22wij zoeken Opleiding & Carrièrestageplekken28 januari 2025voor onze matrozen in de binnenvaartwij zoeken stageplekkengecertificeerdescheepssimulatorvoor onze matrozen in de binnenvaartgecertificeerdescheepssimulatorpraktijk?praktijkword onze partnerword onze partnerleid samen met ons een nieuwe generatie matrozen en kapiteins opleid samen met ons een nieuwe generatie matrozen en kapiteins opmeer informatie: +352 661 565 000meer informatie: +352 661 565 000www.tmlgacademy.euwww.tmlgacaGOLFEN met de BinnenvaartkrantOp maatgemaakt voorBinnenvaartkrant1 jaar lidmaatschap+20 uur lessen opwoensdagavondAltijd al willen leren golfen of de kwaliteit van je golfspel willenverbeteren? De Binnenvaartkrant biedt nu een buitenkans omsamen met vrienden en relaties uit de sector wekelijks onderprofessionele begeleiding te golfen in Rotterdam.Op 12 maart starten bij Golfcenter Seve op initiatief vande Binnenvaartkrant de lessen - zowel voor beginnersals gevorderden. De unieke samenwerking tussen deBinnenvaartkrant en Golfcenter Seve biedt professionals inde binnenvaart tegen een heel aantrekkelijk tarief van € 595,-een jaar lang lidmaatschap van Seve. En daarvan neemt deBinnenvaartkrant € 100,- voor haar rekening.Kijk even mee wat je allemaal krijgt voor € 495,- per jaar.** Bij een bestaand lidmaatschap € 240,- voor 20 lessenWegenssuccesverlengd!Inbegrepen• Jaarlidmaatschap bij Golfcenter Seve met specialeledentarieven• Inclusief huurmateriaal• Inclusief gebruik Trackman-systemen• Inclusief oefenballen tijdens de lessen• Baan en course management greenfee inbegrepen• Maximaal 6/7 personen per cursusgroep, persoonlijkeaandacht blijft gewaarborgdVoor beginners• 20 lesuren: combinatie van Baanpermissiecursus& handicap (HCP) 54 cursus• NGF Registratie na het behalen HCP54 is mogelijk(voor €39,95 per jaar!)Voor gevorderden• 20 lesuren: Combinatie van verschillende nieuwetechnieken• HCP-verlaging is de doelstelling10 Lessen vanaf 12 maart t/m 14 mei 2025m.u.v. de meivakantie10 Lessen vanaf oktober 2025, datums volgenm.u.v. de herfst en kerstvakantieMeer informatie en aanmelden? Mail of bel dan naar Carin Broere:carin@binnenvaartkrant.nl. 0657 58 00 37. Vermeld erbij of je beginner bent ofgevorderde (met je handicap).Alle prijzen zijn inclusief BTW
28 januari 2025 Opleiding & Carrière23Vmbo-leerlingen laten met ‘Proeve van Bekwaamheid’zien wat ze waard zijnIn januari is op de Maritieme Academie inHarlingen voor het eerst een ‘Proeve vanBekwaamheid’ afgenomen in het vmboMaritiem en Techniek. Die manier vanexamineren is overgenomen uit het mbo.Het vmbo kent in Nederland tienexamenprofielen. Eén daarvan isMaritiem en Techniek. Dit profielkunnen leerlingen op vier maritiemevmbo-scholen volgen, waaronder deMaritieme Academie Harlingen.ExamenVorige week werd daar in plaats vanhet jaarlijks Centraal Schriftelijk enPraktisch Examen (CSPE) een Proevevan Bekwaamheid afgenomen. Dezetoets, al langer toegepast in het mbo,is een manier om te laten zien wat deleerling weet, maar met name wat hijof zij kán. Per profielmodule moetende leerlingen één Proeve vanBekwaamheid afronden.Samen met de andere maritiemescholen heeft de Maritieme AcademieHarlingen voor het profiel Maritiemen Techniek toestemming gekregenvan het ministerie van Onderwijs,Cultuur en Wetenschap om het CSPEte vervangen door een Proeve vanBekwaamheid. Dat is voor heel Nederlandalleen toegestaan voor het profielMaritiem en Techniek.De andere scholen, in IJmuiden enRotterdam, doen ook mee aan dezepilot. In Harlingen lieten de leerlingenvan klas 3 BK en 3 GL zien welkekennis zij hebben opgedaan in profielmodule2: Maritieme Veiligheid.De Proeve van Bekwaamheid vervangtuiteindelijk het Centraal SchriftelijkPraktijkexamen. De vier profieldelenen de Proeve van Bekwaamheid vormensamen het eindcijfer Maritiem enTechniek.Derdejaarsleerlingen Maritiem enTechniek demonstreerden hun kennisen vaardigheden op het vlak vanmaritieme veiligheid aan boord.(foto Maritieme Academie Harlingen)Onderschrift (foto)Binnenvaartpensioenen gaan over naarPensioenfonds VervoerZoals al lange tijd geleden was aangekondigd, is de pensioenregeling bijPensioenfonds Rijn- en Binnenvaart op 1 januari gestopt. Alle tot die datumopgebouwde pensioenen en de pensioenen die al zijn ingegaan, wordenovergedragen aan Pensioenfonds Vervoer, zo is de bedoeling.(foto Tekst & Toebehoren)Na een uitgebreid selectieproces heeftPensioenfonds Rijn- en Binnenvaart afgelopendecember voor PensioenfondsVervoer gekozen. De bedoeling is datde overdracht op 1 oktober 2025 gebeurt.De besturen van beide fondsen hebbendaarvoor een intentieverklaring getekend.De komende maanden werkenze samen de details verder uit.De pensioenopbouw bij Bpf RijnenBinnenvaart is op 1 januari 2025gestopt. Dat is het gevolg van het feitdat te weinig werkgevers in de branchezijn aangesloten bij een werkgeversvereniging.Daardoor is de doorde overheid verplichte aansluiting bijhet pensioenfonds komen te vervallen.Werkgevers die tot nu toe gebruikmakenvan bij Bpf Rijn- en Binnenvaart,moesten zelf kiezen waar zij hunpensioenregeling vanaf 1 januari 2025onderbrachten.Vergelijking“De pensioenen die tot 1 januari zijnopgebouwd en de pensioenen die we aluitbetalen willen we onderbrengen bijeen goede partij”, legt Bpf Rijn- en Binnenvaartop haar website uit. “Daaromhebben we de afgelopen maanden uitgebreidonderzocht welke opties wehebben.”De keuze ging tussen twee algemeenpensioenfondsen en PensioenfondsVervoer. Bij de vergelijking kwam dielaatste als beste uit de bus.“Het overdragen van de pensioenennaar Pensioenfonds Vervoer sluit hetbest aan bij de belangen van onze deelnemers”,aldus Ronald van Oostrom,voorzitter van Bpf Rijn- en Binnenvaart,op de website. “Voor het beheervan de opgebouwde pensioenen en depensioenen die we al uitkeren, hebbenwe goed gekeken welke partij dit hetbeste kan.”Pensioenen verhogenDaarbij heeft het fondsbestuur veelaspecten meegewogen. Van Oostrom:“We stelden een aantal punten opwaaraan de nieuwe partij moest voldoen.Een van de belangrijkste puntenwas dat de nieuwe uitvoerder eenpensioen biedt dat zoveel mogelijkwaardevast is, ook in de toekomst.Pensioenfonds Vervoer kwam het besteuit alle gesprekken en berekeningennaar voren.” Een belangrijke overwegingwas ook dat Pensioenfonds Vervoer“een groot en solide fonds metgedegen toekomstplannen” is.De opzet is om bij de overdracht eendeel van de hoge dekkingsgraad tegebruiken om de pensioenen van iedereenbij Bpf Rijn- en Binnenvaart teverhogen. Per 1 januari zijn de pensioenenmet 2,78 procent verhoogd.Het verantwoordingsorgaan en de raadvan toezicht van het pensioenfondszijn positief over de keuze. Het verantwoordingsorgaanvertegenwoordigt deverschillende groepen deelnemers binnenhet fonds. De raad van toezichtheeft ook groen licht gegeven voor deonderhandelingen met PensioenfondsVervoer. Een definitief akkoord komtpas als de definitieve overeenkomst isgesloten.De collectieve waardeoverdracht vande pensioengelden moet worden aangemeldbij De Nederlandsche Bank(DNB). De overdracht mag alleendoorgaan als die toezichthouder geenbezwaren heeft.WebinarVrijdag 31 januari geven beidepensioen fondsen uitleg over de afsprakenen plannen. Aanmelden kan viawww.rijnenbinnenvaartpensioen.nl.Op de website van Pensioenfonds Vervoerstaat informatie voor werkgeversdie de nieuwe pensioenopbouw daarwillen onderbrengen: www.pfvervoer.nl/werkgever-rijn-en-binnenvaart.
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl