Views
2 months ago

2025-04

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Februari
  • Onze
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Nederlandse
  • Goede
  • Nederland
  • Schepen

6 25 februari 2025Nieuwe

6 25 februari 2025Nieuwe sleutelmotoren voor Maritieme AcademieHet motorenlokaal van de Maritieme Academie Harlingen en Nova College Scheepvaart heefteen upgrade gekregen. De oude Kromhout V8-scheepsdiesel is vervangen door twee modernemotoren. Zodoende kunnen de vmbo-leerlingen en mbo-studenten beter oefenen metonderhoudswerkzaamheden aan hedendaagse scheepsmotoren.De Kromhout-motor heeft een belangrijkeplaats in de Nederlandse maritieme geschiedenis.Dit type is tegenwoordig nogsteeds te vinden in varend erfgoed, maarwordt niet meer gebruikt in de modernescheepvaart. Daarom is ervoor gekozenom hem te vervangen door twee Yanmarmotoren.Voor de vmbo-leerlingen van de MaritiemeAcademie is het werken met moderne motorenen generatoren belangrijk in de voorbereidingop een weekvaart op een van deopleidingsschepen. Ze leren niet alleen hoeze een lopende motor kunnen starten enonderhouden, maar ook om oliepeilingenuit te voeren en andere basishandelingen teverrichten.Mbo-studenten die zich specialiseren in debinnenvaart of zeevaart gaan nog een stapverder. Als werktuigkundige moeten zijook grotere onderhoudswerkzaam hedenuitvoeren, zoals het vervangen van cilinderkoppenen het sleutelen aan interne motoronderdelen.Het vmbo en mbo beschikten al over diverse,draaiende generatoren, afkomstig uitjachten en superjachten. Daarnaast zijn ernu drie grote sleutelmotoren en drie kleinereexemplaren waaraan studenten onderhouden reparaties kunnen verrichten.Een van de nieuwe aanwinsten is een tweedeScania-motor in een Yanmar-jasje, compleetmet veel reserveonderdelen. De extramotor kan volledig in- en uit elkaar en destudenten oefenen daarmee de werking enconstructie van elk onderdeel.KromhoutHoewel de oude Kromhout-motor plaatsheeft gemaakt, is hij niet verloren gegaan. DeV8-motor is verkocht aan een verzamelaar.Die bouwt langzaam een collectie op om ditdeel van het Nederlands erfgoed te behouden.Daarnaast blijven de reserveonderdelenbeschikbaar voor anderen die deze motorenin gebruik hebben.De Maritieme Academie hechtte er waardeaan dat de oude motor niet werd weggegooid.Zo blijft een deel van de maritiemegeschiedenis bewaard.Een van de nieuwe motoren.(foto Maritieme Academie Harlingen)2526+NIEUWBOUWSCHEPENUIT DE BINNENVAARTKRANTSINDS 1997vlootschouw.nl 010-4140060Scheepvaartbedrijf JABO bv.*zoekt: Een gemotiveerde kapitein ofSchipper(voor koppelverband Jabo/Jabo I)Atlantic Horizon B.V. zoekt voor haar Tankschepen in het 14/14 en of7/7 dagen systeem:ColofonWij zoeken:-patent tot min. Mannheim-radar patent ed.-Nederlands en Duitse taal kundig-Enige technische ervaringWaar binnenvaart is,is de Binnen vaart krant.Dankzij de unieke enintensieve verspreidingvan de Binnenvaartkrantin Noordwest-Europabereikt dit vakblad allendie in en om de binnenvaartwerkzaam zijn.Meer dan 50.000 mensen lezende Binnen vaart krant. Daarmee ishet verreweg het meest gelezenvakblad in de binnenvaartsector.Het is niet voor niets dé krant vande binnenvaart. De adverteerderweet dat zijn boodschap elkebeslisser in de binnenvaart bereikt.UitgeverRiomar bvMichel Gonlag‘s-Gravenweg 37B2901 LA Capelle aan den IJsselvlootschouw.nlbinnenvaartkrant.nlVerspreidpuntenVerschijnt gratis op dinsdag in deoneven weken, op honderden verspreidpuntenen als digitale krant.binnenvaartkrant.nl/verspreidpuntenRedactieHoofdredacteurMartin Dekker 06 22 871 516EindredacteurMichel Gonlag 06 53 244 445RedacteurSarah De Preter 06 22 701 893redactie@binnenvaartkrant.nlAdvertentiesSalesmanagerCarin Broere 06 57 580 037carin@binnenvaartkrant.nlAccountmanagersBianca Bruggeling 06 11 363 493Simone Roodenberg 06 26 832 700sales@binnenvaartkrant.nlSluittijd advertenties:vrijdag in de even weken 15:00 uur.Wij bieden:-goede arbeidsvoorwaarden-14/14 dienstverband-reis, kost, inwoning vrijHeb je interesse om ons team te versterken neem dan contact op metMichel Janssen +31 (0)6 22787752 . michel@msjabo.nlVormgevingColinda van IperenLiene Jouwsma-TomaseVarina Kammeraatvormgeving@binnenvaartkrant.nlAdministratieMariska Doornkamp 010 414 00 60klantenservice@binnenvaartkrant.nlDrukwerkKoninklijke BDUAlgemene voorwaardenOp al onze offertes, overeenkomstenen opdrachtbevestigingen zijnonze algemene voorwaarden vantoepassing zoals gedeponeerd bijde KvK onder nummer 24241388.binnenvaartkrant.nl/voorwaardenAuteursrechtenNiets uit deze uitgave mag wordenverveelvoudigd, opgeslagen in eengeautomatiseerd gegevensbestandof openbaar gemaakt zonder voorafgaandetoestemming van deuit gever. Dat geldt voor de volledigeinhoud van zowel de papieren als deonline versie van deze editie. Het auteursrechtberust bij Riomar bv en/ofde betreffende auteurs/fotografen.StuurliedenKapiteins* In het bezit van:• Groot vaarbewijs A/B• Radardiploma/Marifooncertificaat• ADNNederlandstalig is vereist en tankerervaring in bunkerwerk en bekendheidin het ARA gebied is een pré.Sollicitaties: Dhr. R. BoefTarwezand 2 - 3195 KS Pernis-RtTelefoon: 010-231 44 81 / 06-30612025 of via e-mail: rboef@postoils.nlAtlantic Horizon B.V.Tarwezand 23195 KS Pernis-Rt010-231 44 81rboef@postoils.nlatlantic-horizon.nl

25 februari 2025 7SuperFlox gaat netwerk vanontgassingsinstallaties bouwenHet Nederlandse bedrijf SuperFlox is begonnen met serieproductie vanmeerdere ontgassings- en luchtzuiveringsinstallaties voor de binnentankvaarten kusttankvaart. Ze zijn bestemd voor een netwerk van ontgassingslocaties,eerst in Nederland, later ook in Duitsland en België. Het bedrijf maakteonlangs bekend dat het de financiering daarvoor rond heeft, net als voor deproductiecapaciteit van de door de onderneming zelf ontwikkelde installaties.De innovatieve ontgassingsinstallatiewerkt op basis van “een baanbrekende,vlamloze oxidatietechnologie”, aldusco-CEO Jaap Rademaker. Met de gepatenteerdetechniek, samengebrachtin een 40-voets container, wordt eengroot aantal schadelijk gassen, waaronderVluchtige Organische Stoffenzoals benzeen en ethanol, omgezet inschone lucht.Het ontgassen van een 110 meter-tankerduurt acht tot tien uur. “Door de lagereverbrandingstemperatuur en een langeretentietijd blijven als uitstoot vrijweluitsluitend CO 2en waterdamp over”,legt Rademaker uit. “Er ontstaat ooknagenoeg geen stikstofoxide – in tegenstellingtot alle bestaande methodes vanflaring of andere verbranding. Dit is eencruciaal verschil ten opzichte van allebestaande technologie. Dit is echt schoneretechnologie en maakt bestaandetechnieken in een klap verouderd.”Het is ook veiliger, zegt Michiel Molenaar,co-CEO en COO. “Doordat hetom een vlamloze reactie gaat, en omdatwe een aantal andere snufjes in hetontwerp hebben aangebracht, is ergeen preheating nodig, is er geen risicoop flashback en ook geen explosiegevaar.We verhitten de verbrandingskamertot boven de 800 graden en danmengen we de restgassen zodat ze gaanoxideren- ook zodanig dat er geen extra‘steungas’ voor verbranding hoeft teworden toegevoegd.. Het is chemischedecompositie en dus geen verbranding.Zo maken we van giftig benzeen schonelucht. Dat is geen loze kreet… Hetis echt zo.”Onder drukOndanks het verbod op ontgassen naarde atmosfeer is in Nederland slechtséén locatie beschikbaar, terwijl tientallenlocaties nodig zijn om aan devraag te voldoen, zegt Rademaker. Hijmaakt zich boos: “Nederland heeft deslechtste luchtkwaliteit van Europa. Jebent in feite veroordeeld tot een pakjesigaretten roken per dag zonder dat jedit door hebt. Ik heb ook te doen metde schippers, want nu is er een ontgasverbod,dat heel nodig is, maar er zijngeen faciliteiten om te ontgassen.”De SuperFlox-ontgassingsinstallatieszijn in de praktijk uitvoerig getest, onderandere door R&D- en technischeafde lingen van oliemaatschappijen,die de technologie goed bevonden,vertelt Molenaar. “De installaties zijnbetrouw baar, hebben een levensduurDe ontgassingsinstallatie zit in een 40-voetscontainer. (illustratie SuperFlox)van meer dan tien jaar en zijn onderhoudsarm.Er is slechts één dag onderhoudper jaar nodig.”Het Haagse bedrijf heeft een wereldwijdecertificering binnen van een vande grote energiebedrijven. “Ze bevestigendat de SuperFlox-technologie de‘best beschikbare en veiligste technologie’is”, zegt Molenaar trots. “Nee, ik magde naam van dat bedrijf op dit momentjammer genoeg niet noemen.”Eerste installatie draait in juli“We hebben financiering bemachtigdvoor een aantal installaties op meerdereplekken in Nederland. We hebbenhaast: de serieproductie van onze installatiesis al gestart. De eerste machinekan in juli operationeel zijn”, verwachtRademaker. SuperFlox heeft een testvergunningin Dordrecht en is bezigmet een aantal vergunningstrajectenvoor locaties in de regio’s Rotterdam enAmsterdam. “We willen snel opschalenom te voldoen aan de dringendemarktvraag en om zo snel mogelijkschade aan longen te verminderen.”SuperFlox gaat zich naast de binnentankvaartook op de kustvaart richten.“Die stoot nog veel meer gas de luchtin”, zegt Rademaker. “Na het lossenvaart een coaster leeg naar open zeeomdat ze daar buiten de 12-mijlszonerestdampen mogen uitblazen. En danveroorzaken ze daar, willens en wetens,een milieuramp. We hebben een aantalinstallaties gereserveerd zodat kustvaarttankersontgast kunnen wordenwat vaardagen, kosten en deze milieurampenonnodig maakt.”Vrachttarieven in ARA omhoog, op de Rijn omlaagDe wereldwijde olieprijzen zijnna een periode van consolidatielicht gedaald. Brent Crude verloorop weekbasis 0,4 procenten sloot de week af op $ 74,43per vat, terwijl West Texas Intermediate (WTI) met 0,5 procentdaalde naar een slotprijs van$ 70,40 per vat.Afnemenden spanningen in hetMidden-Oosten hebben de zorgenover een verdere escalatieverminderd, wat een dempendeffect had op de olieprijzen.Daarnaast zorgden stijgendeAmerikaanse olievoorraden voorextra neerwaartse druk op demarkt. De recente toename invoorraden is mede te verklarendoor het aankomende onderhoudsseizoenbij de raffinaderijenin het land. Daardoor kande productie gedurende enkeleweken aanzienlijk afnemen.In de Verenigde Staten is daarnaasteen gestage toename waargenomenin het aantal actieveolie- en gasboorinstallaties. Afgelopenweek steeg dit aantal voorde vierde opeenvolgende weekmet vier, waardoor het totaal op592 kwam. Deze indicator biedteen inzicht in de toekomstigeproductiecapaciteit van de VS.Een stijgende trend in het aantalinstallaties kan wijzen op een potentiëleversterking van de olieproductie,wat de markt balans inde komende periode zou kunnenbeïnvloeden.ARAIn het ARA-gebied zijn de vrachttarievenvoor een tweede weekop rij gestegen. De vraag naarolie en transport nam afgelopenweek gestaag toe en samen metoplopende vertragingen zorgdedit voor ondersteuning in demarkt.Ondanks die factoren blijven degrotere tankers (meer dan 6.000ton) moeite houden met het vullenvan hun vaarschema’s.RijnDe vrachttarieven op de Rijn zijnna een week van stijgingen afgelopenweek juist gedaald. Doorde aanhoudende situatie op deoliemarkt blijft het importerenvan product minder interessant.Er is namelijk sprake van backwardation:de huidige prijs vanolie is hoger is dan de prijs voorlevering in de toekomst. Daardoorblijft de vraag naar producten transport vanuit het ARAgebiedde Rijn op beperkt.De waterstanden blijven relatiefgunstig. Daardoor is de concurrentiein de markt scherp toegenomenomdat marktspelers hunvloot varende willen houden.Weekgemiddeldes ARA vrachttarieven1.500-8.000 tonprijs per tonWeekgemiddeldeLaagste prijsvan de weekHoogste prijsvan de weekVletwerk € 1,37 € 0,80 € 2,00Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam € 2,38 € 1,80 € 2,75Antwerpen-Amsterdam € 3,35 € 2,80 € 3,75Vlissingen-Antwerpen € 2,25 € 2,00 € 2,75Vlissingen-Rotterdam € 2,70 € 2,30 € 2,80Vlissingen-Amsterdam € 3,47 € 3,10 € 4,00Gent-Vlissingen € 2,80 € 2,65 € 3,00Gent-Antwerpen € 3,01 € 2,75 € 3,50Gent-Rotterdam € 3,43 € 3,00 € 3,50Gent-Amsterdam € 3,93 € 3,75 € 4,50Weekgemiddeldes RIJN vrachttarieven0-3.000 tonprijs per tonOliepeilWeekgemiddeldeDoor Emiel de Barbanson vanSpotbarge, specialist in marktinformatievoor de binnentankvaartWeekgemiddeldegasolieWeekgemiddeldebenzineDuisburg € 7,83 € 7,33 € 8,33Dortmund € 10,40 € 10,40 -Keulen € 9,75 € 9,25 € 10,25Koblenz € 12,00 € 12,00 -Frankfurt € 14,90 € 14,90 -Mannheim € 15,30 € 14,80 € 15,80Karlsruhe € 15,93 € 15,43 € 16,43Straatsburg € 17,50 € 17,00 € 18,00Bazel EUR € 18,84 € 18,34 € 19,34Bazel CHF 17,76 17,26 18,26In deze rubriek schenken we aandachtaan de oliemarkt en de effecten ervanop de binnentankvaart

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant