16 25 februari 2025VACATURESTUURMAN BINNENVAART(FULLTIME)KONINKLIJKE VAN DER WEES WATERTRANSPORTEN ISGESPECIALISEERD IN BIJZONDER TRANSPORT OVER WATER,SLEEPDIENSTEN EN OFFSHORE SERVICES.PER DIRECT ZIJN WIJ OPZOEK NAAR EEN STUURMANBINNENVAART.WAT VERWACHTEN WE VAN JOU?• je hebt geen bezwaar tegen onregelmatige werktijden.• je bent in het bezit van een dienstboekje met aantekeningstuurman bevoegdheid• je beheerst de Nederlandse taal• bij voorkeur woonachtig in de regio Dordrecht/Rotterdam• werkervaring in de sleep/duwvaart is een pré• je gaat veilig om met de scheepsuitrusting en varend materieel• je bent betrokken en hebt een groot verantwoordelijkheidsgevoelWAT MAG JE VAN ONS VERWACHTEN?• we bieden je een afwisselende functie in een leuk team• je krijgt een contract voor bepaalde tijd met de intentie van eenvast dienstverband;• doorgroeimogelijkheden• een salaris conform onze bedrijfs caoDENK JE DAT DEZE FUNCTIE BIJ JE PAST?Bekijk dan onze bedrijfsvideo op www.vanderwees.nl en via JOUW MOTIVATIE EN CV ONTVANGEN WE GRAAG PER E-MAIL: p&o@vanderwees.nl“acquisitie middels deze advertentie wordt niet op prijs gesteld.”WIJ VRAGEN:• In bezit van geldigdienstboekje• Beheersing Duitse ofEngelse taalWIJ BIEDEN:• Vast dienstverband• Zwitserse condities• Nette reiskostenvergoedingWIJ • BIEDEN Maaltijdvergoeding• Vast dienstverband• Zwitserse condities• Nette reiskosten vergoeding• MaaltijdvergoedingNEEM CONTACT OP MET:Danny van Os+41 415 111 037personal@amerschifffahrt.chNeem contact op metDanny van Os+41 415 111 037personal@amerschifffahrt.chWIJ ZIJN OP ZOEK NAARERVAREN STUURMANNENVOOR ONS BEUNSCHIPSYSTEEM 4-4WIJ ZIJN OP ZOEK NAAR ERVARENKAPITEINS VOOR ONZE VLOOTSYSTEEM 4-4
25 februari 2025 17Mourik EGP bewijst: ook bestaandemedium speed - motor kan naar Stage V“Voor het eerst is een medium speed-motor succesvol geretrofit naar Stage V.”Max van der Linde van Mourik EGP steekt zijn trots niet onder stoelen ofbanken. De ruim 22 jaar oude MaK 8M20-motor van mts Ellen voldoet sindskort ruimschoots aan de normen.In veertien jaar tijd heeft Mourik EGPal vele binnenschepen uitgerust methet eigen emissienabehandelingssysteem.Het gaat om alle merken snellopendemotoren. Bij medium speedmotorenlukte dat nog niet, vertelt Maxvan der Linde. De Commercial BusinessAdvisor is de zoon van grondleggerGerrit van der Linde, die inmiddels metpensioen is.“Als een scheepseigenaar met MAK,ABC of Wärtsillä wilde verduurzamen,zat er niks anders op dan die motorcompleet te vervangen door een nieuweStage V-motor. Met onze oplossing ishet nu mogelijk om zo’n bestaandemotor te upgraden naar Stage V. Eerderwas dat niet mogelijk doordat erte veel tegendruk ontstond bij emissienabehandeling.Daarnaast maakten deafmetingen van zo’n installatie dat dievaak niet in de machinekamer erbijpaste.”Mourik EGP heeft zijn bestaande installatieaangepast: de modules, roetfiltersen de SCR-katalysator. “Door de engineeringvan wat in de box zit en hoede flow daar nu doorheen gaat, kunnenwe heel goed de tegendruk in bedwanghouden”, vertelt bedrijfsleider ThomasDiepstraten.Best spannendHet bewijs is geleverd met de 110 meterlange Ellen. Eigenaar Andreas Grothbracht de tanker in 2003 in de vaart.Hij klopte bij Mourik EGP aan met devraag of ze zijn 1.850 pk sterke MaK8M20, de originele motor, kondenupgraden. Max vertelt: “Wij waren eral wel mee bezig; er is best een grotemarkt van CCR0, CCR1 en CCR2 mediumspeed-motoren waar nog geenoplossing voor was. Andreas was deeerste die het aandurfde. Anderen vondenhet toch wel een beetje spannend.”Dat was het ook, erkennen Max en Andreas.“We hebben het vooraf met elkaarbesproken: we gaan samen dezeuitdaging aan en we kunnen tegendingen aanlopen die we misschien niethelemaal voorzien hebben. Maar dielossen we samen op.”Zodoende werd de Ellen de eerste metVlnr: Max van der Linde, Andreas Groth en Thomas Diepstraten. (foto Tekst & Toebehoren)De nabehandelingsinstallatie paste gemakkelijk in de machinekamer. (foto Mourik EGP)een medium speed MaK-motor in Nederlandmet een Stage V-nabehandelingsinstallatie.Op 4 februari deed certificeringsbedrijfSGS een E3-testcyclus (déstandaard om de uitstoot van motorente meten). De uitkomsten waren bovenverwachting, zegt Thomas: “Zeer weinigroetdeeltjes, de NOx-waarden lagenruim onder de Stage V-norm eneen lagere tegendruk dan met de origineledemper. De MaK zat op 25 millibar,en hij mag 30 hebben. We zittennu op maximaal 22 millibar.”Hij vervolgt: “De box is een stukje korterdan de originele demper. Daardooris er geen extra ruimte nodig. Er warenook geen aanpassingen aan de motorvereist. Wij doen eigenlijk niets aan demotor.”Geitenwollen sokken“Waarom ik deze investering hebgedaan? Vanwege het roken van de motor.Bij toeren op en af was het net eenkolenboot”, grapt Andreas. “Dat is ietswat in deze tijd gewoon niet meer kan.Het is niet dat ik heel groen ben – ikheb ook heus geen geitenwollen sokkenaan – maar ik vind dat je wel ietsmoet doen tegen je uitstoot. Ook wijvallen inmiddels onder de footprint vanklanten.” De Ellen vaart voor Unibarge;dat zet zelf sterk in op verduurzamingen juicht de keuze van Andreas dus toe.De motor rookt helemaal niet meer– zelfs niet toen de bemanning en demonteurs van Bolier het probeerden.Naast de MaK-vertegenwoordiger inDordrecht was ook Oonincx Scheepsonderhoudbij de klus betrokken. Datbedrijf deed het snij- en installatiewerk.“Wat we hebben gedaan, is ultiemduurzaam”, stelt Andreas. “Van CCR1naar Stage V met behoud van de nogsteeds goede motor.” Max valt hem bij:“Als je zo’n motor als oud ijzer afdankt,is dat natuurlijk niet echt duurzaam.Het is trouwens ook niet leuk voor jeportemonnee.”SubsidieHet systeem van Mourik EGP kostteAndreas ongeveer een derde van wateen nieuwe motor zou kosten. Hij konook nog eens gebruikmaken van desubsidie voor nabehandeling.Mourik EGP is er klaar voor om ookABC’s en Wärtsilä’s te upgraden. “Er isinmiddels interesse. Zo komen mensenvan thyssenkrupp Veerhaven bij deEllen aan boord kijken. Er varen nogheel veel schepen met CCR2-motorendie eigenlijk nog lang mee kunnen. Wijhebben het systeem om ze naar StageV-niveau te tillen. Dat hebben we nuook bewezen.”Van CCRnaarStage V?ACTIE!Ontvang tot max.€ 2.025,- kortingGebruik de code EGP25Heel 2025 geldigLage InvesteringengAlle le VoordelenoEcht Duurzaamamwww.m-egp.comw w.e c m+31 6 57 72 67 15
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl