Views
3 weeks ago

2025-02 Opleiding & Carrière #2

  • Text
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Haven
  • Nieuwe
  • Januari
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Onze
  • Samen
  • Werken

1028 januari

1028 januari 2025Nachtelijke bediening op Maas en Brabantse kanalen gaatdoor tot 2030Ook de komende jaren worden de sluizen en bruggenop de Maas en de Brabantse kanalen ’s nachts bediend.Tijdens het jaarlijks Bestuurlijke Overleg MIRT voor hetprogramma Topcorridors is de afspraak daarover metzes jaar verlengd tot en met 2030.ADVERTORIALDit moet schippers en verladers meer flexibiliteit gevenen plannen van transport makkelijker enefficiënter maken, is de toelichting. Zo kunnencontainerschepen op de verbinding tussen Brabant/Limburg en de Rotterdamse haven continu en volgensvaste schema’s varen naar en van de vijftien opde corridors gelegen inland terminals.Topcorridors“Verder kunnen de bedrijven die gebruik maken vande binnenhavens in Brabant en Limburg, zoals hetagrifoodcluster in Veghel en het chemieclusterChemelot in Stein hun continue operatie efficiëntblijven uitvoeren”, meldt Topcorridors.nl.“Bijkomend voordeel is dat vervoer via de binnenvaartzo aantrekkelijk blijft en daarmee zal blijvenbijdragen aan het bestrijden van files op de weg enCO 2-reductie.”In Topcorridors werken de ministeries van Infrastructuuren Waterstaat en Binnenlandse Zaken,Rijkswaterstaat, de Havenbedrijven van Rotterdam,Amsterdam, North Sea Port en Moerdijk, deprovincies Noord-Holland, Zuid-Holland, Zeeland,Gelderland, Noord-Brabant en Limburg, Prorail,de Topsector Logistiek en de Logistieke Alliantiesamen.De bediening gebeurt op afstand, vanuit de centrales in Maasbracht (foto) en Tilburg. (archieffoto Tekst & Toebehoren)“Dit is ontzettend goed nieuws voor de Brabantsebedrijven die gebruikmaken van vervoer via debinnenvaart”, reageerde Stijn Smeulders, in Noord-Brbant gedeputeerde voor mobiliteit. “Zij blijvenop deze manier 24 uur per dag bereikbaar over hetwater en dat vermindert de drukte op de weg. Zohouden we Brabant in beweging.”Zijn Limburgse collega Jasper Kuntzelaers spreektvan “een belangrijke stap voor de logistieke sectorin onze regio. Samen met onze partners blijven wewerken aan de ontwikkeling van transportcorridors,die essentieel zijn voor een duurzame en leefbaretoekomst.”Extra ligplaatsenDe afspraak voor voortzetting van de 24 x 7-bediening op de corridor Zuidoost is eind novembergemaakt tijdens het jaarlijks Bestuurlijke OverlegMIRT voor het programma Topcorridors. Binnen ditprogramma werken het Rijk en regionale partnerssamen aan het ontwikkelen van efficiënte, duurzameen leefbare topcorridors.“We ontwikkelen en investeren samen in robuusteen multimodale corridors via weg, spoor, buisleldingen binnenvaart. Voor de binnenvaart werken webinnen het programma bijvoorbeeld aan extra aanlegplekkenen walstroomfaciliteiten en stimulerenwe de aanleg van nieuwe overslaglocaties.”Hybride retrofit: Woltman 5021funderingsmachineIn samenwerking met SDK Engineering heeft Vanden Heuvel uit Werkendam de Woltman 5021funderingsmachine omgebouwd van een dieselmotornaar een volledig elektrische aandrijving, uitgerust metde geavanceerde CHD400e-unit. Hiermee combinerenwe emissievrij werken met de flexibiliteit om langdurig enkrachtig te presteren, zelfs op uitdagende bouwlocaties.Dit project is een voorbeeld van samenwerking eninnovatie. Samen is een duurzame oplossing gerealiseerddie bijdraagt aan de bouwsector van morgen.Zeeschip voor refit in WerkendamDe haven van Werkendam verwelkomde een bijzonderegast: een imposant zeeschip. Onder regie van HollandShipyards Group in samenwerking met diverse WMI-leden,zal het schip een ingrijpende refit ondergaan. In opdrachtvan Chevalier Floatels wordt het omgebouwd tot een hightechoffshore construction vessel. Wat houdt de refit in?• Een groot werkdek voor zware constructieklussen• Een comfortabele accommodatie voor 120 tot 200personen• Een dynamic positioning systeem waardoor het schipautomatisch in een exacte positie kan worden gehouden,zonder dat het hoeft te ankeren• Een deininggecompenseerde kraan om zware ladingenveilig te verplaatsen, zelfs bij ruwe golvenDit veelzijdige schip kan niet alleen constructiewerkaan bijvoorbeeld windturbines of boorplatformsondersteunen, maar heeft ook de potentie om te wordeningezet als walk-to-work schip of cable repair vessel.Dit project is een prachtig voorbeeld van samenwerkingbinnen ons maritieme cluster. Samen benutten wede unieke expertise van WMI-leden om innovatieveoplossingen te bieden voor de offshore industrie!Boll maakt reuzengiekWMI-lid Boll Engineering Build & Construct BV heeft vorigjaar hard gewerkt aan de bouw van een indrukwekkendegiek van 60 meter lang en een massa van 40 ton. De giek isbestemd voor een van de grootste MTECK The Dutch CraneManufacturer draglinekranen en wordt geëxporteerd naarAmerika. En met nóg vijf gieken in opdracht is Boll ook in ditjaar verzekerd van uitdagend werk.De giek is door mede WMI-lid JC Straaltechniek BV inWerkendam geconserveerd, waarna L.A. van den Heuvelhet transport naar Stellendam verzorgde. MTECK bouwtdaar de draglinekraan verder op en regelt de het vervoerover water via Antwerpen naar Amerika.Een mooi voorbeeld van samenwerking binnenverschillende clusters!• 51 bedrijven• 7 scheepswerven• 25 maritieme toeleveranciers• 12 maritieme dienstverleners• 7 constructie- en waterbouwbedrijven• 2.000 directe arbeidsplaatsen• 34 landen• op 1 na grootste binnenvaartthuishaven van NederlandKracht door samenwerkingAlles aan boord. werkendammaritimeindustries.nl

28 januari 202511A2B-online start met Dansershuttle Moerdijk-DuisburgOp 3 februari start A2B-online een nieuwe containershuttle tussen de CCT-terminalin Moerdijk en de DGT-terminal in Duisburg. De logistiek dienstverlener, dievooral actief is met vervoer naar en van het Verenigd Koninkrijk, werkt voor dezeuitbreiding samen met Danser Group, WEC Lines en Tailwind Shipping Lines.De nieuwe verbinding heet MDC(Moerdijk-Duisburg Corridor). Dedienst wordt uitgevoerd door Danser.Het ms Tranquilo verzorgt tweeafvaarten per week. Het vaarschemasluit aan op de bestaande (shortsea-)verbindingen vanuit Moerdijk.Op maandagmiddag en woensdagavondvertrekt de Tranquilo vanuitMoerdijk naar de nieuwe DuisburgGateway Terminal. Daarvandaan vaarthet schip op dinsdag- en vrijdagavondterug. De initiatiefnemers willen in detoekomst de afvaartfrequentie te verhogen.“Door het aanbieden van deze nieuwedienst, verbinden we de havens vanMoerdijk en Duisburg en bieden weonze klanten een betrouwbaar, duurzaamen concurrerend alternatief voorwegtransport op deze belangrijke corridor”,zegt Michael van Maurik op dewebsite van A2B-online. Hij is generalmanager Transport & Logistiek bijA2B-online Container.Dat onderdeel is in de haven van Moerdijkgevestigd. Van daaruit varen zeveneigen coasters op meerdere havens aanSluis Müden binnenkort weer openDe Moezelsluis in Müden wordtbegin februari weer in bedrijf genomen.Er wordt een vervangende deuringebouwd. Dat is nodig nadat op8 december een schip tegen de benedendeurwas gevaren.de oostkust van het Verenigd Koninkrijk.Het hoofdkantoor van A2B-onlinezit in Hazerswoude-Dorp.In de Nederlandse rederij WEC Lines(varend naar bestemmingen in ZuidenNoordwest-Europa, Noord- enOost-Afrika en aan de Rode Zee) ende Duitse Lidl-dochter Tailwind ShippingLines (Azië en Europa) heeftA2B-online partners gevonden dieTijdens een werkbezoek zei DanielaSchmitt, verkeersminister in Rijnland-Palts, dat er ongelofelijk snel is doorgewerkt.Staatssecretaris SusanneHenckel toonde zich tevreden overhet crisismanagement; na de aanvaringkon er snel een oplossing wordengevonden voor de ruim zeventig schependie achter de sluis vastzaten op deMoezel en de Saar.Eric Oehlmann, hoofd van deGeneraldirektion Wasserstraßen undSchifffahrt, bedankte alle betrokken(archieffoto Tekst & Toebehoren)ook containers gaan boeken op deMoerdijk-Duisburg Corridor. Voorbinnenvaartoperator Danser Groupbetekent de nieuwe dienst een uitbreidingvan zijn netwerk.De nieuwe binnenvaartlijndienst isvoor A2B-online al de tweede uitbreidingdit jaar. Op 11 januari vertrok deeerste trein van de A2B-oline Express,die Moerdijk met Melzo in Noord-Italië verbindt.WSV-medewerkers. Vanuit het heleland kwamen na het ongeval specialistennaar Müden om te helpen. Ooklokale bedrijven hebben meegewerkt.Om logistieke ketens niet tot stilstandte laten komen werd in decembervoor een deel van het wegvervoer hetverbod om op zondag te rijden tijdelijkopgeheven.HAVEN DORTMUND WERKTSAMEN MET STARTPORTDe haven van Dortmund heeft een partnership van driejaar afgesloten met startport, een platform voor logistiekeinnovatie. Ze gaan gezamenlijk strategieën ontwikkelenom de haven steviger op de kaart te zetten. Door hetsubsidiëren van innovaties willen ze de efficiëntie, digitaliseringen duurzaamheid in de haven verhogen.Via het partnership kunnen start-ups uit het startportnetwerkmeewerken aan maatoplossingen voor de haven.“Wij kunnen hiermee onze communicatie professionaliserenen innovatieve impulsen voor de toekomst krijgen”,aldus Bettina Brennenstuhl, directeur van HavenbedrijfDortmund.Vlnr: Mirjana Zimpel en Bettina Brennenstuhl van HafenDortmund en Alessandro Benassi van startport. (foto startport)ELEKTRISCH WADDENVEERVOOR DUITSE REDERIJReederei Norden-Frisia beschikt sinds deze maandover het eerste volledig elektrisch varende zeeschip onderDuitse vlag. Het gaat om een bij Damen Shipyardsgebouwde Damen Fast Ferry 3209 of E-Cat Ferry. De veerbootis deze maand opgeleverd. Op 22 januari arriveerdehij in Norddeich. Vandaar gaat het veer ‘s zomers varennaar het Duitse Waddeneiland Norderney.De veerboot is 32 meter lang en 9 meter breed. Het schipkan 150 passagiers vervoeren. Royal Van der Leun speeldeeen belangrijke rol bij de bouw. Het Sliedrechtse bedrijfleverde en integreerde diverse systemen aan boord.Het gaat onder meer om een door Van der Leun zelf ontwikkeldenergiebeheersysteem, elektrische installaties,en een hypermoderne laadinfrastructuur.Royal Van der Leun realiseerde ook de elektrische systemenvoor de aanlegsteiger. Dankzij deze laadoplossingkunnen de accu’s in slechts 30 minuten volledig wordenopgeladen.Vitaal personeel,gezonde organisatieHet einde van de maand is in zicht enals we eerlijk zijn: veel van de goedevoornemens zullen alweer (deels)overboord gegooid zijn. De sportschoolis wat leger, het koekje bij dekoffie is terug van weggeweest en diebelofte om op tijd naar bed te gaan?Dat proberen we morgen wel weer.Maar waarom proberen we ons levenzo rigoureus overhoop te halen? Watals we onze focus verleggen van perfecteplannen naar haalbare stappen?Want die gezonde levensstijl, daar zitwel wat in.Vitaliteit is een uitdaging in de binnenvaart.Lange dagen, beperkte ruimteen weinig bewegingsvrijheid makenhet lastig om gezond te leven. Tochzijn er mogelijkheden. In de nieuwstepodcast van Koninklijke BinnenvaartNederland spraken we met de bedenkervan de app ‘Fit aan Boord’ en eengebruiker die vertelde hoeveel baat zijheeft bij de praktische tips en oefeningen.Van korte workouts tussenhet werk door tot simpele adviezenover voeding… Deze app maakt eengezonde levensstijl haalbaar, zelfs inde beperkte ruimte van een schip.Bij KBN geloven we dat vitaliteit nietalleen een persoonlijke verantwoordelijkheidis, maar een gezamenlijkeinspanning. In een sector met personeelstekortenmoeten we zuinig zijnop de mensen die de binnenvaartdraaiende houden. Dat vraagt omaandacht voor gezondheid, zowelfysiek als mentaal.Dus ook als uw goede voornemensinmiddels gesneuveld zijn, is hetnooit te laat om te beginnen. Neem deregie over uw eigen gezonde levensstijl– kleine stappen maken al eengroot verschil en zijn beter vol te houden.En als werkgever: denk na overhoe u gezondheid en welzijn kunt(foto Kelly Sikkema / Unsplash)bevorderen binnen uw organisatie.Want een vitale binnenvaart begintbij vitale mensen – en die verdienenonze volle aandacht.Op koersKoninklijke Binnenvaart Nederland belicht actueleonderwerpen uit de sector

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant