Cruise32 8 april 2025Wij feliciteren Phoenix Reisen GmbH metMPS AureliaAfbouw door Vahali ShipyardsAan het mps AURELIA leverden o.a.vlootschouw.nl/aureliaWIJ WENSENNOORDEINDE NOORDEINDE 7, 3341 LW 7, 3341 H.I. AMBACHT LW H.I. AMBACHT TEL: 078-6821214 TEL: 078-6821214FAX: 078-6821217 FAX: 078-6821217INFO@ALUBOUWDEMOOY.NLWWW.ALUBOUWDEMOOY.NLMPS AURELIA ENNOORDEINDE 7, 3341 LW H.I. AMBACHT TEL: 078-6821214FAX: 078-6821217 INFO@ALUBOUWDEMOOY.NLWWW.ALUBOUWDEMOOY.NLBEMANNING EENBEHOUDEN VAARTVahali ShipyardsBouw casco en afbouwAHORN Grootkeukentechniek- Galley: grootkeukenapparatuur,afzuigsystemen, kook- en bakapparatuur,diverse koelingen- Restaurant en steakhouse: completekeuken; kook- en bakapparatuur,(bar)koelingen en afzuigsysteem- Messroom: diverse koelingen envaatwasmachine- Sundeck: grillAlubouw de MooyHefbaar stuurhuisAlphatron MarineCompleet nautisch pakketBeerens- Voorsierradarmast type Emerald- Alu toplicht/heklichtmastFAX: 078-6821217- Davit WLL 300 kg incl. CE-keurWWW.ALUBOUWDEMOOY.NLForesta TradingNOORDEINDE NOORDEINDE 7, 3341 LW 7, 3341 H.I. AMBACHT LW H.I. AMBACHT TEL: 078-6821214 TEL: 078-6821214FAX: 078-6821217 FAX: 078-6821217- F.T. VICTOR dienstpompenINFO@ALUBOUWDEMOOY.NLWWW.ALUBOUWDEMOOY.NL- F.T. Victor gasolietrimpompenPabst & HagedoornDe gedekte tafel en buffetmateriaalScheepvaartwinkel MarineLeveren en plaatsen vanveiligheidspakket bestaande uit:- Brandslanghaspels- Brandblussers- Brandweer- en ademluchtuitrusting- Reddingsvesten- Jeanneau CAP360 + Suzuki DF5buitenboordmotorLeveren technisch pakket bestaandeuit:- Shell-smeermiddelen- Gereedschappen- Schoonmaak- enreinigingsmiddelen- Epifanes-verf- OrangePowerRope HMPE touwenSUN RoestvaststaalNOORDEINDE 7, 3341 - Aluminium LW H.I. AMBACHT Wing besturingskastenTEL: 078-6821214- AluminiumINFO@ALUBOUWDEMOOY.NLgecertificeerdloopplanken en bordessen pakket- Interieurbekleding (keuken)- Diverse afwerkingenTresco EngineeringTresco Navigis RiverVan Tiem Elektro- Complete elektrische installatie- Databesturingssysteem- Nautische installatie- CamerasysteemVeth Propulsion- 4 x Veth Z-drives, roerpropellers,Type VZ-450-CR- 1 x Compact-Jet type 1200- 5 x. Scania DC13 313A 368kW@1800RPM- 3 x Scania generatorsets DC13 320AWillemsen Interieurbouw &ScheepsbetimmeringInterieurbetimmering van dewoning en de stuurhutnieuw in de vaartmps AureliaEen behouden vaart!ADRES NOORDEINDE 7, 3341 LW H.I. AMBACHT • TELEFOON (078) 682 12 14FAX (078) 682 12 17 • E-MAIL info@alubouwdemooy.nl • WWW.ALUBOUWDEMOOY.NLTeam Binnenvaartkrantbinnenvaartkrant.nl/nieuwbouw
8 april 2025Cruise33Optimale indeling biedt meer ruimte aanboord van mps Aureliaoperator. Voor Phoenix, een Duitse maatschappijbetekent dat een modern interieuren voor Engelse Saga Travel een meer traditioneleuitstraling.”Ook de zonnepanelen die de schepen tegenwoordighebben, worden in de laatste fase vande bouw toegevoegd. De Aurelia telt er 120.Johan Rijfers:Samen met mijnteam bouw ik éénof twee schepenper jaar, en dat isbehapbaar.” (fotoJolanda Dietvorst)Mps Aurelia is de nieuwste ster aan het firmament van Rijfers Nautical Management. Hetluxe riviercruiseschip is een week of twee in de vaart op de Europese wateren. Veel tijdom te genieten van het succes heeft Johan Rijfers echter niet. Op de werf in Gendt wordtinmiddels hard gebouwd aan de opvolger: Spirit of Moselle.DOOR JOLANDA DIETVORSTDe Aurelia vaart voor het Duitse PhoenixReisen. “Een prima partij waar we doorgaanscontracten van tien tot twaalf jaarmee afsluiten”, vertelt Rijfers. “In de praktijkblijkt dat die contracten altijd weer verlengdworden. De riviercruise-industrie is booming.Alle bouwers zitten tot minimaal 2030 volmet opdrachten, want er is veel vraag naardeze manier van reizen. Nederlandse vakantiegangerslaten het echter afweten.”“Riviercruisen wordt vaak geassocieerd meteen ‘reisje langs de Rijn’. Een achterhaaldbeeld dat nog stamt uit de periode datvrachtschepen die in de winter lading vervoerden,in de zomer werden ingezet voorde passagiersvaart. Onze schepen zijn echterzo luxe en modern dat die vergelijking allang niet meer opgaat.”Toeristen uit met name Duitsland, Engeland,Amerika en Australië staan te dringenom aan boord te gaan van schepen zoalsde Aurelia. “Zij genieten volop van het feitdat ze compleet ontzorgd worden voor éénof twee weken. Meer dan hun koffer uit- eninpakken hoeven ze niet. Het schip brengthen naar de mooiste plekken langs de rivierenvan Europa en onderweg worden ze inde watten gelegd. De schepen zijn uitermatecomfortabel ingericht en de gerechten dieworden geserveerd in de restaurants op onzeschepen zijn van hoogstaand niveau.”Optimale indelingDe Aurelia telt twee restaurants. Een benedendeksen een panoramarestaurant ophet achterschip. Het grote restaurant bevondzich op de vorige schepen nog centraalop het middendek, maar dit is op mpsAurelia naar beneden verplaatst. Dezeslimme switch levert in combinatie met hetverder naar voren plaatsen van de stuurhutzo’n 12 tot 14 meter extra dekoppervlakte op.Daardoor konden er meer hutten wordengebouwd. Daarmee biedt de Aurelia ruimteaan 208 passagiers. Aan de achterzijde ishet tweede restaurant te vinden, dat ruimtebiedt aan zestig gasten per keer. Dineren indit restaurant gaat op reservering, zo krijgenalle gasten de gelegenheid om hier per reiséén à twee keer aan te schuiven. “Dankzij detwee restaurants bieden we passagiers volopvariatie in decor en gerechten; dat houdthun ervaring afwisselend en verrassend.”Beproefd receptDe Aurelia is het negende schip dat RNM ineigen beheer oplevert. Het casco is wederomgebouwd op de Vahali-werf in Servië; deafbouw gebeurde op de werf in Gendt.In totaal neemt de bouw van een riviercruiseschipeen jaar in beslag, waarbij ongeveervijf maanden worden ingeruimd voorde afbouw. “Het schip wordt turn-key opgeleverd”,vertelt Rijfers trots. “Ik ben verantwoordelijkvoor de technische zaken en allehardware. Mijn vrouw tekent, samen metonze vaste architect Cubik 3 uit Hamburg,voor het complete interieur. Van de look andfeel van de hutten en restaurants tot de pottenen pannen voor de keuken. En altijd afgestemdop de (huis)stijl van de betreffendeRuimte voor innovatieInmiddels staat Rijfers al een aantal jarenniet meer aan het roer van RNM. De dagelijkseleiding heeft hij uit handen gegeven,maar hij is nog wel aandeelhouder. En datstelt hem in staat om betrokken te blijven bijde bouw van de schepen.“Dat doe ik gewoon heel graag. Kijk, de afmetingenvan het casco zijn altijd hetzelfde:135 meter lang, 11,45 meter breed en 6meter hoog, maar daarbinnen blijft ruimtevoor innovatie. Bijvoorbeeld ten aanzienvan de motoren. Sinds de verplichtstellingvan Stage V motoren heeft er zoveel ontwikkelingplaatsgevonden.”“Die dynamiek houdt het werk interessant.Samen met mijn team bouw ik één oftwee schepen per jaar, en dat is behapbaar.Daarvoor ben ik een aantal dagen per weekaanwezig op de werf, maar ben ik ook geregeldin Servië te vinden. Daarnaast houd ikme bezig met de goede contacten met onzeonderaannemers. Dat is belangrijk in dezetijd van grote arbeidsmarktkrapte. Gelukkighebben wij in de loop der jaren duurzamerelaties opgebouwd met al deze partijen;daarom is onze continuïteit en hoge kwaliteitsstandaardgoed gewaarborgd.”Stilzitten is niets voor Rijfers. En daar heefthij voorlopig ook geen tijd voor. Hij heeftcontracten afgesloten voor vijf nieuwe schepen.De eerste daarvan is de Spirit of Moselle,voor Saga Travel. Het schip moet in juniworden opgeleverd, zodat het op 1 juli devaart in kan. Precies op tijd voor het hoogseizoen.De Aurelia, varend op de Rijn.(foto Oceanliner Pictures)
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl