Views
3 weeks ago

2025-02 Opleiding & Carrière #2

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Haven
  • Nieuwe
  • Januari
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Onze
  • Samen
  • Werken

20 Opleiding &

20 Opleiding & Carrière28 januari 2025De VerenigdeTankrederijzoekt personeelDe Verenigde Tankrederzoekt personeel!De Verenigde TankrederijDe VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (Gzoekt schippers personeel!en kapiteins. We vervoeren 3 productsoortenDe Verenigde De Verenigde Tankrederij Tankrederijzoekt zoekt personeel! personeel!diverse vaartrajecten. We werken week op week af onDe VT zoekt De gemotiveerde VT zoekt gemotiveerde matrozen, matrozen, stuurmannen stuurmannen (GVB),De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (GVB), (GVB),De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (GVB), schippersschippersen schippers en kapiteins.kapiteins. en We kapiteins. We vervoerenvervoeren We 3 productsoorten vervoeren 3 productsoorten 3 productsoorten overover diverse vaartrajecten. overdiverse vaartrajecten. We werken week op week af onderdiverse vaartrajecten. diverse We werken vaartrajecten. week We werken op week We week af werken onder op week Nederlandse af op onder week voorwaarden. af onderNederlandse Nederlandse Tevens voorwaarden. zijn wij voorwaarden. een Tevens erkend zijn leerbedrijf, Tevens wij een zijn erkend dus wij ben een leerbedrijf,je erkend een leerling leerbedrijf, startenddan contact op via 010 - 487 62 33 of stuur een mail naardus ben je metdus een eenben leerling (BBL)je eenopleiding, startend leerlingneem met startend een dan (BBL) metcontacteen opleiding, (BBL)via 010opleiding, neem - 487 62 33neemof stuurhr@vtgroup.nl om de mogelijkheden te bespreken!een mail naar hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden te bespreken!dan contact dan op contact via 010 op - 487 via 010 62 33 - 487 of stuur 62 33 een of stuur mail naar een mail naarhr@vtgroup.nl hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden om mogelijkheden te bespreken! te bespreken!Nederlandse voorwaarden. Tevens zijn wij een erkend leerschippers en kapiteins. dus We ben vervoeren je een leerling 3 productsoorten startend met over een (BBL) opleidingdan contact op via 010 - 487 62 33 of stuur een mail nNederlandse voorwaarden. Tevens hr@vtgroup.nl zijn wij een om erkend de mogelijkheden leerbedrijf, te besprekendus ben je een leerling startend met een (BBL) opleiding, neemP.O. Box 59005 | 3008 PA RotterdamNijmegenstraat 1 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | The NetT +31 (0)10 487 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nlP.O. Box 59005 | 3008 PA RotterdamNijmegenstraat 1 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | The NetherlandsT +31 (0)10 487 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nlP.O. Box 59005 P.O. | Box 300859005 PA Rotterdam | 3008 PA RotterdamNijmegenstraat Nijmegenstraat 1 | 3087 CD 1 Rotterdam | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | Harbour | The 2181a Netherlands | The NetherlandsT +31 (0)10 487 T +31 62 (0)10 30 | E 487 info@vtgroup.nl 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl | www.vtgroup.nl

28 januari 2025 Opleiding & Carrière21Werkervaring opdoen met aparte schepenvan gerecycled plasticClean2Anywhere is een collectief vanomdenkers en praktische doeners dieinspirerende projecten realiseren met afval.Zoals replica’s van historische schepen. “Alonze experimenten hebben als doel omnieuwe bouwstenen te vinden die helpende overgang naar de circulaire economie teversnellen.”Edwin A. ter Velde is scheepsbouwmeesteren oprichter van Clean2Anywhere.Onder zijn leiding zijn er opde werf in Hoorn al vijf replica’s vanzeventiende-eeuws schepen gebouwdvan plastic afval.“Ik ben bootjesgek, maar het begon in2018 met de bouw en de tocht van deSolar Voyager”, vertelt Ter Velde. MetHet speeljacht ligt nu nog op de wal. Het gaat in april te water.die zelfgebouwde wagen, geprint vanafvalplastic en aangedreven door zonne-energie,ging het richting de geografischeZuidpool. “Vooral om andere teinspireren duurzaam te leven.”Nu is hij druk met de bouw van eenspeeljacht van 12 meter. Die is compleetmet liggers, krommers, oplangersen meer. “Een patserjacht voor dekooplui uit die tijd”, stelt Ter Velde. Ditals tussenstap naar een in de toekomstte bouwen fluitschip, ook zeventiendeeeuws.Er wordt nu gekeken en berekendof dat qua sterkteberekeningenen stijfheid mogelijk is. Dat schip heeftmet zijn 30 meter wel drie masten.Jongeren“Een kans voor jongeren om werkervaringop te doen en weer terug te komenin de maatschappij en tegelijkertijd ietsgoeds te doen voor de wereld”, verteltTer Velde. “Door mee te bouwen aan deschepen brengen ze gerecycled plasticeigenhandig op een andere manier dewereld in en creëren ze iets tastbaars.Voor een duurzame economie. Doordater een diversiteit van mensen opde werf rondloopt en we steeds experimentenuitvoeren, doen de vrijwilligersnieuwe ontdekkingen en ontstaan demeest creatieve dingen.”De mast op het speeljacht wordt nogniet van gerecycled kunststof gemaaktomdat daarvan de sterkteberekeningnog onzeker zijn – veiligheid staatvoorop. Ter Velde is dan ook nog opzoek naar rondhout van circa 15 meterEdwin A. ter Velde is scheepsbouwmeester en oprichter van Clean2Anywhere. (foto’s C2A)lengte dat wél gecertificeerd kan worden.“Ik doe iets waanzinnigs waarvan iedereendenkt dat het niet kan. Maar alsik een fluitschip bouw, dan heb ik eentechnologie ontwikkeld om een grootvrachtschip te bouwen, nu nog zeventiende-eeuws.”Tewaterlating“Mijn raadgever is de natuur… Danbegin je klein en evalueer je door.Nicolaas Witsen (specialist in scheepsbouwten tijde van de VOC, red.) is debijbel voor mij in dit project.”Breeuwen, een techniek waarbij dekieren tussen de planken van hetbovendek van een schip werden dichtgemaaktmet behulp van uitgeplozentouw en pek of teer, is overbodig isomdat kunststof op de breeuwnadengelast wordt.Het speeljacht vordert gestaag. “Weronden nu het project af met beeldsnijwerken dergelijke. De verwachtingis dat het schip in april te water wordtgelaten.”Kijk voor meer informatieover de werf en de projecten opwww.clean2a.nl.Platform Zero Incidents breidt uit met droge lading en passagiersvaartVan elkaar leren om veiligheid te vergrotenPlatform Zero Incidents (PZI) kondigt de oprichtingaan van de Dry Cargo and Passenger Group.Tot nu toe focuste PZI zich op het verbeteren vande veiligheid in de binnentankvaart. De nieuwegroep breidt de reikwijdte van het platform uit,dat volgens eigen opgave 90 procent van de Europesetankvaart vertegenwoordigt. Het doel isde veiligheid in de gehele Europese binnenvaartsectorverder te vergroten.PZI brengt scheepseigenaren en operatorssamen om kennis te delen en incidentenin de binnenvaart te voorkomen.Door de aandacht ook te richtenop drogelading- en passagiersschepen,streeft het platform naar hogere veiligheidsnormenen een gezamenlijke inzetom ongevallen te voorkomen.Platform Zero Incidents (PZI) is eeninitiatief vóór en dóór de binnenvaartsector,dat bijdraagt aan het breedgedragen doel van nul incidenten inde binnenvaart. Bevrachtingskantoren,rederijen en scheepseigenaren delen enontwikkelen kennis over (bijna-)incidentenin de binnenvaart om toekomstigevoorvallen te voorkomen. PZI iseen programma van Koninklijke BinnenvaartNederland.Het eerste evenement voor zowel tankvaartals drogelading- en passagiersvaartheeft als thema Ports in Focus: SeagoingMeets Inland en vindt in maartplaats in Wageningen.Kennis delen“Wij zijn zeer verheugd om de DryCargo and Passenger Group te lanceren”,zegt programmamanager KristelReiling. “Met deze groep kunnen wenauwer samenwerken met deze sectorenen programma’s ontwikkelen diede bewustwording over veiligheid in degehele industrie vergroten.”De nieuwe groep biedt leden volgensReiling de mogelijkheid om best practiceste delen, incidenten te analyserenen van elkaars ervaringen te leren.Door open communicatie te bevorderen,wil PZI risico’s in de binnenvaartverminderen en de algemene veiligheidverbeteren.Zowel grote organisaties als kleinerebedrijven uit Nederland, Duitslanden België hebben bijgedragen aan deoprichting van deze groep. PZI nodigtalle operators van drogelading- en passagiersschepen,evenals andere betrokkenen,uit om deel te nemen en samente werken aan het gedeelde doel: uiteindelijknul incidenten.Kijk voor meer informatie opPlatformzeroincidents.com.“Alle bedrijven profiteren, want de vijver wordt vooriedereen groter”Vervolg van pagina 19en vinden voor vacatures in dehaven”, legt Renée Rotmans uit.“Waar HR-afdelingen wellichttraditioneel jonge mannen vooreen baan zochten, kan er methulp van AI uitkomen dat eenvrouw van 40 veel beter past.”En met AI kun je de bestaandeorganisatie doorlichten. “Heb jede benodigde vaardigheden wellichtal in je organisatie? Zitten jehuidige werknemers op de juisteplek of kunnen ze zich elders inde organisatie verder ontwikkelen?Heb je al die leidinggevendennog wel nodig? Welke takenmoeten vervuld worden, welkemensen heb je daar écht voornodig? Kunnen bestaande personeelsledenook andere takendoen?”“Zo kun je op een slimmeremanier gebruik maken van jehuidige personeel, inzetten opwerkgeluk, verbreding van taken,het enthousiasme van medewerkersvergroten en wellicht heb jedan wel minder mensen nodigen kun je vacatures schrappen.Door op een andere manier tekijken naar werk en je medewerkers,kan de krapte in de havenineens een stuk kleiner worden.”

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant