. Nuverzorgt Slurink de hospitality voorhet evenement – onder andere met desoftware – en is hij beschikbaar vooradvies. Uiteraard varen zijn eigen schepenstraks in augustus ook inAmsterdam.Tal van charterschepen zullen meedoen.“Het wordt weer een spektakeldat je niet mag missen”, kijkt Slurinkreikhalzend vooruit. “Twee dagen inde week besteed ik met negen mensenaan het organiseren van de hospitality.Het is een enorme organisatie.” Hij iser al twee jaar druk mee.Van 20 tot en met 24 augustus beleeftSail Amsterdam zijn tiende editie. Ditjaar wordt de 750e verjaardag van dehoofdstad gevierd. In 1975 was de700e aanleiding voor de allereersteSail-editie.MPS Zonnebloem zwaar beschadigd bij nachtelijkeaanvaringIn de nacht van vrijdag 28 op zaterdag 29 maart ismps De Zonnebloem zwaar beschadigd geraakt dooreen aanvaring met een Nederlands motorschip. Hetriviercruiseschip, aangepast voor vakanties met mensenmet een lichamelijke beperking, heeft een meterslanggat in de boeg.Er verbleven 69 passagiers, 65 vrijwilligers en vijftienbemanningsleden op De Zonnebloem. Zij zijn vanboord gehaald. Er waren geen gewonden. De Duitsepolitie maakte later bekend dat de kapitein van hetvrachtschip onder invloed van alcohol was.De aanvaring gebeurde op de Rijn ter hoogte vanWeeze. De schade aan De Zonnebloem is dermateernstig dat het schip lange tijd niet zal kunnen varen.Marcel van der Kaa, plaatsvervangend directeur vande Nationale Vereniging de Zonnebloem: “We zijnheel erg blij dat onze gasten, vrijwilligers en bemanningsledenniet gewond geraakt zijn. Natuurlijk isiedereen enorm geschrokken. Hun welzijn is danook onze grootste zorg. Er wordt slachtofferhulpaangeboden voor iedereen die dat nodig heeft.”“Voor veel mensen met een lichamelijke beperkingis een reis met ons schip de enige manier om nogop vakantie te kunnen. Het is heel verdrietig dat wedeelnemers en vrijwilligers die de komende periodemee zouden varen, moeten informeren dat hun reisniet door kan gaan.” Aldus Van der Kaa.(foto Nationale Vereniging de Zonnebloem)Per jaar gaan er circa 2.800 mensen mee met DeZonnebloem. Het riviercruiseschip is volledig aangepastvoor mensen met een lichamelijke beperking.Het is ook geschikt voor mensen met een zware handicapen voor mensen die bedlegerig zijn. Alle reizenworden begeleid door (zorg)vrijwilligers. Het schipvaart zo’n veertig weken per jaar en biedt reizen inDuitsland, Nederland en België.
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl