28 april 2025Koningin Máximadoopt ‘klein schip meteen grote missie’Woensdag 2 april heeft koningin Máxima in Rotterdam de SRS Janet Taylorgedoopt. Dat is het nieuwe zeilende werkschip van Sea Ranger Service. Een“klein schip met een grote missie”, zoals de sociale onderneming de nieuweaanwinst omschrijft.De SRS Janet Taylor is 23 meter lang en biedt plaatsaan vier Sea Rangers en vier professionele bemanningsleden.Het is het eerste en enige zeilende werkschipvan Nederland dat geschikt is voor offshorewerk.Het vaargebied is ongelimiteerd dankzij deopen zee-classificatie en de modernste apparatuuraan boord.De SRS Janet Taylor moet de Sea Rangers in staatstellen om de komende jaren nieuwe stappen tezetten met hun inzet voor werkgelegenheid ennatuurbehoud. De missie van de organisatie is “devolgende generatie in staat stellen de natuur en demens toekomstbestendig te maken”.De Sea Ranger Service is het geesteskind van deNederlandse natuurbeschermer en sociaal ondernemerWietse van der Werf. Het hoofdkantoor isgevestigd in Amsterdam.Duurzaam en sociaalKoningin Máxima doopte het schip op de Kop vanZuid in Rotterdam onder toeziend oog van burgemeesterCarola Schouten, Zuid-Hollands gedeputeerdeArne Weverling, Sea Ranger Service-oprichterWietse van der Werf, ruim vijftig (voormalige) SeaRangers en zo’n driehonderd gasten.De SRS Janet Taylor is het tweede schip van de SeaRanger Service. Het is vernoemd naar Janet Taylor(1804-1870). Deze Britse astronoom, wiskundige eninstrumentmaker was een van de weinige vrouwen inhaar tijd die zich bezighield met navigatie enwetenschappelijke instrumenten. Ondanks hetgebrek aan erkenning, was ze een pionier die de wegeffende voor toekomstige vrouwelijke wetenschappersen ingenieurs.Het schip speelt een belangrijke rol bij de duurzameen sociale ambities van de Sea Ranger Service: debiodiversiteit in 10.000 hectare oceaan herstellen en2.500 jongeren te begeleiden naar werk. Aan boordworden jonge Sea Rangers van 18 tot 29 jaar, deelsafkomstig uit kansarme kustgebieden, opgeleid totmaritiem professional.Daarna werken zij een jaar in betaalde dienst aanonderzoek, monitoring van beschermde gebiedenen herstel van maritieme biodiversiteit. Daarnaastontwikkelen zij samen met universiteiten en anderekennispartners nieuwe methodes om natuurbehoudop zee en aan de kust verder te verbeteren. De SeaRangers zijn actief in zes landen.Koninklijke MarineWietse van der Werf, naast oprichter ook CEO vande Sea Ranger Service zei heel verheugd te zijn methet nieuwe schip. “Maar de SRS Janet Taylor is nietalleen een sympathiek schip. De ruim twintig overheidscontractendie de Sea Rangers de afgelopenjaren hebben uitgevoerd, waaronder voor de Franseen Britse overheid, zijn een erkenning dat ons groeneASV wijst op gevaren van smart shippingVervolg van pagina 1bestuurd, in combinatie met intelligentesoftware. Zoals onderzoeksscheepjes,blusboten enboten die worden ingezet voorscheepvaartbegeleiding. Snellevaartuigen of vaartuigen die passagiersvervoeren, komen niet inaanmerking.Voor andere vaarweggebruikersverandert er niets, maakte Potgravenduidelijk. “Als je eenonbemand vaartuig tegenkomt,doe je normaal. Dat schip gedraagtzich namelijk ook helemaalnormaal want dat is een eisdie we stellen.” Er is ook gewoonmarifoonverkeer mogelijk –alleen merk je niet dat degenemet wie je spreekt niet aan boordis.In zijn jaarrede had ASV-voorzitterMachiel Smitsman gewezenop negatieve kanten van hettoenemend gebruik van nieuwePatrick Potgraven maakte zaterdag5 april tijdens de ASV-vergaderingbekend dat de ontheffing deze maandin het BPR wordt opgenomen.(foto Tekst & Toebehoren)technologieën: “Gezien het aantalaanvaringen van bruggen,sluizen en andere kunstwerkenen tussen schepen onderling rijsthet vermoeden dat het vakmanschaponder druk staat.”TrackpilotMet alle navigatiehulpmiddelendie in veel stuurhuizen aanwezigzijn zou het geen kunst meermoeten zijn, aldus Smitsman.“Maar niets is minder waar. Jekunt de vraag stellen of bepaaldeontwikkelingen misschien zelfsbijdragen aan het aantal ongevallen.”De ASV heeft de afgelopenmaanden in diverse overleggenmet de overheid haar zorgengeuit over smart shipping. “Detechniek staat niet stil en de ASVis niet tegen de ontwikkeling vantechniek op zich, maar wel bij detoepassing van de techniek in depraktijk.”Met name de trackpilot kwamaan bod. Volgens Potgraven isdie aan een opmars bezig. Er zijninmiddels bijna 1400 schepenmee uitgerust en circa 20 procentvan alle kilometers die nu wordengevaren, stuurt de trackpilot.Zoals bekend bedient die automatischhet roer om de door deschipper ingevoerde vaarlijn tevolgen. Potgraven: “Het is eenassistentiesysteem, en niet meerdan dat. Maar we hebben temaken met de automatiseringsparadox:het apparaat wordtsteeds slimmer en dat betekentdat de schipper de neiging heeftom zichzelf steeds meer uit teschakelen.”Hij hoopt en rekent op de komstvan een industriestandaard dieregelt dat de schipper in hetstuurhuis en alert blijft. Bijvoorbeeldeen wachtalarm. De drieproducenten van de trackpilotswerken daaraan en ook OSIMF,het forum van oliemaatschappijen,werkt aan voorschriften voortankers die hun lading vervoeren.Waarschijnlijk gaan de verzekeraarshun polisvoorwaardenaanpassen.OvergangsbepalingenDe ASV-voorzitter wees ook nogop een positieve verandering.“Binnen de CCR lijken er watpanelen te verschuiven. Zo sorteertmen erop voor dat de doorlopendegeldigheidsduur vanhet Certificaat van Onderzoekniet meer noodzakelijk is om opovergangsbepalingen aanspraakte kunnen maken. Dan hoevenbestaande schepen niet te voldoenaan nieuwbouweisen.” Datis in veel gevallen technisch helemaalniet mogelijk of alleen tegenkosten die onevenredig hoogzijn ten opzichte van de waardevan het schip.Smitsman liet er voorzichtig opvolgen: “Het is nog lang geengelopen race, maar wel komensteeds meer organisaties erachterwat de consequenties zijn als deovergangsbepalingen aflopen.”De ASV staat daar niet meer alleenin. “Men moet weer gaaninzetten op het behouden vanwat we nu hebben en dat we alsbinnenvaart aan de vervoersvraagkunnen blijven voldoen.”Voormalig ASV-voorzitter en-woordvoerder Sunniva Fluitsmaheeft daar jaren voor gestreden –en daarmee voor het behoud vankleine schepen. Zij werd tijdensde vergadering op 5 april tot erelidbenoemd.
8 april 2025 3Na de doop ging koningin Máximaop de foto met Sea Rangers enoprichter Wietse van der Werf.(foto Sea Rangers Service)de haven van Rotterdam werken aan opdrachten terondersteuning van de transitie naar een klimaat–neutrale haven.“De Sea Ranger Service maakt impact voor jongerenén voor nautische dienstverlening”, zei (rijks-)havenmeester René de Vries van HavenbedrijfRotterdam. “Ook voor milieu en duurzaamheidzet deze organisatie zich op een onderscheidendemanier in. Dat spreekt ons als Havenbedrijf Rotterdamzeer aan en past ook bij onze missie: de wereldverbinden, bouwen aan de duurzame haven vanmorgen.”en sociale concept aanspreekt en resultaten boekt.”Sea Ranger Service heeft in het licht van zijn ambitieseen aantal nieuwe samenwerkingsovereenkomstengesloten. Met de Koninklijke Marine gaat de dienstminstens vijf jaar samenwerken aan het werven vanjongeren. Ook spraken beide partijen de intentie uitom meer Sea Rangers na een jaar in betaalde dienstdoor te kunnen laten stromen naar functies binnende Koninklijke Marine.Commandeur Carolien Verberne, die directeurPersoneel en Organisatie isbij het CommandoZeestrijdkrachten, zei daarover: “Bij de KoninklijkeMarine geloven we in de kracht van samenwerkingen innovatie. Onze samenwerking met de SeaRanger Service biedt een unieke kans om jongetalenten te ontwikkelen, duurzame maritieme oplossingente verkennen en bij te dragen aan eentoekomst bestendige marine. Samen zetten we koersnaar een sterker en duurzamer maritiem domein.”Ook Havenbedrijf Rotterdam ondertekende eenraamovereenkomst. De Sea Ranger Service gaat inMeer schepenDe Sea Ranger Service heeft onlangs een nieuw impactfondsgelanceerd met Harry Wright. Wright isCEO en oprichter van Bright Tide, een milieuvriendelijkemaatschappelijke onderneming die samenwerktmet organisaties om klimaatverandering enverlies aan biodiversiteit te bestrijden.Het impactfonds zal worden ingezet voor de financieringvan drie nieuwe, nog te bouwen schepen vande Sea Ranger Service. Het levert daarnaast het werkkapitaaldat nodig is om binnen Europa te groeien.Wietse van der Werf: “De overeenkomsten met deKoninklijke Marine en Havenbedrijf Rotterdam enhet nieuwe impactfonds betekenen dit dat wij de komendejaren kunnen uitbreiden en nog grotere stappenkunnen zetten voor werkgelegenheid ennatuurbehoud.”SAB-directeur Cees Kleiberg ontvangtSleepankerHavenbedrijf Rotterdam heeft SABdirecteurCees Kleiberg geeerd methet Sleepanker. Kleiberg neemtafscheid van Stichting Afvalstoffenen Vaardocumenten Binnenvaart enontving de onderscheiding wegenszijn jarenlange bijdrage aan deveiligheid, duurzaamheid enprofessionalisering van de binnenvaarten de Rotterdamse haven.Het Sleepanker is een onderscheidingvan Havenbedrijf Rotterdamvoor personen die een uitzonderlijkebijdrage hebben geleverd aan de ontwikkelingvan de Rotterdamse haven.EmissielabelRon van Gelder verraste Kleiberg vrijdagavond28 maart met de onderscheidingtijdens een etentje op deEuromast. Van Gelder, die als adviseurwerkt bij Havenbedrijf Rotterdam,kent Kleiberg al sinds het beginvan de jaren 90, toen ze samenwerkten.Kleiberg namens het Korps ControleursGevaarlijke Stoffen van hettoenmalige ministerie van Verkeer enWaterstaat, Van Gelder namens hetHavenbedrijf.De SAB geeft vaardocumenten uitvoor de beroepsvaart en is verantwoordelijkvoor de afvalstoffeninzameling.Onder leiding van Kleibergkwamen er volgens HavenbedrijfRotterdam belangrijke innovaties totCees Kleiberg toont trots het Sleepanker.(foto Jerry Lampen)stand. Van Gelder noemde onder anderede ontwikkeling en invoeringvan het emissielabel, waarmee schipperseenvoudig de milieuprestatiesvan hun schepen kunnen aantonen.Daarnaast vervulde Kleiberg een centralerol in het beheer van de inzamelingen verwerking van scheepsafvalstoffen.Digitale vaardocumenten“Ook op het gebied van digitaliseringliep Cees op de troepen vooruit”, zeiVan Gelder bij de uitreiking van hetSleepanker. “Hij was nauw betrokkenbij de introductie van digitalevaardocumenten, waarmee schippersefficiënter en veiliger kunnen opereren.Dit soort innovaties hebben nietalleen bijgedragen aan het verminderenvan administratieve lasten, maarook aan het vergroten van de veiligheiden het welzijn van bemanningenaan boord.”Vertegenwoordigers van de samenwerkende partijen, met inhet midden verkeersminister Volker Wissing. (foto GDWS)DUITS HANDVEST VOOR SNELLEREINFRASTRUCTUURPLANNINGVertrouwen in elkaar, transparantie en samenwerkingzijn de hoekstenen van een handvest dat de Duitsevaarwegbeheerder WSV, het Verband Beratender Ingenieure,de Bundesingenieurkammer en de Bundesvereinigungder Prüfingenieure für Bautechnik ondertekendhebben.Ze willen vaarwegprojecten in de toekomst snellerplannen en efficiënter realiseren. Demissionairverkeers minister Volker Wissing noemt dit essentieelvoor de slagkracht van de Duitse infrastructuur.“Als vaarwegbeheerder moeren we vertrouwen hebbenin planbureaus als onze systeempartners”, zei EricOehlmann, hoofd van de Generaldirektion Wasserstraßenund Schifffahrt (GDWS). “Ik verwacht dat dithandvest zal leiden tot snellere besluitvorming. Hierdoorkunnen we het tempo bij de planning en realisatievan projecten opvoeren.”
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl