40Cruise8 april 2025Scylla breidt uit in Portugal: Riviera RoseIn het eerste weekend van april vertrok de Riviera Roseover zee naar Porto. Na drie dagen varen arriveerdede nieuwste blikvanger van Scylla in Portugal. Het ishet derde schip dat de rederij inzet op de Douro, nade Andorinha (2020) en de Porto Mirante (2024). Ditschip gaat varen voor touroperator Riviera Travel uit hetVerenigd Koninkrijk.Toen de Riviera Rose op zijn bestemming was aangekomen,vloog Robert Reitsma het schip achterna. Alstechnisch directeur is hij verantwoordelijk voor denieuwbouw van de Zwitsers-Nederlandse onderneming.“Maar ik ging vooral omdat het leuk is. Portois gewoon een leuke stad en de Douro is een heelmooi vaargebied.”Dat verklaart waarom de cruises met de Scyllaschependaar zo in trek zijn. Vanuit heel Europa en deVerenigde Staten. “Dit schip is voor de Engelse markt.”Andere motorenRiviera Travel is al jaren klant en heeft meerdereschepen van Scylla varen. “Ze zijn enthousiast overonze schepen”, zegt Robert trots. “Omdat er tochwel een verschil is wat dit schip – en onze andere –brengt. Met name de dekbeleving en de service diewe bieden. Dus gelukkig kunnen we nog wel hetverschil maken.”Dat zit ‘m ook in de indeling aan boord. “Het voeltecht als een 5-sterrenhotel zodra je aan boord stapten binnenkomt via het atrium. Ik vind het heel ergleuk dat we op zo’n ‘klein scheepje’ een heel ruimtelijkgevoel hebben weten te creëren.”Het casco is gebouwd door Gebr. De Jonge ShipbuildingService. De afbouw vond plaats bij Initium, deeigen afbouwlocatie van Scylla aan de Rivierdijk inHardinxveld-Giessendam. Ook nu zijn de afmetingenvan het schip optimaal afgestemd op de Portugeserivier. De Riviera Rose is 80 meter lang en 11,40meter breed.Het ontwerp gaat terug op dat van de Andorinha.“Dat was zo’n succes dat we de Porto Miranto en nuook deze Riviera Rose daar op gebaseerd hebben.Natuurlijk zijn er altijd wel weer wat verbeteringenen vernieuwingen.”(foto Tekst & Toebehoren)Zo is deze keer voor andere motoren gekozen: vanMAN. Robert legt uit waarom: “Vanwege de compactheid– en dan met name van het nabehandelingssysteem.Dit past beter in de machinekamer. MANis daar echt heel goed in om het klein en compact tehouden. Op zo’n kleiner schip is dat extra belangrijk.”De Riveira Rose beschikt over twee hoofdmotoren,twee generatorsets en een noodgenerator.Een ander verschil met de Porto Miranto is dat opverzoek van Riviera Travel zes standaardkamers zijnvervangen door vier, grotere suites. “Met als gevolgdat er vier gasten minder mee kunnen aan boord.”In totaal is de capaciteit van de Riviera Travel 116gasten.SPECIALIST IN MAATWERK LIFTENGespecialiseerd in navigatie, communicatie en camerasystemenService, nieuwbouw en refitsWIJ FELICITEREN SCYLLAMET MPS RIVIERA ROSEEN WENSEN DE GEHELE BEMANNINGEEN BEHOUDEN VAARTWij Wij feliciteren Scylla metmps mps Riviera Viva Enjoy Rose en wensen haaren en haar bemanning een een goede vaart!WWW.REOLIFTDESIGN.NLWWW.REOLIFTDESIGN.NLVoor iedere situatie een passendeVoor iedere situatie een een passendeoplossing. Gespecialiseerd inoplossing.maatwerk liften op met nameGespecialiseerd riviercruise- en in partyschepen.maatwerk liften opmet met name riviercruise- en en partyschepen.Door de combinatie van standaardDoor installaties de de combinatie en eigen van van fabricaten standaard kaninstallaties beter worden eigen aangesloten fabricaten op kan kan debeter wensen worden van de aangesloten klant zowel op op de voor dewensensituaties van vanaan de de klantboord zowelals op voorde werf.situaties aan aan boord als als op op de de werf.Tevens service en onderhoud.Tevens service en en onderhoud.Samenbewusten gerustvooruitGEFELICITEERD!Adres: Aventurijn 3003316LB DORDRECHTE-mail: info@allroundshiprepair.nlTelefoon nummer: +31 (0) 78 750 16 35Wij wensenSCYLLA veelsucces en eenbehouden vaartmet het mps RIVIERA ROSE.Al ruim 100 jaar helpen wij onze maritieme relatiesbewuste keuzes te maken op het gebied vanrisicomanagement, arbeidsvoorwaarden en verzekeren,waarmee zij met een gerust hart vooruit kunnen.www.ecclesia.nlEcclesia Risk & BenefitsLichtenauerlaan 2023062 ME Rotterdam010 251 12 51info@ecclesia.nlBezoek onze websiteMail onswww.ecclesia.nlcasco@ecclesia.nl
Cruise8 april 2025 41wordt derde schip op Douro(foto Maritime Filming Group)Sky Lounge en Retina-pilootDe Sky Louge die voor het eerst werd toegepast opde Porto Mirante, is ook nu opvallend aanwezig. Deglazen bistro op het achterdek, een vinding die Scyllasamen met Kampers Shipyard heeft ontwikkeld, isin feite een extra lounge boven op het dek. Dat zorgtvoor uitzicht rondom. De Sky Lounge kan helemaalzakken, zodat lage bruggen geen obstakel vormen.In het stuurhuis zien we ook de Retina-piloot terug,een vondst van Scylla en Retina i-Solutions (dat ookop Initium is gevestigd). “Dat zijn extra hulpmiddelenop de schepen, die de bemanning enorm waardeert.Dat merkten we ook toen vorig jaar de PortoMirante op de Douro kwam. De Adorinha was daarnog niet mee uitgerust – toen dat schip in de vaartkwam, bestond de Retina nog niet. Maar de bemanningvroeg meteen of zij die piloot op hun schip ookkonden krijgen? Afgelopen winter hebben we dieomgebouwd.”De Riviera Rose is net als andere schepen van Scyllauitgerust met de ST BRAIN en diverse functies vanShipping Technologie. Zoals rapportages van verbruiken emissies door het schip. Klanten vragendaar gericht om, vertelt Robert. “Ze verlangen rapportages,je moet aangeven wat je nu doet om jefootprint te verkleinen en wat je gaat doen om verderte verbeteren in de toekomst. We willen ook zelfvoorsorteren wat we kunnen doen; we zijn daar heelbewust mee bezig.”Dat blijkt ook uit de keuze om stapsgewijs steedsmeer biobrandstoffen te gebruiken. “We hebbendaarin een duidelijke strategie. In 2024 hebben wede eerste stap gezet door 15 procent van ons gasolieverbruikte vervangen door HVO. Dit jaar wordtdat 30 procent en zo groeien we elk jaar verder, metals doelstelling in 2030 volledig op HVO te draaien.Dan reduceren we onze CO 2-footprint uiteindelijkmet 90 procent.”Momenteel is Scylla druk met de afbouw van deRiviera Radiance. Zoals de naam al aangeeft, is datschip ook bestemd voor Riviera Travel. De opleveringis volgende maand. Dat schip is voor de Rijn en deDonau gebouwd en meet ‘dus’ de volle 135 meter.(foto Tekst & Toebehoren)Aan het mps RIVIERA ROSE leverden o.a.vlootschouw.nl/riviera-roseGebr. de Jonge ShipbuildingServicesOntwerp en levering cascoAll Round Ship RepairNautische apparatuurAHORN GrootkeukentechniekKeukenapparatuurBam Pro Marine- Fire alarm system- Silent alarm system- Telephone system- IT Network- TV/Entertainment system- PA system- CCTV systemBeerensVoorsierradarmast type Emerald SDijvler Winches- Ankerlieren- Afmeerlieren- Kaapstanders- Ankerdraad- Ankers- KluisrollenDintexHet complete textielpakketEcclesia BCiAfbouw- en varen-verzekeringDolpower- 2 x voortstuwing MAN D2862LE43750 pk- 2 x generatorsets, type DPMAN340bestaande uit een MAN-motorD2676LE328 en een Stamfordgenerator S5LM-D42- 1x generatorset, DPJD135,bestaande uit een John Deeremotor 6068AFM85 en een stamfordgenerator UCM274.Scheepstimmerbedrijf Da-CapoVolledige betimmering eninterieurbouwGroendijk & SoetermeerLek- en stabiliteitsberekeningenKampers Shipyard- Stuurhuis- SkyloungeREO LiftdesignLiftinstallatieScheepvaartwinkel MarineLeveren en plaatsen vanveiligheidspakket:- Brandslanghaspels- Brandblussers- Brandweer- en ademluchtuitrusting- ReddingsvestenLeveren technisch pakket:- Shell-smeermiddelen- Gereedschappen- Schoonmaak- en reinigingsmiddelen- Hempel-verf- OrangePowerRope HMPE touwenSun Roestvaststaal- Hoogglans gepolijst relingwerk- Hoogglans zonnetenten- Aluminium wit gepoedercoatedekmeubelen- Aluminium gecertificeerdeloopplanken- Diverse windschermenTresco EngineeringTresco Navigis RiverVeth Propulsion- 2 x Veth Z-drives, roerpropellers,Type VZ-450-CR- 1 x Tunnel type VT-180- Inclusief kortsluitankermotor- 200kW @1500RPM- LuchtgekoeldWehako KoudetechniekKoelapparatuur voor de galley en debuitenbar
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl