Views
3 weeks ago

2025-02 Opleiding & Carrière #2

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Haven
  • Nieuwe
  • Januari
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Onze
  • Samen
  • Werken

4 28 januari 2025DUTCH

4 28 januari 2025DUTCH BARGINGSERVICES BVUW TROUWE COMPAGNON IN DE TANKVAARTVERSTERK ONZE VLOOTBruinsma VERSTERK Freriks Transport ONZE VLOOT is op zoek naardubbelwandige Bruinsma Freriks tankschepen Transport van is op 1000-9000 zoek naar ton.dubbelwandige tankschepen van 1000-9000 ton.HET TRANSPORTActief in het HET transport TRANSPORT van minerale oliën,Actief bulkchemie in het transport en biobrandstoffen.van minerale oliën,bulkchemie en biobrandstoffen.VAARGEBIEDNederland, VAARGEBIEDBelgië, Frankrijk en de RijnNederland, (met zij-rivieren België, Frankrijk en kanalen).de Rijn(met zij-rivieren en kanalen).GEZOCHTWij zijn altijd op zoek GEZOCHT naar ervaren personeelWij zijn om altijd ons kantoorteam op zoek naar te ervaren versterken. personeelom ons kantoorteam te versterken.Contact: Johann de Koning ☎ +31 (0)78 629 94 90 / +32 (0)47 396 07 63Contact: Johann de Koning ☎ +31 (0)78 629 94 90 / +32 (0)47 396 07 63COMMITMENT IS OUR DRIVECOMMITMENT IS OUR DRIVETRANSPORT EN BUNKEREN VAN: STOOKOLIE,MINERALE OLIEPRODUCTEN, BIOBRANDSTOFFEN ENCHEMISCHE PRODUCTENGEZOCHT SCHEPENvan 1000 tot 8000 tonJan Verbergt & Alexandre Tuyttens: +31 (0)76 303 05 50 - operations@dbsbv.comHofdreef 30 • 4881 DR Zundert • The Netherlands • dbsbv.comBFT TANKER LOGISTICS Lindtsedijk 30, 3336 LE Zwijndrecht, NLBFT TANKER ☎ +31 LOGISTICS (0)78 629 BV94 90 Lindtsedijk WWW.BFTRANS.NL30, 3336 LE Zwijndrecht, NL☎ +31 (0)78 629 94 90 WWW.BFTRANS.NLwww.klimaatservice.nlwww.klimaatservice.nlpost@klimaatservice.nlNijverheidsstraat 31, 31, Hardinxveld-GiessendamNijverheidsstraat 31, 3371 XE Hardinxveld-GiessendamT.: T.: (+31) (+31) 184 184 613911Tel. 0184 - 613911Met focus op comfort en duurzaamheidEERHERSTELEEN CREATIEVE BENADERINGVAN DE OUD-VOOR-NIEUWREGELING (OVN)P.M. Versluis sr.Nieuw boekEen samenvatting omtrent de verdenkingenvan oplichting, verduisteringen enverdichtselen werden wij na eenvooronderzoek van ruim twee jaargearresteerd d.d.2000.Na vier dagen voorarrest werden wijvrijgelaten en konden het gevecht om onzeonschuld te bewijzen beginnen tegen degrootmachten OM, KLPD en Verkeer enWaterstaat.Een spannend boek met mooie anekdotes.Binnenkort beschikbaar bij Bol.comPostbus 188, 3330 AD ZwijndrechtNoordpark 1, 3332 LA ZwijndrechtTelefoon (078) 612 48 33Fax (078) 619 53 42Nieuwe Bosweg 4, Postbus 143340 AA Hendrik-Ido-AmbachtTelefoon (078) 681 41 77Fax (078) 681 50 56• Voor kleine tot ingrijpendereparaties en compleet onderhoud• Helling 120 meter• Groot schroevendok• Scheepsluiken• Havenservice• Stalen vloeren• Alle reparaties boven de waterlijn

28 januari 20255Jan Woldman(links) en FolkertGoedkoop bij eengloeikopmotor.(foto E.J.BruinekoolFotografie)50-jarig Kromhoutmuseumkoestert verbrandingsmotorenHet Kromhoutmuseum bestaat dit jaar een halve eeuw. Het feest wordt gevierdop zaterdag 14 juni, in het weekend van de Amsterdamse Zeehavendagen. Plaatsvan handeling: de historische Werf ‘t Kromhout.YELLOW HIVE NEEMTMULTISURE OVER EN GROEITIN MARITIEME SECTORYellow Hive heeft maritiem verzekeringsadviseur Multisureuit Krimpen aan den IJssel overgenomen. Multisurebedient bedrijven in de binnenvaart, koopvaardij, baggersectoren offshore. Het verzorgt onder meer bemanningsenarbeidsongeschiktheidsverzekeringen.Met een omzet van ruim 100 miljoen euro behoort YellowHive inmiddels tot de top 10 van intermediairs vanNederland. De toevoeging van Multisure past in de langetermijnstrategieom verder te groeien in nichemarkten. Deovername is inmiddels goedgekeurd door de AFM.CEO Ger Knikman van Yellow Hive zegt: “Met De WitAssurantiën, DNA Yachtinsurance, Intramar en Maesstadhebben wij al een aantal bedrijven die actief zijn in demaritieme sector. Met de overname van Multisure versterkenwij doelbewust onze positie in die sector. Vooralsnogblijven deze merken zelfstandig opereren, maarwij onderzoeken of het mogelijk is om in de toekomst dekrachten te gaan bundelen en de markt te gaan bedienenmet één sterk maritiem merk.”Multisure blijft vooralsnog onder eigen naam en managementactief. Het personeel verhuist dit jaar naar hetYellow Hive-kantoor in Poortugaal. Directeur JanNiemeijer blijft commercieel verantwoordelijk voor hethuidige relatiebestand.WEBINAR OVER PLANNENOOSTBRUGDOOR EVERT BRUINEKOOL“Dit feest gaat niet ongemerkt voorbij”,zegt Jan Woldman. Hij issecretaris van Vereniging Museum‘t Kromhout. “Ook zullen er vrachtwagensmet Kromhout-motoren tezien zijn.”De vrijwilligers van het museum zijnal geruime tijd bezig met de organsatievan de dag, die in het teken zalstaan van de ontwikkeling van deverschillende manieren van aandrijvingin de scheepvaart.Draaiende motorenEr staan demonstraties zeilen op hetprogramma, er zal ook aandachtworden geschonken aan wrikken,jagen, varen met een zijschroef (delamme arm) én de ontwikkelingenvan op stoom varen naar fossielebrandstof, elektriciteit en wellichtmet waterstof aangedreven schepen.Naast het feest wordt in de toekomsteen vaarsimulator geplaatst om voorhet jonge publiek ook meer aantrekkingskrachtte krijgen.Omdat de Kromhout-motor eenbelangrijke bijdrage heeft geleverdaan de ontwikkeling van de brandstofmotor,wil de organisatie op14 juni graag zoveel mogelijkschepen met een draaiendeKromhout-motor van verschillendetypes naar Amsterdam krijgen.Eigenaren kunnen zich bij hetmuseum aanmelden.PetroleumDe familie Goedkoop is terug inhet Kromhoutmuseum. OvergrootvaderDaniel Goedkoop kocht Werf‘t Kromhout in 1867. Folkert Goedkoopis 77 jaar en sinds afgelopenaugustus de nieuwe voorzitter. Defamilie Goedkoop kocht de scheepswerfom hun stoomsleepboten teonderhouden. In 1900 ontstond demachinefabriek waar in 1904 deeerste eigen petroleummotor werdgepresenteerd. Deze motor was ergbewerkelijk tijdens gebruik en daardoorgeen succes.Al snel verhuisde de machinefabrieknaar Amsterdam-Noord waar desuccesvolle opvolger, de gloeikopmotorin serie werd geproduceerd.De Kromhoutwerf ging door alsscheepswerf, waar uiteraard ook veelmotoren ingebouwd en onderhoudenwerden. Het stoomtijdperk wasmede door die motor snel voorbij.De door Kromhout ontwikkeldemotoren hadden een heel goedrendement voor schepen. De familieGoedkoop kwam zelf uit de scheepvaarten richtte zich vroeg in de 20eeeuw op de motoren en werd eentopindustrieel die ook nog eens sociaalvoor het personeel was. Illustratiefwas dat ze de minste stakingen beleefden.Familie GoedkoopIn 1973 nam Stichting Werf ‘tKromhout het terrein over en een jaarlater is de Vereniging Vrienden van deWerf ‘t Kromhout opgericht. Zij zijnsindsdien de schatbewaarder eneigenaar van de collectie en deinventaris van ‘t Kromhout. De naamvan de vereniging veranderde in 2012in Vereniging Museum ‘t Kromhout.Die pacht de hallen waarin hetmuseum ondergebracht is.De nieuwe voorzitter heeft veelervaring met het bedrijfsleven. Hijwas al eens vrijwilliger en werd teruggevraagdals voorzitter. De verenigingheeft 300 leden en 35 actievevrijwilligers. Onder de vrijwilligersis nog één voormalige Kromhoutmedewerker;de anderen zijn vooraltechneuten uit de motorenwereld enex-machinisten uit de scheepvaart.Zij reviseren motoren en houden zedraaiend. Die motoren zijn inmiddelsvan een uitstekende afzuiging enfilterinstallatie voorzien om de uitstootte beperken. Ze draaienbovendien allemaal op de synthetischediesel GTL. Oorspronkelijkdraaiden de motoren op tal van soortenolie.“Op de zondagen en dinsdagen zijnwe er voor bezoekers. Dat proberenwe te vergroten, door meer dynamiekin het museum te brengen. We gaande mensen meer te betrekken bij hetmuseum, met allerlei activiteiten.Ook voor kinderen”, vertelt Goedkoop.Zuinig op erfgoed“Wij zijn inmiddels de laatste diede historische ontwikkeling vanverbrandingsmotoren in Nederlandvoor scheepvaart en vrachtwagenslaten zien,” voegt Woldman toe. “Inde komende jaren zal dat type motoruit het straatbeeld verdwijnen doorelektrificeren en waterstof.”“We zoeken manieren om mensenmeer bij motoren te betrekken”, zegtGoedkoop. “Want over twintig jaarweet anders niemand meer wat eenbrandstofmotor is. De opleidingentot dieselmonteur zal in de toekomstgaan verdwijnen en dit erfgoedmoeten we bewaren.”Scheepswerf ’t Kromhout krijgt eennieuwe helling en een huurder dieer weer werk gaat maken van scheepsonderhoud.De focus komt te liggenop elektrisch varen en rondvaartschepen.De gemeente Amsterdam organiseert een webinar overde voorgenomen bouw van de Oostbrug, een brug overhet IJ. Dat gebeurt in samenwerking met ORAM, Rijkswaterstaaten Port of Amsterdam.De online bijeenkomst is specifiek bedoeld voor vertegenwoordigersvan vaarweggebruikers. Het webinar isop donderdag 30 januari van 17.00 tot 18.00 uur en is tebekijken via Microsoft Teams.De gemeente informeert deelnemers over wat al vaststaat– en wat nog niet. Verder wordt de planning voor2025 en de komende jaren bekendgemaakt. Ook degevolgen voor vaarweggebruikers – tijdens de bouwen daarna – komen daarbij aan bod. De doelgroep kanvragen stellen en ideeën en bezwaren delen.HAVENBEDRIJFSLEVEN WIL SNELNATUURHERSTELDe Nederlandse overheid moet de stikstofuitstoot drastischen snel beperken. Daarop dringt Deltalings aan, debelangenbehartiger van het Rotterdam havenbedrijfsleven.De oproep kwam na de uitspraak vorige week in derechtszaak van Greenpeace tegen de Staat.“Uit de uitspraak werd duidelijk dat de rechtbank metGreenpeace van oordeel is dat de Staat onrechtmatighandelt door de verslechtering van de stikstofgevoeligenatuur niet te stoppen.” Volgens de rechter moet de Staatzich aan de eigen wetten en beleid houden.Volgens Deltalinqs is natuurherstel de enige structureleoplossing om uit het stikstofmoeras te komen. “Nu stagnerentalloze projecten voor de energietransitie in dehaven en ook woningbouwprojecten waarvoor meestalmaar een klein beetje stikstofruimte nodig is.”

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant