12 8 april 2025jobs@rptag.ch+316 31 92 02 26jobs@rptag.ch+316 31 92 02 26WWW.TMLG.CH WWW.TMLG.EU WWW.TMLGACADEMY.EUSAMENSTAAN WESTERKER!BUSINESS-OPTIMALISATIEAFLOS & CREWMANAGEMENTGOEDGEKEURDEOPLEIDINGSCURSUSZwitsersarbeidscontractvoor jouwbemanningWij regeleneen completebemanningvoor jouOpleidingscentrumvoor matrozenen kapiteinsBinnenvaartrederijmet eenpaneuropesefocusAanzienlijkeverlaging vande maandelijksesalariskosten.Meer dan5000Europese matrozenen kapiteinsMaak deeluit van ditopleidingsproces+352 661 565 000agata.jendrichovska@tmlg.eu
8 april 202513Geen ‘schrikhoogtes’ op nieuwehoogteschalen bij bruggenRijkswaterstaat (RWS) is gestart met de vervanging van hoogteschalen bij allerijksbruggen over de hoofdvaarwegen van Gorinchem tot Hoek van Holland. Veelvan de huidige schalen zijn slecht leesbaar, incompleet of zelfs verdwenen.De vernieuwing wordt meteen benutom te voldoen aan de richtlijnenvoor vaarwegen om de werkelijkedoorvaarthoogte ten opzichte van dewater stand correct weer te geven. Duszonder ingecalculeerde schrikhoogte.De nieuwe borden moeten de veiligheiden toegankelijkheid van de vaarwegenvergroten.Veel hoogteschalen zijn vervuild doorweersinvloeden en aangroei, waardoorze moeilijk leesbaar zijn, aldus Rijkswaterstaat.“Een issue dat al vele jareneen doorn in het oog is van veel schippers”,weet de vaarwegbeheerder.Een schoonmaakactie blijkt nietvoldoende, omdat het vuil volledigis ingevreten. Daarom vervangtRijkswater staat de schalen, inclusiefnieuwe frames en bevestigingen. Ookde verlichting zal worden hersteld (ofer wordt nieuwe aangebracht), zodatde schalen ook in het donker goedzichtbaar zijn.Geen schrikhoogtes meerElke brug over vaarwater heeft eenmaatgevende doorvaarthoogte diewordt weergegeven op de hoogteschalenaan de brugpijlers en op de‘voorhoogteschalen’ op enige afstandvan de brug. Op sommige locaties istot nu toe een ‘schrikhoogte’ gehanteerd:de daadwerkelijke doorvaarthoogtewordt dan met die schrikhoogteverlaagd. Dat creëert een marge diemoet voorkomen dat schepen tot demaximale hoogtegrens worden beladen.Dat zou het aanvaarrisico verkleinen,zo was de gedachte. In de praktijkwordt deze marge door schippersechter vaak toch als extra ruimte meegenomenin hun berekeningen. Datmaakt het effect van de schrikhoogteongedaan.Met het vernieuwen van de hoogteschalengeeft Rijkswaterstaat invullingaan het kader Richtlijn Vaarwegen 2020en de Richtlijn Scheepvaartverkeerstekens2023. Die schrijven beide voor omoveral de werkelijke doorvaarthoogteweer te geven. Dat heeft Rijkswaterstaatvorig jaar al bekendgemaakt.Waterschap Brabantse Deltabaggert voortaan emissieloosVoor de baggerwerkzaamheden opde vaarwegen in Midden en West-Brabant, gebruikt WaterschapBrabantse Delta voortaan elektrischmaterieel. Dat betekent dat hetwaterschap deze werkzaamhedenemissieloos kan uitvoeren.Het waterschap werkt tot en met 2026aan het uitdiepen van 35 kilometeraan provinciale vaarwegen. In totaalwordt 500.000 kubieke meter slib verwijderd.De provincie Noord-BrabantGefaseerdDe komende maanden worden de(voor)hoogteschalen in Zuid-Hollandaangepast. Daar is RijkswaterstaatWest-Nederland Zuid verantwoordelijkvoor, in samenwerking met anderevaarwegbeheerders, zoals ProRail enProvincie Zuid-Holland. Later zullenook andere regio’s deze vernieuwingdoorvoeren.Bruggen waar de hoogteschalen dekomende maanden worden aangepastzijn:- Boven-Merwede: MerwedebrugGorinchem (A27)- Beneden-Merwede: Baanhoekspoorbrug,MerwedebrugPapendrecht (N3)- Noord: Alblasserdamsebrug(Brug over de Noord)- Oude Maas: Dordtse bruggen(spoorbrug en stadsbrug),Spijkenisserbrug, Botlekbrugheeft, naast de structurele bijdrage,eenmalig een bijdrage vrijgemaaktvan 6,6 miljoen euro. Het waterschapbrengt eenzelfde bedrag in. Het totalebudget voor de inhaalslag met baggerenbedraagt ruim 20 miljoen euro.De werkzaamheden begonnen driejaar geleden nog met baggervaartuigenop fossiele brandstof, maar nu wordter op het Mark-Vlietkanaal tussenStampersgat en Roosendaal volledigelektrisch gebaggerd. Waterschap(foto Rijkswaterstaat)- Hartelkanaal: Harmsenbrug,Suurhoffbruggen, Dintelhavenbrug- Amer/Bergsche Maas: BrugKeizersveer- Hollandsch Diep/Haringvliet:Moerdijkbruggen (verkeersbrugen reguliere spoorbrug),Haringvlietbrug- Bakkerskil: Brug richting eilandDe Zaag, Krimpen aan de Lek- Sliksloot: Brug StormpolderKrimpen aan den IJsselRijksbruggen die nog niet aan debeurt zijn, worden aangepast tijdensgeplande renovaties. Dat geldt in dekomende jaren voor de Van Brienenoordbrug,de Calandbrug en deAlgerabrug.Uiteindelijk zullen alle hoogteschalenin Nederland op dezelfde manier wordenweergegeven, dus zonder schrikhoogtes.Dit proces zal nog enkelejaren duren, verwacht Rijkswaterstaat.Brabantse Delta voert de baggerwerkzaamhedenuit in samenwerking metaannemer Martens en Van Oord enProvincie Noord-Brabant.Emissieloos baggeren betekent, dat dewerkzaamheden uitgevoerd wordenzonder uitstoot van schadelijke stoffen.Saskia Boelema, Noord-Brabantsgedeputeerde voor Water en Bodem,zegt hierover: “Deze nieuwe maniervan werken is belangrijk met het oogop het stikstofvraagstuk en de luchtkwaliteit.”“SCHAT BINNENHAVENS OPWAARDE”“De binnenhavens zijn de ruggengraat van de Nederlandselogistieke keten.” Dat zei NVB-voorzitter Maarten vanGaans-Gijbels bij de presentatie van de nieuwe strategischeagenda van de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens.Hij overhandigde die woensdag 2 april aan ministerBarry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat.“Met de strategische agenda voor 2025-2030 zetten we inop samenwerking en duurzame ontwikkeling”, aldus VanGaans-Gijbels. “De uitdagingen zijn groot, maar samenmet de overheid en het bedrijfsleven kunnen we zorgenvoor de toekomstbestendigheid van onze havens. Dezeagenda is niet alleen een plan, maar een oproep tot actievoor alle betrokkenen.”Minister Madlener reageerde: “Nederland staat wereldwijdbekend om de haven van Rotterdam, maar de Nederlandsebinnenhavens zijn minstens zo belangrijk voor delogistieke sleutelrol die Nederland binnen Europa heeft.En met de steeds schaarser wordende ruimte in ons land,en op de weg, wordt het transport over water naar de restvan Europa in de toekomst alleen maar belangrijker.”KANAALBRUG MAAGDENBURGSTAAT DROOGDe langste kanaalbrug van Europa, die over de Elbein Maagdenburg, is drooggelegd vanwege eeninspectie. Vanaf 24 mei is ze weer bevaarbaar.Tot die tijd moeten schepen via de Elbe varen en de sluizenRothensee en Niegripp passeren. Ze moeten hierbijrekening houden met langere vaartijden en het waterpeilop de Elbe.De 918 meter lange kanaalbrug is een onderdeel van hetWasserstraßenkreuz Magdeburg. Ze verbindt het Mittellandkanaalen het Elbe-Havel-kanaal. De constructie werdin oktober 2003 in gebruik genomen.RondleidingenNu de kanaalbrug tijdelijk droog staat, biedt opleidingsencultuurvereniging URANIA iedere zondag om 10.00 en12.00 uur rondleidingen aan. De kosten bedragen 5 europer persoon. Je moet minimaal 14 jaar zijn om deel tekunnen nemen en het advies luidt stevige wandelschoenenaan te trekken.Aanmelden voor een rondleiding is mogelijk via uraniamagdeburg@t-online.de.Doe dit uiterlijk op donderdagals je de daaropvolgende zondag mee wil wandelen.ADVERTENTIE(foto Sarah De Preter)ONNODIG STILLIGGEN KOST GELDBel van Andel 010 4293316• Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’sen startmotoren• Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd• Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en ladersVan Andel zorgt al ruim80 jaar voor de juistespanning aan boord!www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl