Views
3 weeks ago

2025-02 Opleiding & Carrière #2

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Haven
  • Nieuwe
  • Januari
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Onze
  • Samen
  • Werken

628 januari

628 januari 2025Bloktijden bij Sluis Bosscherveld blijven voorlopigSluis Bosscherveld werkt sinds maandag 13 januari metbloktijden. Dit betekent dat schepen er op een beperktaantal momenten van de dag kunnen passeren. Datgaat nog zeker bijna drie maanden duren.Tot de invoering van bloktijden besloot Rijkswaterstaatna een storing van de sluisdeuren. Door hetgebruik van bloktijden wil de vaarwegbeheerderonderdelen zoveel mogelijk ontzien, maar toch blijvenschutten met de verbinding tussen de Maas ende Zuid-Willemsvaart.De tijden waarop de sluis bediend wordt, zijn:08.00-10.00 uur12.00-14.00 uur16.00-18.00 uur20.00-22.00 uurVolledig schuttenDie tijden gelden tot nader bericht. Dat kan nog weleen poos duren. De storing zit ‘m in onderdelen vanhet bewegingswerk: de truck- en wielstellen van dedeuren werken niet correct meer. “We kunnen ditprobleem pas duurzaam oplossen tijdens de groteherstelwerkzaamheden eind dit jaar”, meldt Rijkswaterstaat.“Om de storing toch zo snel mogelijk te verhelpen,voeren we als beheersmaatregel verschillende tijdelijkeaanpassingen uit. Ook reviseren we voortijdigonderdelen die naar verwachting eind maartgeplaatst kunnen worden. Medio april wordt ergetoetst of dit voldoende oplossing biedt om debloktijden op te heffen en weer volledig te schutten.”In het najaar staat grootschalig onderhoud en herstelSluis Bosscherveld (foto Rijkswaterstaat / FLying Eye)van Sluis Bosscherveld gepland. Rijkswaterstaat verwachtdaar eind september of begin oktober mee testarten.PROBLEMEN MET 90 BRUGGEN EN VIADUCTENEr zijn problemen met bruggen en viaductenmet een zogeheten tand-nokconstructie.Dat is een constructie om brugdelen metelkaar te verbinden. Na inspectie bleek datdeze verbindingen bij 90 bruggen en viaductendoor heel Nederland verkeerd zijnontworpen. Daardoor kan er dooiwater metstrooizout bij de bewapening in het betonkomen, waardoor die gaat roesten. Dat vermindertde draagkracht van de constructie.Bij knooppunt Velperbroek is een verhoogdrisico geconstateerd. Daar mag zwaar verkeerniet meer over de viaducten rijden. Bijzeventien andere objecten zijn waarschijnlijkook maatregelen nodig, waaronder tweebruggen over de Naardertrekvaart. Van deoverige 73 beoordeelt Rijkswaterstaat deconstructie opnieuw. Als er problemen zijn,is vervanging van de brug of het viaduct deenige optie.Nieuwe sluiskanalen conform VDES?Verplicht vanaf 01-01-25Programmeren van bijna alle modellen mogelijkMaritiem Service Center Brand, uw Marifoonspecialist.Tel. 0648343648 www.atis-brand.comTE KOOP GEVRAAGDAggregaten, Scheepsmotoren etc.Ook loop en sloop motoren.Defecten geen probleem.E: vemodieselmotoren@live.nlT: 0031 - 6551 868 23ColofonWaar binnenvaart is,is de Binnen vaart krant.Dankzij de unieke enintensieve verspreidingvan de Binnenvaartkrantin Noordwest-Europabereikt dit vakblad allendie in en om de binnenvaartwerkzaam zijn.Meer dan 50.000 mensen lezende Binnen vaart krant. Daarmee ishet verreweg het meest gelezenvakblad in de binnenvaartsector.Het is niet voor niets dé krant vande binnenvaart. De adverteerderweet dat zijn boodschap elkebeslisser in de binnenvaart bereikt.UitgeverRiomar bvMichel Gonlag‘s-Gravenweg 37B2901 LA Capelle aan den IJsselvlootschouw.nlbinnenvaartkrant.nlVerspreidpuntenVerschijnt gratis op dinsdag in deoneven weken, op honderden verspreidpuntenen als digitale krant.binnenvaartkrant.nl/verspreidpuntenRedactieHoofdredacteurMartin Dekker 06 22 871 516EindredacteurMichel Gonlag 06 53 244 445RedacteurSarah De Preter 06 22 701 893redactie@binnenvaartkrant.nlAdvertentiesSalesmanagerCarin Broere 06 57 580 037carin@binnenvaartkrant.nlAccountmanagersBianca Bruggeling 06 11 363 493Simone Roodenberg 06 26 832 700sales@binnenvaartkrant.nlSluittijd advertenties:vrijdag in de even weken 15:00 uur.VormgevingColinda van IperenLiene Jouwsma-TomaseVarina Kammeraatvormgeving@binnenvaartkrant.nlAdministratieMariska Doornkamp 010 414 00 60klantenservice@binnenvaartkrant.nlDrukwerkKoninklijke BDUAlgemene voorwaardenOp al onze offertes, overeenkomstenen opdrachtbevestigingen zijnonze algemene voorwaarden vantoepassing zoals gedeponeerd bijde KvK onder nummer 24241388.binnenvaartkrant.nl/voorwaardenAuteursrechtenNiets uit deze uitgave mag wordenverveelvoudigd, opgeslagen in eengeautomatiseerd gegevensbestandof openbaar gemaakt zonder voorafgaandetoestemming van deuit gever. Dat geldt voor de volledigeinhoud van zowel de papieren als deonline versie van deze editie. Het auteursrechtberust bij Riomar bv en/ofde betreffende auteurs/fotografen.ALUMINIUM EN RVSBEERENS BVBeatrixhaven 194251 NK, WerkendamJohn van Maastricht+31(0)6-30487516of mail direct naarverkoop@beerensbv.nl/Beerensbvwerkendam/company/beerensbvWWW.BEERENSBV.NL• Kwaliteit• Leverbetrouwbaarheid• Full service

28 januari 2025 7Duitse verzekeraars willen standaard voor(semi-)autonoom varenDuitse verzekeraars willen dat er snel standaarden enwet- en regelgeving komen voor (semi-)autonoomvaren. Ze zeggen die nodig te hebben om passendeverzekeringen te kunnen samenstellen.Volgens het Gesamtverband der Deutschen Versicherungswirtschaft(GDV) zijn verzekeringsmaatschappijenin principe bereid geautomatiseerde schepente verzekeren, ook al zijn de risico’s van (semi-)autonoom varen nog nauwelijks bekend. Ze vindenhet alleen lastig dat er nog geen specifieke wet- en regelgevingis. “We hebben in Duitsland een duidelijkjuridisch kader voor de toekomst van de mobiliteitop onze wegen”, aldus GDV-directeur Jörg Asmussen.“Dat hebben we ook voor de vaarwegen nodig.”De GDV wil dat het toekomstige Duitse kabinet ende riviercommissies (CCR, Moezelcommissie enDonaucommissie) standaarden en regelgevingopstellen om de technologische ontwikkeling te versnellenen de veiligheid van het binnenvaart vervoerte maximaliseren. “De invoering van autonoomvarende of op afstand bediende schepen veranderthet risicoprofiel. Dit vraagt om een aanpassing vanverzekeringsmodellen.”Meer duidelijkheidVolgens de verzekeraars moet de veiligheid van (semi-)autonome schepen minimaal zo hoog zijn als die vantraditionele schepen. Ze willen duidelijkheid onderwelke omstandigheden automatische schepen mogenvaren. Hebben ze een minimale bemanning nodig?Met welke communicatie-, sensor-, navigatie- en beveiligingstechnologiemoeten ze uitgerust zijn?“Het uitvallen van ook maar één component kangrote gevolgen hebben voor het schip en voor andereschepen. Op dit moment kunnen we niet betrouwbaarvoorspellen hoeveel schepen geraakt kunnen wordendoor een fout in de navigatiesoftware of een technischprobleem in een bedieningscentrale. We weten ookniet tot hoeveel schadegevallen dit kan leiden.”Bij (semi-)autonoom varen gaat het nu nog veelal om proefprojecten. Zoals de testvaart van de Zulu 4 in 2023 door het Autoshipconsortiumvan De Vlaamse Waterweg, Kongsberg Management en ZULU Associates. (foto Martin-Giskegjerde / Kongberg Maritime)CybersecurityOok vragen verzekeraars zich af hoe men geautomatiseerdeschepen gaat beschermen tegen cyberaanvallen.“Alle schakels in logistieke ketens wordensteeds meer digitaal met elkaar verbonden. Ditmaakt het complexer om schades in te schattendie het gevolg zijn van cyberrisico’s. Voor scheepsverzekeraarsis het afdekken van cyberrisico’s compleetnieuwe materie. Ze moeten hiervoorgespecialiseerde cyberrisico-analyses en beveiligingsmaatregelenin hun werkzaamheden opnemen.”Er moet ook een standaard komen voor de data vangeautomatiseerde schepen, zodat verzekeraars dezereal time kunnen inzien. “We willen op basis vandata-analyse onder meer de risico’s van de nieuwetechnieken kunnen bepalen, maar ook schadegevallennauwkeurig kunnen beoordelen en afhandelen.”Verder eisen de verzekeraars dat het in elke situatieduidelijk is wie de verantwoordelijkheid draagt voorhet besturen van het schip. “Ook bij (semi-)automatische schepen moeten altijd mensenverantwoordelijk zijn voor het nakomen van debepalingen. Maar wie is dat en op welk moment? Debemanning aan boord of een stuurman in decentrale aan land?”InternationaalDe verzekeraars dringen aan op internationale standaardenen voorschriften. Ze willen dat organisatieszoals de UNECE, CESNI en de CCR de mogelijkheidkrijgen om eenduidige voorschriften te ontwikkelen.Ook vinden ze dat er meer geïnvesteerd moet wordenin wetenschappelijk onderzoek naar de risico’svan (semi-)automatische scheepvaart.“Dit is de basis voor onderzoek naar het borgen enverhogen van de veiligheid in de binnenvaart.Wetenschappelijke inzichten zijn belangrijk om eenveiligheidsniveau vast te leggen waaraanassistentiesystemen en (semi-)autonoom varendeschepen moeten voldoen.”Vrachttarieven tankvaart blijven onder druk staanNa vier opeenvolgende wekenvan stijgingen hebben de wereldwijdeolieprijzen afgelopenweek een daling ingezet. ZowelBrent Crude als WTI (West TexasIntermediate) sloten de week inde min. Brent Crude verloor 2,8procent en kwam uit op $ 78,50per vat, terwijl WTI met 4,1 procentdaalde en de week afslootop $ 74,66 per vat.De daling werd mede veroorzaaktdoor uitspraken van presidentDonald Trump, die OPEC+opriep om de olieprijzen teverlagen. Hiermee wil hij Ruslandonder druk zetten om eeneinde te maken aan de oorlogin Oekraïne. Tot op heden heeftOPEC+, waartoe ook Ruslandbehoort, nog niet gereageerd opTrumps oproep.Daarnaast zet Trump in op eenverhoogde binnenlandse olieproductieom de prijzen voorconsumenten te verlagen en deVS te versterken als wereldwijdeexporteur van olie. Ondanksdeze inspanningen bereikten deAmerikaanse ruwe olievoorradenhun laagste niveau sinds maart2022.ARADe vrachttarieven in het ARAgebied(Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen) zijn afgelopen weekverder gedaald, ondanks eenstijgende vraag naar zowel olieals transport. De markt blijft echteronder druk staan, hoewel detarieven binnen dezelfde prijsvork(de afstand tussen de laagsteen de hoogste prijs) als devoorgaande week bleven. Dit kanwijzen op een fase van consolidatie.Door oplopende vertragingenen een beperkte beschikbaarheidvan schepen kijken sommigemarktspelers met optimismenaar de komende weken.RijnOok op de Rijn zijn de vrachttarievenop weekbasis verdergedaald. De markt blijft kampenmet een beperkte vraag naarzowel olie als vervoer.Een onverwachte factor die enigeverlichting bracht, was een ongeplandeonderhoudsbeurt bij deMiro-raffinaderij in Karlsruhe.Hierdoor steeg de vraag naartransport vanuit het ARA-gebiednaar Karlsruhe, wat tijdelijk voorenige stabiliteit in de markt zorgde.Weekgemiddeldes ARA vrachttarieven1.500-8.000 tonprijs per tonWeekgemiddeldeLaagste prijsvan de weekHoogste prijsvan de weekVletwerk € 1,13 € 0,80 € 2,00Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam € 2,15 € 1,80 € 2,75Antwerpen-Amsterdam € 3,15 € 2,80 € 3,75Vlissingen-Antwerpen € 2,18 € 2,00 € 2,75Vlissingen-Rotterdam € 2,58 € 2,30 € 2,80Vlissingen-Amsterdam € 3,68 € 3,10 € 4,00Gent-Vlissingen € 2,77 € 2,75 € 3,00Gent-Antwerpen € 2,97 € 2,95 € 3,50Gent-Rotterdam € 3,19 € 3,00 € 3,50Gent-Amsterdam € 4,10 € 4,10 € 4,50Weekgemiddeldes RIJN vrachttarieven0-3.000 tonprijs per tonOliepeilWeekgemiddeldeDoor Emiel de Barbanson vanSpotbarge, specialist in marktinformatievoor de binnentankvaartWeekgemiddeldegasolieWeekgemiddeldebenzineDuisburg € 7,39 € 6,89 € 7,89Dortmund € 10,25 € 10,25 -Keulen € 9,75 € 9,25 € 10,25Koblenz € 12,60 € 12,60 -Frankfurt € 14,65 € 14,65 -Mannheim € 15,00 € 14,50 € 15,50Karlsruhe € 15,47 € 14,97 € 15,97Straatsburg € 16,27 € 15,77 € 16,77Bazel EUR € 16,98 € 16,48 € 17,48Bazel CHF 16,04 15,54 16,54In deze rubriek schenken we aandachtaan de oliemarkt en de effecten ervanop de binnentankvaart

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant