Views
3 weeks ago

2025-02 Opleiding & Carrière #2

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Haven
  • Nieuwe
  • Januari
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Onze
  • Samen
  • Werken

8 28 januari

8 28 januari 2025TREFFERS BVSCHEEPSRECYCLINGVoor de sloop van alle soorten schepen, kranen,offshore constructies en aanverwant groot materieel.023 - 532 52 11 / 06 - 53 18 73 17Verkoop van scheepsonderdelen, bel (0)23 - 532 52 11www.treffers-haarlem.nlHendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem • info@treffers-haarlem.comShipfix Techniek, uw leverancier,servicepartner en installateur van:• Inbouw scheepsmotoren, keerkoppelingen e.d.• DenGen aggregaten van 17-80 kVA, Yanmar, Perkinsen JCB motoren• Baxi Gavina scheepskachels en branders• Warmtewisselaars en indirect gestookte boilers oprestwarmte hoofdmotor• Dab/Wacs hydrofoor installaties• Drinkwaterfiltratie systemenALS HET MOET DRAAIEN….!WERKSCHIP JANNYGemeentehaven • Havenweg • 3295 XZ ’s-GravendeelTel/WhatsApp: 06-15204640 • info@shipfixtechniek.nl • shipfixtechniek.nlScheepsbouwzit in onsDNANieuwbouwSpecialist in ontwerp,engineering en bouw van luxeriviercruise schepen.Custom-built en innovatief.R e fi tEfficiënt en duurzaam.Upgraden van inzetbaarheid,voor een toekomstbestendigschip.ReparatieAdequate oplossingen omcontinuïteit te waarborgen.Snelle service met aandachtvoor kwaliteit.Havenstraat 7 | 3372 BD Hardinxveld-GiessendamT +31 (0)184 - 676 140 E info@breejen-shipyard.nlbreejen-shipyard.nlALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ:Scheepselektro - Meet -en regeltechniek Gespecialiseerd inTankmeet- en TankalarminstallatiesStormsweg 82921 LZ Krimpen a/d IJsselTel. werkplaats: 0180 - 513333Mobiel: 06 - 5316412506 - 53561008E-mail: info@hoveko.nlDOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 AntwerpenT +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736info@femm.be - www.femm.be

28 januari 20259North Sea Port heeft verliesbinnenvaart bijna goedgemaaktIn de havens van North Sea Port is de overslag in en uit binnenvaartschepen vorigjaar 4,4 procent hoger uitgevallen dan in 2023. Met een totaal van 64,2 miljoenton werd het verlies van dat jaar bijna goedgemaakt.De overslag van vloeibare bulk viade binnenvaart groeide in Gent,Vlissingen en Terneuzen met 7 procenttot 34,5 miljoen ton. Vooralolie(producten) en chemische basisproductendeden het beduidendbeter. Droge bulk nam toe met 5procent, tot 23,3 miljoen ton. Datwas te danken aan extra overslag vanveevoeders, zand en grind en ruwemineralen.Minder containersContainers daalden daarentegen fors:met 15 procent naar 2,2 miljoen ton.In TEU’s was de daling nog groter:17 procent, naar 240.000 TEU. Ookbreakbulk nam af: met 3 procent.De overslag in dit segment bedroeg 4miljoen ton.“De overslag via de binnenvaart blijfthet met bijna een handvol procentengroei weer eens erg goed doen”, zotelt North Sea Port zijn zegeningenin het berciht waarmee de jaarcijfersbekend werden gemaakt. “De idealelocatie op het kruispunt van de West-Europese binnenwateren, onze goedehaveninfrastructuur en de modalshift-projecten om meer goederen viade binnenwateren te transporteren,bevorderen dit duurzame transport.En, niet te vergeten, de eigenheid vande soort producten – namelijk bulkgoederen– leent zich perfect voor debinnenvaart.”OpbeurendDe overslag bij de zeevaart steegminder hard. In 2024 boekten debedrijven in North Sea Port 66,3miljoen ton. Dat was 0,4 miljoen tonofwel 0,7 procent meer dan in 2023.Desondanks stelt North Sea Port datdeze lichte stijging continuïteit enhouvast biedt voor 2025. “Een jaarwaarin bedrijven blijvend toekomstzien in North Sea Port en fors investeren,met een verwachte gronduitgiftevan meer dan 30 hectare.”De toename van de overslag noemthet Vlaams-Nederlandse havenbedrijf“opbeurend, zeker gezien de huidigeeconomische en geopolitieke ontwikkelingen”.De lichte stijging wasook hier te danken aan de positievan North Sea Port als bulkhaven:de overslag van droge bulkgoederennam toe , net als die van breakbulk(stukgoed).“North Sea Port is en blijft een bulkhaven.Maar liefst driekwart van deoverslag wordt nog steeds ingenomendoor droge en vloeibare bulkgoederen.”“De diversificatie van de activiteitenin onze haven biedt in onzekeretijden vaak een tegengewicht.”Aande andere kant nam de overslag vanvloeibare bulk bij de zeevaart vorigjaar af. De daling van specifiekeproducten gelinkt aan de industrie(in een zeer uitdagend speelveld)speelt ons als haven hierbij parten.”De overslag van en naar Groot-Brittannië nam vorig jaar ruim eenkwart toe. Met 6 miljoen ton is datland de nieuwe koploper. De gevolgenvan de Brexit lijken daarmee vande baan.De Verenigde Staten kenden voorhet tweede jaar op rij een daling enzakten van de eerste naar de tweedeplaats, met een totaal van 5,1 miljoenton. Dat volume kan dit jaar weleensverder krimpen, met de verwachtehandelsbelemmeringen uit de kokervan de net aangetreden presidentTrump.UitdagingenEr zijn nog meer uitdagingen voor dekomende jaren, weet North Sea Port.Op geopolitiek vlak zijn er de oorlogvan Rusland tegen Oekraïne en deonrust in het Midden-Oosten.“Daarnaast kent de energietransitieeen vertraging en blijven een gelijken competitief speelveld binnenEuropa en een Europese IndustrialDeal broodnodig.”Aan de andere kant verwacht NorthSea Port de komende jaren heel watinvesteringen van bedrijven. Het gaatom de sectoren energie, offshore,logistiek en circulariteit. North SeaPort rekent voor 2025 op de uitgiftevan meer dan 30 hectare grond, netzoveel als in 2024.ZORGEN OVER VEILIGHEIDVAN SHIPP21Op de plek waar vroeger de suikerfabriek van Puttershoekstond, verrijst momenteel het havengerelateerde bedrijvencomplexSHIPP21. Het complex wordt dit voorjaaropgeleverd.Na een recente brand zijn bij de plaatselijke politiek vragengerezen over de invulling en veiligheid. SHIPP21 lijktin de praktijk een ‘haven-/industrieterrein’ te worden meteen grootschalig karakter en met ruimte voor bedrijventot en met milieucategorie 5. De massale aanwezigheidvan de brandweer bij de relatief kleinschalige brand zettepolitici en buurtbewoners aan het denken: het complexwerd jaren geleden toch gperesenteerd als plek voorvooral kennisbedrijven.In de gemeenteraad hebben GroenLinks en Burgerbelangenvragen gesteld over SHIPP21. De Veiligheidsregioschreef: “Het is aan de bedrijven zelf om met voldoendepreventieve maatregelen te komen. Ook voor het beheersenen bestrijden van incidenten zijn zij straks als eersteaan zet.” Volgens Burgerbelangen is SHIPP21 een industriegebiedvoor met name logistieke bedrijven, en zal hetextra vrachtverkeer veroorzaken in de Hoeksche Waard.De korpsleiding verrichtte de doop. (foto ZeehavenpolitieRotterdam)ZEEHAVENPOLITIE:GROTE WENS, KLEINE BOOTHet Landelijk Team Onderwaterzoekingen van deZeehaven politie Rotterdam heeft een nieuwe aanwinst.Het is een kleine aluminium boot die inzetbaar is in slotenen vaarten.Lange tijd leefde bij het team al de wens om z’n vaartuigtoe te voegen aan de vloot. De doop vond op 9 januariplaats tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst op het bureauvan de Zeehavenpolitie aan de Neckarweg.Het Landelijk Team Onderwaterzoekingen (LTOZ) van deZeehavenpolitie verleent bijstand in wateren van de regioRotterdam. Dit team gaat op verzoek van opsporingsteamsop zoek naar vermiste personen of naar bewijsmateriaaldat verdachten mogelijk in het water hebbenweggegooid.Een van de eisen was dat de nieuwe boot te tillen is doortwee personen en dat hij past is in de bedrijfsbus vanhet LTOZ. Na een lange zoektocht en de vergelijking vanverschillende bootjes is gekozen voor een Kimple van3,70 meter. Hij is van aluminium en voorzien van een elektrischaangedreven buitenboordmotor van 2 pk.De doop werd verricht door de Rotterdamse korpsleiding.De boot heet Wokobo, wat staat voor ‘Wat onder is komtboven’.Afspraken over duurzamer ligplaatsenHakkers Waterbouw gaat twee ligplaatsenbouwen in de PrinsesAmalia haven (foto). Het contractdaarvoor werd 23 januari getekend.Die dag werden ook de handtekeningengezet onder de ‘RaamovereenkomstLigplaatsen’.(foto Havenbedrijf Rotterdam)Havenbedrijf Rotterdam wil daarmeede aanleg, het onderhoud ende vervanging van afmeervoorzieningenduurzamer maken. De achtjaar lopende raamovereenkomst isgetekend met drie natte aannemers.Naast Hakkers zijn dat AannemingsbedrijfDe Klerk en DEME Infra NL.Er zijn onder meer afspraken gemaaktover hergebruik van materiaal.De raamovereenkomst moet debedrijven ook meer zekerheid vanwerk bieden, zodat ze kunnen investerenin duurzamer materieel.ADVERTENTIEONNODIG STILLIGGEN KOST GELDBel van Andel 010 4293316• Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’sen startmotoren• Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd• Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en ladersVan Andel zorgt al ruim80 jaar voor de juistespanning aan boord!www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant