1425 februari 2025Drukte op de bodemvan het JulianakanaalBijna 4.000 mensen grepen zaterdag 8 februari eenmalig de kans om bijObbicht over de bodem van het Julianakanaal te lopen. De open dag,georganiseerd door Rijkswaterstaat en hoofdaannemer Van den HerikSliedrecht, was een doorslaand succes.DOOR NOUD VAN DER ZEEVan heide en ver kwamen de liefhebbers. Ze liepen,zowat in een file, de 4 kilometer tussen van Sluis Bornende tijdelijke dam bij Berg aan de Maas. Dat stukkanaal is drooggelegd om het laatste traject van projectMaasroute te verbreden en verdiepen. Na incidentenmet een kapotte bouwkuip werd tot die rigoureuzeaanpak besloten.Stroom mensenVerwend door wat wel een voorjaarszonnetje leek,genoten de belangstellenden met volle teugen van hetongewone schouwspel. Voorlichter Alexander Dekkersvan Rijkswaterstaat stond met een groep collega’s opde bodem van het Julianakanaal om de stroom mensenin goede banen te leiden.“Zo‘n grote toeloop hadden wij niet verwacht. Metduizenden zijn ze toegestroomd om dit evenementmee te maken. Als wij tienduizend gratis tickets haddenuitgegeven, waren we die ook in een mum vantijd kwijtgeraakt. Maar dat aantal mensen was te grootvoor onze organisatie in dit kleine gebied.”De bezoekers waren opgetogen. Vrijwel iedereen dieover de kanaalbodem onder de Obbichter brug doorliep,reageerde ongeveer hetzelfde: “Prachtig.” “Zeerindrukwekkend.” En: “Deze kans krijg je maar éénkeer in je leven.”SelfiesHoog torenden de oevers van het Julianakanaal uitboven de hoofden van de bezoekers. Reusachtigekranen hadden de schuin toelopende oevers gladgestrekenen dikke lagen met brokken steen liggenopgestapeld om wand en bodem te beschermen.400.000 ton steen was daarvoor nodig en 160.000ton grind, aangevoerd uit België en Noorwegen.200 medewerkers en 120 shovels, dempers, bulldozersen kranen waren nodig om de gigantische klustot een goed einde te brengen.En het resultaat was die zaterdag te zien. Ook de tientallenmachines, die op de bodem van het kanaalzijn neergezet, trokken veel bekijks. “Ik ben speciaalvoor de bulldozers gekomen”, aldus een bezoekeruit Maastricht, die de ene na de andere ‘selfie’ op dekolossale voertuigen maakte.Het zijn niet alleen omwonenden tussen Born enBerg aan de Maas die zich laten zien. Een groot aantalwerklui die hier dagelijks bezig zijn, kwamen methun gezin.Dat maakte projectleider Koorengevel blij: “Onzewaterwerkers komen uit provincies als Zeeland, Zuid-Holland en Brabant. Iedereen is trots op dit project.Velen van ons verblijven doordeweeks hier en dan ishet mooi om je familie te laten zien waar je al die tijdmee bezig bent.”Zo‘n grote toeloop haddenwij niet verwachtNog twee maandenVanwege het ontbreken van voldoende parkeerplaatsenin de buurt van het kanaal en de te verwachtegrote drukte zette Rijkswaterstaat pendelbussen in.Die brachten de bezoekers vanaf het Van der Valkhotelin Urmond naar het depotterrein bij het kanaal.Aangekomen bij de ingang van dit terrein kregende mensen informatie over het project VerruimingJulianakanaal.Gebruikmakend van een versterker en speakers galmdeomgevingsmanager Jack Timmermans: “Vanafapril varen naar verwachting weer binnenvaartschependoor het kanaal. Ook grotere: van 190 meterlang, 11,40 meter breed en met een diepgang van 3,50meter. Per jaar varen 25.000 schepen, klein en groot,over deze Maasroute naar Duitsland, België en Frankrijk.”“Over twee maanden hopen wij dit project af te ronden.Dan vertrekken de machines naar andere werkplekkenen hebben wij nog een half jaar nodig omhier alles op te ruimen.” Op het depotterrein en opde bodem van het Julianakanaal stonden informatiestandsvan de bedrijven die aan dit project meewerken.Op de bodem van het kanaal is Jolanda (74) uitMaasbracht op een dikke steen gaan zitten terwijlze haar ogen uitkijkt: “Fijn dat ik dit nog mag meemaken.”In alle vroegte is ze uit het schippersdorpvertrokken. Ze herinnert zich: “Mijn grootvader heeftin 1934 nog met paard en wagen meegeholpen methet verwijderen van het zand uit het kanaal. En alskind heb ik in 1956 over het bevroren water van hetkanaal gelopen.”Haar twee jaar oudere man Stef komt uit een schippersfamilieen voer hier talloze keren: “Wij voerenhier voornamelijk zand en grind. Toen ik klein was,mocht ik vaak mee. Later heb hier jarenlang surveilPostbus 188, 3330 AD ZwijndrechtNoordpark 1, 3332 LA ZwijndrechtTelefoon (078) 612 48 33Fax (078) 619 53 42Nieuwe Bosweg 4, Postbus 143340 AA Hendrik-Ido-AmbachtTelefoon (078) 681 41 77Fax (078) 681 50 56• Voor kleine tot ingrijpendereparaties en compleet onderhoud• Helling 120 meter• Groot schroevendok• Scheepsluiken• Havenservice• Stalen vloeren• Alle reparaties boven de waterlijn
25 februari 2025 15LEZING OVER SPITSENVAART BIJMUSEUMWERF VREESWIJKOp zaterdag 15 maart geeft maritiempublicist Jaap Boersema bijMuseumwerf Vreeswijk een lezingover de spitsenvaart. De hoofdrol isweggelegd voor de spits Westropavan de familie Kranenburg.Boersema maakte een werk-/vakantiereis op de Westropa. EigenaarJanarie Kranenburg kende hijvan schippersinternaat Prins Hendrikin Vreeswijk, waar Jaap heeftgewerkt en Janarie heeft gewoond.De reis leverde een schat aan foto’sen informatie op. Deze beeldenen de bijhorende verhalen zijn 15maart te zien en te horen.De presentatie begint om 14.00uur. Kaartjes kosten 6 euro (inclusiefkoffie of thee). Aanmeldenis verplicht en kan tot 13maart via een e-mailbericht naarcisca@museumwerf.nl. Het adresis Wierselaan 113 in Nieuwegein.(foto Jaap Boersema)BIJZONDERE GAST IN WAALHAVENEen voorlichter van Rijkswaterstaat legt uit hoe hoog het waterpeil straks zal zijn in het Julianakanaal. (foto Noud van der Zee)lance verricht en zoektochten naar vermiste personenuitgevoerd, toen ik op een politieboot werkte.”Deze kans krijg je maaréén keer in je levenOmvarenDoor de werkzaamheden aan het kanaal moetenschepen nu al maanden omvaren. “We zijn heelblij dat we straks weer door kunnen”, zegt Dirk uitWessem. Als schipper is hij honderden keren overhet Julianakanaal gevaren. “Dat ik hier nu op debodem mag staan, vind ik heel bijzonder. Ik hoornet van een voorlichtster van Rijkswaterstaat dat dewerkzaamheden hier op schema liggen. Gelukkigmaar, want we moeten nu vaak een dag omvaren viaAntwerpen of Nijmegen. En we krijgen straks nooitalles vergoed voor de extra kosten die wij maken.”De volledige afsluiting van het Julianakanaal ging inaugustus 2024 in. Eerst is onder meer een tijdelijkedam gebouwd bij brug Berg aan de Maas. Daarna ishet water geleidelijk afgevoerd via Sluis Born. Overeen lengte van 4 kilometer is op de bodem een wegaangelegd voor de aan- en afvoer van machines enmaterialen. Tonnen slib zijn afgegraven. De kanaalbodemen de bedding worden bedekt met specialematten en stenen.Het Julianakanaal zal in april van dit jaar weerbevaarbaar zijn.In de Rotterdamse Waalhaven is op 13 februari een bijzondere gastgespot: het 88,50 meter lange jacht Samsara. Het in 2015 doorOceanco gebouwde megajacht werd door HEBO op een ponton vervoerd.Sinds 2023 is J.K. Rowling de eigenaar. De Britse schrijfster, bekend vande Harry Potter-serie, doopte het schip om tot Samsara. Dat woord isafkomstig uit het Sanskriet en staat in het boeddhisme en hindoeïsmevoor de eindeloze cyclus van dood en wedergeboorte.Daarmee sluit het aan op de oorspronkelijke naam van het schip:Infinity, wat oneindigheid betekent. De opdrachtgever, Eric Smidt, verkochthet vaartuig omdat hij een 117 meter lange vervanger bestelde,ook bij de werf in Alblasserdam.(foto MediaTV)ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ:TREFFERS BVSCHEEPSRECYCLINGVoor de sloop van alle soorten schepen, kranen,offshore constructies en aanverwant groot materieel.023 - 532 52 11 / 06 - 53 18 73 17Verkoop van scheepsonderdelen, bel (0)23 - 532 52 11DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 AntwerpenT +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736info@femm.be - www.femm.bewww.treffers-haarlem.nlHendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem • info@treffers-haarlem.com
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl