6 14 januari 2025Begin maart stremmingPrins Willem-Alexandersluiswegens onderhoudDe Prins Willem-Alexandersluis in Amsterdam staat een grootscheepseopknapbeurt te wachten. De werkzaamheden starten dit jaar. De eerstevolledige stremming voor de scheepvaart vindt plaats van 28 februari00.00 uur tot 4 maart 23.59 uur.Verschillende onderdelen van desluis naderen het einde van hunlevensduur. Gedurende de afsluitingworden onderdelen van desluis vervangen en vernieuwd. Deeerste stremming is onder meernodig voor een deurwissel. Gelijktijdigtest Rijkswaterstaat de droogzetschottenen het losmaken vande glijbaan waarover de sluisdeurbeweegt.Komende jaren meerstremmingenDe afsluiting leidt tot forse hindervoor de scheepvaart, waarschuwtRijkswaterstaat. Schepen tot 95meter lengte kunnen via de naastde Prins Willem-Alxandersluis gelegenOranjesluizen varen. Schepenmet een lengte van 95 tot110 meter kunnen, bij voldoendewaterstand, omvaren via de IJssel.Voor schepen langer dan 110 meteris geen omvaarroute beschikbaar.Naar verwachting volgen in 2027en 2028 meer stremmingsperiodes.De planning hiervoor is nog nietbekend. De stremmingen wordenin nauw overleg met de scheepvaarten andere betrokken partijengepland.In de voorbereidingen van destremming heeft Rijkswaterstaatoverlegd met de scheepvaart. “Dekeuze voor deze periode is medetot stand gekomen met input vande sector. Het is een relatief rustigeperiode en de sector kan tijdigmeedenken over alternatieven enmaatwerkoplossingen.”De stremming is gepland van 28februari tot en met 4 maart. Bijonvoorziene weersomstandighedenworden de werkzaamhedenverplaatst naar de periode van 7 tot11 maart.(foto Rijkswaterstaat)GEZONKEN DUWBAK MET SNELLE ACTIE GEBORGENDinsdagochtend 7 januari zonk op de Maas een duwbak, vlak bij de ingang van hetJulianakanaal. Met het lossen van de lading kalkstenen kregen de bergers de bak weerdrijvend. ’s Middags al kon hij naar de haven van Stein worden geduwd. De vaarwegTernaaien-Limmel werd daarom weer vrijgegeven voor de scheepvaart.De duwbak was geladen met 1.400 ton kalkstenen. Het vaartuig was nog wel intact. Erdeden zich geen persoonlijke ongelukken voor.Er was sprake een verhoogde afvoer op de Maas. Dat bemoeilijkte het bergen. Dat konechter snel starten. Rijkswaterstaat regelde kraanschip Prins 6. Dat vaartuig van Van denHerik Sliedrecht was snel ter plekke, want het wordt ingezet voor de werkzaamheden aanhet Julianakanaal.OOK BUREAU VERITAS CERTIFICEERT CUBELehmann Marine heeft voorzijn CUBE-batterijsysteem typegoedkeuringgekregen vanBureauVeritas. Die certificeringsluit aan op eerdere typegoedkeuringenvan DNV en RINA.Voor de Duitse fabrikant is hetde bevestiging van de CUBE als“betrouwbare en innovatieveoplossing voor schone, duurzamescheepvaart”.Het hart van de CUBE wordtgevormd door lithium-ijzerfosfaat-accu(LFP), een veilig alternatiefvoor de conventio nelenikkelmangaan-kobaltaccu(NMC). Het modulaire ontwerpmaakt flexibele toepassing ennaadloze integratie mogelijk,zelfs in schepen met beperkteruimte. De compacte moduleszijn gebouwd met het oog oponderhoudsgemak en zijn zeertoegankelijk, wat handig is voordiverse maritieme toepassingen.CUBE’s zijn net als de COBRAproductenvan Lehmann Marineal in talloze projecten ingezet.De energieopslagoplossingenvan Lehmann Marine wordenwereldwijd gebruikt aan boordvan schepen en spelen verschillenderollen in hybride, waterstof-of volledig elektrischevoortstuwingssystemen enandere concepten voor het leverenvan emissievrije energievoor scheepstoepassingen. Hetgaat om passagiersschepen,riviercruiseschepen, werkboten,megajachten, bevoorradingsschepenvoor viskwekerijen envrachtschepen.2515 NIEUWBOUWSCHEPENUIT DE BINNENVAARTKRANTSINDS 1997vlootschouw.nl 010-4140060ColofonWaar binnenvaart is,is de Binnen vaart krant.Dankzij de unieke enintensieve verspreidingvan de Binnenvaartkrantin Noordwest-Europabereikt dit vakblad allendie in en om de binnenvaartwerkzaam zijn.Meer dan 50.000 mensen lezende Binnen vaart krant. Daarmee ishet verreweg het meest gelezenvakblad in de binnenvaartsector.Het is niet voor niets dé krant vande binnenvaart. De adverteerderweet dat zijn boodschap elkebeslisser in de binnenvaart bereikt.UitgeverRiomar bvMichel Gonlag‘s-Gravenweg 37B2901 LA Capelle aan den IJsselvlootschouw.nlbinnenvaartkrant.nlVerspreidpuntenVerschijnt gratis op dinsdag in deoneven weken, op honderden verspreidpuntenen als digitale krant.binnenvaartkrant.nl/verspreidpuntenRedactieHoofdredacteurMartin Dekker 06 22 871 516EindredacteurMichel Gonlag 06 53 244 445RedacteurSarah De Preter 06 22 701 893redactie@binnenvaartkrant.nlAdvertentiesSalesmanagerCarin Broere 06 57 580 037carin@binnenvaartkrant.nlAccountmanagersBianca Bruggeling 06 11 363 493Simone Roodenberg 06 26 832 700sales@binnenvaartkrant.nlSluittijd advertenties:vrijdag in de even weken 15:00 uur.VormgevingColinda van IperenLiene Jouwsma-TomaseVarina Kammeraatvormgeving@binnenvaartkrant.nlAdministratieMariska Doornkamp 010 414 00 60klantenservice@binnenvaartkrant.nlDrukwerkKoninklijke BDUAlgemene voorwaardenOp al onze offertes, overeenkomstenen opdrachtbevestigingen zijnonze algemene voorwaarden vantoepassing zoals gedeponeerd bijde KvK onder nummer 24241388.binnenvaartkrant.nl/voorwaardenAuteursrechtenNiets uit deze uitgave mag wordenverveelvoudigd, opgeslagen in eengeautomatiseerd gegevensbestandof openbaar gemaakt zonder voorafgaandetoestemming van deuit gever. Dat geldt voor de volledigeinhoud van zowel de papieren als deonline versie van deze editie. Het auteursrechtberust bij Riomar bv en/ofde betreffende auteurs/fotografen.TE KOOP GEVRAAGDAggregaten, Scheepsmotoren etc.Ook loop en sloop motoren.Defecten geen probleem.E: vemodieselmotoren@live.nlT: 0031 - 6551 868 23Nieuwe sluiskanalen conform VDES?Verplicht vanaf 01-01-25Programmeren van bijna alle modellen mogelijkMaritiem Service Center Brand, uw Marifoonspecialist.Tel. 0648343648 www.atis-brand.com
14 januari 2025 7Werk aanJulianakanaal ligtop schemaDe vervroegde start van de verdieping en verbredingvan het Julianakanaal heeft goed uitgepakt, constateertRijkswaterstaat. Aannemer Van den Herik Sliedrechtligt op schema en kan de werkzaamheden in aprilafronden.DOOR NOUD VAN DER ZEEDaar heeft het slechte weer van de afgelopen wekengeen nadelige invloed op. Een probleem dat wélvoor hoofdbrekens zorgde, is de gigantische hoeveelheidverontreinigd slib die is opgebaggerd aan denoordzijde van het drooggelegde traject, bij de sluisin Born. Dat moet worden afgevoerd.Als dat schema op orde blijft, dan kunnen de werkzaamhedeninderdaad volgens planning wordenbeëindigd. Dan wordt bij Born en Obbicht opgecontroleerde wijze nieuw water in het Julianakanaalgepompt. Op de omgekeerde manier waaropde vaarweg vier maanden geleden is drooggelegd. Alshet kanaal vol staat, zal de damwand aan de zuidzijdeworden afgebroken. Na acht maandenomvaren kan de scheepvaart dan weer gebruikmakenvan het Julianakanaal.Daarna begint de opruimklus. Die gaat nog minstenseen half jaar duren. Eerst verwijdert men het hekwerkvan 8 kilometer lengte. Tenslotte moet de afgegravengrond uit het kanaal worden afgevoerd.MonsterklusOp maandag 6 januari zijn Rijkswaterstaat en Vanden Herik Sliedrecht begonnen aan de tweede helftvan de monsterklus. De verbreding van de vaarwegschiet al aardig op, maar er blijven nog wat uitdagingenover.Zoals het verwijderen en vervoeren van het slib nabijsluis Born. Om het verdiepen van het Julianakanaalmakkelijker te maken, was Van den Herik al in juni2024 begonnen met het baggeren in de buurt van desluis in Born. Dat leverde een zeer grote hoeveelheidmatig verontreinigd slib op. Veel meer dan waaropgerekend was.Het zorgde voor de nodige stress, zowel bij Rijkswaterstaatals bij de uitvoerder. Het afvoeren van hetvele slib leek onherroepelijk tot vertraging te leiden.Maar openstelling in april is zo ongeveer heiligverklaard bij Rijkswaterstaat.Van den Herik bedacht een oplossing: de inzet vaneen zogeheten grondpers. Deze zelfbouwconstructiemoet de afvoer van het slib uit het Julianakanaalversnellen. Het apparaat heeft een grote vulmond,die gevoed wordt door een kraan. Schrapers deponerenhet slib op een transportband en de licht verontreinigdespecie wordt door een slurf in 11 meter lagergelegen, in de sluis wachtende schepen gestort. Diebrengen het naar de Rijksbaggerdepots op de Maasvlakteen bij Moerdijk.Dikke lagen stortsteen en bentonietmatten verstevigen de bodem van hetJulianakanaal. (foto Noud van der Zee)Het slib wordt door vrachtwagens aangevoerd en demachinist deponeert het spul met de kraan in eentrechter. Hij kan met deze constructie per dag tweeschepen vullen. Op een andere plek vertrekt nogeen derde schip naar een baggerdepot. Omdat bijde sluis meer slib is opgebaggerd dan gedacht, waseen tijdelijke opslag nodig en die is aangelegd in devoorhaven van de oorspronkelijke sluiskolk, die nietmeer in functie is.VerstevigdBreukstenen bij de kolken worden met beton verstevigd.Zo gaan de stenen niet rollen. Als na de verbredingvan het kanaal grotere binnenvaartschepen opde vaarweg verschijnen, zullen de schroeven onderwater met nog meer kracht op de pas aangelegdebodembescherming inwerken. En die bodem moetdat aankunnen.Het uitrollen van de bentonietmatten, die hetJuliana kanaal waterdicht moeten maken, vordertsnel. Bij heel veel regen kunnen er grote plassen opde bodem van het kanaal ontstaan. Die kunnenmogelijk toch nog voor oponthoud zorgen.Weinig werk, vrachten blijven dalenDe wereldwijde olieprijzen hebbenafgelopen week het hoogstepunt sinds november vorig jaarbereikt. Brent crude sloot de weekaf met een winst van 3,7 procentop een prijs van .76 per vat.WTI (West Texas Intermediate)eindigde de week met een winstvan 3.6 procent op .57 pervat.De prijzen stegen na aankondigingvan nieuwe Amerikaansesancties tegen Russische olie engas. De aangekondigde sanctieszijn gericht op het belemmerenvan de productie en transport.Waar eerder nog vrij gehandeldkon worden door Rusland metChina en India zullen de nieuwesancties ook hier belemmeringengaan brengen. Door de sanctieszal het importeren van Russischeolie en gas duurder worden, waardoorhet minder aantrekkelijkwordt om met het land zaken tedoen.Verdere ondersteuning kwamvoort uit een toegenomen vraagnaar olie vanuit de eindverbruiker.Door de kouder dan verwachtemaanden zagen Europaen Amerika een sterke stijgingin de vraag naar olie. Naar verwachtingzal deze trend zich in dekomende weken verder doorzetten.ARAIn het ARA-gebied hebben devrachten afgelopen week hundalende trend vervolgt. De vrachttarievenliggen sinds het beginvan het nieuwe jaar onder drukdoor de verminderde vraag naarproduct en transport.Historisch gezien zijn de eerstetwee weken van januari altijdrustig, waardoor veel marktspelershoopvol naar het einde vande maand kijken. Tot die tijd liggener echter veel schepen zonderwerk waardoor er stevige prijsconcurrentiein het gebied is ontstaan.RijnDe vrachttarieven op de Rijnhebben eveneens hun dalendetrend doorgezet. De hoge waterstandenzorgen voor volle belading,waardoor minder schepennodig zijn om aan de vraag tevoldoen. Daarnaast zorgt de huidigemarktstructuur, backwardation,ervoor dat het importerenvan product minder interessant isgeworden.Ook op de Rijn neemt de vrijescheepscapaciteit langzaam toe.Daardoor zijn de prijzen in ditgebied onder druk komen testaan.Door Emiel de Barbanson vanSpotbarge, specialist inmarktinformatie voor debinnentankvaartWeekgemiddeldes ARA vrachttarieven1.500-8.000 tonprijs per tonWeekgemiddeldeLaagste prijsvan de weekHoogste prijsvan de weekVletwerk € 1,45 € 0,90 € 2,75Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam € 2,30 € 1,90 € 3,75Antwerpen-Amsterdam € 3,38 € 2,90 € 4,75Vlissingen-Antwerpen € 2,61 € 2,30 € 3,00Vlissingen-Rotterdam € 2,71 € 2,70 € 4,25Vlissingen-Amsterdam € 3,64 € 3,60 € 5,08Gent-Vlissingen € 3,09 € 2,75 € 4,01Gent-Antwerpen € 3,06 € 2,95 € 4,25Gent-Rotterdam € 3,48 € 3,40 € 4,63Gent-Amsterdam € 4,41 € 4,10 € 5,60Weekgemiddeldes RIJN vrachttarieven0-3.000 tonprijs per tonOliepeilWeekgemiddeldeWeekgemiddeldegasolieWeekgemiddeldebenzineDuisburg € 8,30 € 7,80 € 8,80Dortmund € 9,50 € 9,50 -Keulen € 9,75 € 9,25 € 10,25Koblenz € 13,00 € 13,00 -Frankfurt € 15,25 € 15,25 -Mannheim € 15,50 € 15,00 € 16,00Karlsruhe € 16,45 € 15,95 € 16,95Straatsburg € 17,25 € 16,75 € 17,75Bazel EUR € 18,53 € 18,03 € 19,03Bazel CHF 17,40 16,90 17,90In deze rubriek schenken we aandachtaan de oliemarkt en de effecten ervanop de binnentankvaart
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl