4 14 januari 2025Uw visie is ons strevennaar perfectie!www.shipvision.nlAan- en verkoopBemiddelingNieuwbouw binnenvaartNieuwbouw zeevaartAfbouwbegeleidingVERSTERK ONZE VLOOTBruinsma VERSTERK Freriks Transport ONZE VLOOT is op zoek naardubbelwandige Bruinsma Freriks tankschepen Transport van is op 1000-9000 zoek naar ton.dubbelwandige tankschepen van 1000-9000 ton.HET TRANSPORTActief in het HET transport TRANSPORT van minerale oliën,Actief bulkchemie in het transport en biobrandstoffen.van minerale oliën,bulkchemie en biobrandstoffen.VAARGEBIEDNederland, VAARGEBIEDBelgië, Frankrijk en de RijnNederland, (met zij-rivieren België, Frankrijk en kanalen).de Rijn(met zij-rivieren en kanalen).GEZOCHTWij zijn altijd op zoek GEZOCHT naar ervaren personeelWij zijn om altijd ons kantoorteam op zoek naar te ervaren versterken. personeelom ons kantoorteam te versterken.Contact: Johann de Koning ☎ +31 (0)78 629 94 90 / +32 (0)47 396 07 63SCHEPEN TE KOOP GEVRAAGD, DIVERSE AFMETINGEN!ms NovaAfmetingenTonnageBouwjaarHoofdmotorNIEUW79.80 X 9.03 X 2.931.4081971Wartsila UD25V12, 1.100 Pk,Bj. 2002 (volledige revisie 2021)ms DadanAfmetingenTonnageBouwjaarHoofdmotorNIEUW95.00 X 9.00 X 2.831.6801963Mitsubishi, 1.200 Pk, CCNR2,Bj. 2022Contact: Johann de Koning ☎ +31 (0)78 629 94 90 / +32 (0)47 396 07 63COMMITMENT IS OUR DRIVECOMMITMENT IS OUR DRIVEIN PRIJSVERLAAGDSHIPVISIONms Festine VereAfmetingenTonnageBouwjaarHoofdmotor109.74 X 11.45 X 3.633.2541998Caterpillar, 1622 Pk, Bj. 2018(ingebouwd 2021)ms FatalAfmetingenTonnageBouwjaarHoofdmotor85.94 X 9.50 X 2.921.6611961Mitsubishi S12AR Z3MPT,1.400 Pk, CCR2, Bj. 2018BFT TANKER LOGISTICS Lindtsedijk 30, 3336 LE Zwijndrecht, NLBFT TANKER ☎ +31 LOGISTICS (0)78 629 BV94 90 Lindtsedijk WWW.BFTRANS.NL30, 3336 LE Zwijndrecht, NL☎ +31 (0)78 629 94 90 WWW.BFTRANS.NLDUTCH BARGINGSERVICES BVUW TROUWE COMPAGNON IN DE TANKVAARTEERHERSTELEEN CREATIEVE BENADERINGVAN DE OUD-VOOR-NIEUWREGELING (OVN)P.M. Versluis sr.Nieuw boekEen samenvatting omtrent de verdenkingenvan oplichting, verduisteringen enverdichtselen werden wij na eenvooronderzoek van ruim twee jaargearresteerd d.d.2000.Na vier dagen voorarrest werden wijvrijgelaten en konden het gevecht om onzeonschuld te bewijzen beginnen tegen degrootmachten OM, KLPD en Verkeer enWaterstaat.Een spannend boek met mooie anekdotes.Binnenkort beschikbaar bij Bol.comTREFFERS BVSCHIFFS RECYCLINGFür die Verschrottung aller Sorten Schiffe, Kräne, OffshoreKonstruktionen und diesbezüglichem Grossmaterial.TRANSPORT EN BUNKEREN VAN: STOOKOLIE,MINERALE OLIEPRODUCTEN, BIOBRANDSTOFFEN ENCHEMISCHE PRODUCTENGEZOCHT SCHEPENvan 1000 tot 8000 tonJan Verbergt & Alexandre Tuyttens: +31 (0)76 303 05 50 - operations@dbsbv.comHofdreef 30 • 4881 DR Zundert • The Netherlands • dbsbv.com+31 (0)23 - 532 52 11 / +31 (0)6 - 41 42 06 07 / +31 (0)6 - 53 18 73 17Verkauf von Ersatzteilen für Schiffe tel. +31 (0)23 - 532 52 11www.treffers-haarlem.nlHendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem • info@treffers-haarlem.com
14 januari 20255“Op naar Schuttevaer 2.0”“Schuttevaer bestaat nu 175 jaar en of we over 175 jaar nog bestaan, weetik niet. Maar de nautisch-technische belangenbehartiging blijft bestaan.”Dat zei voorzitter Hendrik Boland 4 januari tijdens de jaarvergadering vanSchippersVereniging Schuttevaer Noord-Holland.C-PORT KRIJGT NIEUWEDIRECTEUROp 1 april begint Jan Sprock als directeur van de havenc-Port aan het Küstenkanal. Hij volgt Inke Onnen-Lübbenop. Sprock is afkomstig uit de regio en heeft veel ervaringin de havenlogistiek. Sprock gaat zich sterk maken voorde modal shift van de weg naar het water.Onlangs werd bekend dat expeditiebedrijf Emons zichin c-Port vestigt. Emons wil per binnenschip containersvanuit Bremerhaven en Rotterdam direct naar c-Port latenbrengen. De haven ligt in het noordwesten van Nedersaksentussen de havens van Oldenburg en Dörpen in en isontsloten via de weg en het Küstenkanal.Jan Sprock (tweede van rechts) met Inke Onnen-Lübben(tweede van links) en de bestuursleden JohannWimberg (links) en Sven Stratmann. (foto c-Port)De jaarvergadering vond plaats in het Havengebouw in Amsterdam. (foto E.J. Bruinekool Fotografie)DOOR EVERT BRUINEKOOLKort werd nog gesproken over defusie van BLN-Schuttevaer en CBRB,de totstandkoming van KoninklijkeBinnenvaart Nederland en de consequentiesvoor de positie van SVS ende afdelingen binnen het geheel. Datleidde tot een tumultueuze periode,maar alle plooien lijken gladgestreken– ook statutair.De belangenbehartiging voor nautisch-technischezaken – de kern vanSVS – gaat gewoon door. Ook bijafde ling Noord-Holland. B-leden enbestuursleden blijven ook welkom ophet nautisch-technisch congres. “KBNen het hoofdbestuur nemen de landelijkethema’s voor hun rekening; wijdoen dat in de regio”, vatte Bolandde afspraken samen. “We gaan als afdelingenonderzoeken of de huidigestructuur nog wel zo ideaal is - en zoekennaar instroom van jonge ledenom het in stand te houden.”Bestuurslid en regiovertegenwoordigerAndries de Weerd haakte daaropin met een jaarboekje uit 1910. Toenwas Amsterdam een van de 46 Schuttevaer-afdelingen.“We veranderen, numoeten we Schuttevaer 2.0 krijgen.Misschien moeten we er wel regio’svan maken en af van al die besturen.”‘Rondje IJsselmeer’Na de pauze startte het bekende‘Rondje IJsselmeer’ van De Weerd. Inzijn jaarverslag ging hij alle projectenen problemen langs. Zijn eerste woorden:”Er gebeurt veel, maar ook heelveel niet.” Het werd een rondje methorten en stoten. Hij kwam terug ophet debacle met de spuipompen inde Afsluitdijk, die hij graag in januari2024 al had zien werken. Al twee jaarook roept hij over een ruimere kolk inKornwerderzand – dat is echter nogsteeds geen gelopen koers, want de kostenvallen veel hoger uit dan voorzien.De bruggen over de Houtribsluis zijnniet betrouwbaar meer. De doorvaarthoogteis bij harde wind zodoende6,20 meter want dan draaien de bruggenniet. De Prins Willem-Alexandersluisin Amsterdam is ook zo’n dingetje:vorig jaar zomer was personeel ophet gemaal in IJmuiden nodig en duswerd er minder geschut. In februarigaat de sluis zeven dagen dicht; wieniet door de Oranjesluizen past, moetomvaren. Ingrijpend voor schepenlanger dan 95 meter. “Verleng de middensluistoch tot 140 meter, met dubbeledeuren”, adviseerde De Weerd.De bouw van de Oostbrug over het IJkomt dichterbij. De Schipholbrug gaatdit voorjaar weer open - maar pas na2,5 jaar. Het ‘rondje’ was een opsommingvan ergernissen voor schippers.OverlastNoord-Hollands gedeputeerde JeroenOlthof was na De Weerd aan de beurt:“Andries is met het Rondje IJsselmeerbest wel aardig voor mij geweest. Afgelopendrie jaar waren geen beste jarenvoor de provincie. Veel storingen.”Het onderhoud van vaarwegen enkunstwerken is een enorme opgave,vroeg Olthof om begrip. En hij waarschuwde:“Er komt dit jaar ook weeroverlast. Er is veel gebeurd, we pratenniet voor niets veel met jullie. En weproberen de overlast zo minimaalmogelijk te houden.”Maar Noord-Holland wil de binnenvaarthelpen: “We creëren in de havenBoekelermeer meer mogelijkhedenvoor overslag. We willen samen meervervoer over het water en de juistekeuzes maken voor vervoer over waterin Noord-Holland.”Sail AmsterdamMilembe Mateyo, Rijkshavenmeestervan Port of Amsterdam, zette de verwachtingenvoor 2025 uiteen. Nauitstel van de splitsing van het VTSblokgebiedgaat het in november alsnoggebeuren. “In de weekenden en‘s nachts is het één gebied en overdagals het druk is, zitten er twee verkeersleiders.”In maart wordt een extra wachtsteigerin de Minervahaven opgeleverd. Voornieuwe wachtplaatsen aan de Stromboliwegis een nieuwe aanvraag ingediend.Dat is nodig na de sluitingdoor het geschil met Wim Beelen,de eigenaar van de NDSM-werf. Injanuari wordt de autosteiger naar eennieuwe locatie verplaatst.In augustus is Sail Amsterdam. HetHavenbedrijf is al druk bezig metde voorbereidingen. Het evenementzal weer grote impact hebben op deberoepsvaart. Er zullen soortgelijkemaatregelen gelden als bij de vorigeeditie, zoals stremmingen tijdens deSail-in en Sail-uit en verplichte konvooivaartop drukke momenten.MARINE PEOPLE VERSTERKT ZICHMET VKV SERVICEMarine People heeft een meerderheidsbelanggenomen in VKV Service. Het Rotterdamse sleep- enduwbotenbedrijf wordt daarmee een zusterbedrijfvan HEBO en Bonn & Mees (de oprichters vanMarine People) en het in september overgenomenLekstroom.“Dit strategische besluit versterkt de positie van zowelVKV Service als Marine People in de Rotterdamse havenen de maritieme industrie en biedt nieuwe mogelijkhedenvoor groei en innovatie”, aldus Marine People.VKV Service bestaat dit jaar 25 jaar. De vloot bestaat uitnegen sleep- en duwboten, diverse pontons en werkschepen.VKV Service zal zijn activiteiten onder eigen naamvoortzetten. De dagelijkse leiding blijft in handen van dehuidige directie.PTC GROEP NEEMT NOBEL BEVRACHTINGEN OVERNobel Bevrachtingen is onderdeelgeworden van de PTC Groep. Donderdag2 januari werd daarvoorde overname-overeenkomst getekend.Het Alphense bedrijf gaatnauw samenwerken met HVC(Handel- en Vervoerders Coöperatie).De andere onderdelen vande in Zwijndrecht gevestigde PTCGroep zijn PTC, Genco en DenBreejen Bevrachtingen.“Al vanaf het eerste contact voeldeik de ‘klik’ met PTC/HVC en ikben dan ook blij dat we tot overeenkomstzijn gekomen. Met deverkoop is de samenwerking ookvoor de verdere toekomst metschippers en klanten gewaarborgd”,aldus Piet Nobel van NobelBevrachtingen. “Ik verwacht datsamenwerking met PTC/HVC zalleiden tot nog betere logistieke oplossingenen uitbreiding van onstransportpakket.”Volgens Marten Schreur, manageracquisitie bij HVC, heeft Nobel inde PTC Groep “een mooie matchgevonden als het gaat over ladingstromenin de vrije markt en debouwstoffenwereld. We kunnengezamenlijk door een groter paletvan laad- en losplaatsen de leegvaartverkleinen en daarmee onzefootprint verbeteren en logistiekeposities versterken.”Penningmeester Henri van Sandijkvan PTC Groep: “Deze stap betekenteen belangrijke uitbreidingvan onze activiteiten en versterktonze positie in de markt.”
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl