Views
1 week ago

2025-07

  • Text
  • Schepen
  • April
  • Schip
  • Jaar
  • Onze
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Boord
  • Nieuwe
  • Meter

4 8 april

4 8 april 2025DUWVAARTPERSONEEL4 kapiteins, 4 stuurmannen en 2 matrozengezocht voor duwboot MaraBen JIJ aan het uitkijken naar een nieuwe uitdaging? Als kapitein, stuurman ofmatroos? Waar JIJ zelfstandig en verantwoord kan hobby ‘en, waar JIJ niet elkedag gebeld wordt door je werkgever, waar dat JIJ de planning doet, dat JIJ deafspraken met het dispo team maakt, dat JIJ de bemanning aanstuurt en begeleid,waar dat JIJ alle materialen voorziet die aan boord moeten zijn.Dan ben jij geschikt, welkom aan boord!Wat wordt heel hard gewaardeerd• Vaarbewijs, Marifoon, Radar en ADN• Kennis van duwvaartJouw functie - vaarsysteem - salaris / ZZP. Bij ons zijn jouw ideeën altijd welkom!Interrese? Neem contact op met Benjamin: +31 6 5472 4287 • +41 41 632 48 35 • hoeykens@shipmail.nl • info@minervashipping.chMinerva Shipping AGDe VerenigdeTankrederijzoekt personeelDe Verenigde Tankrederzoekt personeel!De Verenigde TankrederijDe VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (Gzoekt schippers personeel!en kapiteins. We vervoeren 3 productsoortenDe Verenigde De Verenigde Tankrederij Tankrederijzoekt zoekt personeel! personeel!diverse vaartrajecten. We werken week op week af onDe VT zoekt De gemotiveerde VT zoekt gemotiveerde matrozen, matrozen, stuurmannen stuurmannen (GVB),De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (GVB), (GVB),De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (GVB), schippersschippersen schippers en kapiteins.kapiteins. en We kapiteins. We vervoerenvervoeren We 3 productsoorten vervoeren 3 productsoorten 3 productsoorten overover diverse vaartrajecten. overdiverse vaartrajecten. We werken week op week af onderdiverse vaartrajecten. diverse We werken vaartrajecten. week We werken op week We week af werken onder op week Nederlandse af op onder week voorwaarden. af onderNederlandse Nederlandse Tevens voorwaarden. zijn wij voorwaarden. een Tevens erkend zijn leerbedrijf, Tevens wij een zijn erkend dus wij ben een leerbedrijf,je erkend een leerling leerbedrijf, startenddan contact op via 010 - 487 62 33 of stuur een mail naardus ben je metdus een eenben leerling (BBL)je eenopleiding, startend leerlingneem met startend een dan (BBL) metcontacteen opleiding, (BBL)via 010opleiding, neem - 487 62 33neemof stuurhr@vtgroup.nl om de mogelijkheden te bespreken!een mail naar hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden te bespreken!dan contact dan op contact via 010 op - 487 via 010 62 33 - 487 of stuur 62 33 een of stuur mail naar een mail naarhr@vtgroup.nl hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden om mogelijkheden te bespreken! te bespreken!Nederlandse voorwaarden. Tevens zijn wij een erkend leerschippers en kapiteins. dus We ben vervoeren je een leerling 3 productsoorten startend met over een (BBL) opleidingdan contact op via 010 - 487 62 33 of stuur een mail nNederlandse voorwaarden. Tevens hr@vtgroup.nl zijn wij een om erkend de mogelijkheden leerbedrijf, te besprekendus ben je een leerling startend met een (BBL) opleiding, neemP.O. Box 59005 | 3008 PA RotterdamNijmegenstraat 1 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | The NetT +31 (0)10 487 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nlP.O. Box 59005 | 3008 PA RotterdamNijmegenstraat 1 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | The NetherlandsT +31 (0)10 487 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nlP.O. Box 59005 P.O. | Box 300859005 PA Rotterdam | 3008 PA RotterdamNijmegenstraat Nijmegenstraat 1 | 3087 CD 1 Rotterdam | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | Harbour | The 2181a Netherlands | The NetherlandsT +31 (0)10 487 T +31 62 (0)10 30 | E 487 info@vtgroup.nl 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl | www.vtgroup.nl

8 april 2025 5Julianakanaal gaat op 11 aprilweer openRijkswaterstaat is op 3 april begonnen met het afbreken van de tijdelijke dam inhet Julianakanaal. Deze klus neemt in totaal zo’n vier weken in beslag.ZOEKGERAAKT BROKSTUKCAROLABRUG GEBORGENRuim een half jaar na het gedeeltelijk instorten van deCarolabrug in Dresden is in de Elbe een massief onderdeelvan de brug teruggevonden. De zoektocht naar het10 ton wegende brokstuk staal was eigenlijk al stopgezetomdat het niet in de vaargeul lag.Met behulp van een echoloodsysteem is de bedding vande rivier onlangs opnieuw afgespeurd. In een kolk vanenkele meters diep werd het zoekgeraakte onderdeelgevonden. Het is geborgen en de kolk wordt opgevuld.Ook wordt de stroomsnelheid van de Elbe plaatselijk verlaagdzodat er geen nieuwe kolken kunnen ontstaan.Het westelijk gedeelte van de Carolabrug stortte op 11september 2024 in. Men hoopte aanvankelijk dat eendeel van de brug zou kunnen blijven staan, maar expertsadviseerden het hele object te slopen. Hiertoe moet debodem van de Elbe worden afgezocht naar niet-geëxplodeerdebommen uit de Tweede Wereldoorlog.Begin februari konden schepen de brug weer passeren,maar al snel moest de scheepvaart vanwege verderinstortingsgevaar opnieuw worden gestremd. Sindsmaart is er toch weer beperkt scheepverkeer mogelijk.Donderdag3 april werdbegonnenmet hetafbreken vande dam. (fotoRijkswaterstaat)De beroepsvaart hoeft evenwel niette wachten tot de hele dam weg is.Schepen mogen vanaf vrijdag 11 aprilweer varen. Dan is de dam ver genoegopgeruimd om de schepen weer telaten passeren. Naar verwachting isde dam in de eerste week van mei helemaalafgebroken.Weer vol waterHet Julianakanaal heeft de afgelopenacht maanden over een lengte van 4kilo meter drooggestaan. Tussen Bergaan de Maas en Sluis Born is het kanaalverbreed en verdiept om in de toekomstgrotere schepen aan te kunnen.Die werkzaamheden zijn eind maartafgerond. Rijkswaterstaat heeft inmiddelsook het kanaal weer vol watergezet.Onder grote belangstelling ging donderdag27 maart even na acht uur ‘sochtends de ‘kraan’ open. Het drooggelegdestuk tussen Sluis Born en Bergaan de Maas vulde zich weer met water.Om het gehele kanaalvak te vullenwas volgens Rijkswaterstaat in totaal2 miljard liter water nodig. In de loopvan de dag is het waterpeil geleidelijknaar 1 meter gebracht. Op die maniervoorkwam aannemer Van den HerikSliedrecht dat de stenen op de bodemdoor de kracht van het water gingenrollen of schuiven. Ook had Van denHerik daarvoor drie containers op dedamwand geplaatst. Die braken dekracht van het binnenkomende water.Omdat de dam afgebroken wordt ende scheepvaart weer gaat varen, kunnenook de speciale leidingen voor industriecomplexChemelot afgebrokenworden. Voordat de werkzaamhedenin augustus 2024 begonnen, zijn vierhevelleidingen van elk 80 centimeterdoorsnede neergelegd.Deze buizen zorgden ervoor dat hetwater in het Julianakanaal tijdens destremming in beweging bleef. Doordeze leidingen, die het kanaal met deMaas verbonden, bleef er ten zuidenvan de tijdelijke dam een continue circulairewaterstroom lopen. Dat kwamde waterkwaliteit ten goede en op diemanier bleef Chemelot voorzien vanvoldoende vers kanaalwater.Eén kolkDat er weer water in het kanaal staat,is nog niet genoeg om te kunnen varen.Rijkswaterstaat is de komendedagen nog volop bezig met het aanbrengenvan afmeervoorzieningenvoor de schippers. Omdat er nogwerkzaamheden plaatsvinden is er op11 april bij Sluis Born maar één kolkbeschikbaar. Begin mei komt daar eentweede kolk bij.Om veiligheidsredenen is beslotendat de eerste weken alleen de beroepsvaartop het Julianakanaal mag varen– met scheepvaartbegeleiding en eenaangepaste vaarsnelheid. Zodra dedam volledig is verwijderd, kan ookde recreatievaart weer gebruikmakenvan de route tussen Born en Stein.(foto Venemama / AdobeStock)LICHTE GROEI BINNENVAARTIN DUITSLANDIn Duitsland is vorig jaar 173,8 miljoen ton over watervervoerd. Dat blijkt uit cijfers van Destatis, het Duitsenationale bureau voor de statistiek.Dat was 1,2 procent meer dan in 2023, maar dat was dan ookhet zwakste jaar voor de binnenvaart sinds de Duitse herenigingin 1990. Het niveau blijft laag. Ten opzichte van 1990hebben binnenschepen een kwart minder vervoerd. In 2019,vóór de uitbraak van corona, lag het volume nog 15 procenthoger.Meer dan de helft van de lading werd met Nederlandseschepen vervoerd, een derde met Duitse schepen. Vooralvloeibare minerale oliën, ijzerertsen, stenen, aarde en kolenworden via de vaarwegen vervoerd. Containers waren goedvoor een kleine 10 procent. De meeste groei was te zien bij hettransitverkeer en de export naar het buitenland.TREAT YOURSTAINLESS STEEL!FOR NEW BUILDING & SHIPS IN SERVICES+31 186 572 443INFO@INOXGROUP.NLWWW.INOXGROUP.NLSURFACE TREATMENT SERVICES:GRINDING / POLISHING / PICKLINGPASSIVATION / TANKINSPECTION / ADVICEBOILER CLEANING

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant