Views
1 week ago

2025-07

  • Text
  • Schepen
  • April
  • Schip
  • Jaar
  • Onze
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Boord
  • Nieuwe
  • Meter

18 8 april 2025THE

18 8 april 2025THE CONNECTIONSPECIALISTFoto: Maritime Filming Group‘Wij wensen het mts LUGANOeen behouden vaart.’Wij verzorgden de complete afbouw van het schip en danken Seatra MSvoor de opdracht en het vertrouwen!Bakkersdam 1a • 5256 PK Heusden • The Netherlands • T. +31 (0)416 665500• info@teamcoshipyard.nl • www.teamcoshipyard.nlWij feliciteren V Shipping metMTS LuganoAfbouw door TeamCo Shipyard BVEen behouden vaartRensen-Driessen Shipbuilding BV heeft hetontwerp, bouw en levering casco mogen verzorgenvoor SEATRA MS.Wij wensen het mts Lugano en de bemanningeen behouden vaart.www.rensendriessen.comRensen-Driessen Shipbuilding B.V.Scheepmakerij 150, 3331 MA ZwijndrechtT: +31(0)78 - 619 12 33 E: wim@rensendriessen.com

8 april 202519Bunkertanker voorbereid voor bunkeren van en varen op methanolTeamco Shipyard bouwt hybride mtsLugano voor Roald Verstraetenvaartondernemer op de werf in Heusden alin 2010 de 125 meter lange estuaire tankerMontana afgebouwd.(foto MaritimeFilming Group)Na een succesvolle afbouwperiode en eengeslaagde proefvaart is op 21 maart debunkertanker Lugano overgedragen aan deBelgische eigenaar Roald Verstraeten. DeLugano is met afmetingen van 135 x 17,50meter een indrukwekkend schip geworden.DOOR JAN HOEKVoor TeamCo Shipyard is elk schip dat zeafbouwen speciaal en deze tanker, met onderandere een verwarmingsinstallatie voorde lading, een bunkergiek en twee spudpalen,vormt daarop geen uitzondering.Het schip gaat in het ARA-gebied in chartervaren voor Victrol.Eigenaar Roald Verstraeten werkt met debouw van deze bunkertanker mee aan denoodzakelijk CO 2-vermindering in de binnenvaart.De Lugano is namelijk voorzienvan een hybride voortstuwing, waarbij detanker zowel op twee dieselmotoren kanvaren alsook volledig elektrisch door middelvan een elektromotor die aan een keerkoppelingis verbonden.MethanolDe Lugano is, op een aantal details na, eenzusterschip van de een jaar eerder afgebouwdebunkertanker Poros. Beide schepen zijnvoorbereid op het bunkeren van, en varenop, methanol, wat een belangrijke stap richtingeen schonere binnenvaart is.Pon Power leverde de twee Caterpillar C32-motoren van 1.014 pk elk voor de Luganoen voorop het schip twee Caterpillar-generatorenC18 van 706 kVA. Het in Papendrechtgevestigde bedrijf Pon Power heeft CO 2-reductie als doelstelling geformuleerd enwerkt daarbij nauw samen met Caterpillar.De alcoholbrandstof methanol kan inderdaadeen duurzaam alternatief worden voordieselolie, aangezien het goed te gebruikenis in een verbrandingsmotor, geen zwavelbevat en er bij de verbranding minder stikstofoxidenvrijkomen.De door Van Wijk Werkendam geleverdebunkergiek, met een lengte van 26 meter, isgeschikt voor het bunkeren van methanol.De Lugano wordt toegevoegd aan de vlootvan Victrol. Het bedrijf van de familie Maesheeft bij vervoer over water het vizier duidelijkop de toekomst gericht. Het team zetzich volledig in voor de transitie naar eenCO 2-neutrale economie en het ‘vergroenen’van de activiteiten. Die werkwijze valt op,Wij leverden de complete tankmeting- en alarmering, alsmededruk- en temperatuurmeting met behulp van TMS STaR systeem.Wij feliciterenSeatra MS van hartemet mts LuganoStormsweg 82921 LZ Krimpen a/d IJsselTel. werkplaats: 0180 - 513333Mobiel: 06 - 5316412506 - 53561008E-mail: info@hoveko.nlwant met hun CCUS-project (koolstof-afvang,-gebruik en -opslag) ontving Victrol in2023 de ‘Sustainable Port Award’, die tweejaarlijkswordt uitgereikt door onder anderePort of Antwerp-Bruges.Twee elektromotorenHet Chinese casco van bunkertanker Luganois ontworpen en geleverd door Rensen-Driessen Shipbuilding, waarbij rekeningis gehouden met de wensen van RoaldVerstraeten. Het schip beschikt over twaalftanks en twee sloptanks van 760 kuub elk.De Lugano kan bij een diepte van 5,01 metermaximaal 8.581 ton vervoeren.EPS, sinds kort onderdeel van het Deensebedrijf Svanehoj, leverde de twaalf pompenmet een capaciteit van 300 kuub/uur elk.Afbouwwerf TeamCo heeft al een langerelatie met eigenaar Roald Verstraeten. Zowerd in opdracht van de Belgische binnen-Aan het mts LUGANO leverden o.a.TeamCo ShipyardAfbouw van het schipRensen-Driessen ShipbuildingOntwerp, bouw en levering cascoADS van STIGT- 2x Masson Marine keerkoppelingtype MM W17000 H PTI reductie5,500:1Inclusief:- Centa elastische koppeling- Vulkan elastische koppeling tussene-motor en PTI kk- Ingebouwde schakelbare PTIAlphatron MarineJMR-611 radarsBeka ConstructiebedrijfVoor- en achtermachinekameraluminium vloerenBlokland Non FerroBeunkoelersBlommaert AluminiumConstructions- Voormast type Improval XL, donkergrijs gespoten a la Poros- Heklichtbeugel type Nordica,donker grijs gespoten a la Poros- Set XL boordlichtvleugels typeMilano, donker grijs gespoten a laPoros- Dubbele dakradarmast type Speciala la Milano, donker grijs gespotena la Poros- Bootsdavit- 2 x rvs gepolijste roeftrappen- 2 x aluminium stuurhuttrappen metrvs gepolijste leuningen‘t CatshuisStoffering en meubelsDamen Marine ComponentsBesturingssysteem: type HP7000Stuurmachine: type 4DWKKRoeren: 4x type XR++Straalbuis: 2 stuks type OptimaForesta Trading- F.T. VICTOR zwartwaterpomp- F.T. ballast-/stripping-ejectors- F.T. Smeeroliehaspelsets- F.T. Smeeroliepompen- F.T. Gasolietrimpompen- F.T. HydrofoorHeatmasterThermische olie-installatie 1750 kWvoor ladingverwarmingHovekoTankmeet- en alarminstallatiePon Power- 2x C32 voortstuwings motor 746bkw- 2x C18 generator set 599 bkw- 1x C4.4 generator set 99 ekw- 1x C4.4 generator set 80 ekwRuGoTech PijpleidingenCompleet dekleidingsysteemTank-EyeTank-Eye Vapour Lock Valves percargotankRugo Pijpleidingen verzorgde aan boordvan de Lugano het complete, dubbele dekleidingsysteem,Damen Marine Componentshet besturingssysteem (type HP700) enVerhaar Omega in het voorschip tweeOmega-boegschroefinstallaties, waarvan deschroeven een diameter hebben van 1400millimeter.Naast de Caterpillars C32 beschikt debunkertanker over twee elektromotorenvan 600 kW per stuk, geleverd door het inhet Beierse Miltenberg gevestigde bedrijfOswald Elektromotoren. Als in de toekomsteen accupakket wordt toegevoegd kan deLugano geheel elektrisch varen. Dat zorgtvoor minder geluid aan boord; ook de doorOMRU geleverde zestien noise reductionscheepsramenstaan garant voor een optimalegeluidsisolatie. Willemse zorgde voorhet prachtige timmerwerk in het stuurhuisen de woning van de bunkertanker.“De samenwerking met opdrachtgever RoaldVerstraeten verliep bijzonder prettig; wekunnen dan ook terugkijken op een mooieafbouwperiode”, stelt Han Kamphuis, projectleiderbij TeamCo Shipyard.De afbouwlocatie van de Lugano is inmiddelsingenomen door het casco van eenChemgas-tanker van 110 x 11,45 meter, eenvan de drie gasttankers die TeamCo Shipyardvoor Chemgas Shipping bouwt. Naast deafbouw van diverse typen binnenvaartschepen,wordt eind dit jaar gestart met debouw van de eerste van een serie van tien135 meter lange passagiersschepen.vlootschouw.nl/luganoTresco Engineering- Tresco Navigis River- Tresco TarckPilot met SmartTracktechnologieMachinefabriek enScheepsreparatiebedrijf Van Wijk- Hefkolom en stuurhuis- Bunkerkraan 6 en 10 inc leiding- Autokraan 12 meter 2000 kg- SpudpalenVerhaar Omega- 2 Verhaar Omegastuurroosterinstallaties typeVBS1400sr-N (schroefdiam1400mm), verticale opstelling, 470kW bij 1780 omw/min.- Bediening wegafhankelijkincl omschakeling pomp-/-boegschroefbedrijf- 1 schroefcompressor Atlas CopcoMAS GA18 FF op 500L Lloydsgekeurde ketel.- 1 schroefcompressor Atlas CopcoG5 FF tbv nabehandeling Stage VWerkina WerkendamElektrische installatiesWillemsen Interieurbouw &ScheepsbetimmeringBetimmeringWindeX Engineering- Airconditioning- Overdrukinstallatie- Ventilatoren

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant