Views
2 months ago

2025-04

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Februari
  • Onze
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Nederlandse
  • Goede
  • Nederland
  • Schepen

8 25 februari

8 25 februari 2025jobs@rptag.ch+316 31 92 02 26jobs@rptag.ch+316 31 92 02 26De VerenigdeTankrederijzoekt personeelDe Verenigde Tankrederzoekt personeel!De Verenigde TankrederijDe VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (Gzoekt schippers personeel!en kapiteins. We vervoeren 3 productsoortenDe Verenigde De Verenigde Tankrederij Tankrederijzoekt zoekt personeel! personeel!diverse vaartrajecten. We werken week op week af onDe VT zoekt De gemotiveerde VT zoekt gemotiveerde matrozen, matrozen, stuurmannen stuurmannen (GVB),De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (GVB), (GVB),De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (GVB), schippersschippersen schippers en kapiteins.kapiteins. en We kapiteins. We vervoerenvervoeren We 3 productsoorten vervoeren 3 productsoorten 3 productsoorten overover diverse vaartrajecten. overdiverse vaartrajecten. We werken week op week af onderdiverse vaartrajecten. diverse We werken vaartrajecten. week We werken op week We week af werken onder op week Nederlandse af op onder week voorwaarden. af onderNederlandse Nederlandse Tevens voorwaarden. zijn wij voorwaarden. een Tevens erkend zijn leerbedrijf, Tevens wij een zijn erkend dus wij ben een leerbedrijf,je erkend een leerling leerbedrijf, startenddan contact op via 010 - 487 62 33 of stuur een mail naardus ben je metdus een eenben leerling (BBL)je eenopleiding, startend leerlingneem met startend een dan (BBL) metcontacteen opleiding, (BBL)via 010opleiding, neem - 487 62 33neemof stuurhr@vtgroup.nl om de mogelijkheden te bespreken!een mail naar hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden te bespreken!dan contact dan op contact via 010 op - 487 via 010 62 33 - 487 of stuur 62 33 een of stuur mail naar een mail naarhr@vtgroup.nl hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden om mogelijkheden te bespreken! te bespreken!Nederlandse voorwaarden. Tevens zijn wij een erkend leerschippers en kapiteins. dus We ben vervoeren je een leerling 3 productsoorten startend met over een (BBL) opleidingdan contact op via 010 - 487 62 33 of stuur een mail nNederlandse voorwaarden. Tevens hr@vtgroup.nl zijn wij een om erkend de mogelijkheden leerbedrijf, te besprekendus ben je een leerling startend met een (BBL) opleiding, neemP.O. Box 59005 | 3008 PA RotterdamNijmegenstraat 1 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | The NetT +31 (0)10 487 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nlP.O. Box 59005 | 3008 PA RotterdamNijmegenstraat 1 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | The NetherlandsT +31 (0)10 487 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nlP.O. Box 59005 P.O. | Box 300859005 PA Rotterdam | 3008 PA RotterdamNijmegenstraat Nijmegenstraat 1 | 3087 CD 1 Rotterdam | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | Harbour | The 2181a Netherlands | The NetherlandsT +31 (0)10 487 T +31 62 (0)10 30 | E 487 info@vtgroup.nl 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl | www.vtgroup.nl

25 februari 20259Rijkswaterstaat: “Veiligheidop de Maas moet beter”Rijkswaterstaat wil de veiligheid van de scheepvaart op de Maas vergroten. Erzijn volgens de vaarwegbeheerder diverse locaties en situaties die extra aandachtvragen. Van Rijkswaterstaat zelf én van schippers.De Maas kan op sommige plekkenverraderlijk zijn. “De kennis overen ervaring met deze moeilijkereomstandig heden is mogelijk niet bijalle schippers en verladers voldoendeaanwezig”, aldus Rijkswaterstaat.“Naast partijen die heel goed wetenwat de effecten zijn, hebben weimmers ook te maken met schippersdie niet frequent op de Maas varen.”Leny van Toorenburg van KoninklijkeBinnenvaart Nederland benadrukthet belang van goede voorlichting:“Veiligheid is een groot goed! In debinnenvaart hebben we te makenmet schippers uit alle windstreken:sommigen kennen de Maas als hunbroekzak, maar anderen zijn hiernieuw of komen er slechts sporadisch.Het is belangrijk dat iedereenveilig kan omgaan met de uitdagendeomstandigheden, ongeacht hunervaring. Daarom is de kennis delingen praktische ondersteuning zobelangrijk.”StuwenDe Maas is vooral bij verhoogde afvoereneen lastig te bevaren rivier.Bijvoorbeeld bij de keersluis Limmelen bij het invaren van havens. RijkswaterstaatZuid-Nederland kijkt samenmet de brancheverenigingen enver la ders wat op korte termijnverbeterd kan worden.Op een aantal knelpunten zijn almaatregelen genomen om de vaarwegveiliger te maken, aldus Rijkswaterstaat.Zo zijn in 2005 bovenstroomsvan alle stuwen ballenlijnenaangelegd, die als waarschuwing dienen.Ook zijn er extra markeringenaangebracht bij de stuwen diede juiste vaarroute aanwijzen en deinformatie op digitale navigatiekaartenis verbeterd.Bij stuw Borgharen staan ook nogborden die in vier talen aangeven dathier een gevaarlijke dwarsstroom aanwezigis. Boven een afvoer van 500m 3 /s gaan ze hierbij oranje knipperenom de attentiewaarde te vergroten.”Maar er is behoefte aan het nemenvan meer maatregelen. Dit speelt metname bij hogere afvoeren, omdat ditkan leiden tot een sterke stroming enveranderde vaarcondities.”Stuwen zijn bekende risicolocaties.Daar staat vaak een sterke en gevaarlijkestroming als gevolg van hethoogteverschil over de stuw.Oostenrijk vreest afschaffing CEFViadonau en andere Oostenrijkseinfrastructuurbeheerders roepen deEuropese Commissie op de ConnectingEurope Facility (CEF) niet te ontmantelen.De EU is haar financiëleplannen voor de periode 2028-2034aan het opstellen en de Oostenrijkersvrezen dat de CEF wordt vervangendoor nationale infrastructuurplannen.Dat zou grensoverschrijdende projectenen de ontwikkeling van Europesetechnische standaarden niet ten goedekomen. Oostenrijk heeft veel profijtgehad bij de CEF. Onder meer deDonau-projecten FAIRway Danube IIen COMEX (maatregelen in binnenhavenstegen overstromingen) zijnmede gefinancierd vanuit het fonds.“De trans-Europese verkeersinfrastructuuris de ruggengraat van deEuropese binnenmarkt en essentieelHoge afvoerenDe omgeving van stuw Borgharen,samen met keersluis Limmel, kenteen aantal bijzonderheden, legt Rijkswaterstaatuit: “Zo ligt de stuw dichtop de vaarweg in de Maas naar hetJulianakanaal: hierdoor ontstaat opde vaarweg een sterke zijstroom. Dezewordt flink sterker bij afvoeren vanaf800 m 3 /s. Schippers moeten dan vaneen snelstromende Maas met zijstroom,naar het Julianakanaal metnagenoeg stilstaand water. Er is voorschippers weinig ruimte en tijd om tecorrigeren als dit nodig is.”Bij hoge afvoeren worden de stuwenop de Maas gestreken. Daardoorneemt de stroomsnelheid toe. “Ditmaakt ook het invaren van havensdie direct aan de Maas liggen lastiger.Daarnaast kan het invaren van detoeleidingskanalen richting de sluizenhierdoor complexer worden.”Naast het probleem met de stromingbij de invaart van het Julianakanaal isop het traject extra ruimte nodig waartegemoetkomende schepen elkaarveilig kunnen passeren, aldus Rijkswaterstaat.Eind vorig jaar is daarombesloten de spoorbrug in Maastrichtte slopen.voor handel en mobiliteit binnen deEU en daarbuiten”, aldus de infrastructuurbeheerdersin een gezamenlijkeoproep. “Gefragmenteerde nationaleplannen zullen de Europesesamenwerking en concurrentiekrachtverzwakken. Alleen een centraal gestuurdeen flexibele aanpak kan deduurzame uitbouw van het trans-Europese netwerk en daarmee de toekomstvan Europa veiligstellen.”STREMMING SLUIS 13 GAATLANGER DURENAl tweeënhalve maand is Sluis 13 op de Zuid-Willemsvaartgestremd door schade aan de deuren. Rijkswaterstaatwas ervan uitgegaan dat de stremming tot 1 maartzou duren, maar die is nu verlengd tot 1 juni.De taatspennen en -kommen zijn ernstig beschadigd,zo is gebleken na het uithijsen van de sluisdeuren. “Deschade is groter dan we verwacht hadden”, bericht Rijkswaterstaat.“De komende periode zal in het teken staanvan het herstellen van de taatsen en andere schades enhet terugplaatsen van de deuren in de sluis.”De stremming wordt verlengd tot 1 juni. Wanneer mogelijkgaat Sluis 13 eerder in bedrijf.De aannemer heeft zeker de komende maanden nognodig om de schades te herstellen, verwacht Rijkswaterstaat.Schepen moeten omvaren via het Wilhelminakanaalen de Maas.DIT JAAR GEEN PANHEELMARITIEMSluis 13. (foto Rijkswaterstaat)Er is dit jaar geen Panheel Maritiem. Het 2-daagse maritiemevenement met historische en bijzondere schepenkan geen doorgang vinden “door vergrijzing en gezondheidsproblemen”,zo laat het bestuur in “een vervelendbericht” weten.Panheel Maritiem wordt normaal in juni gehouden, op deAntoniusplan in Panheel. Het Limburgse dorp is onderdeelvan gemeente Maasgouw.De zaterdag is gewoonlijk gereserveerd voor de deelnemendeschippers en genodigden. De zondag is depublieksdag, met allerlei activiteiten en live muziek.Voor dit jaar krijgt het bestuur de organisatie niet rond. “In2025 moeten we Panheel Maritiem overslaan, maar wehopen volgend jaar weer verder te gaan.”Van vereniging naar individualisering:Het gevaar van verlies van collectieve kracht“Ik ben lid omdat het normaal is.” Ditantwoord kreeg ik vaak van de oudereleden van Koninklijke BinnenvaartNederland toen ik hen vroeg waaromze lid zijn. Voor hen was het vanzelfsprekend– een vereniging was demanier om gezamenlijk op te trekkenen invloed uit te oefenen.Vandaag de dag is dat anders. Jongeregeneraties hebben hier mindermee. Ze zijn opgegroeid in een digitale,snel veranderende wereld, waarininfor matie direct beschikbaar is. Denadruk ligt op zelfredzaamheid; hetidee van collectieve actie lijkt voorhen minder relevant.Veel jonge ondernemers voelen dat zezelf alles kunnen regelen, of dat anderenhet wel voor hen zullen doen.De voordelen van een lidmaatschapzijn niet altijd direct zichtbaar endaardoor is er de verleiding om alsfreerider mee te profiteren van devoordelen van anderen, zonder zelfbij te dragen.Het is echter cruciaal om deze trendom te buigen en meer jonge ondernemersaan te trekken – juist nu desector te maken heeft met grote transitieszoals die van energie, de digitaliseringen de circulaire economie. Wehebben de jonge ondernemers nodigom mee te denken over de toekomstdie zij zelf gaan vormgeven. Hoeminder mensen hierover meedenken,hoe kleiner de invloed zal zijn op derichting die de sector opgaat.Natuurlijk moet de manier waarop weons organiseren, evolueren. Het maggeen verplichting zijn om te verenigen,maar een keuze die waarde heeft.Dat vraagt om modernisering en eenpassende dienstverlening voor dejonge ondernemer van nu. Daar ligtde uitdaging voor ons als KoninklijkeBinnenvaart Nederland.We kunnen niet ontkennen dat dewereld is veranderd, maar we moetener samen voor zorgen dat we de waardevan collectieve vertegenwoordigingbehouden. De kracht van verenigenis juist in deze tijd van maatschappelijkeverandering nog belangrijker danooit.Daarom is het belangrijk dat we elkaaractief aanspreken in de branche.Laten we het gesprek aangaan over hetbelang van verenigen en collectieveactie. Alleen door samen te werkenkunnen we de uitdagingen van morgenhet hoofd bieden en de toekomstvan onze sector bepalen.Eva van der Leeden,communicatiemedewerker KBNOp koersEva van der Leeden(foto KBN)Koninklijke Binnenvaart Nederland belicht actueleonderwerpen uit de sector

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant