Views
3 weeks ago

2025-02 Opleiding & Carrière #2

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Haven
  • Nieuwe
  • Januari
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Onze
  • Samen
  • Werken

18 Opleiding &

18 Opleiding & Carrière28 januari 2025SLEUTELEN AANCATERPILLARMOTOREN?KIES DE PON POWER MONTEURSOPLEIDING!1st Captain / 2nd Captain /Navigational Officer (m|f|x)We are A-ROSA!A-ROSA is the pioneer of experiential city trips along the most beautiful rivers inEurope. With over 800 employees and a fleet of fifteen premium-vessels, we offer ourguests a comfortable alternative to the classic city trip.• BEDRIJFSSCHOOL IN PAPENDRECHT• JE KRIJGT GELIJK EEN GOED SALARIS• MONTEURSOPLEIDING NIV. 3 & 4• WIJ BETALEN JOUW OPLEIDING• PERSOONLIJKE BEGELEIDINGPon Power is dé Cat® dealer inNederland. Met bijna 100 jaarervaring in het verkopen enservicen van machines, motoren engeneratoren van Caterpillar®weten wij als geen ander hoeboeiend techniek kan zijn.En die kennis brengen wij in onzebedrijfsschool te Papendrechtgraag aan jou over!MEER WETEN?SCAN DE QR CODE:At A-ROSA, we work WITH PASSION because for us, our job is more than just aprofession. We treat everyone WITH RESPECT, as everyone deserves appreciation. Weact WITH DEPENDABILITY because colleagues and guests can rely on us. We commitWITH A RESPONSIBLE ATTITUDE Beratung to und ensure Buchung that in Ihrem the Reisebüro world remains beautiful in theoder im A-ROSA Service-Center unter Tel. 0381-202 6001.future. We approach our work WITH IDEAS, as all of us have creative contributionswww.a-rosa.dethat drive us forward.Your Duties• Management of ship operations and representation towards passengers• Administration of ship logs, ensuring seaworthiness and safety of the ship• Initiation and supervision of maintenance tasks and compliance with legalregulations• Ensuring on-board safety and compliance with inland navigation regulations• Economic use of resources and environmental protection• Organization of communication among all on-duty officers and team leaders• Assistance with clearance formalities and cooperation with the shipping companyto optimize workflows• Preparation of shipyard and winter lists• Development and optimization of workflows and standardsa-ROSA_Katalog_A4_Teil4_S150-180_30052024.indd 180 16.06.23 13:16Your Benefits• The most beautiful destinations in Europe with “Overnights”• Time to explore destinations with free days on board• International working environment• Swiss employment contract• Health, accident, and pension insurance• Outside cabin with natural light• No costs for uniform or visa• Discounted travel for employees and relatives• Various training and development opportunities• Attractive career advancement opportunities• Organization of travel to and from the shipYour Profile• Captain’s license (for the Danube or Rhine/from the Dutch border to Basel)• Boatman’s Booklet and health certificate• Several years of experience on the Danube section Passau-Delta (only Danubearea) or several years of experience on the Rhine and its tributaries as well as theDutch rivers and delta area• Radar observer course / license and advanced fire fighting course• Radio operator’s certificate• Preferably experience with the following propulsion systems: 2 * Schottel STP 550Elast (twin propeller 180° rotatable) controlled via co-pilot, auxiliary control station(path-dependent) or emergency control station (time-dependent), 1 * 200kWSchottel sPJ 57 RD Elas (pump-jet), 3 stages (70%, 85%, 100%) using electric motor• Qualified Expert for Passenger Ship Navigation (for the Rhine)• Leadership qualities and a representative, well-groomed appearance• Good German and English language skills, both spoken and writtenPON-CAT.COM/OPLEIDINGPON-CAT.COM/OPENDAGVACATUREErvaren ServiceEngineerDieselmotoren MaritiemBen jij een ervaren service engineer die graag werkt aan innovatievediesel-, waterstof- en hybridemotoren in de maritieme sector?Bij Koedood Marine Group krijg je alle vrijheid, afwisseling enmogelijkheden om nationaal én internationaal aan de slag te gaan!Wie ben jij?• Klantgericht, zelfstandigen een aanpakker.• Bereid om (inter)nationaalte reizen voor revisies,onderhoud en reparaties.Wat heb je nodig?• MTS-E, WTB of 1 e dieselmonteurniveau (door opleiding of ervaring).• Minimaal 3 jaar ervaring in demaritieme sector of automotive.• Rijbewijs B.Wat bieden wij?PON POWER BV+31 (0)78 6 420 420POWERED BY PURPOSE• Afwisselend werk met veel vrijheiden verantwoordelijkheid.• Goed salaris en een fijne werksfeermet 65 leuke collega’s.• Inwerkprogramma, eigen werkbus,telefoon en laptop van de zaak.Wil je meer wetenof direct enthousiast?Bel ons op 088 203 1648of stuur een mail naar onze HRcoördinatorWieske Welbedachtvia wwelbedacht@koedood.nl.Koedood Marine Groupis dé drijvende kracht achter de verduurzaming van de binnenvaart. Bij onswerk je in een hecht team waarin klanttevredenheid centraal staat.A-ROSA Reederei GmbH • Kasernenstr. 92 • CH-7000 Churjobs@a-rosa.de • tel.: +41 81 - 254 38 50 • www.a-rosa.de/karriereKoedood Marine Group | Noordeinde 21, 3341 LW Hendrik-Ido-Ambachtkoedood.nl250120 Koedood Adv Vacature 130x188.indd 1 22-01-2025 12:19

28 januari 2025 Opleiding & Carrière19Havenbedrijf stimuleert werkgevers met Port HR Network tot samenwerkingRotterdamse haven schreeuwt ompersoneelDe bedrijven in de Rotterdamsehaven zitten dringend ompersoneel verlegen. Er staan ruim6.000 vacatures open. Tot voorkort staken bedrijven elkaar deloef af en schoof personeel vooreen paar euro per maand meervan bedrijf A naar bedrijf B. Niethandig, vind Renée Rotmans vanhet Havenbedrijf Rotterdam.DOOR PETER OTTEEn dus beleggen ze al een jaar of achteen jaarlijkse bijeenkomst, samen metDeltalinqs, om de havenbedrijven metelkaar in gesprek te krijgen. Vorig jaargebeurde dat voor het eerst onder denoemer Port HR Network. Dat bleekonverwacht een daverend succes, verteltRenée Rotmans. “Ja, in aanloopnaar die 21e november bleven deaanmeldingen binnenstromen. Wemoesten zelfs op zoek naar een groterezaal.”De boodschap vansamenwerking bleek vorigjaar ineens meer dan ooitaan te slaan“Waar we al jaren de boodschap vansamenwerking prediken, bleek dievorig jaar ineens meer dan ooit aante slaan. We zagen al langere tijd datde havenbedrijven concurreren omdezelfde mensen en dat er tegen elkaarwordt opgeboden. Maar netto waser al die jaren niet al te veel aanwas.Mensen verschoven voor een beetjebeter salaris van werkplek. Dat gebeurtuiteraard nog steeds en overal, maarhet kan anders en coöperatiever”,vond Renée.“En dus zijn we met Port HR Networkbegonnen. Met de bedrijven erbij. Datalleen al was vrij uniek, want op hetgebied van arbeidsmarkt is er tot nutoe niet veel gesproken met elkaar.”Samen optrekkenNu lijkt het kwartje gevallen. RenéeRotmans: “Havenbedrijven zijn gaaninzien dat concurrentie om personeelniet altijd handig is. De vijver voorhavenpersoneel is niet zo groot. Debedrijven ervaren dezelfde soortproblematiek: het is lastig mensen tevinden voor de Rotterdamse haven.Dan is samen optrekken daarin essentieel.Dan kun je beter zorgen dat dievijver groter wordt en beter benut.”“Als je gezamenlijk kan laten zien wateen mooie werkplek de Rotterdamsehaven biedt en welke carrièremogelijkhedener zijn voor eenieder, dan profiteertelk bedrijf in de haven daarvan.Een toekomstbestendige arbeidsmarktin de haven. En juist daaromheenwaren er thema’s op 21 november.”ImagoprobleemDe verbinding tussen onderwijs enbedrijfsleven is zo’n thema en in dehaven niet zo vanzelfsprekend. Waarin de horeca stagiaires bijna vanzelfsprekendeen baan krijgen, heeft dehaven een extra probleem met scholierenen studenten: een imagoprobleem.“Ja, de haven wordt niet altijd gezienals sexy”, zegt Renée Rotmans. “Waarwerken in de haven vroeger van opaen vader op zoons werd overgedragen,is dat allang niet meer zo. Het werkenin de haven heeft een negatief beeld.Havengerelateerde opleidingen trekkenminder leerlingen.”“Dat moeten we écht gaan ombuigen.Want er is volop werk in de havenen het zijn mooie banen, met goedearbeidsomstandigheden en een goedsalaris. Een senior kraanmachinistverdient zo maar een ton per jaar… Enook de havengerelateerde opleidingenzijn leuk om te volgen, met veel praktijklessen,casussen, bedrijfsbezoekenen simulatoren waarin de praktijkgeleerd wordt. Daarnaast zoeken weniet alleen leerlingen van havengerelateerdeopleidingen maar ook vanalgemene ICT-, finance, HR-, marketing-en technische opleidingen.”Aan dat imago kleeft ook het nadeelvan de bereikbaarheid van de haven.De A15, Europoort… in de spits ga jeer niet voor je plezier de weg op, ondanksde nieuwe Maasdeltatunnel. “Erzijn om die reden al havenactiviteitenrichting de stad verhuisd om gemakkelijkerpersoneel te werven. Met hetOV naast de deur. Zo maken bedrijvenzichzelf aantrekkelijker voor personeel.”“Er is volop werk in de haven en het zijn mooie banen, met goede arbeidsomstandigheden en een goed salaris.”(foto Havenbedrijf Rotterdam / Danny Cornelissen)“En door de steeds verdergaande automatiseringkán werken op afstand ooksteeds vaker. Een meer digitale en autonomehaven betekent steeds mindermensen ter plekke op locatie. Datapersoneelkan tenslotte overal werkenwaar goed internet is. Al is er altijdwerk op de kade en op de terreinenzelf nodig; de handjes die de haveniedere dag draaiende houden.”BanenwijzerTijdens de bijeenkomst op 21 novemberwerd het krapteprobleem tegenhet licht gehouden. En welke actieser nodig en nuttig zouden zijn. Deeerste stap heeft het Havenbedrijf zelfgezet met de website werkeninderotterdamsehaven.nl.Met een erg goedebanenwijzer. Met wat keuzemomentenkom je vanzelf bij jouw ideale baanuit en dan staan daaronder meteen devacatures bij pagina’s van de bedrijvenzelf. Niet alleen van bedrijf A, datdaarvoor goed betaald heeft, maar vanálle bedrijven. Er is geen bijdrage engeen voorkeursbehandeling.Renée Rotmans: “Het heeft best weleven geduurd voordat de havenbedrijvensámen op die website wildenstaan met hun naam, logo en vacaturepaginaen er werd ook gevraagd ofwe geen bedrijven zouden voortrekken.Dat was op een of andere manieréng en gek. Maar nu het platform eris en de bedrijven er de vruchten vanplukken, heeft het netto een positiefeffect voor álle bedrijven.”Momentum vasthouden“Er is niet één bedrijf dat er meer vanprofiteert dan andere; ze profiterener allemaal van, want de vijver wordtvoor hen allemaal groter gemaakt. Wepromoten immers het werken in degehele haven en alle beroepen die wein de haven hebben. En staan ze nuook sámen op beurzen. Na de Port HRNetworkbijeenkomst willen we nusamen met Deltalinqs vaker workshopsen meetings organiseren. Wewillen het momentum nu vasthouden.”Dat momentum betekent ook de wijkenin: om de week een havenspreekuurin drie verschillende wijkhubs,scholen langs voor voorlichting endaar vooral voor de haven relevanteopleidingen promoten.“En een quotum op vrijetijdstudies,alsjeblieft”, zegt Renée Rotmans. “Datzijn ook mooie studies, maar we hebbennu in heel Nederland ontzettendveel technici nodig en daar zou meeraandacht naar toe moeten gaan bijopleiders.”Gezamenlijk laten we zienwat een mooie werkplek deRotterdamse haven biedtArtificial IntelligenceEen ander aandachtspunt is internationaaltalent. Want als je in Nederlandde gewenste mensen niet kunt vinden,maak je het zoekgebied vanzelf groter.“Arbeidsmigranten en statushouderszijn een belangrijke bron. Oekraïnersen Syriërs. Maar daar zitten ook allerleihaken en ogen aan. Regelgeving,maar haast nóg belangrijker: huisvesting.Als je iemand een contract aanbiedten hij of zij kan nergens wonen,dan heeft het geen enkele zin ommensen naar Nederland te halen omte werken. Dat hou je als werkgeverniet lang vol en is voor de mensen zelfook niet wenselijk.”Een heel bijzonder onderwerp dat bijPort HR werd besproken is AI, ArtificialIntelligence. “Hiermee kunnen wezonder al te veel vooroordelen op eenobjectievere manier mensen zoekenLees verder op pagina 21

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant