36 14 januari 2025scheepsnieuwbouw, lieren, motoren, scheepsreparatie, dekwerktuigen, scheepsdokkingenLUYT wenst de Z-575 ‘Janneke’ een goede vangst en behouden vaart!Uitgevoerd door LUYT:foto: C. Hameeteman• ontwerp & fabricage LUYT vislieren(2x 3 trommelige lier) voor vislijn, gieken sliplijn met pneumatische bediening;• ontwerp & fabricage LUYT draadankerlier;• ontwerp & fabricage LUYT jumperlieren;• ontwerp & fabricage LUYT splitwinchvoor middenlijn;• gehele pneumatische systeemvoor de vislier;• complete voortstuwingsinstallatie,bestaande uit schroefasinstallatieen roerinstallatie;• ontwerp, constructie en leveringvan de complete portaalmast metgieken en masttop;• ontwerp -inclusief engineering- enlevering van het complete tuigageplan;• levering van alle vaste blokken.LUYT GROEP B.V. | DEN OEVER | T (0227) 512 341 | INFO@LUYTGROEP.NL | LUYTGROEP.NLLUYT GROEP B.V. | DEN OEVER | T (0227) 512 341 | INFO@LUYTGROEP.NL | LUYTGROEP.NLWE AT PROMARINWISH STERNTRAWLER Z 575JANNEKE AGOOD JOURNEY!Intelligent drive systemsredefined. In principleunremarkable, butperfection lies in thedetail.Voor schepen dieduurzaam werkenVan het eerste ontwerp tot eengedetailleerd snijpakket voor de werf.Meer weten? Check marimecs.comHYDRAULIEKMACHINEBOUWELEKTRO- EN BESTURINGSTECHNIEKSERVICE EN ONDERHOUDINSTALLATIEREPARATIEZoalsZ 575HekkotterJannekevoor WerftShipbuildingWij wensen Z-575en haar bemanningveel succes eneen behoudenvaart!promarin.comFabrykswei 9 • 8734 HV Easterein • 0515-332288 • info@couperushydrauliek.nlcouperushydrauliek.nl
14 januari 2025 37Z575 Janneke vaart richting een goudentoekomstDe Z575 Janneke is een multifunctioneel vissersschip. (foto C. Hameeteman)Voor het eerst in 24 jaar bouwde Urk weer een grotekotter. De Z575 Janneke gaat vanuit Zeebrugge vissenonder Belgische vlag, met twinrig en matten. EigenaarJelle Hakvoort staat positief in de visserij en legt eenkansrijke basis voor zijn kinderen, de derde generatie,om het familiebedrijf later gezond kunnen voortzetten.Dat heet heel toepasselijk Rederij De Toekomst.DOOR EVERT BRUINEKOOLDat gebeurt al dan niet met het huidigeschip, een Eurokotter die Z57 HeinSenior heet, als tweede schip. Bewustheeft Jelle Hakvoort voor Urk gekozenom het schip te bouwen; daar zit volgenshem de visserijkennis die voor eenmodern schip met de nieuwste snufjesnodig is. Albert Hartman, manager vanVCU, deed dan ook de bouwbegeleiding.“Een versterking voor het maritiemecluster op Urk.”Urker samenwerkingHoofdaannemer is Werft. De cascobouwis verzorgd door VCU TCD. Deelektrische installatie werd geleverddoor Piet Brouwer Elektrotechniek. Debetimmering is van De Flux, de nautischeapparatuur van De Boer Marine.Het straal- en schilderwerk is verrichtdoor Straalbedrijf Flevoland en hetsanitair en de koeling verzorgde ITech.VCU en RI&S verzorgen de veiligheidaan boord.“Geen elektrische of hybride aandrijving,maar een zuiniger diesel aandrijving.Dat is voor kleine schepen nog steedsde schoonste oplossing,” stelt Jelle Hakvoort.“In de toekomst zal dat echt welgaan veranderen.” Elektrisch wordt ooknog niet betrouwbaar geacht voor de verrebuitengebieden rond Ierland.De Janneke heeft een Yanmar 6N21AWvan 736 kW en circa 800 toeren met eenDuitse ZF-koppeling type ZF W10220met 97 toeren op de schroef. Het vermogenis dus de helft van een traditionelegrote Nederlandse boomkotter.Jelle Hakvoort (midden) met een van zijn zoons. Links Albert Hartman,die vanuit VCU de bouwbegeleiding verzorgde. (foto E.J. Bruinekool Fotografie)DieseldirectEr is gedegen vooronderzoek gedaan.In Japan zijn uitgebreide motortestsbezocht. De redenen om voor dieseldirectte kiezen zijn eenvoudig: het lagetoerental, de grote literinhoud, het rendabelegasolieverbruik… Het speelt allemaaleen rol. Net als dat het een mechanischemotor is waaraan je zelf veelonderhoud kunt doen.“Elektrisch heeft nu nog tweemaal verliesvan capaciteit ten opzichte van dieseldirect”, stelt Hakvoort. “Waterstof heeftnog te veel beperkingen in verkrijgbaarheiden er zit een prijskaartje aan.”Het schip heeft een schroef van 3,40meter, een trekkracht van 21 ton en desnelheid is 10 knopen. De twee lessenaarsen het 360 graden zicht zorgenervoor dat het schip gemakkelijk vaarbaaris tijdens het werk.Twee zoons en een schoonzoon werkenin het familiebedrijf, samen met een gemotiveerdebemanning. Jelle Hakvoortgaat zelf vissen met het nieuwe schip.“We moeten positief in de markt staanmet de nieuwste technieken en veel dataverzamelen over het vissen”, zegt hij.“Dan is het in de toekomst ook goedte doen voor de jongere opvolgers. Zijhebben dan een schip met weinig gasolieverbruiken een goede opbrengst.”Misschien niet de grootste vangst, zoalsvroeger, maar wel rendabel. “Dit schipis circa 16 meter korter dan de echt groteschepen, en dus veel zuiniger.”Soepeler regelgeving“De mogelijkheden in België zijn betervoor de visser.” Dat is de reden waaromhet Belgische Zeebrugge als thuishavenis gekozen. “Vroeger ging het zo goedmet de visserij dat ze alles zelf regelde.Nu blijft Nederland qua organisatie ensociaal vangnet achter. Eigenlijk is hetnog vooroorlogs”, zegt Jelle Hakvoort.“De overheid moet participeren om hetopnieuw goed van de grond te krijgen.Ik ben 28 jaar met mijn hobby beziggeweest.”Samen met drie participanten is VCUvier jaar geleden een eigen werf voorUrk begonnen, om kennis en kunde tebehouden. Uiteraard gezamenlijk metandere Urker ondernemers. VCU heefteen kwart van de aandelen.“Jelle Hakvoort heeft gevraagd of wijdat wilden begeleiden: een multifunctioneelvissersschip”, zegt Albert Hartman.“Een vissersschip met rechten optong en schol met boomkor en twinrigvoor kreeften.”Het is een compleet nieuw modelonder waterschip, een combinatie vande MDV en een boomkorschip. “Allenieuwe zaken moeten economisch enecologisch in balans zijn voor de grotestap voorwaarts.”Nieuw ontwerpDe motor is in een proefopstelling getestin Japan – op uitstoot en vermogen– en na akkoord naar Nederlandgebracht en ingebouwd. “Zelfs hetcasco hebben we zelf gebouwd”, verteltAlbert Hartman. “Vanwege de snelheid,kwaliteit en bedrijfszekerheid die wewilden realiseren.”“Als je naar de saneringen kijkt, moetje je afvragen: wat kan je nu met eennieuw schip doen? Het schip is ontworpennaar de nog overgebleven visserijgebieden.“Een plek op zee wordtsteeds belangrijker en schaarser.”“Waar het om gaat: er is een negatievespiraal, maar wij zien het gloren aan dehorizon”, zegt Albert Hartman. “Dit is eigenlijkeen pilot voor de nieuwe visserij.”Puls is politiek afgeschoten maar nietuitgesloten is dat die techniek zomaarterug kan komen. “Wij moeten ons lerenvermarkten, daar is de visserij niet goedin. Dat kostte 53 schepen slopen en 86pulsvissers die moesten stoppen”, analyseertJelle Hakvoort. De visser investeertopnieuw met liefde. “We moetenverse vis uit de Noordzee hebben. Vande Zuidpool vis overvliegen is zeker nietgoed voor de ecologische footprint.”De visserij verandert voortdurend. Deafgelopen weken hebben ze doorlopendinktvisnetten gemaakt. “Het tijverandert, dan moet je de bakens verzetten.”Aan Z575 JANNEKE leverden o.a.vlootschouw.nl/Z575-jannekeADS van Stigt- ZF Marine keerkoppeling typeZF W10220 reductie 8,368:1Inclusief:- Elektrische bediening- ZF Autotroll- ADS van STIGT bedieningssysteemgebaseerd op de ZF Clear-Command incl. brugpaneel metMC2000 hendelBlokland Non FerroKoelersCouperus Hydroliek- Complete stuurmachine(Bureau Veritas)- Elektrisch-hydraulisch systeemvoor nettenrol en lieren- Dekkraan- Hydraulisch installatiewerkLuyt Groep- Ontwerp & fabricage LUYTvislieren (2x 3 trommelige lier)voor vislijn, giek en sliplijn metpneumatische bediening;- Ontwerp & fabricage LUYT draadankerlier;- Ontwerp & fabricage LUYTjumperlieren in rvs;- Ontwerp & fabricage LUYTsplitwinch voor middenlijn;- Gehele pneumatische systeemvoor de vislier;- Complete voortstuwingsinstallatie,bestaande uit schroefasinstallatie& roerinstallatie;- Ontwerp, constructie en leveringvan de complete portaalmastmet gieken & masttop;- Ontwerp -inclusief engineeringenlevering van het completetuigageplan;- Levering van alle vaste blokken.Marimecs/MP Group- Naval Architecture includingCFD analysis- Structural engineering and design(Concept, Basic and detail)- Detailed outfitting and EquipmentengineeringProMarin Propeller undMarinetechnik- 1x propeller, diameter 3400,5 blades, high skew- 1x FS40 nozzle with customizedheadbox
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl