248 april 2025Visscher Scheepsreparatie: van ‘nostalgpraktische nieuwbouwDe nieuwbouw van Visscher Scheepsreparatie vordert voortvarend. Debuitenkant van het pand aan de Industrieweg 51b in Sliedrecht is inmiddels zogoed als klaar. Nu wordt er binnen in het pand hard gewerkt aan de afbouw.De oplevering zal niet meer lang op zich laten wachten. De bedoeling is dat alleafdelingen die nu tijdelijk over meerdere buurpanden verspreid zijn zich van dezomer onder één dak bevinden.De grond kwam in 2009 in eigendom. Vervolgenswas het tijd voor nieuwbouwplannen. Die leefden aleen jaar of zes, zeggen Theo de Paus en Anne-MarieBaan. Zij leiden samen het bedrijf.Eind augustus 2024 kon worden begonnen met desloop van het vorige pand. Vervolgens is er geheid enkon de bouw van start gaan. Vóór het eind van hetjaar was de nieuwbouw wind- en spatwaterdicht.Efficiënt en plezierig“Het oude gebouw was niet meer van deze tijd. Hetwas nostalgisch maar achterhaald”, grapt Anne-Marie. “We kwamen, door de groei die we hebbenmeegemaakt, ook ruimte te kort. We gebruiken nuverschillende panden; dat is niet praktisch.”“Van de zomer is de complete nieuwbouw afgerond”,verwacht Anne-Marie. “Het belangrijkste isdat alle werknemers efficiënt en plezierig kunnenwerken. Zo krijgen de monteurs allemaal een eigenwerkbank – die wens leefde al heel lang.”Er is ook oog voor duurzaamheid. Theo: “We zijnvan het gas af. Er komen zonnepanelen op het daken we investeren in warmtepompen. We zijn strakszelfvoorzienend als het om energie gaat.”Motoren en generatorenVisscher Scheepsreparatie is sinds 1987 dealer vanVolvo Penta. Theo: “Sindsdien hebben wij ons alsbedrijf gespecialiseerd in alle aspecten met betrekkingtot motoren en generatoren. Van levering en inbouwtot reparatie en revisie. Ook sleutelen wij aanandere merken.”“We doen ook alle reparaties boven de waterlijn.”Het bedrijf beschikt over een eigen kade aan deSliedrechtse gemeentehaven. “Onze monteurs zijnactief binnen de gehele Benelux – heel Europaeigenlijk. En ook buiten Europa weet men ons tevinden om op locatie klanten te helpen. Somsmeerdere dagen en soms ook enkele weken. Wekomen echt overal… waar onze diensten maarnodig zijn!”Yin en yangVisscher Scheepsreparatie bestaat sinds 1982. Hetbedrijf werd opgericht door Cees Visscher. Nadathij om gezondheidsredenen moest stoppen, namzijn schoonzoon Theo de Paus het bedrijf in 2006over. Theo is commercieel directeur, Anne-Marie isalgemeen directeur. Theo werkt sinds 1989 bij hetbedrijf, Anne-Marie is al sinds 1987 werkzaam bijVisscher Scheepsreparatie.“We zijn heel verschillend en vullen elkaar daardoorgoed aan. Een beetje yin en yang”, zegt Anne-Marielachend. Zij zijn voor klanten, leveranciers en andererelaties dé gezichten van Visscher.In totaal zijn ze bij Visscher met twintig werknemers,van wie veel collega’s met lange dienstverbanden.Bedrijfsleider Bert de Haas ging eind vorig jaarmet pensioen na dik veertig jaar in dienst te zijngeweest.Top 3De sfeer is goed en bij Visscher is er veel aandachtvoor de medewerkers. Ook als het gaat omopleidingen. Vorig jaar eindigde het Sliedrechtsebedrijf in de top 3 van Zuid-Holland bij de verkiezingvan het beste leerbedrijf in de metaalsector.“Best knap toch, voor een klein bedrijf als het onze”,zegt Anne-Marie trots. “We zijn geen grote ondernemingmet een eigen bedrijfsschool, maar webesteden er wel veel tijd en aandacht aan.”Dat zorgt voor jonge instroom. De directie zorgtdaar op een andere manier ook voor: Theo’s dochteren zoon werken binnen het bedrijf en dat geldt ookvoor ook Anne-Marie’s jongste zoon.Volvo PentaWaardering is er ook vanuit Volvo Penta, demotorenfabrikant waarvan Visscher al meer dan 35jaar dealer is. Theo: “Al het harde werken door dejaren heen werd beloond want in 2023 waren we debest verkopende dealer van de Benelux.” Vorig jaareindigde Visscher op de tweede plaats.“Als je al sinds 1987 dealer bent en dan nog steedszulke pieken maakt, zegt dat wel iets over onzemotivatie en gedrevenheid”, vindt Anne-Marie.“Dat komt ook doordat we het echt met z’n allendoen, en alle collega’s geen 9-tot-5-mentaliteit hebben.”Een grote pré is volgens Theo ook dat Visscher deenige Volvo Penta-dealer in Nederland is die alleszelf doet: “De motoren leveren, inbouwen en onderhouden.”
8 april 2025 25isch’ pand naarZWITSERSE ONDERSTEUNING VOORRIJNVAARTIn Zwitserland is de herziene Wet Goederenvervoer goedgekeurd.De Zwitserse vereniging voor scheepvaart en havens (SVS) en deZwitserse Rijnhavens (SRH) spreken van een mijlpaal voor de Rijnvaart.Ze zijn opgetogen dat de politiek het belang van de binnenvaarterkend heeft en de sector financieel gaat ondersteunen. Zo komt ersubsidie voor de overstap naar milieuvriendelijke aandrijftechniekenop schepen.Verder investeert de politiek in de doorontwikkeling van de haveninfrastructuurin Bazel.(foto SVS / Patrik Walde)FRB BESTELT SIMULATOREN VOOROPLEIDINGSCENTRUM IN ANTWERPENTheo de Paus en Anne-Marie Baan voor het nieuwe pand, dat steeds meer vorm krijgt. (foto Tekst & Toebehoren)Eenvoudiger bestellenNaast de nieuwbouw zijn er nog meer verbeteringen,vertellen Theo en Anne-Marie. Sinds eind maartkunnen klanten via de webshop van Volvo Pentaalle onderdelen bestellen voor de sectoren binnenvaart,industrie en pleziervaart.“Al onze klanten krijgen een eigen account vanons”, zegt Theo. “Ze kunnen zich hiervooraanmelden bij Jordan de Paus opjordan@visscherscheepsrep.nl of bij Anne-Marie:via anne-marie@visscherscheepsrep.nl.”“Het grote voordeel is dat onze klanten op die manierautomatisch de juiste onderdeelnummers hebben”,legt Anne-Marie uit. “Ze kunnen aangeven ofze de bestelling opgestuurd willen hebben of zelfkomen ophalen. Voor het bestellen is men nu nietmeer gebonden aan onze openingstijden, zo kan erworden besteld waar en wanneer het uitkomt!”Het Belgische Fonds voor de Rijn- en Binnenscheepvaart heeft bijVSTEP meerdere binnenvaartsimulatoren besteld. De bedoeling is datze vanaf 21 september operationeel zijn in het opleidingscentrum aande Noordkaai 2 in Antwerpen. Dat pand van het Schipperswelzijn isonlangs compleet gerenoveerd.De aanschaf van de simulatoren behelst alles bij elkaar een investeringvan bijna 2 miljoen euro. Het Fonds voor de Rijn- en Binnenscheepvaart(FRB) krijgt daarvoor subsidie van het Europese EFRO (Fonds voorRegionale Ontwikkeling) en het Vlaamse VLAIO (Agentschap Innoveren& Ondernemen).Het FRB wil voorzieningen aanbieden voor uiteenlopende binnenvaartopleidingen:van klaslokalen tot simulatoren en andere nieuweinnovatieve technologieën, zoals VR-brillen. Met de uitbouw van hetopleidingscentrum wil het Fonds een centraal gelegen en makkelijkbereikbaar centrum realiseren voor de hele binnenvaart.VSTEP levert één full-mission simulator, drie radar-/ECDIS-simulatoren,één remote control-simulator, instructeursdesks, een instructie-/debriefingruimteen twee laptops om scenario’s te editen. Daarnaast ishet Fonds bezig met de bouw van een afmeersimulator. Dat wordt deeerste in de wereld.Het FRB heeft bij de Vlaamse overheid gevraagd om ook als examencentrumte mogen fungeren. Daarover heeft het nog geen uitsluitselgekregen.ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ:ALS HET MOET DRAAIEN….!Shipfix Techniek, uw leverancier,servicepartner en installateur van:• Inbouw scheepsmotoren, keerkoppelingen e.d.• DenGen aggregaten van 17-80 kVA, Yanmar, Perkinsen JCB motoren• Baxi Gavina scheepskachels en branders• Warmtewisselaars en indirect gestookte boilers oprestwarmte hoofdmotor• Dab/Wacs hydrofoor installaties• Drinkwaterfiltratie systemenDOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 AntwerpenT +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736info@femm.be - www.femm.beWERKSCHIP JANNYGemeentehaven • Havenweg • 3295 XZ ’s-GravendeelTel/WhatsApp: 06-15204640 • info@shipfixtechniek.nl • shipfixtechniek.nl
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl