24 25 februari 202520, 21 & 22 MEI 2025EVENEMENTENHAL GORINCHEMHet jaarlijkse evenementvoor professionals uit debinnenvaart sectorBOEK NUUW STANDMaritime IndustryMaritime Industry GorinchemMaritimeindustry1WWW.MARITIME-INDUSTRY.NLDUTCH BARGINGSERVICES BVUW TROUWE COMPAGNON IN DE TANKVAARTScheepsbouwzit in onsDNATRANSPORT EN BUNKEREN VAN: STOOKOLIE,MINERALE OLIEPRODUCTEN, BIOBRANDSTOFFEN ENCHEMISCHE PRODUCTENGEZOCHT SCHEPENvan 1000 tot 8000 tonNieuwbouwSpecialist in ontwerp,engineering en bouw van luxeriviercruise schepen.Custom-built en innovatief.R e fi tEfficiënt en duurzaam.Upgraden van inzetbaarheid,voor een toekomstbestendigschip.ReparatieAdequate oplossingen omcontinuïteit te waarborgen.Snelle service met aandachtvoor kwaliteit.Jan Verbergt & Alexandre Tuyttens: +31 (0)76 303 05 50 - operations@dbsbv.comHofdreef 30 • 4881 DR Zundert • The Netherlands • dbsbv.comHavenstraat 7 | 3372 BD Hardinxveld-GiessendamT +31 (0)184 - 676 140 E info@breejen-shipyard.nlbreejen-shipyard.nl
25 februari 2025 25Zekerheid over vergunningen maakt dat Amsterdamse rondvaartondernemers weerdurven investerenDe ‘Dame’ vaart voortaanelektrischVorig jaar bracht de uitspraak van de Raad vanState weer positieve toekomstverwachtingenonder Amsterdamse ondernemers metrondvaartschepen, voor exploitatie enverduurzaming. Zo besloot Rederij Belle tothet volledig elektrisch maken van de Damevan Amstel. Een ander schip, de Adeline, volgtspoedig.DOOR EVERT BRUINEKOOLRederij Belle had investeringsproblemendoor het nieuwe vergunningenbeleid vande gemeente. De kostbare operatie vanrichting de twee ton per schip was niet teverantwoorden door de beperkte looptijdvan vergunningen om in Amsterdam temogen varen. De hoogste rechtsinstantievan het land floot de gemeente terug.CapaciteitGrote salonboten van 60 tot 75 personenvragen om meer accucapaciteit enstroom dan kleine schepen; dus valt deombouw ook duurder uit. Ook langeretochten vergen meer energie.Opvallend is dat het verwachte verbruikvan de 21 meter lange Dame van Amstelvoor de aandrijving bij rustig varenmaar 5 kWh is. Zo’n zelfde hoeveelheidstroom is echter per uur ook nodig voorde verwarming (met infraroodpanelen)en de catering. Het blijft dus goed oplettenmet 100 kW accucapaciteit.Voor tochten op de Vecht en Amstel buitenAmsterdam moet er gepland wordenom met 380 Volt te kunnen laden; deinfrastructuur daarvoor is nog niet toereikend.Met de gekozen heftruckaccu’skan grofweg maar acht uur gevarenworden. Voor een dagtocht elders moetje naar en van de locatie extra laden.Een probleem waar eigenaren van RederijBelle Alfred Vellekoop en SachaEmmerik verwachten wel oplossingenvoor te vinden.Varen gebeurt stil;gasten hebben geen lastvan motorgeluidAlfred Vellekoop (links) en Sacha Emmerik vergroenen hun vloot stap voor stap.(foto’s E.J. Bruinekool Fotografie)Meer plezier voor passagiersDe voordelen van elektrisch varen zijnenorm, vinden de ondernemers. “Geendiesellucht zomers als alles open staataan boord. De diesel staat immers voorin,dus uitlaatgassen kunnen naar binnenwaaien. Varen gebeurt stil; gasten hebbengeen last van motorgeluid.”Ook de winst voor het milieu en het klimaatzijn evident – al gebruiken salonbotensowieso maar enkele liters dieselper uur.Vellekoop, de technische man van de rederij,is al een jaar bezig om de ombouwsnel en goed te laten verlopen. “Op voorhandalles meten, berekenen en plannen”,stelt hij. “De zes accubakken zijntijdens het seizoen al gemaakt en in deloze dagen geplaatst.”Hiervoor hoefden maar enkele stukkenvan de vloer open. Toen het schip op 6januari op de werf kwam, zaten de accubakkener dus al in en hoefden alleen deaccu’s nog maar geplaatst te worden.“Doe je dit niet op deze manier, lig je eenmaand langer op de scheepswerf.” Derederij koos, net als eerder, voor Wed. K.Brouwer Scheepswerf in Zaandam.CertificaatDe volgende stap was de motor uit hetvooronder halen en de 16 meter langeschroefas afzagen en een nieuwe koppelingmaken aan de elektromotor. Geen35 kW, maar 45 kW… oversized met hetoog op de toekomst en meer dan voldoendevermogen tegen een geringemeerprijs. Daarna de koeling voor demotor aansluiten, door de romp. Vervolgensalle bekabeling aanleggen ende hele scheepsbediening op de schopnemen. Daarmee is de Dame compleetvernieuwd en meer dan up-to-date.Nadat het technische werk was afgerond,is het interieur weer teruggeplaatst enopnieuw strak in de lak gezet.Op 6 februari vond de inspectie plaatsen ontving Rederij Belle een nieuw certificaat.Daarmee begint het nieuwe levenvoor de nu elektrische Dame.De Adeline is in 2026 aan de beurt vooreenzelfde operatie – in het jaar waarindat schip honderd wordt. Dat is daarnaaan de buitenkant een prachtig, klassiekvaartuig met een supermoderne binnenkant.Duurzaam GastvrijVoor de hele vloot van Rederij Belle komter meer kijken qua verduurzamen. DuurzaamheidsadviseurCleo Diesveld heeftvanuit strategisch adviesbureau Stravitaeen duurzaamheidsonderzoek gedaan.Elke stap die de salonboten Adeline,Belle van Zuylen, Dame van Amstel enEmma ondergaan, is vastgelegd, en datgeldt ook voor de andere twee vaartuigenvan de rederij: de stoomboot Succes ende lemsteraak Grote Jager. Alle tochtenen acties zijn in de toekomst gebaseerdop duurzaam ondernemen.Diesveld regelde ook de subsidieaanvragenvoor de verbouwing van de Damevan Amstel en de Adeline. Met als doel‘Duurzaam Gastvrij’ te behalen. Dat ishet Nederlandse keurmerk voor duurzamebedrijven in de vrijetijdssector. Demedewerkers worden er speciaal voorgeschoold. Duurzaam Gastvrij heeft alsdoel om duurzaamheid in de vrijetijdsbranchete bevorderen en de impact ophet milieu te verminderen.Alles aan boord wordt geregistreerd:watergebruik, afval en lozen. Ook toeleveranciersen cateringbedrijven wordenzoveel mogelijk geselecteerd op hungedrag. Maar ook schoonmaakmiddelenen andere gebruiksartikelen worden‘ecovriendelijk’ ingekocht. Dat geldt ookvoor de schroefassmering.KWALITEIT WATERSCHIET TEKORTDe Europerse Commissie heeftNederland stevig op de vingers getiktom de slechte waterkwaliteitin rivieren, sloten, meren en kustwateren.Den Haag moet nu eindelijkafdoende maatregelen treffenom de vervuiling van het oppervlaktewaterdoor landbouw en industrieeen halt toe te roepen.Een kwart eeuw geleden is in Brusselafgesproken dat uiterlijk in 2027al het oppervlakte- en grondwaterin de Europese Unie schoon moetzijn. Uit een onlangs gepresenteerdrapport blijkt dat de resultatentot nu toe bijzonder slecht zijn inNederland; de EU-doelen zullen vrijwelnergens gehaald worden. Overtwee jaar zal hoogstens 5 procentvan de oppervlaktewateren destatus ‘goed’ krijgen, zo luidt deverwachting.Het EU-rapport kraakt het Nederlandsewaterkwaliteitsbeleid, datal decennia leunt op vrijblijvendeafspraken, gebrekkige handhavingen beroepen op de EU-uitzonderingsbepalingen.‘Nederland moetmeer doen en het ambitieniveauverhogen. In het EU-rapport wordtopgemerkt dat het kabinet-Schoofmiljarden heeft geschrapt voor destikstofdoelen.REEDEREI JAEGERSEN TRANSAFEBREIDEN SAMEN-WERKING UITTransafe en Reederei Jaegersbreiden hun samenwerking uitom de veiligheidscultuur aanboord verder te verbeteren. Zozijn de afgelopen tijd verschillendeanimatiefilms gemaaktnaar aanleiding van incidentenom de bemanning nog bewusterte maken van risico’s.Transafe werkt sinds 2020 voorReederei Jaegers. Het Barendrechtsebedrijf is actief in veiligheiden kwaliteit. Ook voorde Duitse rederij, die een vlootheeft van circa tachtig binnenvaarttankers.Transafe voert onder meerveiligheidsaudits, incidentenonderzoekenen andere veiligheidsdienstenuit. Het wordtook regelmatig gevraagd omReederei Jaegers te ondersteunenbij speciale veiligheidsprojecten,zoals de veiligheidscampagneSafe Cargo Handling’, enbij de regelmatige uitgevoerdealcohol- en drugstests.“Transafe is onze primaire veiligheidspartner,vanwege hunenorme veiligheidskennis”, aldusdirecteur Björn Wilmer vanJaegers.Transafe-directeur CristiaanHeuvelman zegt: “Het voordeelvan deze samenwerking is demogelijkheid om kennis te delenen gezamenlijk de kwaliteiten veiligheid binnen de rederijte verbeteren.”
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl