26Cruise8 april 2025SET SAILfor your careerEen Bloeiende Sector: De binnenvaart zit in de lift.De passagiersvaart groeit razendsnel en biedt ongeëvenaarde kansenvoor carrièreontwikkeling en leidinggevende rollen. Met de nieuwstetechnologieën en duurzame praktijken staat deze sector aan de voorhoedevan maritieme innovatie.Zet koers naar een industrie die jouw expertise waardeert en nieuwehorizonten opent. Bij Viking navigeer je niet alleen rivieren—je bepaaltjouw koers naar een toekomst vol groei en voldoening#workwithviking@vikingcareersSolliciteer nogvandaag viavikingcareers.comRUIM 30 JAAR DÉ SPECIALIST, ALTIJD DE SCHERPSTE PRIJS!extra voordeel op alle a-merken12,5% 15% ?%5% 10% 12,5% 15% ?%* Vraag naar de voorwaarden in de showroom.Kijk voor alle vestigingen, meer informatie en openingstijden op sanidump.nlSLIEDRECHT - LEEGHWATERSTRAAT 63 - 0184 416 946
Cruise8 april 2025 27CruiseSPECIALCruisesector groeit: meer gasten, meerschepenDe Europese riviercruisevaart sorteert volop voor op deenergietransitie. Duurzaamheid is voor de rederijen eenbelangrijk thema. Die conclusies trekt IG RiverCruiseuit de marktstudie, die de brancheorganisatie vorigemaand presenteerde. Zes op de tien passagiersschepenin Europa kunnen op synthetische brandstoffen varenen 96 procent kan gebruik maken van walstroom.De studie geeft cijfers over de riviercruisemarkt in2024. Er voeren toen 358 schepen op alle Europeserivieren samen. Er kwamen dat jaar zeven nieuweschepen in de vaart. In 2025 zijn dat er zeventien.De aantallen cruisegasten zijn gestegen: 1.390.000vorig jaar tegenover 1.220.000 in 2023. De toenamewas vooral te danken door vraag vanuit de VS,Canada en de DACH-regio: Duitsland, Oostenrijk, enZwitserland. Ook de inkomsten stegen in bijna allemarkten.3,5 miljard euroDe bruto omzet van verkochte vakanties steeg van 3,1miljard naar 3,5 miljard euro. De sector registreerdebijna 10 miljoen overnachtingen. Ook dat was “eenzeer positieve ontwikkeling ten opzichte van hetvoorgaande jaar” aldus IG RiverCruise. “Het toont(foto Volker Vornehm / AdobeStock)duidelijk de aantrekkelijkheid van deze vorm van reizenaan.”De sector verwacht voor dit jaar wederom een toenamevan het aantal gasten. De beste vooruitzichtenzien ze uit de VS en Canada en uit Australië enNieuw-Zeeland.Minder afval door het toilet aan boordDe Nederlandse rivierdelta is vervuild met (micro)plastics. Dat blijkt uitonderzoek dat Rijkswaterstaat namens het ministerie van Infrastructuur enWaterstaat heeft laten uitvoeren. Een van de bronnen van deze (micro-)plastics is sanitair afval, zoals vochtig toiletpapier en wattenstaafjes.Hoewel riviercruiseschepen al veel aanverduurzaming doen, worden riviercruisestoch gezien als één van de acti–viteiten waarbij deze vervuiling kanoptreden. Passagiers werden daaromgestimuleerd tot ander gedrag om zode vervuiling tegen te gaan.Zelf meenemenZelf bieden riviercruiserederijen aanboord bijna nooit vochtig toiletpapieraan. Maar passagiers nemen het zelfmee en spoelen het door het toilet.Dit leidt tot verstoppingen aan boord,met de bijbehorende overlast voor debemanning en passagiers. Het zorgt erook voor dat (micro)plastics via verschillendewegen in het oppervlaktewaterterecht kunnen komen.Om te voorkomen dat passagiers aanboord vochtig toiletpapier door hettoilet spoelen, heeft de overheid dehanden ineengeslagen met riviercruisebedrijfScylla. Samen met onderzoek-en adviesbureau D&B en ontwerpbureauANDC onderzochten zehet gedrag van passagiers. Zo hooptenze inzicht te krijgen waarom zij vochtigtoiletpapier doorspoelen.Met de inzichten uit het onderzoekontwikkelden ze de ‘VIVA Pledge’. Opde incheck-dag aan boord konden passagiersvrijwillig meedoen aan deze‘belofte van de boot’. Deelnemersbeloofden ‘normaal’ toiletpapier tegebruiken en anders hun vochtig toiletpapierweg te gooien in een prullenbakje.Door mee te doen maakten zekans op een voucher voor een volgendecruise.Aan boord werd het gewenste gedragop nog meer manieren gestimuleerd– met uitleg over het belang van eenprobleemvrije en plezierige reis. Zovertelde de kapitein in zijn onboardingspeech dat het systeem verstopt kanraken bij verkeerd gebruik van vochtigtoiletpapier.Bij de balie gaf een teller aan hoeveelpassagiers aan de belofte deelnamen.Zij kregen een speciale sleutelpas, diehen herinnerde aan hun belofte enwaardoor ze herkenbaar waren als deelnemer.En tegenover de toiletten hingeen poster met een ‘gentle reminder’in dichtvorm.GastvrijheidDe actie was bedoeld om ander gedragte stimuleren. De vraag daarbij was ofzo’n gedragsinterventie niet ten kostezou gaan van het gastvrijheidsgevoelaan boord. Uit de feedback van dehotelmanager en de gasten bleek datDe tekening geeft de verschillende acties aan om het gedrag van cruisegasten te veranderen.(illustratie Schouders onder Schoon)niet het geval. 66 procent van degasten ondertekende de VIVA Pledge.Dat wijst op een sterke betrokkenheid.De hotelmanager merkte op: “De gastenkomen met vragen over het projecten geven positieve reacties. Ik vind hetleuk dat er een open discussie ontstaatover microplastics.”Toolbox river cruisesDe projectgroep (met betrokkenen vanRijkswaterstaat en Scylla) heeft inzichtgekregen in het toepassen van gedragsveranderingaan boord. Er zijn aanwijzingendat het gedrag van passagiershierdoor veranderde. Zij gebruiktenongeveer de helft minder vochtig toiletpapier.Van de passagiers die alsnogvochtig toiletpapier gebruikten, spoeldenminder passagiers het vochtig toiletpapierdoor. Het vochtig toiletpapierwerd twee keer zo vaak correct weggegooid.Het ministerie van Infrastructuur enWaterstaat wil andere riviercruiserederijenhelpen om ook met ditonderwerp aan de slag te gaan.Daarom ontwikkelden ze een handigetoolkit. Die is te downloaden opwww.schoudersonderschoon.nl/toolboxen/toolbox-riviercruises.
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl